Oud 08-09-2004, 18:17
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Intro/Verhaal/Verbloeming:
Een x aantal dagen geleden toen het ook mooi weer was. Zaten mijn ouders en mijn vriendin vergezeld door mij te eten, wat vaak werd verstoord door geluid wat uit bep. mensen zijne mond kwam. Anyway. We waren een beetje aan't praten en omdat ik altijd heel erg impulsief ben en erg irritant ook nog eens vond ik op dat moment dat iedereen in hokjes denkt, waarna ik een triple lading woorden tot mijn gehoor kreeg waarin het tot me duidelijk werd dat ze het niet met me eens waren.
Maar is het niet stiekem wel zo?

Vraag/punt/Moraal:

Denken we niet allemaal in hokjes?

Toelichting:

Ik hou nogal van generaliseren/vooroordelen/verlichting . en ben er van overtuigd dat iedereen in hokjes denkt. En totdat mij een onderzoek(lees: een goed onderzoek.. en wat goed is is duidelijk voor de gegen die dat moeten vinden) voor mijn neus kan worden gelegd waarin het tegendeel bewezen word zal ik mijn denkbeeld behandelen al;s de waarheid. Het lijkt me namelijk erg logisch dat mensen dingen verdelen in hokjes, de massa daar, alto's hier, en breezah in een andere.. dat is toch 1000x zo snel dan iedereen individueel beoordelen. Ik geloof simpelweg niet dat mensen die zeggen niet in hokjes te denken dat ook daadwerkelijk niet doen. en asl ze het wel doen hebben ze veel tijd over denk ik.
Oud 08-09-2004, 18:23
Susu
Susu is offline
Ik heb het gevoel dat het momenteel een beetje "in" is om te roepen "ik wil niet in een hokje gestopt worden." "Ik ben mezelf" en "vooroordelen zijn slecht"

Vaak wordt in hokjes denken gezien als iets slechts. alsof je neerkijkt op mensen die je in een bepaald hokje stopt.

Ik denk echter dat je er toch niet aan ontkomt.
Vooroordelen heeft iedereen. Daar is niets mis mee.
Het gaat pas mis als je je te veel door die vooroordelen laat beinvloeden. Als je je anders tegen over iemand gaat gedragen door die vooroordelen.

Maar ik heb verder nu geen tijd, reageer nog wel een andere keer verder
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 18:25
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik denk dat iedereen in hokjes denkt.
Volgens mij is dat ook wel eens onderzocht.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 18:33
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Citaat:
Susu schreef op 08-09-2004 @ 19:23 :
Ik heb het gevoel dat het momenteel een beetje "in" is om te roepen "ik wil niet in een hokje gestopt worden." "Ik ben mezelf" en "vooroordelen zijn slecht"

Vaak wordt in hokjes denken gezien als iets slechts. alsof je neerkijkt op mensen die je in een bepaald hokje stopt.

Ik denk echter dat je er toch niet aan ontkomt.
Vooroordelen heeft iedereen. Daar is niets mis mee.
Jij boort enigzins hele goede punten aan zegmaar.

Dat het in is is zeer zeker een punt. maar ik had het gevoel dat mijn ouders en vriendin het zagen als iets slechts en zich beledigd voelden toen ik zei dat hun het ook deden dacht ik ( ja nu komt het er ff anders uit dan het in m'n hoofd zat maargoed..), terwijl ik niet zie als iets vervelends maar iets logisch.. iets orderends.. je stopt toch ook niet je filosofie en nederlands huiswerk in het zelfde schrift bij wijze van.....

maargoed.. nu kank weer ergens over na denken, thx
Oud 08-09-2004, 18:48
Verwijderd
Hersenen werken nu eenmaal op die manier. Zo koppelt en vergelijkt je visuele bewustzijn informatie aan en met eerder opgeslagen informatie. Sommige denken zelfs dat in dit proces het totale bewustzijn schuilgaat. (Krick & Koch, "the problem of consciousness", p. 18 - 26 in: Scientific American Special Issue "Mysteries of the mind" (1997))
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 18:55
I love stars
I love stars is offline
Ik denk dat iedereen in hokjes denkt. Ik doe het althans wel.

Een voorbeeld van hoe mensen beoordeel is:
1. asso 2. normaal 3. kaker

slimheid
a. minder slim b. normaal c. slimmer

sportieviteit
A. niet sportief B beetje sportief C erg sportief

Door mensen in hokjes te verdelen kan je ze beter inschatten. Wat verwacht je van zo iemand? Kan ik er mee omgaan? natuurlijk moet je er ook rekening mee houden dat ieder mens een individu is.

Laatst gewijzigd op 08-09-2004 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 18:55
EggeD
EggeD is offline
Jo, dude. Het "in hokjes stoppen" is wel een beetje breed he. Sowieso is het een eigenschap van het menselijk denken, het heeft zelfs een naam: categorisatie. Dit helpt de mens om bijv. voorwerpen onder te brengen onder groepen, zoals bijvoorbeeld stoelen. Zonder categorisatie in je brein zou je bij elke stoel moeten gaan nadenken wat voor een ding het is, je zou niet weten dat het een meubel is om op te zitten. Best belachelijk, maar goed. Aan de andere kant willen de hersenen soms "input" (dus beelden, geluiden oid) wat al te snel indelen, waardoor illusies ontstaan.

Als je het over het in hokjes stoppen van groepen jongeren hebt.. Tja, het is belangrijk om te weten dat iedereen in dezelfde omgeving leeft en dus door diezelfde omgeving beinvloedt wordt. Zonder omgeving zou je niks doen. Het is dus logisch dat veel mensen met hun omgeving meegaan en zo wat groepjes vormen - ze hebben weinig andere bronnen waaruit ze hun fantasie kunnen putten dan hun omgeving. Je kan het ook groter zien, waarom heeft iedereen kleren van stof aan en zie je nooit iemand met iets geheel anders om zijn lichaam te verwarmen, nja, lekker boeiend, mja. Omdat alleen kleren aan de orde zijn in deze omgeving dus.. Hopelijk heb je er wat aan.
Oud 12-09-2004, 12:35
Flip!
Flip! is offline
hokjes zijn wel zulke onzin dinger.

de enige hokjes die bestaan zijn bushokjes, hondehokjes, en kippenhokken en weetikveelwatnogmeerallemaal.

ik snap niet waarom mensen uberhaupt in die hokken geloven enzo. praat toch gewoon normaal over iemand zonder hem in een hokje te stoppen. want zo past iedereen wel in een hokje want iedereen is zichzelf

ik heb wel zo'n schurfthekel aan die domme hokken.
Oud 12-09-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
mUrder schreef op 12-09-2004 @ 13:35 :

de enige hokjes die bestaan zijn bushokjes, hondehokjes, en kippenhokken en weetikveelwatnogmeerallemaal.

ik snap niet waarom mensen uberhaupt in die hokken geloven enzo. praat toch gewoon normaal over iemand zonder hem in een hokje te stoppen. want zo past iedereen wel in een hokje want iedereen is zichzelf

...dit is weer een goed voorbeeld van iemand die in hokjes denkt. En waar sommige mensen nog meerdere hokjes hanteren, maakt mUrder (...alleen de naam al) gebruik van niet meer dan twee hokjes, namelijk een voor mensen die in hokjes denken (iedereen die anders dan mUrder denkt) en een voor mensen die dat nog niet doorhebben en de andere groep daarom als 'minder' beoordeelt (mUrder zelf).
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 16:36
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
alluman schreef op 12-09-2004 @ 13:49 :
...dit is weer een goed voorbeeld van iemand die in hokjes denkt. En waar sommige mensen nog meerdere hokjes hanteren, maakt mUrder (...alleen de naam al) gebruik van niet meer dan twee hokjes, namelijk een voor mensen die in hokjes denken (iedereen die anders dan mUrder denkt) en een voor mensen die dat nog niet doorhebben en de andere groep daarom als 'minder' beoordeelt (mUrder zelf).
Er bestaan 3 groepen mensen: een groep die mensen die nog niet doorhebben dat alle mensen in hokjes denken en mensen die dat wel hebben in 2 hokjes verdeelt, en een groep mensen die de moeite daarvoor niet neemt en een groep mensen die irritant doorzaagt over de hokjesgeest.
Oud 12-09-2004, 17:04
Susu
Susu is offline
Citaat:
mUrder schreef op 12-09-2004 @ 13:35 :

Even een vraagje..
Stel je bent ergens en ontmoet iemand. Het maakt in principe niet uit waar. De volgende dag vertel je aan een vriend(in) over die persoon. Hij/ zij vraagt wat voor iemand het was. Je wilt die gene omschrijven.. hoe doe je dat dan?

"want zo past iedereen wel in een hokje want iedereen is zichzelf "
Ja natuurlijk! Nu je het zegt, iedereen is zichzelf!! Hoe kon ik dat vergeten!!! Jammer dat mensen nou eenmaal de eigenschap hebben zich aan te passen aan anderen.. om zich aan te passen aan verschillende situaties en daardoor eigenlijk altijd weer anders zijn.

Laatst gewijzigd op 12-09-2004 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 17:36
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
er zijn net zoveel hokjes als er mensen zijn

maar als je het over ...alto's. punkers, bejaarden, jongeren, vrouwen, mannen hebt...

noem het doelgroepen...
Oud 12-09-2004, 23:00
Verwijderd
Wat een geouwehoer. Hokjes bestaan en iedereen gebruikt ze.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 23:26
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-09-2004 @ 00:00 :
Wat een geouwehoer.
Oud 13-09-2004, 00:19
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
alluman schreef op 12-09-2004 @ 13:49 :
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 21:19
Verwijderd
In principe denkt iedereen in hokjes en daar is niets mis mee. Het zorgt er namelijk voor dat je makkelijker mensen kan inschatten en beoordelen. Zelfs mensen die zeggen dat ze niet in hokjes denken, denken in hokjes, want zij delen zichzelf in in het hokje -ik denk niet in hokjes-.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 14:16
Tiki Torch
Tiki Torch is offline
Mensen die roepen "ik hoor niet in een hokje" is alleen maar uit op aandacht en originaliteit/populariteit.
Oud 14-09-2004, 14:53
sjoeltie
sjoeltie is offline
Het denken in hokjes is vrij logisch...Nou hoop ik niet dat het hier gaat om de 'hokjes' alto, kakker, etc...Het zou niet echt filosofisch zijn als we daarover gaan discussiëren en dan kun je dit beter sluiten...

Maar de massa die deze samenleving kent valt simpelweg in hokjes te verdelen, dus plaats mensen maar in hokjes...Er is niks mis mee om de plaats van een mens te benoemen...

Maar nogmaals, geen zin in een puberale discussie over personen die niet in hokjes geplaatst willen worden...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:34
Flip!
Flip! is offline
wat ik wil zeggen, is dat je beter niet in hokken kunt gaan denken, maar in groepen.

en alluman, hou aub je kop dicht. jij beweert dat ik in hokjes geloof terwijl je nog niet eens de rest van mn denkwijze daarover hebt gehoord. en jij haalt helemaal niets uit mijn reactie dat ik in hokjes geloof. want dat doe ik dus niet. zie ik er zo achterlijk uit? is het mn nick? is het mn sig? nee jij denkt in hokjes meneer. maarja weet je wat, ik heb hier geen zin, want volgens mij ben jij toch zo iemand die zijn tijd neit gaat verprutsen naar het luisteren van andere meningen en alleen zijn eigen mening voorop stelt. dus laat ik het hierbij tot opluchting van jou natuurlijk.
Oud 14-09-2004, 19:30
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
mUrder schreef op 14-09-2004 @ 19:34 :
wat ik wil zeggen, is dat je beter niet in hokken kunt gaan denken, maar in groepen.

en alluman, hou aub je kop dicht. jij beweert dat ik in hokjes geloof terwijl je nog niet eens de rest van mn denkwijze daarover hebt gehoord. en jij haalt helemaal niets uit mijn reactie dat ik in hokjes geloof. want dat doe ik dus niet. zie ik er zo achterlijk uit? is het mn nick? is het mn sig? nee jij denkt in hokjes meneer. maarja weet je wat, ik heb hier geen zin, want volgens mij ben jij toch zo iemand die zijn tijd neit gaat verprutsen naar het luisteren van andere meningen en alleen zijn eigen mening voorop stelt. dus laat ik het hierbij tot opluchting van jou natuurlijk.

quod erat demonstrandum
je hebt allumans betoog wle op een bijzonderverdienstelijke manier onderstreept
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:43
Verwijderd
Waarom worden dat hokjes genoemd? Zo lijkt het net alsof je iedereen maar op een grote hoop gooit op basis van een paar eigenschappen, logisch dat veel mensen daar weerstand tegen bieden en zeggen dat ze niet zo denken.
Als iedereen echt in hokjes zou denken zou iedereen een persoon indelen in een hele hoop verschillende hokjes, afhankelijk van welke eigenschap van die persoon je bekijkt. Een persoon kan dan in het hokje "slimme mensen" zitten, maar ook in het hokje "mensen die modieuze kleding dragen" en dan ook weer in het hokje "mensen die niet aardig zijn". Dus wat heb je dan aan die hokjes, waar slaat de term op, de mensen die voor de ene eigenschap in hetzelfde hokje zitten hebben voor de andere eigenschap weer totaal niks met elkaar te maken, zitten dan weer in een totaal ander hokje.

Dus waarom nou hokjes, iedereen schrijft gewoon bepaalde eigenschappen aan personen toe.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 11:08
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
Oud 15-09-2004, 13:16
purplerose
purplerose is offline
De mensen die het hardste roepen dat ze niet in hokjes gezet willen worden, zijn juiste de mensen die zich er wel naar gedragen dat ze het willen. Ze gaan bijvoorbeeld expres heel 'apart' doen. Wat dus weer niet apart is want zo zie ik heel veel mensen doen.

Iedereen plaatst mensen in hokjes.. er zijn alleen een paar mensen die niet beseffen dat mensen die bij elkaar in een 'hokje' zitten (ik noem een plat voorbeeld : gothics) ook erg van elkaar verwschillen, qua karakter.. ze gedragen zich misschien wel zo goed asl het zelfde en ze kleden zich in dezelfde stijl, maar het zijn toch afzonderlijke karakters. Nu weet iedereen dit, denk ik, wel maar het word nooit meegerekend. Als ik nou weer het voorbeeld neem van de Gotics associeren een aantal mensen die meteen met 'satan aanhangers' of 'depressievelingen' en dat soort hokjes vind ik fout.

Maar in princiepe wil iedereen bij een groep horen, dat zit in de mens. Dus dan is het logisch dat er zogenaamde 'hokjes' gecreerd worden waar de mensen van een bepaalde groep, waar ze zelf bij wilde horen, daar in worden geplaatst. Mensen doen dat om het zichzelf makkelijker te maken. Ik bedoel niemand heeft het over : die individuen die zichzelf graag in lange, vaak donkere, vrij exentrieke kleding hullen. Maar ze hebben het over de gothics.. logisch.. toch?
Oud 17-09-2004, 16:54
PardonMe
PardonMe is offline
Ik denk dat we inderdaad allemaal wel in hokjes denken, in ons hoofd categoriseren we dingen, om ze te onthouden, om ze op te roepen, om ze te benoemen..
Ik denk ook dat iedereen wel vooroordelen heeft, iedereen heeft op het eerste gezicht ergens een mening over, je vindt iets mooi of lelijk, etc.

En ik vind ook dat daar helemaal niets mis mee is! Het is belangrijk dat we ons een mening vormen over dingen. Zolang je openstaat en in staat bent om eventueel je mening/gedachten bij te stellen..
Ook het denken in hokjes acht ik niet verkeerd, mensen komen steeds met elkaar in aanraking, beinvloeden elkaar en ondanks dat we allemaal uniek zijn lijken we allemaal ook weer erg op elkaar.

Het 'denken in hokjes' heeft zo'n negatieve lading over zich. Ik neem aan vanwege 'discriminatie'.
Maar dat vind ik een verschil tussen denken in hokjes en doen in hokjes..
Oud 16-11-2004, 06:50
Alto-boy
Alto-boy is offline
ik zit in een alto hokje,en ben er trots op ook
wat zou je tegen hokjes hebben als je zelf kan bepalen in welk jij past ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2004, 08:53
Qimm
Qimm is offline
ik zekere zin zitten mensen ook in hokjes, en veel mensen zullen ook wel in hokjes denken, maar toegeven zla niemand snel doen.

Dat ik nou de hele dag mensen in hokjes stop, tja, dat is mijn werk
Oud 18-11-2004, 22:29
JCG
JCG is offline
onbewust denk iedereen in hokjes.
hokje:vrienden
hokje:kennissen
hokje: vreemden
hokje: mensen die ik niet mag.
Is dit zo erg? lijkt me niet.
Oud 18-11-2004, 23:47
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Is dit zo erg? lijkt me niet
Het kan erg/ positief zijn als je ten onrechte in een groepje wordt geplaats. Meestal is het erg.
Bv tijdens het uitgaan, sollicitaties, en sociale contacten.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 23:57
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Dat er bepaalde groepen mensen zijn is iets anders dan dat ze in bepaalde hokjes horen, denk ik.. want die bepaalde groepen kiezen er zelf voor om daarbij te horen. Het in hokjes stoppen betekent eerder vooroordelen hebben tegenover personen.
Oud 20-11-2004, 00:08
JCG
JCG is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 19-11-2004 @ 00:47 :
Het kan erg/ positief zijn als je ten onrechte in een groepje wordt geplaats. Meestal is het erg.
Bv tijdens het uitgaan, sollicitaties, en sociale contacten.
het hokjes idee an sich is daar niet het probleem. Dat iemand aan een hokje vooroordelen gaat hangen is het probleem.

Voorbeeld: je ziet een donker persoon lopen. Komt in het hokje allochtoon. Niets mis mee, pas als je gaat denken: Een allochtoon, hij zal wel een crimineel zijn en te lui om te werken. Maar waarschijnlijk is hij/zij dat niet, dus het is niet het hokje maar het vooroordeel dat je aan het hokje hangt.
Oud 20-11-2004, 10:53
REIE
REIE is offline
Iedereen denkt in hokjes. De kunst is dan om het enigszins te verbergen. Dat toont vaak tevens aan dat je van anderen makkelijk eigenschappen van buiten diens hokje kan erkennen.
Oud 20-11-2004, 13:02
Salva_mea
Salva_mea is offline
Ik denk dat iedereen wel in hokjes denkt, bewust of onbewust.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 13:06
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
JCG schreef op 20-11-2004 @ 01:08 :
het hokjes idee an sich is daar niet het probleem. Dat iemand aan een hokje vooroordelen gaat hangen is het probleem.

Voorbeeld: je ziet een donker persoon lopen. Komt in het hokje allochtoon. Niets mis mee, pas als je gaat denken: Een allochtoon, hij zal wel een crimineel zijn en te lui om te werken. Maar waarschijnlijk is hij/zij dat niet, dus het is niet het hokje maar het vooroordeel dat je aan het hokje hangt.
Daar kan ik het wel mee eens zijn. Het begrip 'in hokjes denken' wordt hier wel erg verkracht overigens. Het wordt hier gebruikt van zo breed als het hebben over simpele observeerbare karakteristieken tot aan hele bevolkingsgroepen. Dat is dus echt fout. Die hokjes gaan namelijk over niet-observeerbare conclusies die we trekken uit een reeks van (een in bepaalde mate) observeerbare gedragsuitingen. De hokjes verschillen dus van persoon tot persoon. Bijv. ik kan vinden dat een alto slobberige kleding draagt, altijd heel relaxed is, veel wiet blowt etc.; dat is dus mijn hokje. Maar het hokje alto van iemand anders kan er totaal anders uitzien. Mensen in hokjes indelen is helemaal niet erg, het komt immers van de eigen gedachtenstroom om de overvloed aan informatie te kanaliseren en door middel van generalisatie terug te brengen tot een te consumeren hoeveelheid. Zolang we er maar van bewust zijn dat het ruwe schetsen zijn van personen (die - mits men een goed beeld heeft van de werkelijkheid - in de meeste situaties toch hun nut hebben) en niet vaste hokjes zijn, maar dat er tig uitzonderingen zijn. Het probleem is dus als mensen niet meer BUITEN de hokjes willen denken! (dat is het impliciete vervolg van IN hokjes denken, wat veel mensen hier over het hoofd zien, jammer genoeg).
Wees je bewust van je gedachtes en je hokjes, maar beperkt in de mate waarin je ze op iedereen toepast!

Laatst gewijzigd op 20-11-2004 om 13:08.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 16:20
marrel
marrel is offline
een hele hoop willen miss niet in een hokje geduwt worden, maar er zijn ook steeds meer mensen die zichzelf juist in een hokje duwen
Oud 21-11-2004, 19:55
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Tja mensen met spleetogen komen uit china, negers uit afrika, behaarde mensen zijn grieken en mensen met een worst en een helm zijn duitsers.

Lekker makkelijk toch
Oud 30-11-2004, 10:08
apekop123
apekop123 is offline
Ik betrap mezelf ook wel vaker op het "hokjes-denken"

tja we zullen het allemaal wel doen, denk dat onze hersens zo werken. Je zoekt naar verbanden en plaatst dingen in hokjes om het overzichtelijk te maken.

Neem bijv. nou die Tokkies, vrijwel iedereen plakt ze een label op van "asociaal". Tja ze zijn het ook daar niet van, maar dat is gewoon zoals we de wereld ordenen.
Oud 30-11-2004, 18:23
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 14-09-2004 @ 20:43 :
Waarom worden dat hokjes genoemd? Zo lijkt het net alsof je iedereen maar op een grote hoop gooit op basis van een paar eigenschappen, logisch dat veel mensen daar weerstand tegen bieden en zeggen dat ze niet zo denken.
Als iedereen echt in hokjes zou denken zou iedereen een persoon indelen in een hele hoop verschillende hokjes, afhankelijk van welke eigenschap van die persoon je bekijkt. Een persoon kan dan in het hokje "slimme mensen" zitten, maar ook in het hokje "mensen die modieuze kleding dragen" en dan ook weer in het hokje "mensen die niet aardig zijn". Dus wat heb je dan aan die hokjes, waar slaat de term op, de mensen die voor de ene eigenschap in hetzelfde hokje zitten hebben voor de andere eigenschap weer totaal niks met elkaar te maken, zitten dan weer in een totaal ander hokje.

Dus waarom nou hokjes, iedereen schrijft gewoon bepaalde eigenschappen aan personen toe.
nee
op grond van een aantal eigenschappen gooi je iemand in een groterhok met veel meer eigenschappen dit gebeurt automatisch
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 18:38
yavanna
yavanna is offline
iedereen denkt denk ik in hokjes, alleen sommige wat extremer dan andere. Die mensen gaan bijvoorbeeld mensen lastigvallen omdat ze in een ander hokje zitten. Dat slaat natuurlijk nergens op. Dat is gewoon gemeen, vooral als het slachtoffer helemaal niet tot die groep behoort.
Het is denk ik vrij normaal dat men in hokjes denkt, zo onthoudt men anderen beter en is alles wat overzichtelijker in de hersenen.
Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat bepaalde hokjes elkaar uit gaan schelden.
En het is ook onzin als mensen zeggen: ik wil niet in een hokje gestopt worden, dat kan je best zeggen omdat er nu heel veel ophef is over dat hokjesgedoe en het wordt als negatief beschouwd, omdat verschillende hokjes elkaar de laatste tijd haten en lastig vallen. Maar je behoort allemaal tot bepaalde hokjes. Als je lievelingseten bijvoorbeeld andijvie ofzoow is, hoor je in het hokje 'mensen die gek op andijvie zijn'. Jah het voorbeeld slaat misschien nergens op maar het is ook maar een voorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 11:53
Verwijderd
Het 'in hokjes denken' is een wezenlijk onderdeel van onze waarneming. Het zijn je ogen die licht opvangen, maar je hersens zetten het zo om zodat we het kunnen intepreteren.

Zien we iets wat rond van vorm is en een kleurschakering vertoont intepreteren we dat als een bol en stoppen we dat in het hokje 'bolvormig'. Stuitert het op en neer dan gaat het ook in het subhokje 'bal' . Is het groen en klein in het subhokje 'tennisbal'. Die hokjes noem je ook wel frames.

mUrder: dankjewel voor je domme bijdragen ik heb er erg van genoten
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 13:35
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
eXo schreef op 02-12-2004 @ 12:53 :
Die hokjes noem je ook wel frames.
Mee eens en als je die frames bij elkaar zet krijg je een wereldbeeld.

Zo is volgens mij een getuigen verklaring van bijv een misdrijf gewoon een verzameling frames. Daarom zullen mensen dezelfde gebeurtenis ook anders omschrijven. (wat bij mij in het hokje rode auto zit kan voor jou in het hokje oranje auto zitten)
Oud 02-12-2004, 14:55
Verwijderd
Precies, daar is ook onderzoek naar gedaan en daar kwam inderdaad onder andere uit dat de waarnemingen van mensen bij een misdrijf echt enorm uiteen lopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten