Oud 01-03-2005, 11:26
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
plek van niets dan stilte.
-De massa is bewegingloos,
toch bouwt het langzaam op-
Een staat, dé staat,
zoals Stalin die ooit wilde:
Staat van uitgebannen liefde,
van verloren woorden,
verdrongen gezichten.
Gecollectiviseerd
tot massa-communisme.

Nakuru,
ik versta je niet
de stilte overstemt

---------------
Er zit een heel lang historisch verhaal achter, maar voordat ik dat erbij zet, hoop ik dat dat verhaal ook overkomt zonder de uitleg.

NB: Nakuru betekent 'stoffige plek' (ik weet alleen niet meer in welke taal )
Oud 01-03-2005, 12:20
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Ik ken het historische verhaal niet, dus zal dan maar puur over de vorm van het gedicht oordelen. (misschien kun je me via PM dat verhaal vertellen? Ben wel nieuwsgierig )

Een staat, dé staat,
zoals Stalin die ooit wilde:
Staat van uitgebannen liefde,

Vind ik heel mooi, de herhaling stoort me absoluut niet.

van verloren woorden,
verdrongen gezichten.

Vind ik echter weer minder. Ik weet niet waarom, het past niet zo goed bij de rest van het gedicht misschien. Twee bijvoeglijke naamwoorden vlak achter elkaar, terwijl dat in de rest van het gedicht nauwelijks voorkomt.

En nu wil ik het ellenlange historische verhaal erachter horen, dan kan ik ook nog oordelen of je 't goed hebt verwoord
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 15:49
Halogeen
Halogeen is offline
Ik heb gegoogled en nakuru is een natuurreservaat in kenia hihi.
Oud 01-03-2005, 16:02
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
@halogeen: Wat jij bedoelt is (waarschijnlijk) het Nakurumeer waar flamingo's verblijven Ik bedoel een woord uit de massai-taal (heb het toch maar ff teruggezocht in de krant )

@limaon: ik denk dat ik het verhaal (in het kort) gewoon hierneer zet.

Onder Stalin's bewind heeft Rusland veel vooruitgang geboekt, maar dat heeft heel erg veel land, mensenlevens en onnodig veel geld gekost. Maar doordat Stalin alles beheerste, zelfs de media, werden alleen de goede dingen naar buiten gebracht. Over de hongersnoden en de massamoorden werd gezwegen, evenals over de gigantische mislukte oogst door een miscalculatie. Al deze gebeurtenissen zijn in mijn gedicht samengevat in het woord Nakuru. Ook creeerde Stalin de Sovjetmens.(daar slaat het stukje met die bijvoeglijke naamwoorden op) Zij mochten niet denken end oen als een individu, maar als deel van de massa. Met liefde, meningen of een eigen "gezicht", mochten ze zich niet bezighouden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is... (lijkt wel geschiedenisles zo )
Oud 01-03-2005, 16:08
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Dan vind ik dat je het prima hebt verwoord
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik vind je laatste regel wat minder, dat klinkt niet (in mijn oren). niet bij de voorgaande regels, die ik opzich zelfstaand wel goed vind eigenlijk.
over het algemeen is je gedicht best goed, ik vind het een positieve bewoording, sowieso opzich. de massa is bewingsloos ~ toch bouwt het langzaam op en wat er verder volgt is erg mooi. ook de laatste regels van je eerste strofe vind ik mooi afbouwend. het tussenstukje staat van uitgebannen liefde ~ van verloren woorden ~ verdrongen gezichten staat er wat verloren en verdrongen tussen eigenlijk. ik weet verder niet, maar het klinkt mooi, is goed uitgewerkt en ik denk dat je dit goed verwoord hebt .
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:15
Reem
Reem is offline
plek van niets dan stilte.
Waarom begin je niet gewoon met een hoofdletter?

Verder vind ik dat je het erg mooi verwoord hebt. Toevallig behandelen ook wij dit onderwerp momenteel met geschiedenis en ik vind dat je in weinig woorden erg veel zegt, een duidelijke boodschap overbrengt.

Nakuru,
ik versta je niet
de stilte overstemt

vind ik echt heel mooi: het klinkt erg emotioneel en wanhopig en dat was hoogswaarschijnlijk ook de bedoeling. Maar ik zou er een punt achterzetten!
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten