Oud 27-03-2005, 20:13
Orpa
Orpa is offline
Ok ik heb dus een probleem. Ik slaap ontzettend veel. Ben 16, beweeg veel en zit in mijn eindexamenjaar. Redelijk vermoeiend zou je zeggen. Maar ik slaap echt heel veel, en het is niet alleen zo dat ik slaap maar ik ben ook echt uitgeput iedere keer. Dit is wat ik vandaag heb gedaan:

(gaan slapen om 00.00 uur)

10.00 opstaan en ontbijt
10.20 terug m'n bed in
11.20 opstaan, aankleden.
11.30 naar m'n paarden toe, 3 stallen gedaan en gereden
16.00 naar huis
16.30 op m'n bank in slaap gevallen
18.30 wakker geworden, avond eten
19.00 op m'n bank doodmoe tv liggen kijken
20.50 opgestaan, pc aangezet en begonnen met schrijven.

Nou ken ik mezelf, rond 23.00 uur ga ik offline, tandenpoesten en naar bed, waar ik om 00.00 uur dan weer in slaap val... Als ik daarvan uitga dan heb ik in de afgelopen 24 uur 15 uur geslapen, en 2 uur gewoon doodmoe niets gedaan...

Op school is het ondertussen zo erg dat ik in de pause's op het schoolplein in slaap val, zelfs staande... Mijn vrienden houden me dan wel wakker, maar het is toch niet helemaal de bedoeling.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen? Ik eet redelijk gezond, geen ontbijt alleen in het weekeind (ik weet het slecht) 2 broodjes voor de lunch, en normaal avondeten. Verder redelijk wat chocolademelk en frisdrank, en iets van snoep ofzo, waar toch ook wel redelijk wat suiker in zit... Ik snap er echt helemaal niets van...
Oud 27-03-2005, 20:18
Verwijderd
Eerder naar bed gaan en een vast ritme aanhouden (dus elke avond dezelfde tijd naar bed en elke ochtend dezelfde tijd op staan) helpt vaak heel veel.

Gezond eten (dus niet te veel suiker) is ook belangrijk, suiker kan ook juist heel moemakend werken, zeker als je er teveel van binnen krijgt.

Als je niet achter de oorzaak kan komen dan ff naar de dokter.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 20:28
Verwijderd
Het lijkt me sowieso tijd om naar de dokter te gaan, want het is een vrij ernstig probleem dat bovendien misschien ook andere gevolgen zou kunnen hebben op korte termijn.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 20:31
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
perseus schreef op 27-03-2005 @ 21:28 :
Het lijkt me sowieso tijd om naar de dokter te gaan, want het is een vrij ernstig probleem dat bovendien misschien ook andere gevolgen zou kunnen hebben op korte termijn.
Zoals?
Oud 27-03-2005, 20:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
10 uur slaap per etmaal is echt meer dan voldoende. Mensen vergeten blijkbaar dat teveel slaap evenzeer schadelijk is als te weinig slaap.

Mijn suggestie: ga jezelf (dwangmatig) trainen op 8 uur slaap.
Ik heb het vroeger ook gehad en mijn huisarts heeft me dit voorgesteld. Het werkte voor mij.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 20:55
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Orpa schreef op 27-03-2005 @ 21:31 :
Zoals?
Zoals dat je onder een vrachtwagen terechtkomt als je een keer op de fiets in slaap valt. Of dat je een schedelbreuk oploopt wanneer je uit het raam hangt en opeens in slaap valt. Of dat je zakt omdat je tijdens één van je examens in slaap valt.

..en natuurlijk zijn er ook interne risicos, maar het achterhalen welke dat zijn is juist de reden om een dokter te bezoeken
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 20:58
Balance
Balance is offline
Ga eens eerder naar bed.
0.00 uur lijkt me echt te laat (niet dat het laat is, maar wél als je overdag zo moe bent).
Hou verder een heel strak ritme aan. Ik heb het idee dat jij maar wat doet: even wat slapen, even dit, even dat. Dat werkt niet. Slaap alleen 's nachts (en dus eerder naar bed) en verder niet! Je wordt trouwens ook moe van teveel slaap, dus het is helemaal niet goed om tussendoor even te gaan slapen.
Oud 27-03-2005, 21:50
Zup
Zup is offline
Ik zou de dokter eens een bezoek gaan brengen. Misschien heb je de ziekte van pfeiffer ( "Kissing disease"). Vraag om een bloedonderzoek bij de dokter ofzo iets. In ieder geval laat je even na kijken.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:06
Verwijderd
Al is het Pfeiffer, dan is regelmaat nog belangrijk. Of meer: dan is regelmaat juist belangrijk. Langs de dokter gaan kan geen kwaad, maar ik denk dat je ook best eerst kunt proberen of eerder naar bed gaan (ik vind 00.00 uur wel laat (al valt het voor in het weekend wel weer mee, 'k weet niet hoe laat je normaal gaat?) ) en regelmaat helpt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:11
Zup
Zup is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2005 @ 23:06 :
Al is het Pfeiffer, dan is regelmaat nog belangrijk. Of meer: dan is regelmaat juist belangrijk. Langs de dokter gaan kan geen kwaad, maar ik denk dat je ook best eerst kunt proberen of eerder naar bed gaan (ik vind 00.00 uur wel laat (al valt het voor in het weekend wel weer mee, 'k weet niet hoe laat je normaal gaat?) ) en regelmaat helpt.
Regelmaat is erg belangrijk mee eens, het was me meer te doen om die dokter. Dat is volgens mij alleen maar goed voor je.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Zup schreef op 27-03-2005 @ 23:11 :
Dat is volgens mij alleen maar goed voor je.
Niet per definitie.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:15
Bloem
Bloem is offline
Wat anderen al zeiden, dwing jezelf om een ritme aan te houden, en alleen 's nachts te slapen. Ik had een heel verrot slaapritme, en het was niet fijn om dat te veranderen, maar het heeft wel gewerkt.

Ik weet niet hoe laat je normaal op moet staan, maar zet bijv. je wekker op 9 uur, en sta dan ook op. Ga douchen-ontbijten-wat je allemaal nog meer moet doen, maar ga overdag niet meer naar bed. Dan ben je vanzelf 's avonds optijd moe, en ga je eerder slapen. Voor mij is het belangrijk dat ik ook mijn wekker zet als ik een keer laat ben gaan slapen, en in het weekend, anders ben ik zo weer uit ritme. Alleen als ik 's nachts bijna niet heb geslapen zet ik mijn wekker een uur later, maar de volgende dag staat 'ie dan weer gewoon.

In het begin is het waardeloos, maar na een tijdje gaat het vanzelf beter. En als het niet helpt lijkt het me idd een heel goed idee om eens langs de dokter te gaan. (Of dat sowieso nu al te doen.)
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:15
Zup
Zup is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2005 @ 23:12 :
Niet per definitie.
Nja in de meeste gevallen is het goed voor je.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 23:02
You suck!!
You suck!! is offline
je moet niet steeds tussen door gaan slapen want dan word je gewoon steeds weer duf. Alleen s''nachts maffe gewoon en niet op de dag.
Oud 28-03-2005, 01:06
bamiPoep
bamiPoep is offline
probeer red bull en koffie en andere caffeinedingen enzo
Oud 28-03-2005, 01:19
P&C
P&C is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 28-03-2005 @ 02:06 :
probeer red bull en koffie en andere caffeinedingen enzo
dat zou ik juist niet doen, aangezien allemaal `gif` kunstmatige troep in je lichaam gooien geen zin heeft, je kan dan misschien een wat langer opblijven, maar uitrusten of het verhelpen doet het niet, voor je het weet kan je niet meer zonder 8 koppen koffie per dag !
Oud 28-03-2005, 13:09
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2005 @ 23:06 :
Ik denk dat je ook best eerst kunt proberen of eerder naar bed gaan (ik vind 00.00 uur wel laat (al valt het voor in het weekend wel weer mee, 'k weet niet hoe laat je normaal gaat?) ) en regelmaat helpt.
Door de week lig ik er rond 22.45 in en dan slaap ik om 23.00 uur, maar door de week moet ik er ook om 6.30 weer uit en dan fiets ik 2 uur op een dag (40km).

Ik heb een redelijk strak ritme door de week, alleen in het weekeind vind ik dat vervelend, omdat ik dan gewoon wil kunnen doen wat ik wil doen.
Oud 28-03-2005, 13:11
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
P&C schreef op 28-03-2005 @ 02:19 :
dat zou ik juist niet doen, aangezien allemaal `gif` kunstmatige troep in je lichaam gooien geen zin heeft, je kan dan misschien een wat langer opblijven, maar uitrusten of het verhelpen doet het niet, voor je het weet kan je niet meer zonder 8 koppen koffie per dag !
Naja, red bull is misschien nog wel een idee, koffie drink ik zoizo niet, en eigenlijk maar heel weinig 'warme drankjes' omdat ik daar snel suf van word.

Als ik niet moe ben of slaap ben ik wel onzettend actief, kan alles aan, ben ben ook redelijk productief, waardoor ik alles wat ik moet doen ook KAN doen in die paar uur dat ik wakker ben...
Oud 28-03-2005, 13:40
Paarlemoeren
Paarlemoeren is offline
Misschien is het wel een chronische ziekte, 'k weet de naam niet meer maar dan ben je de hele tijd moe en da's eigenlijk het enige symptoom..
Bij Pfeiffer (wat ik zelf heb gehad) weet je t pas echt zeker als je keelpijn hebt. Maar dan ook echt héél erge keelpijn.
Bij Pfeiffer heb je koorts, nergens zin in, keelpijn, soms hoofdpijn en helemaal geen hongergevoelens. Toen ik Pfeiffer had, kón ik niet eens slapen ookal was ik doodmoe. Ik heb het 5 maanden gehad.
Zoals al vaker is gezegd, ga gewoon even naar de dokter.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 13:53
Bloem
Bloem is offline
Wat een onzin, ik heb ook pfeiffer gehad, maar had helemaal geen keelpijn. Dat jij heel erge keelpijn had wil niet zeggen dat je pas pfeiffer hebt als je keelpijn hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:20
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Paarlemoeren schreef op 28-03-2005 @ 14:40 :
Misschien is het wel een chronische ziekte, 'k weet de naam niet meer maar dan ben je de hele tijd moe en da's eigenlijk het enige symptoom..
Bij Pfeiffer (wat ik zelf heb gehad) weet je t pas echt zeker als je keelpijn hebt. Maar dan ook echt héél erge keelpijn.
Bij Pfeiffer heb je koorts, nergens zin in, keelpijn, soms hoofdpijn en helemaal geen hongergevoelens. Toen ik Pfeiffer had, kón ik niet eens slapen ookal was ik doodmoe. Ik heb het 5 maanden gehad.
Dat verschilt per persoon die keelpijn, je hoeft helemaal geen keelpijn te hebben
Oud 28-03-2005, 14:45
coopergirl
coopergirl is offline
Paarlemoeren kindly wrote
Chronisch Vermoeidheid Syndroom? CVS? (Me)

Pfeiffer kan zich bij iedereen net iets anders uiten. Er bestaan ook verwanten van het epstein barr-virus met net iets andere verschijnselen, maar waarbij moeheid ook centraal staat.

Cheerio
Oud 28-03-2005, 15:22
Konijn
Konijn is offline
Echt niet iedereen die moe is heeft ME/CVS of Pfeiffer. Die hebben bovendien nog meer duidelijke symptomen (ok, Pfeiffer heeft niet altijd verdere hele duidelijke dingen).

@ts: Natuurlijk kan ik niks over jouw situatie zeggen, maar men kan zichzelf heel erg moe maken juist door zoveel te slapen.
Je lichaam raakt dan namelijk een beetje 'verslaafd aan het slapen' hoe meer je slaapt, hoe meer je lichaam daar aan went en als je de volgende keer dan wat minder slaapt, gaat je lichaam protesteren dat je slaap nodig hebt, en voel je je dus moe.

Ook dit kun je via je huisarts achterhalen, hij kan je prima met een stappenplan er weer boven op helpen, en bv met een actometer kijken hoe actief je beweegt etc.
Erg belangrijk is sowieso: overdag niet slapen!
Zorg voor een goed ritme en genoeg slaap per nacht.

En als je dan toch bij de huisarts bent kun je gelijk een doorverwijzing krijgen om te laten bloedprikken op Pfeiffer/Vitamine B12/Bloedarmoede etc.
Oud 28-03-2005, 15:24
Verwijderd
Laat eens bloed prikken en onderzoeken op pfeiffer, bloedarmoede en alle andere nare ziektetjes. Ik heb ook allerlei vage klachten -waaronder ook erg moe zijn- en ik word ook steeds onderzocht, maar bij mij kunnen ze niets vinden Ik heb nu afgelopen maand 3 keer bloed laten prikken en morgen ga ik voor de 4e keer, ze gaan nu mijn nieren en lever onderzoeken, zucht.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 23:19
bamiPoep
bamiPoep is offline
neem een dagje vrij en slaap dan gewoon de hele dag. als je wakker bent gewoon blijven liggen en doorslapen. en dan ben je de volgende dag echt niet meer moe hoor
Oud 28-03-2005, 23:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Orpa schreef op 28-03-2005 @ 14:09 :
Door de week lig ik er rond 22.45 in en dan slaap ik om 23.00 uur, maar door de week moet ik er ook om 6.30 weer uit en dan fiets ik 2 uur op een dag (40km).

Ik heb een redelijk strak ritme door de week, alleen in het weekeind vind ik dat vervelend, omdat ik dan gewoon wil kunnen doen wat ik wil doen.
hmm, niet zo handig dan dat je ons dit schema geeft als het doordeweeks dus totaal anders is.

Maar dan over in het weekend: waarom hou je in het weekend dan niet aan: 10 uur opstaan (want dat doe je zo te zien) en 0.00 naar bed gaan. Volgens mij moet dat goed te doen zijn 2x in de week. Je kunt dan alsnog doen wat je wil en tegelijkertijd raakt je dagritme niet volledig uit balans, waardoor je de week erop weer opnieuw zou moeten beginnen. Op die manier kun je alsnog doen wat je wil. Maar tussendoor naar bed gaan is echt funest. Daar word je echt enkel lui en moe van.
Oud 29-03-2005, 07:13
Verwijderd
Citaat:
Orpa schreef op 28-03-2005 @ 14:09 :

Misschien kun je proberen of wat eerder naar bed gaan helpt? Zo veel fietsen vraagt best wat van een lichaam en in combinatie met een examenjaar kan het best meer van je lichaam vragen dan normaal. En idd proberen overdag niet te slapen, maar soms is dat helaas onmogelijk...

En minder suiker eten, dat zou ik toch ook doen, is sowieso niet slecht. En geen drankjes als Redbull nemen...dat raad ik iig af.

Als je denkt dat het ergens anders door komt of het helpt niet of wat dan ook, dan zou ik toch idd een keer langs de dokter gaan en bloed laten prikken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 07:17
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Heb je toevallig geen hooikoorts?

Ik heb dat wel namelijk, ik ging op n gegeven moment naar de dokter, nadat ik al 3x naar huis was gestuurd met de mededeling : verkoudheid hangt in de lucht!

Ik was vaak moe en verkouden..Dat verkouden zijn werd aan hooikoorts gekoppeld. Nu ben ik ook heel vaak moe, kwam er zondag via mn tante pas achter dat mensen met hooikoorts (haar zoon heeft er ook last van) in deze tijd heel snel moe worden door pollen enzo..

Bloed laten prikken misschien n idee?
Oud 29-03-2005, 12:15
annetjuh
annetjuh is offline
misschien een beetje over vermoeid. dan kun je 12 uur slapen, maar niet wakkerder cq. fitter voelen
Oud 29-03-2005, 15:34
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 29-03-2005 @ 00:19 :
neem een dagje vrij en slaap dan gewoon de hele dag. als je wakker bent gewoon blijven liggen en doorslapen. en dan ben je de volgende dag echt niet meer moe hoor
Nee, dan heb je de volgende dag ontzettende hoofdpijn.

Dwing jezelf in een normaal ritme; zorg dat je 8 uur slaapt elke nacht en ga overdag niet slapen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 16:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-03-2005 @ 08:13 :
Misschien kun je proberen of wat eerder naar bed gaan helpt? Zo veel fietsen vraagt best wat van een lichaam en in combinatie met een examenjaar kan het best meer van je lichaam vragen dan normaal. En idd proberen overdag niet te slapen, maar soms is dat helaas onmogelijk...
ja, maar ik heb toch het idee dat het bij de TS anders is. Ik bedoel: als je om 10.00 uur je bed uit gaat en om 10.20 er weer induikt voor een uurtje, dan heb je het volgens mij niet eens de kans gegeven. Ze had zich nog niet eens aangekleed. Ga dan eerst douchen om even lekker wakker te worden. Dat je later moe wordt oké, maar zo vlak na het wakker worden is gewoon dufheid waar je je dan aan toe geeft imo.
Oud 29-03-2005, 22:38
Somebody Special
Somebody Special is offline
Je zegt dat je een redelijk strak en druk schema hebt en in het weekend vanzelfsprekend minder doet, dit kan je erg moe maken omdat je minder doet dan de andere dagen.

Je slaapt veel te veel, dit maakt je sowieso ontzettend moe.
Zet een paar dagen je tanden op elkaar en slaap 's nachts 8 a 9 uur, niet meer.
Ga meteen wat doen als je wakker bent zodat je niet meteen weer instort.

Eet gezond en regelmatig.

Als dit alles niet werkt zou ik bloed laten prikken op alles waar je moe van kan worden (tekort aan ijzer/foliumzuur, Pfeiffer/Ziekte van Lyme, reuma en ga zo maar door).

Ik ben 4 jaar lang moe geweest om verschillende redenen, te veel/weinig slaap, slecht eten, depressie, foliumzuur tekort en als laatste de ziekte van Lyme.
Nu ik sinds een paar maanden van de Lyme af ben en gezond eet, beter slaap en meer beweeg voel ik me over het algemeen stukke beter!
Oud 29-03-2005, 22:48
Verwijderd
in de puberteit en als adolescent heb je gemiddeld wel wat meer slaap nodig dan 7 à 8 uur per nacht; eerder 8 à 9 (niet veel meer dus). Jij slaapt 7,5 uur per nacht doordeweeks en je bent ook nog erg actief overdag, misschien is 7,5 uur voor jou gewoon te weinig. Probeer eens standaard 30 of 60 minuten eerder te gaan slapen.
Voor mij is 7,5 uur voor één nacht wel te doen, maar na een week ben ik dan doodmoe; met 8,5 uur per nacht (wat toch niet extreem veel is) heb ik nergens last van.
Als je ouder wordt, ga je geleidelijk minder slaap nodig hebben; toen ik 15, 16 was sliep ik 9 uur per nacht en werd dan uit mezelf wakker, nu word ik na 8,5 uit mezelf wakker.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 07:24
Verwijderd
Jeetje, zoiets heb ik ook gehad . Maar dat kwam omdat ik een erg onregelmatig ritme had en ik vooral door het computeren heel erg moe werd, maar dat zelf niet merkte.

Dat was denk ik 2 jaar geleden ofzo. Nu heb ik nog steeds last van dutjes tussen door maar heb ik wel een regelmatig ritme!

Ik weet hoe vet moeilijk het is om eerder naar bed te gaan, zeker als je gewoon nog veels te veel leuke dingen wil doen (computeren?). Dus als je nou eens 2 weken lang élke avond om 10 uur stopt met computeren en om half elf dan in je bed ligt, en dan 's morgens gewoon je tempo aanhoudt en in het weekend gewoon niet te laat opstaan. Dan voel je vanzelf (hoop ik) dat je meer energie krijgt.

Als tussendoor iets inspannend doet (bijvoorbeeld sporten) kan je best daarna even uitrusten, maar zorg dat als je inslaap valt een wekkertje je wekt, na een half uurtje uitrusten. Anders slaap je te veel .
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 29-03-2005 @ 17:43 :
ja, maar ik heb toch het idee dat het bij de TS anders is. Ik bedoel: als je om 10.00 uur je bed uit gaat en om 10.20 er weer induikt voor een uurtje, dan heb je het volgens mij niet eens de kans gegeven. Ze had zich nog niet eens aangekleed. Ga dan eerst douchen om even lekker wakker te worden. Dat je later moe wordt oké, maar zo vlak na het wakker worden is gewoon dufheid waar je je dan aan toe geeft imo.
Mwah, ik heb ook dagen dat ik wakker wordt en eigenlijk gewoon te moe ben om wat te doen, als ik dan niet weg hoef of pas later, dan duik ik na een half uurtje soms ook weer terug. Het kan best dat je zo moe bent ed en dan hoeft douchen ed niet te helpen.

(Ik zeg niet dat dat het bij ts is, is zeg alleen dat het kan. )
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 11:56
woezel
woezel is offline
meer groenten eten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten