Oud 22-02-2005, 20:10
Verwijderd
We (= mijn vader, zusjes en ik + aanhang) gaan voor de vijftigste verjaardag van mijn moeder de tuin opnieuw inrichten. Nu heb ik daar niet echt ervaring mee, dus vraag ik me af of er iemand tips of ideeën heeft. Ik heb zelf ook al een beetje op internet gezocht en ik heb natuurlijk zelf ook wel een aantal ideeën, maar wie weet heeft iemand hier ook wel een geweldig idee of een goede tip.

Ideeën die ik zelf iig heb:
- grotendeels meerjarige planten
- aantal groenblijvende planten
- bloeitijden verspreid over het jaar
- stukje "kruidentuin"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2005, 12:49
Verwijderd
Het is denk ik belangrijk dat je je idd vooral eerst verdiept in wat je wil. Wil je stukken bestraat of juist gras? Wil je borders. Verder zou ik idd kijken of je meerjarige, eenjarige en groenblijvende planten een beetje af kan wisselen, zodat het in de winter ook geen kale boel is.
Hoe groot is de tuin eigenlijk?
Waar ik zelf ook altijd wel op let zijn geurende bloemen zoals brem, sneewbal (niet alle cultivars geuren daarvan), sering, jasmijn, vlinderstruik enz. Deze kun je het beste planten in de buurt van een terras als je die hebt, zodat je ze goed kan ruiken.
Verder zou ik voor bijv. in het voorjaar voor een forsytsia kiezen, omdat die al heel vroeg bloeit. Ook sneeuwbal en brem bloeien al vroeg, en een toverhazelaar zelfs al in februari.
Als je van de volle bloemenpracht van eenjarigen (petunia's enzo) en bollen houdt, zou ik er ook voor zorgen dat je stukken leeg houdt, die je dan elk jaar daar weer mee kan beplanten.
Verder is het ook belangrijk om te weten hoeveel geld je ervoor over hebt. Maakt de prijs niet uit of moet het wel een beetje met goedkopere planten?
Je meot ook een beetje op de grondsoort letten. Hier thuis bijv. hebben wij klei/zand met een hoge ph. Dat betekend voor ons dat we eigenlijk geen planten/struiken als rodondendron, pieris, heide, hebesoorten, photinia, skimmia ed kunnen planten, omdat die het hier gewoon niet doen.
Voor in het najaar kun je kiezen voor struiken die bijv. hele mooi bessen of mooi herstblad hebben.
Voor wintergroene struiken kun je kiezen als bijv. buxus (ook goed voor heg of om figuren te snoeien), aucuba, kornoelje (hele mooie felrode takken in de winter).
Mja, het is misschien het handigst als je eerst een beetje aangeeft wat je/jullie willen, dan zal ik m'n best doen of ik verder kan helpen.
Veel succes iig.

(edit) oh ja, voor kruidentuin is lavendel als heggetje heel geschikt, ruikt ook heel lekker en is goed te drogen voor in de kledingkast bijv. Verder zal je daarvoor goed moeten kijken wat voor kruiden jullie zelf lekker vinden/gebruiken. Hierbij kan je denken aan peterselie, bieslook (bloeit vanaf het 2e jaar ook heel mooi met roze bloemen) en dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:50
Verwijderd
Dank je wel voor je reactie. Ik ben morgen bij mijn ouders thuis en mijn moeder is er dan niet (ook wel zo handig ), dan ga ik de tuin even opmeten.

Hoe het met het geld zit weet ik nog niet precies, maar waarschijnlijk wordt het wel een beetje goedkopere planten, ook omdat er ook nog een aantal andere dingen in de tuin veranderd/vernieuwd moeten worden. Sommige planten kunnen misschien ook "herplant" worden (lavendel en bieslook en nog één of andere soepplant staan bv. al in de tuin en doen het prima, lijkt me zonde om die weg te gooien en dat geldt nog wel voor meer planten).

Ik wil eerst ook een beetje kijken wat ik wil en dan kijken wat het kost en dan kijken wat we wel en wat we niet willen doen (en eventueel mijn vader lief aankijken of hij wat meer wil betalen ).
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 17:49
Verwijderd
En weet je al meer hoe het moet worden?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:25
Verwijderd
Niet heel veel meer, wel een beetje...'k heb nog niet de gelegenheid gehad om de tuin op te meten, maar ik heb wel een beetje bedacht wat ik iig wil, zeg maar.

Ze hebben zeg maar een hoog deel (verdeelt in een stukje stenen, verder gras en langs de kanten aarde - als je begrijpt wat ik bedoel), een schuin aflopend deel en een laag deel en dan is er een sloot. Die indeling houden we aan, dat is wel het makkelijkst en ik denk dat mijn ouders (en wij ook ) er ook wel een soort van gehecht aan zijn.

Bij de stukken aarde naast het gras wil ik met van die "borderrollen" een soort van scheiding maken (het loopt nu in elkaar over). In de aarde staan al een aantal planten en bomen, daarvan laten we er een aantal staan (iig één of twee van de planten waar vlinders op af komen en twee pruimenbomen) en er moeten een aantal nieuwe planten komen (brem vind ik een goed plan, ruikt idd ook lekker en is ook mooi, vind ik en misschien nog iets van een bessenstruik voor de vogels en dat kornoelje ga ik denk ik ook naar kijken). Op het schuine stuk naar beneden wil ik graag van stenen bakken een soort van terras (als een "rijstterras", zeg maar) maken. In die bakken kunnen dan bloembollen geplant worden. En dan moet ik nog even een mooie plek uitzoeken voor het kruidengedeelte.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:29
Verwijderd
Code:
-------------------------------------------------
|					|	|
|			terras		|	|
|					|	|
|					|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|	|		gras		|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|	|				|	|
|		|				|
|		|				|
|		| 	schuinlopend deel	|
|		|				|
| trap naar	---------------------------------
|	terras	|				|
|		|				|
|		|	terras			|
|---------------|				|
|						|
|						|
De verhoudingen kloppen niet, maar dit is het min of meer. (Ik weet niet of het duidelijk is, zo niet, dan moet je het maar zeggen. )

Laatst gewijzigd op 23-03-2005 om 15:32.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 17:46
yavanna
yavanna is offline
maak er asjeblieft niet zo'n vreselijk leeg laag plantjestuintje van, dat is heel slecht voor vogels als mussen e.d. Dus op zich zijn struiken wel o.k.
Tenzij het niet anders kan natuurlijk. Ik weet niet hoe groot je tuin is...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 18:38
Verwijderd
Het is geen megatuin (maar ook niet echt klein oid), met struiken staat het meteen vol, denk ik. Mussen komen er volgens mij sowieso niet of amper (zijn inmiddels ook bedreigd, geloof ik?)... Tussen de tuin van mijn ouders en de buren aan de ene kant staat een schutting en tussen die van hun en de buren aan de andere kant een grote dikke heg (niet omdat ze zo stom zijn, maar dat ding stond er al ). Verder hebben ze een appelboom en twee kleine pruimenboompjes in de tuin staan. En drie behoorlijk grote planten waar vlinders op af komen en één vieze lelijke prikkelbolplant (lekker duidelijk ). En nog een soepplant, die is ook groot.

Mijn moeder zit/ligt in de lente en de zomer veel in de tuin, het grasveldje moet dus eigenlijk wel blijven en het terras beneden bij het water sowieso ook. En dan heb je niet zoveel ruimte meer over voor echte struiken.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 19:03
yavanna
yavanna is offline
hmm dan moet er dus sowieso een grasveldje zijn en een terras... hoeveel ruimte is er dan precies over? want zelfs met een beetje ruimte kan je nog een hele hoop.

en jah, mussen zijn wel een beetje zeldzaam aan het worden, tenminste in de randstad in ieder geval, in het noorden zijn er nog wel een heleboel alleen ze zijn nog steeds aan het afnemen... komt dus doordat men veel te nette tuinen heeft, en men veel te vaak de tuin opruimt (geen beestjes en zaadjes meer). Das dus erg jammer... Ik vind zulke tuinen helemaal niet mooi... nou jah, die bij mij thuis is echt een zooitje
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 19:17
Verwijderd
Hoeveel ruimte er over is in afmetingen weet ik niet; ik heb het nog niet opgemeten, maar de dingen waar geen 'gras' of 'terras' in staat zijn dan dus nog over. Gegokt zijn de stroken aarde langs het gras een cm of 40 breed en een meter of 4 lang. De strook die schuin afloopt is denk ik een meter of drie breed en ook zo iets hoog. (Ik kan er erg naast zitten, ben niet al te best in gokken. )

Mijn ouders wonen in de Randstad, weinig musjes te zien helaas. De tuin van mijn ouders is niet bepaald net. Dat is dus ook één van de redenen dat we hem op willen knappen (niet om er weet ik het wat voor iets van te maken, maar gewoon wat "netter" (niet helemaal het juiste woord, maar bv. dat je het trapje weer gewoon op en af kunt zonder dat je uit moet kijken dat je valt of je hoofd stoot, een nieuw hekje, wat nieuwe planten, afscheiding maken tussen gras en aarde en het schuine stuk anders maken (het terras loopt redelijk vaak onder water))).
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 19:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een kruidengedeelte zou ik vlak naast de achterdeur doen want anders ga je met koud weer niet zo snel verse kruiden knippen in je tuin is mijn ervaring.
Oud 23-03-2005, 22:17
Raven
Raven is offline
voor en achter terras ?

achterin een zithoek maken

vijver erin .. wel 'n beetje grote..
kleine vijver wordt een prutpoel
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 22:19
Raven
Raven is offline
Citaat:
Raven schreef op 23-03-2005 @ 23:17 :
voor en achter terras ?

achterin een zithoek maken

vijver erin .. wel 'n beetje grote..
kleine vijver wordt een prutpoel
owja en terras in z'n geheel schuin leggen .. met betonnen fundament eronder .. dan verzakt het niet meer en het regenwater loopt er mooi vanaf
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 11:54
Verwijderd
Een terras meteen bij de achterdeur en eentje bij het water. Een vijver lijkt me een beetje onzin, neemt veel ruimte in (zeker als je een beetje een redelijke vijver maakt) en ze hebben een sloot achter het huis.

Een betonnen fundament vind ik een beetje rigorieus...en schuinaflopend is het al.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:14
Raven
Raven is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-03-2005 @ 12:54 :
Een terras meteen bij de achterdeur en eentje bij het water. Een vijver lijkt me een beetje onzin, neemt veel ruimte in (zeker als je een beetje een redelijke vijver maakt) en ze hebben een sloot achter het huis.

Een betonnen fundament vind ik een beetje rigorieus...en schuinaflopend is het al.
hmmja maar zo'n terras gaat anders verzakken .. ( hebben wij ook gehad..Loss dus zoieso geen stevige grond)
en je zei zelf dat het water erop bleef staan
hadden wij dus ook en toen hebben we samen met e buren een betonnen fundering gelegd.. ding staat nu als een rots.. kan je een olifant over laten lopen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 21:13
Verwijderd
Dat smalle strookje grond zou 'k een beetje voor leuke plantjes en bodembedekkertjes kiezen, zoals bijv. een laagblijven kruipend anjertje. Is groenblijvend en bloeit ook nog eens heel mooi. Verder zou ik daar als ik jou was wat perkgoed in de zomer zetten, 's winters bijv. violen en in het voorjaar bollen zodat je het hele jaar kleur hebt (mijn ervaring is dat als je grotendeels vaste planten hebt, je die hele erge bloemenpracht van bollen en perkgoed mist en 's winters niets hebt bloeien).
Die struiken waar veel vlinders op af komen zijn vermoed ik vlinderstruiken (budlea davidii). Die kan je nu tot 10-20cm boven de grond afknippen en dan wordt het dit jaar nog weer een mooi bloeiende struik van een meter of 1.5 hoog. (kan je elk jaar zo terugknippen, hou je de mooiste struik).
Je zou om het schuinlopende deel nog een buxushaagje kunnen zetten. Kun je lekker laag houden en staat wel netjes. Of je kan er voor kiezen om bijv. alleen het stuk langs het onderste teras of het grasveld 1 te zetten. Verder zijn planten als hosta's ook altijd erg decoratief (meerdere bladkleuren, wel oppassen voor slakken) of kun je kiezen voor kleinere struikjes als hebe of eonymus (de groenblijvende bonte versie).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
ps: sorry dat ik zo laat reageer, ben een tijdje niet zo veel online geweest.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 07:34
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 24-03-2005 @ 17:14 :
hmmja maar zo'n terras gaat anders verzakken.
en je zei zelf dat het water erop bleef staan
hadden wij dus ook en toen hebben we samen met e buren een betonnen fundering gelegd.. ding staat nu als een rots.. kan je een olifant over laten lopen
Het huis staat er meer dan 20 jaar, de tuin ligt er net zo lang en het terras ligt wel iets lager, maar niet 20 meter oid.

Waar zeg ik dat het water er op blijft staan...? Ik kan het niet vinden (ik kan alleen vinden dat ik zeg dat ze een terras aan het water hebben)? Het water blijft er ook niet op staan, het terras staat wel zo nu en dan onder water. Dat heeft te maken met dat het water in de sloot dan een halve meter stijgt en het terras zit niet een halve meter boven de sloot, de sloot treed dus "buiten zijn oevers" en dus komt het terras dan onder water te staan.

Samen met de buren een fundering storten schiet niet zo op: hun tuin ligt aan die kant een meter hoger dan die van mijn ouders. (En dat komt niet door verzakking bij de tuin van m'n ouders, dat komt doordat hun tuin anders afgegraven en ingericht is. ) Daarnaast gaat dat ook wat lang duren, dan moet m'n moeder wel heel lang weg zodat wij de tuin in die tijd in kunnen richten ed. Ander minpuntje is dat het dan waarschijnlijk iets te duur wordt.

Oftewel: niet echt reden toe en teveel bezwaren.

Laatst gewijzigd op 25-03-2005 om 07:38.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 07:41
Verwijderd
Citaat:
ABgirl schreef op 24-03-2005 @ 22:13 :
Die struiken waar veel vlinders op af komen zijn vermoed ik vlinderstruiken (budlea davidii). Die kan je nu tot 10-20cm boven de grond afknippen en dan wordt het dit jaar nog weer een mooi bloeiende struik van een meter of 1.5 hoog. (kan je elk jaar zo terugknippen, hou je de mooiste struik).
Mijjn vader knipt ze elk jaar kort af en ze zijn nog steeds erg mooi. (Ze staan ook al heel lang in de tuin...zolang als de tuin er is volgens mij. )

Zo'n haagje is misschien wel grappig ipv een hekje, al weet ik niet of het mooi staat...en dan kan je de sloot niet meer zien (dit is even "hardop denken voor mezelf" )...

Citaat:
ps: sorry dat ik zo laat reageer, ben een tijdje niet zo veel online geweest.
Valt wel mee qua laatheid, toch?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 08:39
Raven
Raven is offline
abnder ideetje dan .. pergola met zithoek eronder waar je in de zomer kan ontbijten als de zon op komt
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 16:24
Verwijderd
Een buxushaagje kan je ook 20-30 cm hoog houden als je wil hoor, dan is het gewoon een leuke randafscheiding en je ziet de sloot alsnog. Buxus groeit zowieso al behoorlijk langzaam en als je grote buxusplanten koopt zijn ze enorm duur.

Zie nu pas dat ik maar 1 dag later dan jou reageerde
Dacht eigenlijk dat je al ruim een week eerder gereageerd had ofzo.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:56
naatje287
naatje287 is offline
Weet je wat echt een heel mooi eenjarige is??
Een diantha, een soort anjertje!!!!
En de petunia in het klein, een surfina is ook mooi!!! Hanjertje
Ook een Euyonimus als struikje(groeit lekker snel en mooi gekleurd blad)
Dan heb je ook nog de Magnoliaboom, ik heb er geen woorden voor

echt er is zoveel moois om te planten. maar je kunt natuurlijk ook een stuk van de tuin reserveren om s'zomers eenjarigen in te planten en in de herfst voorjaarsbollen te planten!!! die je dan gewoon erin kan laten zitten terwijl je er 's zomer weer eenjarigen inzet
Oud 30-03-2005, 08:46
Verwijderd
Citaat:
naatje287 schreef op 27-03-2005 @ 23:56 :
Weet je wat echt een heel mooi eenjarige is??
Een diantha, een soort anjertje!!!!
En de petunia in het klein, een surfina is ook mooi!!! Hanjertje
Ook een Euyonimus als struikje(groeit lekker snel en mooi gekleurd blad)
Dan heb je ook nog de Magnoliaboom, ik heb er geen woorden voor

echt er is zoveel moois om te planten. maar je kunt natuurlijk ook een stuk van de tuin reserveren om s'zomers eenjarigen in te planten en in de herfst voorjaarsbollen te planten!!! die je dan gewoon erin kan laten zitten terwijl je er 's zomer weer eenjarigen inzet
Misschien handig om eerst het topic te lezen voordat je wat verteld Meeste is nl. al verteld.
En verder doet een magnolia het alleen op plaatsen met behoorlijk zure grond. Hij heeft een hekel aan kalk. Het is idd een heel erg mooie boom, maar wij kunnen hem ook niet zetten vanwege te kalkrijke kleigrond.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten