Oud 10-03-2005, 19:58
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Goed, ik ben nu al heel lang aan het twijfelen, heb zowel de ambities in de informatica zowel als natuurkunde laten varen, ik denk niet dat ik de wiskunde aankan. Nu viel mijn oog op de studie technische bestuurskunde en het verhaaltje sprak me op het eerste gezicht wel aan. Een beetje natuurkunde, wiskunde en ICT/informatica en een beetje economie, rechten en management zeg, maar.

Ik ben op zoek naar ervaringen en eventueel iemand om wat vragen aan te stellen. Het lijkt me wel een leuke studie, maar ik kan er zo weinig over zeggen...
Oud 12-03-2005, 11:10
Jones
Ik zit op dit moment halverwege het eerste jaar in Delft. Heb hiervoor een jaartje werktuigbouwkunde gedaan maar dat was toch niet wat ik wilde. Dus vraag maar raak..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 13:31
Gimme more beer
Citaat:
Jones schreef op 12-03-2005 @ 12:10 :
Ik zit op dit moment halverwege het eerste jaar in Delft. Heb hiervoor een jaartje werktuigbouwkunde gedaan maar dat was toch niet wat ik wilde. Dus vraag maar raak..
Gebruik je MSN of niet?

In ieder geval wil ik wel eens van je weten wat jij leuk en minder leuk aan de studie vindt en bijvoorbeeld wat je zelf denkt dat je er later mee zal gaan doen. Wat is het feitelijke bèta niveau en in hoeverre ben je ook daadwerkelijk met zaken als economie en recht bezig? Dat soort dingen wil ik graag weten.
Oud 12-03-2005, 14:55
Jones
Dit gaat natuurlijk alleen over Delft, geen idee hoe het in andere steden is geregeld.

Het eerste jaar van de opleiding is vrij algemeen. De jaren zijn verdeeld in 4 periodes met 4 tentamenperiodes. In augustus kan je de tentamens die je niet hebt gehaald herkansen. Sommige vakken worden over 2 periodes verspreid die dus ook veel studiepunten opleveren.

De eerste periode begin je met Inleiding technische bestuurkunde waarbij je word geleerd om problemen op een gestructureerde wijze op te lossen. Erg belangrijk vak en ook ingangseis voor komende projecten. Verder heb je wiskunde van een niet al te hoog niveau en Bestuur&Bedrijf dat over 2 periodes is verdeeld. Dat bevat de vakken: Economie, bedrijfskunde en recht. Erg saai en veel maar als je het bijhoudt is het best te doen.

Tweede periode heb je weer een wiskunde vak, een vervolg op inleiding technische bestuurskunde en nog een wiskundig vakje. Derde periode etc etc..

In de derde periode moet je een cluster kiezen (Energie, water en industrie, Transport en logistiek, Ruimtelijke ordening, en nog een paar) binnen die cluster ga je dan weer een paar inleidende vakken kiezen. In de eerste paar jaar nog niet zoveel invloed maar het bepaald natuurlijk wel je kennis en je afstudeerrichting.

Naast de vakken heb je projecten, eerste periode heel simpel en word je nog echt bij het handje gehouden. Tweede periode word erin gestampt hoe je een essay schrijft. Ongelofelijk streng waardoor de helft afhaakt en het het jaar daarop weer moet doen. Derde periode beginnen de echt leuke projecten waar ik nu dus ook mee bezig ben, gaan ook door in de vierde periode.

Het tweede en derde jaar zit zo ongeveer hetzelfde in elkaar, alleen de algemene vakken nemen af en het wordt steeds verder toegespitst op je cluster.

Wat ik er op dit moment echt leuk aan vind zijn de projecten. Actuele onderwerpen en best realistisch etc etc. Algemene inleidende vakken zijn saai en meestal veel stof die niet echt interessant is en waar je later ook niet meer veel mee doet. Die vakken nemen alleen steeds meer af. Verder ben ik ook niet een echte wiskunde freak dus dat is ook niet altijd even leuk.

Het beta-niveau is tja.. vergeleken met de rest van de studies in Delft niet erg hoog, maar vergeleken met niet-technische studies natuurlijk wel. Je krijgt toch wel iedere periode een wiskunde vak en een scheikunde/natuurkunde vak toegespitst op je cluster. Zaken als economie en recht is dus meer basiskennis die je moet hebben als ingenieur en als je een cluster kiest die meer op natuur of scheikunde is gebaseerd zal je daar dus helemaal niet zoveel mee bezig zijn.

Ik denk dat ik al heel wat heb beantwoord. Mocht je me nog toe willen voegen op msn moet je even PMen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 15:18
Gimme more beer
Bedankt man, hier heb ik wat aan

Het lijkt me wel leuk, ook omdat ik best wel een beetje geinteresseerd ben in die bedrijfskundige zaken. Delft is overigens de enige stad waar je deze studie kunt volgen, dus ik zal dan ook naar Delft gaan.

Hoeveel uur in de week heb je ongeveer college en hoeveel uur ben je praktisch bezig? En vind je het een zware studie of valt het wel mee?

M'n msn adres staat trouwens bij m'n info
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten