Oud 17-11-2004, 20:33
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
De bijbel en christenen zeggen vaak dat God komt als je (oprecht) aan hem vraagt te komen, dat als je 1 stap in Zijn richting doet Hij 10 stappen terug doet, dat hij er altijd is voor je enz enz.

Echter, als ik het (naar mijn idee zeer zeker) oprecht aan hem of aan Jezus vraag om zich te laten zien aan mij komt er niks.
Niks wat mij doet inzien/weten dit is God/Jezus!

Nou is mijn vraag aan de christenen: Heb je echt contact met Hem en in wat voor vorm dan, hoe weet je dat Hij het is en niet "Allah" of "de duivel" of "je eigen stem"? Hoe is hij in je leven gekomen dan en hoe kan het dat ik er niks van merk terwijl ik er wel open voor sta?

En aan de heidenen onder ons: Heb je wel eens geprobeerd echt contact te krijgen met Hem en wat is hieruit voortgekomen, is dit gelukt of niet en hoe heb je dit gedaan?
Oud 17-11-2004, 21:01
Verwijderd
Misschien kun je het een beetje uitbreiden en het niet alleen aan de Christenen vragen?

Maar om ontopic te blijven: hm. Ja, op mijn eigen manier, en niet op de manier/met de god waar jij het over hebt (Christelijke god, zegmaar).

En hoe je weet dat het niet de duivel is? Op je gevoel vertrouwen. God zou toch volmaakte goedheid en liefde zijn? Lijkt me niet dat de duivel, mocht je daar al in geloven, zo voelt..

En oh wat is Inge weer slecht in uitleggen
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 21:57
beaming eye
beaming eye is offline
hey Yab-Yum,

Ik geloof dat God al een stap heeft gezet (dmv kruis), maar goed ik kan begrijpen dat je daardoor nog niet "het licht" hebt gezien waar al die christenen het altijd over hebben. Ten eerste wil ik zeggen dat ik het goed van je vindt dat je oprecht op zoek naar god bent, en als je zal blijven zoeken dan zal die zich laten zien.
Meestal is het probleem, wat ik ook bijmezelf zo vaak heb meegemaakt, dat als ik bid dat ik het gelijk wil zien (ik gok dat dat een beetje in onze cultuur zit). Ik geloof echter wel dat God zich aan jouw WIL zien, dus het is zijn WIL. ik kan je niet vertellen waarom je hem nog niet kan zien. Maar God wil het, en God vraagt ook of jij het echt WIL... soms willen sommige delen het onbewust nog niet, probeer te kijken waarom niet, en wie weet is wel heel iets anders hoor, probeer hier alleen suggesties te geven.
Als je maar in je hoofd houd, God wil.
Men vraag aan je zou zijn, wat wil je PRECIES/CONCREET van God zien? probeer voor jezelf op te schrijven op welke vragen je eerste andwoord zou willen hebben voordat je hem zou gaan vertrouwen laten leiden. of wat je precies wilt zien gebeuren.. wacht je op een stem uit de hemel..? of een grote wit gedaante die voor je staat? ha ik noem maar wat hoor, maar just check it.

Ik geloof ook dat contact met god heb, maar dat ik soms net zo goed men eigen stem in men gedachten hoor, of misschien wel een stemmetje van de duivel. Het is leren onderscheid hier in te krijgen. De keren dat ik er nog zekerder van werd dat God ook tot me spreekt is toen ik een woord van kennis voor iemand kreeg. Je mag altijd alle ingevingen die je ontvangt, of denkt te ontvangen aan de bijbel toetsen. en heel belangerijk je herkent altijd iets aan zijn vruchten. Maar goed over de stem van God verstaan zal nog veel meer te vertellen zijn, maar geloof is een belangerijke factor.

Maar Yab-Yum misschien dat je je echte naam zou willen geven, en dan kunnen we samen bidden/vragen aan God.
Oud 17-11-2004, 22:07
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Sibhe/Inge ik vraag het ook aan de nietchristenen kijk maar in het laatste stukje/alinea
Oud 17-11-2004, 22:12
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Nou.

Ik verwacht geen grandioos licht of een engel die neerdaalt of iets dergelijks. En ik verwacht ook niet dat het METEEN komt. Maar toch wel op een moment dat ik het nog in verband kan brengen met dat gebed van mij ooit. (lastig uitleggen)
Ik bedoel: als ik nu bid en God komt jaren later...tja...

En ik wil een duidelijk teken dat het God is en niet zomaar een God of Allah of een dode of de duivel maar God van de bijbel en het christendom. Dus duidelijkheid. Niet dat ik ineens een gevoel krijg: God bestaat want ik ben zo gelukkig. Want wie zegt dat het de christenGod is en dat ik die moet volgen, misschien was het wel Krishna.

Hoe dan ook-> een openbaring->Ik ben God.
Ik wordt anders nooit christen want je moet toch eerst geloven en dan christen worden. Maar ik kan niet geloven als ik geen contact heb met God en niet weet dat hij bestaat en alles. Snap je.
Oud 17-11-2004, 23:02
LaMazulu
LaMazulu is offline
Om me ook maar es te mengen in deze rijpe discussie.
Als je wilt dat dat God naar jou toe komt kun je dat slechts(he bah klinkt zo negatief) vragen of zingen of anders uiten. Ik denk dat wanneer je God vraagt om een teken of een ander misschien zichtbaar/tastbaars iets dat je dan zelf weinig meer hoeft te doen. Dan wordt geloof geen geloof meer maar meer een poppenkast. Toch is het goed dat je blijft vragen, ik merk pas later dat God mij iets heeft willen laten zien/zeggen, dmv bv handelingen van mensen of iemand die iets zegt. En alleen al door zoiets geeft me dat nieuwe energie.
Oud 17-11-2004, 23:08
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Waarom denk je dat het 'oprecht' vragen zo belangrijk is, je moet daarvoor al geloven. Want hoe wil je anders praten met een fictief figuur. Denk even na, het is toch ontzettend krom dat god je pas vertelt dat hij bestaat nadat je jezelf daar al volledig van overtuigd hebt?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 23:11
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
LaMazulu schreef op 18-11-2004 @ 00:02 :
ik merk pas later dat God mij iets heeft willen laten zien/zeggen, dmv bv handelingen van mensen of iemand die iets zegt.
Dit zou betekenen dat god invloed heeft op wat jij zegt of doet. Dat kan niet, want dat is in strijd met jullie geloof in vrije wil.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 23:23
LaMazulu
LaMazulu is offline
Ik zie dat nu niet bepaald als de hoofdzaak van het geloof. Het zeggen van U bestaat, als ik daarnet ben achter gekomen. Waarom zou ik me alleen voor God moeten getuigen voor zijn bestaan. Het zou inderdaad wat saai zijn als daar het 'geloof' over gaat. Persoonlijk uit ik me door mijn manier van leven, zie mij nu niet als een gast met grote ichtuskettingen, maar gewoon als iemand die respect heeft en zich laat leiden door dingen die God van ons vraagt dmv de bijbel.
Trouwens ik ben net geen dominee en die discussie over de vrije wil (daar is ie weer )kan ik alleen maar beantwoorden met dat Gods invloed makkelijk samen gaat met die vrije wil. Als ik mij toch door hem laat leiden heb ik toch nog altijd mijn vrije wil.
Het blijft lastig mannen!
Oud 17-11-2004, 23:35
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Ik ken het gevoel, ik zie mezelf ook als christen en ik geloof in God. Alleen voelt het niet echt of er wat terug komt. Ik voel me wel geestelijk opgepept, maar een echt licht/inzicht dat ik opeens hoor te voelen, mis ik.
Oud 18-11-2004, 05:54
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-11-2004 @ 00:08 :
Waarom denk je dat het 'oprecht' vragen zo belangrijk is, je moet daarvoor al geloven. Want hoe wil je anders praten met een fictief figuur. Denk even na, het is toch ontzettend krom dat god je pas vertelt dat hij bestaat nadat je jezelf daar al volledig van overtuigd hebt?
Hoe denkt God dan dat ik ga geloven? Ik kan toch niet geloven in iets wat ik niet opmerk?
Oud 18-11-2004, 07:43
Gatara
Gatara is offline
Soms lees ik wel eens "Jesus loves you" alsof Jezus nog steeds een ander figuur is dan God, maar hij zou toch de menselijke belichaming zijn van God (tussenvraagje: hoezo dan "why hath though forsaken me" aan God vragen toen hij aan het kruis hing (of wanneer was dat)? Dan is het toch gewoon weer God met wie je in contact staat? Toch niet Jezus dan?

Anyway,
God heeft wel wat beters te doen dan continu zich met mij bezig te houden
Oud 18-11-2004, 07:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 18-11-2004 @ 06:54 :
Hoe denkt God dan dat ik ga geloven? Ik kan toch niet geloven in iets wat ik niet opmerk?
als je op zoek bent naar iets - de reden van het bestaan ofzo; in ieder geval als je terug gaat naar bezinning en zelfbezinning... misschien dan geef je wat aan. Open staan voor de spirituele dimensie van het leven ofzo.
Misschien ga je dan "het licht" zien
Oud 18-11-2004, 08:06
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 18-11-2004 @ 06:54 :
Je moet je eerst door gelovigen laten overtuigen dat god bestaat, daarna ga je vanzelf toevallige gebeurtenissen opmerken als tekenen van god. Als je lang genoeg doorgaat kan je ook jezelf ervan overtuigen dat god tegen je praat wanneer je dat eigenlijk zelf bent.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 08:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-11-2004 @ 09:06 :
Je moet je eerst door gelovigen laten overtuigen dat god bestaat,
onzin
Oud 18-11-2004, 08:15
Samaris
Samaris is offline
Als ik stemmetjes hoor dan ben ik mijn medicatie weer vergeten.

Ik denk niet dat een god tot iemand spreekt met woorden, dus dan is het ook zinloos om een gesprek met een te willen, dus ik heb het nooit geprobeerd.
Oud 18-11-2004, 09:19
Verwijderd
In strikte zin is contact met een god onmogelijk, want dan is het geen god meer.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 10:58
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 10:19 :
In strikte zin is contact met een god onmogelijk, want dan is het geen god meer.
Wat is jouw definitie van God dan?

@ Yab-Yum, God hoort je altijd en is altijd bij je, ookal voelt dat vaak niet zo.
En gebeden verhoort Hij vaker dan de meeste mensen denken.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 11:02
RanC
RanC is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 18-11-2004 @ 11:58 :

@ Yab-Yum, God hoort je altijd en is altijd bij je, ookal voelt dat vaak niet zo.
Om de opmerking van Mephostophilis te verklaren:

Zodra het (voor een bepaalde persoon) bewezen is dat God bestaat, is geloof niet meer mogelijk. Want het is een vaststaand feit.

En trouwens... als hij gebeden zou verhoren, dan zou deze wereld er vermoedelijk een stuk beter uitzien.
Oh wacht, het is slechts de illusie dat hij gebeden verhoord.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 11:24
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 18-11-2004 @ 12:02 :

Zodra het (voor een bepaalde persoon) bewezen is dat God bestaat, is geloof niet meer mogelijk. Want het is een vaststaand feit.

Nee, dan kan er nog gelooft worden in de vergevingsgezindheid van God. Er kan worden gebeden op een goede afloop.

Bovendien sluit je opmerking niet aan op de opmerking van Meph. omdat hij beweerd dat er uberhaupt geen god meer is.... Niet dat er geen geloof in God meer is.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 11:27
RanC
RanC is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-11-2004 @ 12:24 :
Nee, dan kan er nog gelooft worden in de vergevingsgezindheid van God. Er kan worden gebeden op een goede afloop.

Bovendien sluit je opmerking niet aan op de opmerking van Meph. omdat hij beweerd dat er uberhaupt geen god meer is.... Niet dat er geen geloof in God meer is.
Ik dacht altijd dat Meph (wel een goeie afkorting trouwens, het kost moeite om zijn naam altijd te ctrl + v'en ) een agnost was, en dus het bestaan van een God in het midden laat omdat het niet te bewijzen is.

Off-topic: Hoeveel waarschuwingen kan ik nog krijgen voordat ik een volgende ban krijg?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 10:19 :
Dat is natuurlijk puur de westerse opvatting van het begrip god, als iets ontastbaars dat over de gehele aarde aanwezig is. In sommige andere culturen (o.a. Japan) zijn goden soms heel tastbaar, bijvoorbeeld in de vorm van dieren. Het hoeven niet per se abstracte begrippen te zijn.

Maar goed, om even niet te ver af te wijken van de discussie, 'echt' dwz. zintuiglijk contact is natuurlijk niet mogelijk. Wel kun je jezelf voorhouden dat je contact hebt (wat je zou kunnen noemen een religieus placebo-effect). Als je daar maar voldoende open voor staat zul je op een gegeven moment vast wel echte waarnemingen (denken te) hebben.

Verder is het natuurlijk ook vooral het wíllen zien van een manifestatie van god. Bijvoorbeeld, ik bid voor een goede afloop van een gebeurtenis. Als vervolgens die gebeurtenis ook zo afloopt als je had gewild, kun je natuurlijk zeggen dat dat door jouw gebeden komt, maar dat is natuurlijk jezelf aan je veters omhoog trekken.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 13:59
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 18-11-2004 @ 11:58 :

Ja dat zal best maar dan wil ik dat graag ook voelen/weten/zien/opmerken. En eraan denken dat God er altijd is daar heb je niks aan als je niet eerst overtuigd bent dat God bestaat. En ik ben helemaal nog niet overtuigd.
Misschien bestaat er wel helemaal geen God.
Misschien is de Islam wel 'het ware geloof.'
Misschien wel een of andere afgelegen sekte waar niemand wat van af weet
Ik bedoel maar.
Oud 18-11-2004, 14:04
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 18-11-2004 @ 12:02 :

En trouwens... als hij gebeden zou verhoren, dan zou deze wereld er vermoedelijk een stuk beter uitzien.
Oh wacht, het is slechts de illusie dat hij gebeden verhoord.
Je kunt vrij eenvoudig wetenschappelijk aantonen dat bidden nutteloos is.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 14:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 15:04 :
niet geheel waar, het placebo-effect telt ook mee.

hoewel ik de eerste ben om te betogen dat dit placebo effect met andere middelen bereikt moet worden, en slechts voor de mensen die zo weinig persoonlijkheid hebben dat ze er een behoefte aan hebben.
Oud 18-11-2004, 14:13
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-11-2004 @ 15:08 :
niet geheel waar, het placebo-effect telt ook mee.
Neem een groep van 1000 kankerpatiënten.

Neem een groep vrome christenen. Laat hen bidden voor 500 kankerpatiënten.

Kijk of deze kankerpatiënten een hogere overlevingskans hebben.

Hier is geen placebo-effect aanwezig, want de kankerpatiënten weten niet dat er voor hen gebeden wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 14:13
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Ga je gang zou ik zeggen.

Overigens kun je ook vrij makkelijk theologisch aantonen dat de wetenschap er naast zit.
Oud 18-11-2004, 14:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 15:13 :
Neem een groep van 1000 kankerpatiënten.

Neem een groep vrome christenen. Laat hen bidden voor 500 kankerpatiënten.

Kijk of deze kankerpatiënten een hogere overlevingskans hebben.

Hier is geen placebo-effect aanwezig, want de kankerpatiënten weten niet dat er voor hen gebeden wordt.
Neem een groep van christelijke kankerpatienten en een hele kerkgemeenschap die voor ze bidt.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:04
RanC
RanC is offline
Ligt eraan of die Christelijke kankerpatiënten en niet-Christelijke patiënten weet hebben van die kudde gristenen die voor hun bidden.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:09
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
RanC schreef op 18-11-2004 @ 16:04 :
Ligt eraan of die Christelijke kankerpatiënten en niet-Christelijke patiënten weet hebben van die kudde gristenen die voor hun bidden.
1. natuurlijk weten ze dat
2. ook als ze dat niet weten, ze bidden zelf ook
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:10
RanC
RanC is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-11-2004 @ 16:09 :
1. natuurlijk weten ze dat
2. ook als ze dat niet weten, ze bidden zelf ook
True.

Feit is, je kan niet bewijzen dat het werkt. Maar ook niet dat het níet werkt.
In feite is elke discussie over dit onderwerp nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:14
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 18-11-2004 @ 16:10 :
True.

Feit is, je kan niet bewijzen dat het werkt. Maar ook niet dat het níet werkt.
In feite is elke discussie over dit onderwerp nutteloos.
Als je mijn methode volgt kun je bewijzen dat bidden niet werkt.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:17
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 16:14 :
Als je mijn methode volgt kun je bewijzen dat bidden niet werkt.
Zoals T_ID al opmerkte:

Het placebo-effect ten gevolge van bidden...

Nu word kanker natuurlijk niet genezen door bidden... maar het kan misschien de levenstijd van de patiënt verlengen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 18-11-2004 @ 16:17 :
Zoals T_ID al opmerkte:

Het placebo-effect ten gevolge van bidden...

Nu word kanker natuurlijk niet genezen door bidden... maar het kan misschien de levenstijd van de patiënt verlengen.
Zoals ik al opmerkte:

Er is geen placebo-effect als de patiënten niet weten dat er voor hen gebeden wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Dat kan je niet. Aangezien er geen bewijs is tegen God (ook geen voor, maar dat is een andere discussie), kan je ook niet weten dat hij niet bestaat. Stel hij bestaat wel, dan heeft bidden wellicht wel nut.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-11-2004 @ 16:58 :
Dat kan je niet. Aangezien er geen bewijs is tegen God (ook geen voor, maar dat is een andere discussie), kan je ook niet weten dat hij niet bestaat. Stel hij bestaat wel, dan heeft bidden wellicht wel nut.
Het al dan niet nut hebben van bidden heeft helemaal niets te maken met het al dan niet bestaan van goden. Als je aan kunt tonen dat bidden zinloos is (en dat kan volgens de methode die ik voorstelde) maakt het niks uit of er wel of geen god bestaat.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 17:01 :
Het al dan niet nut hebben van bidden heeft helemaal niets te maken met het al dan niet bestaan van goden. Als je aan kunt tonen dat bidden zinloos is (en dat kan volgens de methode die ik voorstelde) maakt het niks uit of er wel of geen god bestaat.
Imo maakt dat wel uit. Wellicht zorgt God wel dat dat kanker bij die mensen verdwijnt oid. Er kan bij het bestaan van een God niet worden aangetoond dat hij niet naar gebeden luistert en verhoort. Het omgekeerde kan dus ook niet bewezen worden.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-11-2004 @ 17:06 :
Imo maakt dat wel uit. Wellicht zorgt God wel dat dat kanker bij die mensen verdwijnt oid. Er kan bij het bestaan van een God niet worden aangetoond dat hij niet naar gebeden luistert en verhoort. Het omgekeerde kan dus ook niet bewezen worden.
Jawel. Immers, als een eventuele god het iets zou uitmaken of er al dan niet gebeden wordt voor patiënten, zouden deze een significant grotere overlevingskans hebben dan een controlegroep. Dit is meetbaar, dus is het nut van bidden ook meetbaar.

In principe zou dit natuurlijk een eventueel nut van bidden voor andere zaken niet uitsluiten, maar het zou wel een sterke aanwijzing zijn dat bidden geen nut heeft.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 16:55 :
Er is geen placebo-effect als de patiënten niet weten dat er voor hen gebeden wordt.
klopt, een dubbelblind onderzoek is een vereiste.

maar ja, als bidden werkt, hoe kan het dan nog dat er atheisten leven?

je zou verwachten dat wanneer het ingrijpen van een god zo'n grote invloed heeft dat de percentages gelovigen en ongelovigen die eenzelfde ziekte overleven ver uit elkaar liggen.

iets dat niet zo is.

enige mogelijke conclusie is dat bidden geen effect heeft.
Oud 18-11-2004, 17:00
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-11-2004 @ 17:39 :
klopt, een dubbelblind onderzoek is een vereiste.

maar ja, als bidden werkt, hoe kan het dan nog dat er atheisten leven?

je zou verwachten dat wanneer het ingrijpen van een god zo'n grote invloed heeft dat de percentages gelovigen en ongelovigen die eenzelfde ziekte overleven ver uit elkaar liggen.

iets dat niet zo is.

enige mogelijke conclusie is dat bidden geen effect heeft.
maar de bidders komen in de hemel en de anderen niet
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 17:17
Verwijderd
Psst, even niet zo flauw doen, als je de werkelijkheid van methoden van onderzoek erbij haalt kun je het natuurlijk wel aantonen. Maar dan nog is daarmee niet bewezen dat God niet bestaat en van je houdt want dat doet hij wel degelijk, als je hem maar in je hart toelaat!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 18:00
Jacques de Mola
Jacques de Mola is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 17:01 :
Dat kan, ook volgens jou methode, niet. God is namelijk geen hondje dat gaat zitten als jij wilt dat het gaat zitten of een pootje geeft wanneer jou dat uitkomt. Er kunnen honderden mensen voor de genezing van iemand bidden maar als God besluit dat het beter is als die persoon niet geneest dan geneest die persoon niet.
Oud 18-11-2004, 18:01
Jacques de Mola
Citaat:
nare man schreef op 18-11-2004 @ 18:17 :
Psst, even niet zo flauw doen, als je de werkelijkheid van methoden van onderzoek erbij haalt kun je het natuurlijk wel aantonen. Maar dan nog is daarmee niet bewezen dat God niet bestaat en van je houdt want dat doet hij wel degelijk, als je hem maar in je hart toelaat!
Doe zelf dan ook niet zo flauw.
Oud 18-11-2004, 18:33
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Jacques de Mola schreef op 18-11-2004 @ 19:00 :
Er kunnen honderden mensen voor de genezing van iemand bidden maar als God besluit dat het beter is als die persoon niet geneest dan geneest die persoon niet.
oftewel, dan heeft bidden geen nut.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 18:55
Jacques de Mola
Citaat:
GanzenVeer schreef op 18-11-2004 @ 19:33 :
oftewel, dan heeft bidden geen nut.
Het zal ook te maken hebben met waar je voor bid en in hoeverre dat met God's plannen strookt.
Oud 18-11-2004, 19:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jacques de Mola schreef op 18-11-2004 @ 19:55 :
Het zal ook te maken hebben met waar je voor bid en in hoeverre dat met God's plannen strookt.
past het niet in de plannen dan gebeurd het niet, en was het volgens plan dan zou het toch gebeuren.

alweer, conclusie: bidden is nutteloos.
Oud 18-11-2004, 20:21
Chrizzle
Chrizzle is offline
Het is trouwens te betwijfelen of de groep Christenen niet een hoger percentage aan geneesden zou hebben, aangezien een sterk geloof in het weer beter worden het genezingsproces wel versterkt. Als Christenen zeker weten dat God wil dat zij blijven leven zullen ze een grotere kans hebben om te overleven, al was het maar omdat hun lichaam & geest dan harder vechten om te overleven.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Chrizzle schreef op 18-11-2004 @ 21:21 :
Het is trouwens te betwijfelen of de groep Christenen niet een hoger percentage aan geneesden zou hebben, aangezien een sterk geloof in het weer beter worden het genezingsproces wel versterkt. Als Christenen zeker weten dat God wil dat zij blijven leven zullen ze een grotere kans hebben om te overleven, al was het maar omdat hun lichaam & geest dan harder vechten om te overleven.
Lees nog eens wat ik typte.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2004 @ 17:11 :
Jawel. Immers, als een eventuele god het iets zou uitmaken of er al dan niet gebeden wordt voor patiënten, zouden deze een significant grotere overlevingskans hebben dan een controlegroep. Dit is meetbaar, dus is het nut van bidden ook meetbaar.

In principe zou dit natuurlijk een eventueel nut van bidden voor andere zaken niet uitsluiten, maar het zou wel een sterke aanwijzing zijn dat bidden geen nut heeft.
Alleen of God die mensen een genezing gunt is niet meetbaar. Dus je kan wel bidden, maar misschien denkt God dan wel: Ja jammer voor je of hij denkt, ok vooruit nog een laatste kans.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 12:09
Verwijderd
geprezen zijn zij die geloven zonder te zien
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten