Oud 30-11-2004, 23:56
Balance
Balance is offline
Wat is cultuur? Of: wat is cultuur volgens jou.
Is er een duidelijke definitie voor cultuur? Is het een samenraapsel van allerlei kleinere aspecten?

En welke definitie of aspecten zijn dit dan volgens jou?
Oud 01-12-2004, 09:50
Verwijderd
cultuur, is alles wat door menselijke handen gemaakt is om het leven te veraangenamen.

Officieel is dat beeldende kunst, dans, cabaret, toneel en muziek.

maar er zijn ook nog andere vormen van cultuur te noemen. Zoals bouwstijlen van huizen en bruggen.

Ook denk ik dat cultuur een van de belangrijkste uitlaatkleppen is voor de mens, je even lekker af kunnen reageren tegen een schilders doek, of met je trompet. In een concert of theaterzaal even lekker van de wereld raken met een goede lach, of een mooi concert. In een museum wegdromen bij de doeken geschildert door een meester uit de 18e eeuw.

En voor mijzelf: ik wil mensen die naar mij ( of naar het orkest waar ik in speel ) komen luisteren een onvergetelijke avond muziek bezorgen.
Oud 03-12-2004, 14:42
Briseïs
Briseïs is offline
Cultuur: het geheel van niet-erfelijke levensuitingen van een zelfbewuste menselijke groep.
Oud 03-12-2004, 15:20
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 03-12-2004 @ 15:42 :
Cultuur: het geheel van niet-erfelijke levensuitingen van een zelfbewuste menselijke groep.
Mooie definitie, maar in dat geval zouden dingen als autorijden, tuinieren en geweld ook tot cultuur behoren.
Vind jij (dus niet of het volgens de officiële definitie zo is) dat ook tot cultuur behoren?

@trumpetlover: is bijvoorbeeld 'taal' ook een deel van een cultuur volgens jou? Of meer de manier waarop mensen omgaan met taal? Jij hebt het namelijk vooral over manieren om jezelf te uiten. Is dan de manier waarop men praat, zingt etc. het culturele aspect of ook al de basisdingen zoals 'taal'? En is smaak (waar je van houdt) cultuur bepaald? Of kan dat toch ook aangeboren zijn?
Oud 03-12-2004, 15:38
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-12-2004 @ 16:20 :
Mooie definitie, maar in dat geval zouden dingen als autorijden, tuinieren en geweld ook tot cultuur behoren.
Vind jij (dus niet of het volgens de officiële definitie zo is) dat ook tot cultuur behoren?
Ja. Zulke dingen kunnen anders zijn dan andere culturen. Dus hoort het bij cultuur.

Maar dit is de toekomstig cultureel antropoloog die spreekt
Oud 03-12-2004, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-12-2004 @ 16:20 :

@trumpetlover: is bijvoorbeeld 'taal' ook een deel van een cultuur volgens jou? Of meer de manier waarop mensen omgaan met taal? Jij hebt het namelijk vooral over manieren om jezelf te uiten. Is dan de manier waarop men praat, zingt etc. het culturele aspect of ook al de basisdingen zoals 'taal'? En is smaak (waar je van houdt) cultuur bepaald? Of kan dat toch ook aangeboren zijn?
Ik denk dat het wel verband met elkaar houdt: denk maar aan dingen zoals straattaal, en dialecten die voorkomen bij een bepaald soort levenswijze. Limburgers hebben bijvoorbeeld een meer levensgenietende stijl dan de wat calvinistische noorderlingen. ( Dit is natuurlijk generaliserend ). Een en ander kan natuurlijk ook aangeboren zijn, maar misschien eerder aangeleerd.

Als ik puur als muzikant kijk, zeg ik muziek is een taal, en een manier om je te uiten dus als ik consequent doorga, is een taal ook een een vorm van cultuur.

Lastig, ik slaap er nog eens een weekendje over....
Oud 05-12-2004, 19:13
manGo0s
manGo0s is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 01-12-2004 @ 10:50 :
cultuur, is alles wat door menselijke handen gemaakt is om het leven te veraangenamen.

Officieel is dat beeldende kunst, dans, cabaret, toneel en muziek.

maar er zijn ook nog andere vormen van cultuur te noemen. Zoals bouwstijlen van huizen en bruggen.

Ook denk ik dat cultuur een van de belangrijkste uitlaatkleppen is voor de mens, je even lekker af kunnen reageren tegen een schilders doek, of met je trompet. In een concert of theaterzaal even lekker van de wereld raken met een goede lach, of een mooi concert. In een museum wegdromen bij de doeken geschildert door een meester uit de 18e eeuw.

En voor mijzelf: ik wil mensen die naar mij ( of naar het orkest waar ik in speel ) komen luisteren een onvergetelijke avond muziek bezorgen.
Oud 06-12-2004, 22:36
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 04-12-2004 @ 00:07 :

Als ik puur als muzikant kijk, zeg ik muziek is een taal, en een manier om je te uiten dus als ik consequent doorga, is een taal ook een een vorm van cultuur.

mooi gezegt

cultuur is een manier om je te uiten, door middel van allerlei dingen. Of dat nou muziek, schilderen, beeldhouden of dansen is. Zolang er gevoel inzit vind ik het cultuur.
Oud 08-12-2004, 00:31
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 04-12-2004 @ 00:07 :

Lastig, ik slaap er nog eens een weekendje over....
Even terugkomend op de vraag van Balance....

Ik geloof bij nader inzien dat een cultuur niet in je genen zit, maar meer in de opvoeding.

Niet westerse muziek staat bol van de kwarttonen die wij als westerlingen vals vinden, maar in feite is dat niet vals, maar een andere benadering van muziek. Dit gaat vaak ook samen met vreselijlk complexer ritmes, waarvan ik de strekking hier nu niet zal uitleggen ( anders geef ik teveel info en slaat de server tegen de vlakte ). Maar iemand die bijvoorbeeld in india geboren en getogen is, is niet anders gewend. Maar een kind dat met zijn eerste jaar geadopteerd werd, en hier is opgevoed, is gewend aan het westerse klanksysteem. Dus geen kwestie van aangeboren, maar aangeleerd
Oud 11-12-2004, 08:32
WolterB
WolterB is offline
Cultuur is een verzamelnaam voor heel veel verschillende dingen voor mij.

Ik zie theatervoorstellingen als cultuur, maar ook de theaters zaelf maken deel uit van de cultuur. Zo keek ik bijvoorbeeld mijn ogen uit toen ik mijn eerste voorstelling in het (toen nog niet verbouwde) Carré zag. Ieder theater heeft zo zijn stukje geschiedenis en maakt deel uit van de cultuur. Ook Kerken, kastelen en musea vind ik onderdeel van cultuur, net als sommige siertuinen en een mooi stukje échte natuur.

Cultuur is eigenlijk overal, maar je moet het cultuur-aspect erin kunnen zien.
Oud 11-12-2004, 23:44
Denn-Mann
Denn-Mann is offline
wat cultuur is..

mijn opstel van twee getypte a4-tjes...
Oud 13-12-2004, 00:34
Tiño
Tiño is offline
cultuur is alles wat bij de mens hoort ,behalve zijn natuur...zoiets?
Oud 13-12-2004, 00:43
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
alle acties van mensen waarbij niet meteen een duidelijk doel aan te wijzen is
Oud 13-12-2004, 00:58
PV
PV is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 13-12-2004 @ 01:43 :
alle acties van mensen waarbij niet meteen een duidelijk doel aan te wijzen is
als het doel andere mensen amuseren is, is het dus geen cultuur volgens jou?
Oud 29-12-2004, 13:27
PV
PV is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 08-12-2004 @ 01:31 :
Dus geen kwestie van aangeboren, maar aangeleerd
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat het wel moeilijk is om een goede definitie te vinden voor het begrip cultuur... is alles wat je leert cultuur? Leren lopen, leren fietsen.. is dat het ook? Waarschijnlijk wel, in andere landen leren kinderen misschien helemaal niet fietsen. Dus cultuur is iets wat van generatie op generatie overgaat. Binnen een generatie kunnen weer dingen veranderen, het taalgebruik, de gewoontes etc. De volgende generatie neemt dat weer over. Maar cultuur is in mijn ogen dus zeker wel breder dan muziek, kunst, theater, film en dergelijke.
Oud 29-12-2004, 19:48
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
cul·tuur (de ~ (v.), -turen/-tures, -turen, -turen, -turen)

2 geheel van voortbrengselen van een gemeenschap

Vind ik ook wel een mooie defenitie.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten