Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2005, 21:31
take me as I am
take me as I am is offline
Ik zou graag willen weten hoe jullie engelen zien. Zouden ze verschijnen als 'gewone' mensen of in een blinkend gewaad?
Oud 14-03-2005, 21:39
Verwijderd
Ik denk dat ze helemaal niet verschijnen, tenzij je het over engelen hebt in de zin van 'hartelijke, lieve mensen'.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 21:42
take me as I am
Ik heb het over Engelen uit de Bijbel. Ze verschijnen wel. Ook al in de bijbel, maar er zijn ook verhalen bekend dat ze ook in deze tijd verschijnen. Zou jij een engel willen zien?
Oud 14-03-2005, 21:53
Verwijderd
Citaat:
take me as a am schreef op 14-03-2005 @ 22:42 :
Ik heb het over Engelen uit de Bijbel. Ze verschijnen wel. Ook al in de bijbel, maar er zijn ook verhalen bekend dat ze ook in deze tijd verschijnen. Zou jij een engel willen zien?
Ja, dat lijkt me wel geinig. Jammer alleen dat er geen enkel bewijs is dat ze ooit ergens verschenen zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 21:54
tybs
tybs is offline
Ik zou er zeker één (of twee ) willen zien... maar ik betwijfel sterk of ik er voorlopig een te zien zal krijgen, omdat mijn band met God nou nog niet bepaald zo sterk is als bij sommige mensen over wie ik dergelijke verhalen heb gehoord (nu weet ik niet of een sterke band met God een voorwaarde is om een engel te zien te krijgen, maar goed).
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 21:56
tybs
tybs is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-03-2005 @ 22:53 :
Ja, dat lijkt me wel geinig. Jammer alleen dat er geen enkel bewijs is dat ze ooit ergens verschenen zijn.
Het lijkt me niet dat zo'n bewijs ook snel zal komen... de bewijzen die er gegeven worden worden niet vaak geloofd. Eigenlijk denk ik dat de meeste mensen pas in engelen zullen geloven zodra ze er zélf een gezien hebben. Hoewel dat zelfs geen garantie is... ze kunnen dan weer gaan denken dat het een illusie o.i.d. was. Misschien moet je proberen er één te filmen te krijgen. Ow, toch niet, dan wordt de gedachte weer dat de film gemanipuleerd is...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 22:04
Verwijderd
Citaat:
tybs schreef op 14-03-2005 @ 22:56 :
Het lijkt me niet dat zo'n bewijs ook snel zal komen... de bewijzen die er gegeven worden worden niet vaak geloofd. Eigenlijk denk ik dat de meeste mensen pas in engelen zullen geloven zodra ze er zélf een gezien hebben. Hoewel dat zelfs geen garantie is... ze kunnen dan weer gaan denken dat het een illusie o.i.d. was. Misschien moet je proberen er één te filmen te krijgen. Ow, toch niet, dan wordt de gedachte weer dat de film gemanipuleerd is...
Een goed bewijs wordt door mij geloofd.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 22:17
Verwijderd
Door een ontmoeting van een engel zou ik nog niet overtuigd zijn van het bestaan van een god. Hoewel, hangt van je definitie van engel af. Als je engel definieert als een gezant van god, dan is een ontmoeting met een engel meteen per definitie een bewijs zijn van het bestaan van een god.

Waarom denk je dat ze uberhaupt corporeal zouden zijn?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 23:07
Verwijderd
Als Rosette Christopher in Chrno Crusade.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 10:08
Verwijderd
Citaat:
take me as a am schreef op 14-03-2005 @ 22:31 :
Ik zou graag willen weten hoe jullie engelen zien. Zouden ze verschijnen als 'gewone' mensen of in een blinkend gewaad?
Wil je me ontmoeten?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 10:33
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Engelen verschijnen nog hier op aarde..
ze zien er niet uit als "gewone" Mensen
Oud 15-03-2005, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Angeleyes16 schreef op 15-03-2005 @ 11:33 :
Engelen verschijnen nog hier op aarde..
ze zien er niet uit als "gewone" Mensen
Waar dan?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 11:54 :
Waar dan?
Als ze bestaan, werken ze bij Univé.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 11:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-03-2005 @ 12:01 :
Hahaha.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Die reclame is echt schitterend
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 13:51
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
beide?

ik heb er nooit een gezien, noch in mensegedaante (voor zover ik weet), noch in blinkend gewaad. misschien kom ik wel dagelijks engelen tegen op straat, maar naar alle waarschijnlijk zijn dat dan de 'engeltjesmensen' ipv 'mensengeltjes' .

in de bijbel verschenen ze toch ook in beiden gestalten, waarom dan nu niet meer?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 14:30
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:

Ik zie geen engelen. Nooit gedaan ook. Ik geloof er wel in though.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 15:07
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 11:54 :
Waar dan?
kijk ze zijn er altijd om ons heen..
ze kunnen zich zichbaar maken, ik ken mensen die ze hebben gezien.. ze zijn onbeschrijfelijk mooi,,
maar je moet het niet altijd verwachten..
sommige mensen zien engelen perongeluk.
sommige mogen ze echt zien het ligt aan god..
die bepaald alles. maarja ik kan wel zeggen hoe ze eruit zien maar het is gewoon zo mooi
Oud 15-03-2005, 15:07
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
zelf heb ik een demoon gezien..
Oud 15-03-2005, 15:46
take me as I am
Citaat:
tybs schreef op 14-03-2005 @ 22:54 :
Ik zou er zeker één (of twee ) willen zien... maar ik betwijfel sterk of ik er voorlopig een te zien zal krijgen, omdat mijn band met God nou nog niet bepaald zo sterk is als bij sommige mensen over wie ik dergelijke verhalen heb gehoord (nu weet ik niet of een sterke band met God een voorwaarde is om een engel te zien te krijgen, maar goed).
Een sterke band met God hoeft geen voorwaarde te zijn om een engel te mogen zien. Misschien krijg je wel een engel te zien als je juist niet geloofd. De engel kan je dan op het 'goede spoor' brengen.
Oud 15-03-2005, 17:32
tybs
tybs is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-03-2005 @ 14:51 :
beide?

ik heb er nooit een gezien, noch in mensegedaante (voor zover ik weet), noch in blinkend gewaad. misschien kom ik wel dagelijks engelen tegen op straat, maar naar alle waarschijnlijk zijn dat dan de 'engeltjesmensen' ipv 'mensengeltjes' .

in de bijbel verschenen ze toch ook in beiden gestalten, waarom dan nu niet meer?
Ze verschijnen nog steeds... maar niet iedereen gelooft het als dit gezegd wordt. Ik heb verschillende verhalen erover gehoord en ook al geef ik toe dat de waarheid ervan moeilijk aantoonbaar is (met menselijke argumenten, bedoel ik hiermee), ik geloof wel dat ze er zijn. Zelf hoop ik er ooit ook één te zien te krijgen... dan kan ik andere mensen daar weer over vertellen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 17:49
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Citaat:
tybs schreef op 15-03-2005 @ 18:32 :
Ze verschijnen nog steeds... maar niet iedereen gelooft het als dit gezegd wordt. Ik heb verschillende verhalen erover gehoord en ook al geef ik toe dat de waarheid ervan moeilijk aantoonbaar is (met menselijke argumenten, bedoel ik hiermee), ik geloof wel dat ze er zijn. Zelf hoop ik er ooit ook één te zien te krijgen... dan kan ik andere mensen daar weer over vertellen
Als god jou een engel zal laten zien dan zou het iets tussen jou en god zijn, dus niet iets om door te vertellen..
Dus als je iets hebt gezien vraag altijd eerst aan god of het wel mag.!! Want het kan namelijk ook zo zijn dat hij het niet wilt. dat is mischien ook wel de rede waarom hij jou geen engel laat zien. meestal moet het iets tussen jou en god blijven. dus mischien kun je het altijd beter voor je houden.
Oud 15-03-2005, 18:00
tybs
tybs is offline
Citaat:
Angeleyes16 schreef op 15-03-2005 @ 18:49 :
Als god jou een engel zal laten zien dan zou het iets tussen jou en god zijn, dus niet iets om door te vertellen..
Dus als je iets hebt gezien vraag altijd eerst aan god of het wel mag.!! Want het kan namelijk ook zo zijn dat hij het niet wilt. dat is mischien ook wel de rede waarom hij jou geen engel laat zien. meestal moet het iets tussen jou en god blijven. dus mischien kun je het altijd beter voor je houden.
Soms geeft God juist zo'n gebeurtenis als een getuigenis... denk maar aan wondergenezingen, die zijn er ook om ons te bemoedigen over het geloof (dat zei Jezus zelf). Maar je hebt wel gelijk dat sommige dingen alleen tussen God en één individu zelf zijn... nooit aan ged8 om te vragen of ik bepaalde dingen wel zou mogen vertellen. Goed idee, zal ik de volgende keer betrekken in mn gebed
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:02
one.
one. is offline
In het algemeen.
Oud 15-03-2005, 19:41
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Angeleyes16 schreef op 15-03-2005 @ 18:49 :
Dus als je iets hebt gezien vraag altijd eerst aan god of het wel mag.!!
o. en dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2005, 21:01
tybs
tybs is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-03-2005 @ 20:41 :
o. en dan?
Hij zal je snel genoeg duidelijk maken of het de bedoeling is dat je die gebeurtenis doorvertelt of niet, en dan weet je dus wat je te doen staat .
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 21:29
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Citaat:
tybs schreef op 15-03-2005 @ 19:00 :
Soms geeft God juist zo'n gebeurtenis als een getuigenis... denk maar aan wondergenezingen, die zijn er ook om ons te bemoedigen over het geloof (dat zei Jezus zelf). Maar je hebt wel gelijk dat sommige dingen alleen tussen God en één individu zelf zijn... nooit aan ged8 om te vragen of ik bepaalde dingen wel zou mogen vertellen. Goed idee, zal ik de volgende keer betrekken in mn gebed
Oud 15-03-2005, 23:10
punxnotdead
punxnotdead is offline
moeten engelen eigenlijk ook naar de WC soms?
Oud 15-03-2005, 23:29
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
punxnotdead schreef op 16-03-2005 @ 00:10 :
moeten engelen eigenlijk ook naar de WC soms?
Nee, engeltjes plassen alleen wild.
Oud 15-03-2005, 23:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Angeleyes16 schreef op 15-03-2005 @ 16:07 :
zelf heb ik een demoon gezien..
*denkt aan de roze olifanten scene in Disney's Dombo*
Oud 15-03-2005, 23:59
Donny must die
Donny must die is offline
engelen zijn van licht gemaakt, en zijn trouwe slaven van God.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 00:02
Tińo
Tińo is offline
hmmm.

engelen...god

hmmm,juist ja
Oud 16-03-2005, 00:04
Donny must die
Citaat:
Tińo schreef op 16-03-2005 @ 01:02 :
hmmm.

engelen...god

hmmm,juist ja
Religie
Verbeter hier je verbinding met God, Allah, JHWH, Boeddha, Brahma, Jezus, Confucius, Ra en anderen.

hmmm
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 05:41
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
tybs schreef op 15-03-2005 @ 22:01 :
Hij zal je snel genoeg duidelijk maken of het de bedoeling is dat je die gebeurtenis doorvertelt of niet, en dan weet je dus wat je te doen staat .
hoe dan?

en waarom zou je niet gewoon je persoonlijke belevenissen met anderen delen? wat heeft god dan wel niet te verbergen?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 09:00
tybs
tybs is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 06:41 :
hoe dan?

en waarom zou je niet gewoon je persoonlijke belevenissen met anderen delen? wat heeft god dan wel niet te verbergen?
Sommige dingen wil God graag tussen Hem en één persoon houden, tot de tijd rijp is dat anderen er ook van hoorden... zo waren er ook een paar dingen die de discipelen van Jezus niet mochten vertellen voordat Hij gestorven en weer opgestaan zou zijn. En hoe God dit duidelijk maakt, kan op verschillende manieren... je kunt om een teken vragen, of je krijgt een droom die duidelijk antwoord geeft, of weetikveel wat...
Oud 16-03-2005, 09:09
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
voor zover k in engelen kan geloven (als afgezant van god dan, want k gloof niet in god), denk k dat ze in beide vormen voorkomen....k bedoel...je vindt genoeg engelen op je levenspad en (als je in god geloofd) miss zijn die dan wel door Hem gestuurd, maar jah..daar gloof k niej in...k gloof in de goedheid van mensen..en tsjah...dat zo'n iemand voor jou een engel kan zijn, dat is meer persoonlijk denk k
en de verschijning van een engel in een blinkend gewaad en zo, dat is meer een fantasie, netzoals elfjes. Heerlijk om af en toe zo van te dromen en van de fantasie te genieten, maar echt bestaan...nee, nou ja, alleen in jou fantasie...en die van vele anderen denk k...
Oud 16-03-2005, 09:16
tybs
tybs is offline
Tjah, iedereen leeft natuurlijk over het algemeen in zijn eigen overtuiging, en ik denk niet dat ik anderen zo makkelijk van het bestaan van engelen van God zou kunnen overtuigen. Maar hier heb ik het aan het begin van deze topic al over gehad, dus ik zal iedereen die dit leest maar de herhaling besparen .
@ nanahara: ik spreek liever over dienaren van God dan slaven, aangezien dit woord een nogal negatieve klank heeft voor veel mensen... die zien dan al gelijk voor zich hoe dergelijke slaven met een zweep worden afgeranseld en onder de meest erbarmelijke omstandigheden leven (zoals vroeger met de Israëlieten in Egypte).
Oud 16-03-2005, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 00:59 :
Slaven hebben weinig keus dan trouw zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 13:32
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
je boodschap wordt misschien verkeerd opgevat, maar wel mooi gezegd .

Citaat:
zonnestoeltje schreef op 16-03-2005 @ 10:09 :
en die van vele anderen denk k...
dat denk ik ook .

Citaat:
tybs schreef op 16-03-2005 @ 10:00 :
zo waren er ook een paar dingen die de discipelen van Jezus niet mochten vertellen voordat Hij gestorven en weer opgestaan zou zijn.
en wat dan wel niet?

god laat je eerst een donderende verschijning zien van een bliksemschicht in de gedaante van een mens met een blinkend gewaad, en dan ga jij vragen om een teken? of je komt met goede voorbeelden wat je niet door zou mogen vertellen, maar ik kan toch niets verzinnen. lijkt mij dat de boodschap is om te getuigen en dat het juist slecht is om je geloof voor je zelf te houden.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:42
tybs
tybs is offline
Mattheüs 17:1 e.v.:

Zes dagen later nam Jezus Petrus, Jakobus en diens broer Johannes met zich mee een hoge berg op, waar ze alleen waren. Voor hun ogen veranderde hij van gedaante, zijn gezicht straalde als de zon en zijn kleren werden wit als het licht. Plotseling verschenen aan hen Mozes en Elia, die met Jezus in gesprek waren. Petrus nam het woord en zei tegen Jezus: 'Heer, het is goed dat wij hier zijn. Als u wilt zal ik hier drie tenten opslaan, een voor u, een voor Mozes en een voor Elia.' Hij was nog niet uitgesproken, of de schaduw van een stralende wolk gleed over hen heen, en uit de wolk klonk een stem: 'Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem!' Toen de leerlingen dit hoorden, wierpen ze zich neer en verborgen uit angst hun gezicht. Jezus kwam dichterbij, raakte hen aan en zei: 'Sta op, jullie hoeven niet bang te zijn.' Ze keken op en zagen niemand meer, Jezus was alleen. Toen ze van de berg afdaalden, gebood Jezus hun: 'Praat met niemand over wat jullie hebben gezien voordat de Mensenzoon uit de dood is opgewekt.'

Het is toegestaan over wonderen te vertellen, juist omdat ze zo'n bemoediging voor ons mensen kunnen vormen. Maar bij sommige van deze wonderen is de tijd nog niet rijp om erover met andere mensen te praten. Bij twijfel is het daarom altijd goed om ervoor te bidden, God zal dan zeker duidelijk maken of erover verteld moet worden of niet.
Oud 16-03-2005, 16:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
en zijn trouwe slaven van God.
wooh, kinky...
Oud 16-03-2005, 16:31
Donny must die
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2005 @ 12:10 :
Slaven hebben weinig keus dan trouw zijn.
die arme engelen toch
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:32
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 16-03-2005 @ 17:16 :
wooh, kinky...
waarom kom jij hier een topic bederven?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:22
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Engelen zie ik niet als slaven van god, vind ook niet dat je ze zo mag noemen, zie het meer als bescherm engelen en ze kunnen ook dienen als boodschappers.. maar slaven .. Nee!!
Oud 16-03-2005, 18:02
juno
juno is offline
Engelen zijn in de katholieke doctrine een onstoffelijk deel van de schepping, God schiep tegelijkertijd een stoffelijke en onstoffelijke wereld. Zij zijn geen symbolen, het zijn echte persoonlijke wezens. Zij zijn volmaaktere wezens dan alles in de stoffelijke wereld, maar totaal afhankelijk van god. Zij zijn wel zuiver geestelijk, maar niet zo verheven als god zelf, want hij heeft ze geschapen. Zij kunnen god in de hemel aanschouwen, het zijn verstandelijk kennende wezens, en een stuk verstandelijker dan wij mensen, maar zijn kennen is begrensd. Alleen gods kennen is onbegrensd.

Engelen hebben een eigen wil, maar hij word onweerstaanbaar gedreven naar het goede, omdat hij zo dicht bij god staat en god kent. De wil van een engel heeft niet onze stoffelijke beperkingen, hij kan dus veel doen met alleen zijn wil. Een engel is onsterfelijk en ontijdelijk, hij is niet onderworpen aan de beperkingen van tijd en plaats, zoals mensen.

Engelen werden direct bij hun schepping ingevoerd in de bovennatuurlijke orde, maar hadden een proeftijd van een heel klein moment. Zij werden toen nog niet onweerstaanbaar naar het goede gedreven, en sommigen zondigden en werden duivelen. Ieder schepsel moet zijn gelukzaligheid namelijk wel verwerven, en gods genade aanvaarden, die eeuwig is. Zij staan wel in dienst van god en voeren zijn bevelen uit, met name ons mensen helpen, er zijn bewaarengelen die ons bijstaan in onze weg naar zaligheid

Er zijn ook gevallen engelen, die in dat ene moment niet gods genade wensten te aanvaarden, door eigen schuld werden ze slecht, door hun hoogmoed. Zij konden alles krijgen, de heerlijkheid en zaligheid, maar zij wensten zich niet te onderwerpen omdat dit tegen hun verstand inging, en ook moesten zij hun eigen wil opzijzetten. Deze keuze was definitief, zij werden in de hel gesmeten, waar zij voor eeuwig in haat moeten leven, zij kunnen niet anders.

Duivelen zijn net als de engelen onderworpen aan de wil van god, hij is sterker dan duivelen en engelen. Maar god laat hem zijn gang gaan met ons mensen, omdat het kwaad hem soms tot instrument dient. De weg naar genade wordt er voor ons des te mooier door.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:24
tybs
tybs is offline
Weinig aan toe te voegen... prachtige beschrijving, ook al is ie wat apart geschreven

Laatst gewijzigd op 16-03-2005 om 18:49.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:32
Verwijderd
Citaat:
engelen zijn van licht gemaakt
Onmogelijk. Licht is een force-carrier
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:14
take me as I am
Citaat:
en zijn trouwe slaven van God.
Engelen zijn geen slaven. Ze hebben een eigen wil. Anders zouden er geen duivelen zijn. Duivelen zijn gevallen engelen. Ze wilden net als God zijn. Dit had de mens ook. Adam en Eva hebben van de vrucht van de boom des kennis des goeds en des kwaads gegeten. Dit omdat de duivel had gezegd dat je dan als God zou worden.
Oud 16-03-2005, 20:18
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dan is god dus wel hun meester.
Oud 16-03-2005, 20:19
take me as I am
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:18 :
Dan is god dus wel hun meester.
Ja
Reageren