Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
Zoals voor alle leuke dingen in het leven hebben slimme mensen hier ook weer een algoritme voor bedacht. Ik ga je geen code geven maar hieronder staat de pseudo:
// Gebruik de volgende formule om van // een datum naar een dag van de week te // om te rekenen : ( jaar + jaar / 4 + dag + maandgetal ) / 7 ; // Hier neem je de rest uit (->modulo="%"=restdeling) // Jaar is laatste twee cijfers van dat jaar // Jaar / 4 -> naar beneden afronden // Dag = dag v.d. maand // Maandgetal : // - Januari : 1 // - Februari : 4 // - Maart : 4 // - April : 0 // - Mei : 2 // - Juni : 5 // - Juli : 0 // - Augustus : 3 // - September : 6 // - Oktober : 1 // - November : 4 // - December : 6 // Schrikkeljaar -> Alle maandgetallen++ ; // De rest v.d. deling geeft de dag aan: 1-> Zondag, 2 -> Maandag, ..... 0-> Zaterdag // Alles wat je hoeft te doen is de hele formule omkeren (tip: php is handig met arrays dus voor de maandgetallen gebruik je die // (Vergeet niet de teller van de breuk te "++" -en als je een datum na 01012001 uit wil rekenen. |
![]() |
|
![]() |
Owja de bovenstaande code is voor als je de dag van de week hebt en dan de datum moet hebben. Als je van de dag in het jaar uitgaat moet je het als volgt aanpakken:
// Een jaar bestaat uit 12 maanden // Deze maanden hebben verschillende aantallen dagen (31/28 of 29/31/30/31 enz.) // Controleer in welke maand de dag die je moet hebben valt // Zoek de bijbehorende week dr bij // En dan heb je de dag ook zo te pakken // ALs je codevoorbeelden moet hebben zeg je het maar mzzzl |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|