Oud 14-02-2005, 23:31
TopDrop
TopDrop is offline
Bij ons hebben ze nou een systeem ingevoerd op school waarmee je dingen digitaal via internet kan inleveren. Het heet Fronter en je kunt dus thuis en op school (in de mediatheek) dingen uploaden naar een inlevermap van dat vak. Iedere leerling heeft een account en een wachtwoord en heeft alleen toegang tot bepaalde delen die voor hem/haar interessant zijn.

Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar er zijn veel problemen geweest met dit systeem. Leerlingen konden niet inloggen, bepaalde dingen werkten gewoon niet, docenten wisten nog minder van dit systeem af dan de leerlingen. Er is nooit een centrale uitleg gegeven over de werking van Fronter en de niet-computernerds begrepen er dan ook weinig van.

Maar nu worden we wel bij bepaalde vakken verplicht om werk digitaal in te leveren. Bijvoorbeeld zelfgemaakte samenvattingen van hoofdstukken uit het boek voor biologie of onze vorderingen met onze PO voor maatschappijleer. Ook worden we geacht zelf onze studiewijzers per vak te downloaden en te printen, terwijl ze daarvoor gewoon normaal werden uitgedeeld.

De gevolgen hiervan zijn dus dat het heeel lang duurt voordat iedereen de moeite heeft genomen om die klote studiewijzers te downloaden en te printen. Als het systeem plat ligt kun je dus niks inleveren, wat ook een mooie smoes is als je het gewoon niet gemaakt hebt.

Ook vind ik dat je hierdoor een onnodige afstand schept tussen leerlingen en docent. 'Vroeger' leverde je je opdrachten gewoon persoonlijk op papier in bij je docent, en had je het niet, dan had je een probleem. Het is misschien wel handig als een docent een keer afwezig is en je moet wat inleveren, maar om nou zo moeilijk te doen als je gewoon een paar keer per week les hebt snap ik niet.

Wat vinden jullie hier nou van? Hebben jullie ook zo'n systeem op jullie school en worden jullie ook verplicht om het te gebruiken terwijl het eigenlijk helemaal niet echt nodig is? Als je het nog niet hebt, lijkt je het een handig systeem? Kunnen docenten je verplichten om je werk zo in te leveren?
Advertentie
Oud 14-02-2005, 23:36
Jeopardize
Jeopardize is offline
Ik vind het een prima systeem, mits het naar behoren werkt. Docenten kunnen leerlingen wel verplichten om iets digitaal in te leveren, maar mocht dit wegens het niet functioneren van het systeem niet (op tijd) lukken dan mogen leerlingen daar dan weer niet op aangesproken worden.

Op mijn vorige opleiding moest ik zelfs toetsen online maken. Gelukkig mocht dit ook thuis, dus bedenk de voordelen voor de student
Oud 14-02-2005, 23:40
Balance
Balance is offline
Nu ik op de uni zit werkt werkelijk alles via het digitale netwerk. Huiswerkopdrachten, papers die we moeten inleveren, vragen stellen aan een docent, inschrijven voor een tentamen; alles gaat via blackboard of via mail. Ik vind het wel ideaal, maar dit systeem werkt dan ook uitermate goed en het is wel anders dan een middelbare school.

Op mijn oude middelbare school werkt men ook met studiewijzers downloaden en zelf uitprinten. Ik moest dat ook in de 5e en de 6e. We deden het alleen nooit, waaraan leraren zich zo gingen ergeren dat ze óf elke les de studiewijzer gingen bespreken óf gewoon voor iedereen een kopietje maakten. Wbt het inleveren van huiswerk ed: sucks ja, maar aan de andere kant zou ik het wel ideaal vinden om even iets over te nemen van een ander. Copypasten via de computer gaat toch een stuk makkelijker dan helemaal overschrijven van iemand anders.
Oud 14-02-2005, 23:51
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-02-2005 @ 00:40 :
Nu ik op de uni zit werkt werkelijk alles via het digitale netwerk. Huiswerkopdrachten, papers die we moeten inleveren, vragen stellen aan een docent, inschrijven voor een tentamen; alles gaat via blackboard of via mail. Ik vind het wel ideaal, maar dit systeem werkt dan ook uitermate goed en het is wel anders dan een middelbare school.
Bij ons doen ze het niet omdat het handig is, maar omdat sommige docenten het leuk vinden om ons te pesten. Als je gewend bent om altijd een samenvatting met de hand te schrijven MOET je hem nu ook via internet inleveren. Je mág m niet eens meer normaal met de hand geschreven inleveren

Citaat:
Op mijn oude middelbare school werkt men ook met studiewijzers downloaden en zelf uitprinten. Ik moest dat ook in de 5e en de 6e. We deden het alleen nooit, waaraan leraren zich zo gingen ergeren dat ze óf elke les de studiewijzer gingen bespreken óf gewoon voor iedereen een kopietje maakten.
Dat doen ze bij ons nu ook maar uit pure wanhoop kopietjes maken voor iedereen..
Oud 15-02-2005, 10:04
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Bij ons zijn ze nu ook zo'n systeem aan het uitproberen, teletop heet het volgens mij.

Ik vind het maar irritant, het is veel handiger om 'gewoon' bij je leraar in te leveren...
Oud 15-02-2005, 10:08
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
bij ons opschool hebben we ook zoiets, dat heet: teletop, ik vind het juist goed, want je bent nu meer zelfstandig..

de leraar zet alles gewoon in teletop en jij maakt het bv thuis of ergens anders..

studiewijzer staat in teletop, of als er cijfers zijn, worden die ook op teletop gezet

ik vind het allemaal heel erg handig !
Oud 15-02-2005, 10:11
Verwijderd
Bij ons gaat dat ook vaak zo, niet via een systeem, maar gewoon via e-mail. Je mailt je opdracht naar de docent van het vak. Soms ligt de e-mail plat, maar ach ja, daar hebben ze geen problemen mee eigenlijk. 't Werkt goed, geen klachten, en ik vind het fijn. (Volgens mij mag je het ook gewoon op papier in leveren, als het niet anders kan, daar doen ze ook niet moeilijk over.)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 11:23
Nonaj
Nonaj is offline
Wij werken met het prachtige WebCT Vista. Ik heb zelfs 2 vakken die helemaal via internet te volgen zijn. We krijgen er wel 2 uur ondersteunend hoorcollege per week voor, maar dat is op zich niet nodig. Tot nu toe is alles nog goed gegaan als ik iets in moest leveren (klop klop). Op zich is het best handig, want dan hoef je niet speciaal naar de uni om de opdracht in het postvak van de docent te mikken....

Vorig jaar moest ik ook een paper via internet inleveren, maar toen hadden ze nog een oude versie van WebCT, dus moesten we het een paar dagen later alsnog op papier inleveren, voor de zekerheid
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 13:44
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-02-2005 @ 00:40 :

Op mijn oude middelbare school werkt men ook met studiewijzers downloaden en zelf uitprinten. Ik moest dat ook in de 5e en de 6e. We deden het alleen nooit, waaraan leraren zich zo gingen ergeren dat ze óf elke les de studiewijzer gingen bespreken óf gewoon voor iedereen een kopietje maakten. Wbt het inleveren van huiswerk ed: sucks ja, maar aan de andere kant zou ik het wel ideaal vinden om even iets over te nemen van een ander. Copypasten via de computer gaat toch een stuk makkelijker dan helemaal overschrijven van iemand anders.
Bij ons kopieren ze het gewoon en kan je als je het kwijt raakt op internet uitprinten (dat is tenminste de bedoeling , alleen die van deze periode staat er niet op). Maar wij werken al sinds de eerste klas met studiewijzers. Alleen in de eerste 3 klassen geeft de docent het huiswerk nog gewoon op, in de vierde klas is het de bedoeling dat je je studiewijzer volgt.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten