Tja, ik ben nog nooit in aanraking gekomen met schizofrenie, maar ik begrijp wel dat dit niet makkelijk is omdat je jezelf dan ook nog moeilijk kunt vertrouwen als je niet zeker bent of je het hebt; of alles wel echt is of maar een waan. Ik wil je wel zeggen: huur eens "A beautiful mind", een leuke film over John Nash.
.
Ik denk dat je best naar de raadgevingen van je dokters luistert, ook al heb je twijfels over je toestand. Ik denk dat dit niet makkelijk is om voor jezelf te beslissen omdat je natuurlijk zelf geen onderscheid tussen realiteit en fantasie kunt maken; maar dokters hebben wel het beste met je voor. Probeer gewoon logisch te herhalen wat er tijdens een bepaalde dag gebeurd is, en kijk na over er geen tegenstrijdigheden inzitten. Eigenlijk is schizofrenie (voor mij, als buitenstaander) eigenlijk hetzelfde als een droom: als je erin zit, lijkt het allemaal heel echt en besef je niet dat alles wat 'gebeurt' niet kan gebeuren, maar omdat alles zo echt overkomt, moet het wel waar zijn maar dat is het niet. Net zoals in een droom moet je dan een soort referentie proberen te zoeken. Voor een droom zou ik je wel verder kunnen helpen (bewust enkele seconden voor je uitstaren in een droom zal je nooit lukken, in het echte leven juist wel, bijvoorbeeld), maar ik denk dat je met schizofrenie ook gewoon moet proberen om je eruit te redeneren door te zeggen: dit kan onmogelijk waar zijn, dus is dit niet de realiteit

Veel sterkte in ieder geval, ik begrijp echt dat zo'n ziekte heel moeilijk is om zelf in te zien