Oud 09-12-2004, 14:26
EmalshaH
EmalshaH is offline
Hallo iedereen,

ik moet slotopdracht maken over het boekje: met de loep op Lancashire

Het opdracht is:

Welke invloed had de ontwikkeling van de katoennijverheid op landschap , economie en samenleving in Lancashire?

NB: ik zit in Havo 5

Wie wil je me helpen?

Alvast bedankt,
Emal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2004, 14:57
Femic
Femic is offline
Als het goed is heb je dat boekje dus ook en daar staat het heel duidelijk, per onderwerp dat je noemt, uitgelegd.
Oud 09-12-2004, 15:11
Balance
Balance is offline
pff, even snel uit m'n hoofd van wat ik nog weet van vorig jaar hoor. het kan dus zijn dat dingetjes niet helemaal kloppen of uitgebreider moeten, maar dat kan je dan zelf nazoeken.

landschap: er werd extra (water)wegen aangelegd, er kwamen treinverbindingen tussen grote steden.
economie: dat kan je zelf wel verzinnen. men ging daar leven van de katoenindustrie. een grote bron van inkomsten.
samenleving: armte onder de arbeiders, verharde samenleving waarin de arme boeren het niet meer trokken ivm verhoogte kosten ed, rijke fabriekhouders, opstanden voor betere werkomstandigheden ed.
Oud 09-12-2004, 15:22
T_ID
T_ID is offline
verrek, da's exact dezelfde opdracht als een vriend van me kreeg voor geschiedenis, ik zal eens vragen..
Oud 09-12-2004, 15:45
DvoorA
DvoorA is offline
damn, dat is mn eindexamenonderwerp voor geschiedenis dit jaar als je nog wat nuttigs eruit krijgt met die opdracht mag je het wel hier neerzetten, dan hebben andere GS-leerlingen er misschien nog wat aan
Oud 09-12-2004, 17:23
EmalshaH
EmalshaH is offline
Citaat:
Balance schreef op 09-12-2004 @ 16:11 :
pff, even snel uit m'n hoofd van wat ik nog weet van vorig jaar hoor. het kan dus zijn dat dingetjes niet helemaal kloppen of uitgebreider moeten, maar dat kan je dan zelf nazoeken.

landschap: er werd extra (water)wegen aangelegd, er kwamen treinverbindingen tussen grote steden.
economie: dat kan je zelf wel verzinnen. men ging daar leven van de katoenindustrie. een grote bron van inkomsten.
samenleving: armte onder de arbeiders, verharde samenleving waarin de arme boeren het niet meer trokken ivm verhoogte kosten ed, rijke fabriekhouders, opstanden voor betere werkomstandigheden ed.
dankje wel man.
ik zal het ff opzoeken. of uitbreiden.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 23:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
EmalshaH schreef op 09-12-2004 @ 15:26 :
Hallo iedereen,

ik moet slotopdracht maken over het boekje: met de loep op Lancashire

Het opdracht is:

Welke invloed had de ontwikkeling van de katoennijverheid op landschap , economie en samenleving in Lancashire?

NB: ik zit in Havo 5

Wie wil je me helpen?

Alvast bedankt,
Emal
landschap: ipv veel 'land' van de boerderijen werden er steden gebouwd. verder kwamen er wegen en railsen voor verbinden met de trein werden aangelegd. Overigens werd er wel nog steeds gebruik gemaakt van schepen over de rivieren.

economie: wat balance zegt

samenleving: mensen gingen in steden wonen en velen zagen hun familie niet / veel minder. Er kwamern mensen vanuit het hele land naar, vooral, lancashire, en zelfs mensen uit andere landen. Er kwam volgens mij dus een gemengdere bevolking te wonen. De boeren hadden het erg slecht. Het was ook een samenleving van veel opstanden. Immers, door de machines die gebouwd werden, hoefte er steeds minder werk door arbeiders verricht te worden. Zij werden ook steeds vaker als verlengstuk van de machine gezien. Het werk was saai en slopend. Lange werkdagen en kinderarbeid kwam in grote getale voor.

groetjes, fantome
Oud 12-12-2004, 16:21
EmalshaH
EmalshaH is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 00:48 :
landschap: ipv veel 'land' van de boerderijen werden er steden gebouwd. verder kwamen er wegen en railsen voor verbinden met de trein werden aangelegd. Overigens werd er wel nog steeds gebruik gemaakt van schepen over de rivieren.

economie: wat balance zegt

samenleving: mensen gingen in steden wonen en velen zagen hun familie niet / veel minder. Er kwamern mensen vanuit het hele land naar, vooral, lancashire, en zelfs mensen uit andere landen. Er kwam volgens mij dus een gemengdere bevolking te wonen. De boeren hadden het erg slecht. Het was ook een samenleving van veel opstanden. Immers, door de machines die gebouwd werden, hoefte er steeds minder werk door arbeiders verricht te worden. Zij werden ook steeds vaker als verlengstuk van de machine gezien. Het werk was saai en slopend. Lange werkdagen en kinderarbeid kwam in grote getale voor.

groetjes, fantome
heeeeeeeeeel erg bedankt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 16:13
Erbenda
Erbenda is offline
Ik ben pas vorige week met dat boekje begonnen... en toevallig zie die docent dat dit idd de hoofdvraag van het hele onderwerp is... Zijn jullie al klaar met dat onderwerp dan?
Oud 15-12-2004, 22:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Erbenda schreef op 15-12-2004 @ 17:13 :
Ik ben pas vorige week met dat boekje begonnen... en toevallig zie die docent dat dit idd de hoofdvraag van het hele onderwerp is... Zijn jullie al klaar met dat onderwerp dan?
ik heb vorig jaar geschiedenisexamen gedaan en het is idd de hoofdvraag van het onderwerp. maar net zo belangrijk zijn de kleine feitjes uit het boek: welke machines werden uitgevonden? Wat waren de gevolgen hiervan? Wat voor opstanden kwamen er en wat veranderde er wel of niet? Welke wetten ontstonden er? Dat soort dingen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten