Oud 15-11-2004, 14:01
Cynnie
Cynnie is offline
Ik heb voor nederlands een debat en mijn stelling is: Engels moet op middelbare scholen als voertaal worden ingesteld. Nu wil ik graag weten of jullie voor of tegen zijn en most important, waarom??

Alvast heel erg bedankt!!!

Groetjes, Cynthia
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2004, 14:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ieuw nee zeg...

Je woont in Nederland, je gaat naar een Nederlandse school, met Nederlandse docenten en Nederlandse klasgenoten.

Het niveau Nederlands is al belabberd (ja, bij mij ook relatief slecht), en jij wil ze nog minder Nederlands laten gebruiken?

Nederlands en Engels worden beiden verwaarloosd in Nederland, maar de oplossing voor het een is niet het ander uitroeien.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:11
TIEN
TIEN is offline
inderdaat moet er niet aan denkuh!!!
ik heb al moeite met de grammatica van nederlandss en wil tog eg de havo halen! maar dan moete we wel argumenten tegen hebben cyn!

xxiezz tien
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
TIEN schreef op 15-11-2004 @ 16:11 :
inderdaat moet er niet aan denkuh!!!
ik heb al moeite met de grammatica van nederlandss en wil tog eg de havo halen! maar dan moete we wel argumenten tegen hebben cyn!

xxiezz tien
Je haalt je HAVO wel. Over 10 jaar, schat ik.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:26
Verwijderd
Ik ben wel voor afschaffing van Nederlands als taal en invoering van het Engels als voertaal in Nederland, maar alléén op middelbare scholen is ook weer zulk half werk.

Gelukkig is er een compromis voor de conservatievelingen: het TVWO.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-11-2004 @ 17:26 :
Ik ben wel voor afschaffing van Nederlands als taal en invoering van het Engels als voertaal in Nederland, maar alléén op middelbare scholen is ook weer zulk half werk.

Gelukkig is er een compromis voor de conservatievelingen: het TVWO.
Heb ik een half jaartje gedaan. Stelde niet zo heel erg veel voor.

Het Engels dat op Nederlandse scholen onderwezen word is niet voldoende praktijkgericht. De verwerving van een tweede taal gaat niet zoals de Nederlandse scholen graag willen dat het gaat.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:32
Verwijderd
@Rabbi daniel ....

ontopic: ik ben tegen. 2 talig onderwijs vind ik (voor vwo'ers iig) prima, dan leer je 2 talen goed beheersen.
Maar alleen onderwijs in het Engels vind ik verkeerd: Nederlanders horen hun Nederlands ook goed leren te beheersen imo. Dat wordt niet bevordert door het geven van alleen Engelse lessen.

voor: Nederlands spreken/schrijven kinderen al op de basisschool, en buiten schooltijd. Op de middelbare school kunnen ze dan mooi Engels leren, want het is goed voor de Nederlandse economie (Nederland, handelsland) als wij deze internationale voertaal spreken.
tegenargument; als je later veel Engels nodig hebt voor je werk dan verbeter je dat nog wel op de universiteit oid.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:38
TopDrop
TopDrop is offline
ik heb 4 jaar tvwo gedaan. ik moet zegge, ik heb er heel veel plezier van. ik zit nu in 'gewoon' 5vwo omdat ik net te veel onvoldoendes had om door te gaan.. maar de 4 jaar dat ik het heb gedaan heb ik heel veel engels geleerd en ik ben er erg blij mee. je zou het als voertaal kunnen invoeren in nederland alleen denk ik dat je dan eerst de docenten eens goed op moest leiden ik snap alleen niet waarom je het zou kunnen doen, wat schiet je er mee op? we wonen tenslotte in nederland.. je zou misschien wel het gewone engels op de scholen kunnen verbeteren, maar om het nederlands nou helemaal af te schaffen... Dan zou je dus ook de andere talen in het engels moeten krijgen, bijvoorbeeld frans en duits enzow, en dat lijkt mij nou weer heel moeilijk. ik vind het tvwo een hele goeie oplossing. de mensen die willen kunnen het doen...
Oud 15-11-2004, 16:52
Verwijderd
Veel jongeren hebben moeite genoeg met het Nederlands, lijkt me dat je daarmee moet beginnen, is dat voldoende, mja, dan kunnen we wel weer verder kijken.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:52
Verwijderd
Afschaffing van het Nederlands levert heel veel geld op.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:53
TIEN
TIEN is offline
we wonen nog steeds in nederland, duss dan praat men nog steeds nederlandss neem ik aan
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:58
Verwijderd
Ik ben absoluut tegen. We wonen in Nederland.

(Als iemand bewust voor tvwo kiest: prima. Maar ga ajb niet op alle middelbare scholen Engels als voertaal invoeren, dat vind ik echt onzin. oa om de argumenten die al genoemd zijn.)
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
TIEN schreef op 15-11-2004 @ 18:53 :
we wonen nog steeds in nederland, duss dan praat men nog steeds nederlandss neem ik aan
Nederlands, ja. Nederlandss ken ik niet.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-11-2004 @ 18:58 :
Ik ben absoluut tegen. We wonen in Nederland.

(Als iemand bewust voor tvwo kiest: prima. Maar ga ajb niet op alle middelbare scholen Engels als voertaal invoeren, dat vind ik echt onzin. oa om de argumenten die al genoemd zijn.)
Inderdaad.

Bovendien, wat zou dat voor hel zijn voor mensen met dyslexie.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Rabbi Daniel schreef op 15-11-2004 @ 19:06 :
Als het Engels dan de enige taal is, zou het ook juist een voordeel kunnen zijn. In het begin misschien niet, maar als je het eenmaal kent ed, dan wel, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 20:05
Verwijderd
Als voertaal? Nee, maar het zou wel een goed idee zijn als er op iedere middelbare school de kans bestaat om de lessen volledig in het engels te volgen. Zeker als je bedenkt dat steeds meer vervolgstudies engelstalige literatuur en colleges verschaffen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 21:05
Verwijderd
Dat werkt alleen met competente leraren. Niet docenten die een zomer lang een cursusje gedaan hebben. Toch lijkt het me wel jammer, studenten die niet op een hoog niveau Nederlands beheersen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 21:11
Lorelei
Lorelei is offline
Gaan we dan verder ook alleen maar Engels praten? Of alleen op school? In beide gevallen kan ik voornamelijk tegenargumenten bedenken.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze zich op middelbare scholen meer gaan concentreren op engels en daarmee frans en duits (en evt. latijn, grieks, spaans etc) iets meer "verwaarlozen". Wat ik heel erg merk aan mensen die van de middelbare school afkomen is dat ze in principe gewoon behoorlijk nederlands kunnen spreken.. en op een relatief toch oppervlakkig niveau engels, frans en duits. (waarbij engels in principe natuurlijk wel beter is)
Daar valt wel wat voor te zeggen maar ik denk dat veel mensen er meer aan zouden hebben om 2 of 3 talen gewoon op een behoorlijk niveau te kunnen spreken dan 4 of meerdere talen op een oppervlakkig niveau. Zeker als je bedenkt dat voor veel studies de studieboeken in het engels zijn geschreven en zo. Ik ben er zeker voor dat mensen op school ook wat frans en duits leren maar ik zou het helemaal niet erg vinden als er nog wat meer aandacht aan engels zou worden besteed en dan dus iets minder aandacht aan duits en frans. (of gewoon alle zinloze vakken als anw schrappen )
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 22:38
Anaïs
Anaïs is offline
Ik vind Engels als voertaal op de middelbare school absoluut geen goed idee... Velen kunnen na hun middelbaar nog niet eens een foutloze nederlandse zin schrijven!!!

Waar ik wel voorstander van ben is dat er in het academisch onderwijs les gegeven wordt (bijvoorbeeld enkele vakken...) in het Engels, Frans (in België dan zeker), ...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 08:55
Verwijderd
Ik heb nog geen argumenten gehoord tegen de afschaffing van het Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 08:57
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-11-2004 @ 17:52 :
Veel jongeren hebben moeite genoeg met het Nederlands, lijkt me dat je daarmee moet beginnen, is dat voldoende, mja, dan kunnen we wel weer verder kijken.
Oud 16-11-2004, 12:55
Nonaj
Nonaj is offline
Ik ben tegen. We wonen in Nederland, dus zouden we ook in het Nederlands onderwijs moeten krijgen. Alleen op middelbare scholen de kinderen verplicht Engels laten praten is ook weer zulk halfbakken werk, en bovendien kunnen veel docenten niet eens goed Engels...

En als je toch les wilt hebben in het Engels ga je maar lekker TVWO doen
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 15:01
TIEN
TIEN is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-11-2004 @ 09:55 :
Ik heb nog geen argumenten gehoord tegen de afschaffing van het Nederlands.
we wonen in nederland! en de stelling blijft nog steeds als voer taal engels!

waarom nederlands afschaffen? denk dat je daarvoor in het verkeerde land zit dan...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 16:50
mcflem
mcflem is offline
er is zoiets als engelse stroom

...

je krijgt de eerste 3 jaar de helft van de vakken in het engels..
dat heb ik ook gedaan en nu kan ik (volgens mijn leraren ) heel goed engels
maar ik vind niet dat het voertaal moet worden, je woont nog steeds in nederland en ik had eigenlijk wel dat ik na een tijdje een beetje verkeerd nederlands ging spreken toen ging ik maar weer nederlandse boeken lezen en nou is het wel weer oke maar ik spreek nog steeds veel engels, op school maar ook met mijn tto (engelse stroom, tweetalig onderwijs) vrienden..
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 23:16
Agamemnon
Agamemnon is offline
We wonen in Nederland dat betekend dat je dus Nederlands praat op school. Er zijn internationale scholen waar je naartoe kan als je zo nodig in het Engels les wil hebben.
Oud 17-11-2004, 08:22
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-11-2004 @ 17:52 :
Afschaffing van het Nederlands levert heel veel geld op.
Maar volgens mij kost dat erg veel tijd wil je in Nederland Engels als voertaal hebben. Je zou op scholen wel les kunnen geven door Engelsen (die zijn nu eenmaal beter in Engels dan Nederlanders en een voertaal moet wel goed beheerst worden), maar dan zouden de ouders/verzorgers ook Engels moeten praten naar hun kids. Aangezien er genoeg volwassenen zijn die niet perfects Engels spreken, is de kans groot dat er in gezinnen gewoon Nederlands wordt gepraat en de kids misschien die gewoonte overnemen naar hun eigen kids.

Om eerlijk te zijn had ik liever dat er in Nederland (en het liefst ook de rest van de wereld) Engels werd gesproken. Niet omdat ik nou bepaald een hekel aan de taal Nederlands heb, maar (nutteloze) vakken zoals Frans, Duits en Nederlands afgeschaft kunnen worden. Voor de mensen die slecht zijn in taal zou dat veel makkelijker zijn.
Oud 17-11-2004, 08:40
Verwijderd
Citaat:
Rabbi Daniel schreef op 15-11-2004 @ 19:06 :
Ik denk niet dat ze minder fouten maken in het engels, ofzo.

Citaat:
mcflem schreef op 16-11-2004 @ 17:50 :
er is zoiets als engelse stroom
Is dat zoiets als groene stroom?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:33
Verwijderd
Citaat:
TIEN schreef op 16-11-2004 @ 16:01 :
we wonen in nederland! en de stelling blijft nog steeds als voer taal engels!

waarom nederlands afschaffen? denk dat je daarvoor in het verkeerde land zit dan...
Het feit dat een bepaald gebied een land is wil niet zeggen dat daar dan dus een specifieke taal gesproken moet worden.

Waarom Nederlands afschaffen?

1. Het levert geld op.
2. Het levert een welvaartsverhoging op.
3. Engels is een makkelijkere taal dan Nederlands.

Dit lijken me toch vrij goede redenen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:40
Vice
Vice is offline
Ja, maar dan niet alleen op scholen. Dat werkt niet. Dan worden de mensen slecht in Engels en Nederlands.
Oud 17-11-2004, 13:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Vice schreef op 17-11-2004 @ 14:40 :
Ja, maar dan niet alleen op scholen. Dat werkt niet. Dan worden de mensen slecht in Engels en Nederlands.
Juist, daar ben ik ook bang voor.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:49
Verwijderd
Ik ben daar niet voor, ten eerste omdat ik altijd erg slecht was (ben) in engels, en het dus voor mij echt een heil geweest zou zijn. Maar goed das geen goed argument natuurlijk...

Ik denk dat het moeilijk is om iedere leraar in Nederland engels te laten spreken, ik kan genoeg leraren van de middelbare school die er echt niks van zouden bakken, en dan leer je dus als scholier slecht engels praten en geen nederlands meer. Nee dat is niet goed.

Ik vind het trouwens bij 2 talig vwo ookal. Als ik verhalen hoor van mensen die dat doen (of ouders daarvan ofzo), het is vaak dat er een nederlandse wiskunde leraar in het engels les gaat geven. Die man snapt er zelf de ballen van, en spreekt gewoon engels op zijn Nederlands, nou ja dan krijg je het dus nooit goed aangeleerd.

@Mephostophilis --> hoezo, het is toch al eeuwen lang zo dat er een bepaald gebied een bepaalde taal gesproken wordt, net zoals er in bepaalde gebieden een bepaalde godsdienst heerst. Dat hoeft dan ook niet te betekenen dat daar geen andere godsdienst aangehangen MOET worden, maar zodra er een andere godsdienst komt, is er meteen oorlog.

En verder vraag ik het me af of het wel echt geld en een betere welvaart oplevert, immers mensen die engels nodig hebben voor hun beroep, die leren dat dan toch wel, krijgen daar cursussen voor aangeboden. Ik bedoel er zijn echt nog een hoop banen te bedenken waarbij engels echt niet nodig is om (vloeiend) te spreken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 17-11-2004 @ 14:40 :
Dat zei ik ook.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:55
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-11-2004 @ 14:53 :
Dat zei ik ook.
En hoe wil dat dan aanpakken?
Oud 17-11-2004, 13:58
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 17-11-2004 @ 14:49 :
Ik vind het trouwens bij 2 talig vwo ookal. Als ik verhalen hoor van mensen die dat doen (of ouders daarvan ofzo), het is vaak dat er een nederlandse wiskunde leraar in het engels les gaat geven. Die man snapt er zelf de ballen van, en spreekt gewoon engels op zijn Nederlands, nou ja dan krijg je het dus nooit goed aangeleerd.
Ik heb zelf ook TVWO gedaan, en wat ik begrepen heb is dat de oudste TVWO's van de beste kwaliteit zijn. Bij ons betrof het een samenwerkingsverband met een internationale school, waardoor ik leraren kreeg die gewoon helemaal geen Nederlands spraken. En geloof me, dan heb je het snel genoeg onder de knie.
Citaat:
@Mephostophilis --> hoezo, het is toch al eeuwen lang zo dat er een bepaald gebied een bepaalde taal gesproken wordt, net zoals er in bepaalde gebieden een bepaalde godsdienst heerst. Dat hoeft dan ook niet te betekenen dat daar geen andere godsdienst aangehangen MOET worden, maar zodra er een andere godsdienst komt, is er meteen oorlog.
Dat is misschien zo, maar dat wil niet zeggen dat het zo zou moeten zijn, of dat het zo beter is.
Citaat:
En verder vraag ik het me af of het wel echt geld en een betere welvaart oplevert, immers mensen die engels nodig hebben voor hun beroep, die leren dat dan toch wel, krijgen daar cursussen voor aangeboden. Ik bedoel er zijn echt nog een hoop banen te bedenken waarbij engels echt niet nodig is om (vloeiend) te spreken.
Natuurlijk zijn er genoeg banen waarbij het niet uitmaakt welke taal je spreekt. Echter, er zijn er ook genoeg waarbij het wel uitmaakt en daarvan zal ook de welvaartsverhoging afkomstig zijn - en een 'cursus' is natuurlijk niet van dezelfde kwaliteit als je leven lang Engels spreken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 17-11-2004 @ 14:55 :
En hoe wil dat dan aanpakken?
Gewoon Engels aannemen als officiële taal, dan verdwijnt Nederlands vanzelf (na enkele decennia) uit het publieke domein.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 14:15
Vice
Vice is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 17-11-2004 @ 14:49 :
Ik ben daar niet voor, ten eerste omdat ik altijd erg slecht was (ben) in engels, en het dus voor mij echt een heil geweest zou zijn. Maar goed das geen goed argument natuurlijk...
Ik ben zelf ook slecht in Engels (eigenlijk talen in het algemeen) en dat is juist een van de redenen waarom ik liever Engels als voertaal heb.
Oud 18-11-2004, 14:18
The Senna Fan
The Senna Fan is offline
Ik heb mijn hele middelbare schooltijd doorgebracht op een europese school. Daar zitten allerlei secties, fransen, duitsers, nederlanders, grieken, spanjaarden, engelsen, denen en itailanen. De voertaal was op mijn scholen nooit nederlands omdat niemand bijhalve wij dat sprak. Dus het werd vanzelf engels en frans. De fransen konden geen engels dus over het algemeen kon je in het frans tegen iedereen beginnen...

Of het goed is of slecht weet ik niet, ik weet niet beter.

Wat iig wel fijn was was dat wij altijd alles tegen elkaar konden zeggen. Niemand verstond er toch iets van

Maar opzich denk ik niet dat je een voertaal moet verplichten, behalve in de les dan he. Bij NL spreek je engels, bij Frans frans etc etc met een echte engelsman die lesgeeft die dan ook geen NL kan. Zo leer je de talen veel sneller.
Oud 18-11-2004, 15:22
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Jah, ik zou dat eigenlijk wel willen op mijn school. Je spreekt in het dagelijks leven al Nederlands dus iedereen kan dat toch al spreken waarom zou je het extra moeten oefenen op school? Ik ben van plan later het land uit te gaan, en naar amerika te gaan ofzo. Kom ik daar aan met een super erge achterstand in de taal Engels hoor. Jah lekker... Engels is gewoon een belangrijke wereldtaal. Nederland is zoooooo een minipini klein mini stukje van de wereld. Dus ik vind het echt een onzin-taal eigenlijk.
Het verbetert je engels geweldig en dat is dus gewoon goed. Dus ja. Mee eens!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:27
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Poeh wat nou *DEGENE DIE HET WILLEN KUNNEN TVWO DOEN*. Bah als dat zo was dan had ik het allang gedaan...
Maar ja in mijn stad & omgeving geven ze nergens tvwo. En ja om heel mijn familie over te halen om te verhuizen...lijkt me niet zo'n goed idee vooral omdat mijn moeder haar praktijk hier heeft.
Dus nee dat is niet zo. Er zijn helemaal niet veel scholen die dat hebben. Gewoon te weinig voorzieningen voor goed onderwijs dat aansluit op je eigen leerstyle etc. Ik bedoel... onze school is echt zwaar kut. Slecht onderwijs, kan het veel beter zelf doen. Zoveel uren dat je ervan in slaap valt.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:32
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 18-11-2004 @ 16:22 :
Je spreekt in het dagelijks leven al Nederlands dus iedereen kan dat toch al spreken waarom zou je het extra moeten oefenen op school?
Omdat de meesten het nog niet foutloos kunnen schrijven?
(En ook lang niet iedereen het foutloos spreekt btw.)

Citaat:
Ik ben van plan later het land uit te gaan, en naar amerika te gaan ofzo. Kom ik daar aan met een super erge achterstand in de taal Engels hoor.
En als je in Nederland was gebleven (wat de meesten doen) en de voertaal was Engels geweest, dan had je een enorme achterstand met het Nederlands gehad.

En de mensen die naar een ander land dan een Engelstalig land gaan hebben er ook niks aan, die hebben dan ook nog een achterstand in de taal van dat land.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:35
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Een veel minder groot achterstand. Dan kun je het tenminste vloeiend spreken.
Maar ja inderdaad. Als ze Nederlandstalig onderwijs willen hebben dan moet dat kunnen. Maar ook andersom...
Ik bedoel het is echt debiel dat er nergens in mijn omgeving een school is die TVWO onderwijs geeft. Ik vind dat iedereen die goed genoeg is, dit wel moeten kunnen krijgen als die dat wil.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:38
perfectme
perfectme is offline
Categoriek tegen!

Ik woon in België en hier hebben we al 3 officiële talen om dan nog eens het Engels als voertaal op de middelbare scholen in te voeren, neen. 3/4 van de mensen uit mijn klas beheerst nog niet eens de tweede landstaal ( Frans, want ik woon in Vlaanderen dôh) ... en als je dan nog eens Engels als voertaal gaat invoeren
Engels is misschien wel een wereldtaal en het afschaffen van Nederlands kan misschien wel zeer veel geld besparen, maar ik eis dan dat het Nederlands en het Frans perfect gekend zijn.

Eigenlijk een vraagje aan de TS (sorry als ze al gesteld is, ik heb niet heel het topic doorgelezen) hoe kwam je op het idee om Engels als voertaal in te voeren op middelbare scholen?
Waarom zouden Nederlanders en Belgen eigenlijk hun taal, het Nederlands, willen afschaffen ten voordele van het Engels?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 18-11-2004 @ 16:35 :
Een veel minder groot achterstand. Dan kun je het tenminste vloeiend spreken.
Maar niet schrijven.

Vloeiend spreken had jij ook kunnen leren (en kun je nog steeds): er zijn allerlei taalkampen, cursussen, privé docenten, enz. enz. enz. Tuurlijk kosten veel van die dingen geld, maar dat kost onderwijs met twee personen in een klas ook (zie hieronder).

En om het vloeiend te leren spreken op een school, moeten wel alle docenten vloeiend Engels spreken en ik denk dat dat een heel groot probleem is/wordt.

Citaat:
Maar ja inderdaad. Als ze Nederlandstalig onderwijs willen hebben dan moet dat kunnen. Maar ook andersom...
Ik denk niet dat daar voldoende leerlingen, docenten en geld voor is.

Citaat:
Ik vind dat iedereen die goed genoeg is, dit wel moeten kunnen krijgen als die dat wil.
Bedenk een plan, stuur het naar de minister en wie weet kan het ooit.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:43
perfectme
perfectme is offline
Hoe zit dat eigenlijk met het onderwijs in de middelbare scholen in Nederland? Als ik het zo lees, mag jijzelf kiezen wat je doet, kan je allerlei vakken laten vallen. Waarom specialiseren jullie al zo vroeg?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:43
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-11-2004 @ 16:39 :
Maar niet schrijven.
Wel als je de proefwerken in het Engels moet maken. En aantekeningen in het Engels overneemt.

Citaat:
Vloeiend spreken had jij ook kunnen leren (en kun je nog steeds): er zijn allerlei taalkampen, cursussen, privé docenten, enz. enz. enz. Tuurlijk kosten veel van die dingen geld, maar dat kost onderwijs met twee personen in een klas ook (zie hieronder).
Jah ik ben ook best wel goed in het Engels. Maar ja ik zou er veel beter in zijn als ik het dagelijks sprak. Je moet gewoon veel denken voordat je je gedachtes kunt uitdrukken

Citaat:
Ik denk niet dat daar voldoende leerlingen, docenten en geld voor is.
Jah er is nooit genoeg geld voor goed onderwijs. Laten we al dat geld maar uitgeven aan uitkeringen etc. Lekker waar mijn ouders belasting voor betalen.

Citaat:
Bedenk een plan, stuur het naar de minister en wie weet kan het ooit.
Daar heb ik ook niet veel aan. Ik ben over anderhalf jaar van school af. En mijn kinderen zullen er later ook niets aan hebben, want die wonen hier niet. Dus waarom zou ik actie ondernemen? Ik zeg alleen maar dat ik het debiel vind dat ik het niet heb kunnen doen en vind het ook wel kut voor anderen maar daar moeten ze zelf dan maar voor zorgen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:44
biep
biep is offline
nee.
Eerst zeiken dat buitenlanders moeten inburgeren en Nederlands leren en dan wel allemaal Engels gaan spreken op school...

Oud 18-11-2004, 15:47
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
perfectme schreef op 18-11-2004 @ 16:43 :
Hoe zit dat eigenlijk met het onderwijs in de middelbare scholen in Nederland? Als ik het zo lees, mag jijzelf kiezen wat je doet, kan je allerlei vakken laten vallen. Waarom specialiseren jullie al zo vroeg?
Zo, het Nederlands onderwijs is echt KLOTE! Dus je hebt een gemeenschappelijk deel. Dat bestaat voornamelijk uit veel veel tijdverspilling en onzin. Erg tijd consumerend!! Dan heb je het profieldeel. Wat zogenaamd 'vrij' is. Ja hoor vrij!! Je kunt uit 4 verschillende profielen kiezen. (Natuur&Techniek, Natuur&gezondheid, Economie&Maatschappij, cultuur&maatschappij). Ik zou liever zelf mijn profiel opstellen. Bijvoorbeeld je kunt geen profielen combineren. Ik heb dus Natuur&Techniek. Dat bestaat uit WiB1,2 Na1,2 Sks1,2 en daarnaast heb je nog het vrije deel. Maar ik kwam er net vanmiddag achter dat je maar op 1 van de vakken in het vrije deel examen mag doen??????? Of zoiets? Lekker is dat.... Dus het grootste deel van je vakkenpakket bestaat uit het gemeenschappelijk deel wat voornamelijk BULLSHIT is.

PS: Drie officiele talen in Belgie? Nederlands, Frans en...?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:48
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Heb vandaag ook de stellingen gekregen voor debatteren.
Achja engels als voertaal heeft genoeg voor en nadelen maar die hou ik natuurlijk voor mezelf
Oud 18-11-2004, 15:49
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Wie zeikt er over inburgeren en Nederlands leren. Ik niet hoor. Maar het is natuurlijk wel handig als je in Nederland woont om de Nederlandse taal te beheersen. Maar dan vind ik nog dat mensen die al Nederlands kunnen en er verder niets mee hoeven gewoon een school moeten kunnen vinden, in de buurt waar TVWO wordt gegeven.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 15:50
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
$TR@NG3R schreef op 18-11-2004 @ 16:48 :
Heb vandaag ook de stellingen gekregen voor debatteren.
Achja engels als voertaal heeft genoeg voor en nadelen maar die hou ik natuurlijk voor mezelf
Zo wat zijn we weer sociaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten