Oud 23-07-2002, 13:29
Verwijderd
Goh, ik heb weer eens iets vaags gelezen:

Citaat:
"Misschien komt dat wel doordat vrouwen toch degenen zijn die uiteindelijk beslissen over een partnerkeuze. Ze doen dit niet op basis van looks, auto of geld, echter geur schijnt bepalend te zijn voor welke man aantrekkelijk voor ze is. Een vrouw hoeft dus alleen maar even te snuffelen aan een man om te weten of hij partij voor haar is.

Hoe dat werkt, is wetenschappelijk onderzocht. Een groep Engelse onderzoeker liet ooit mannen twee nachten lang in katoenen t-shirts slapen. Vervolgens mocht een groep vrouwen ruiken aan de t-shirts en bepalen welke ze het lekkerst vonden. Wat bleek was dat de vrouwen de mannen die een van hen afwijkend genenpatroon hadden, het lekkerst vonden ruiken. En zo wordt de kans op nakomelingen met goeie genen het grootst. Daten komt dus toch gewoon neer op natuurlijke selectie."
Bron: Planet Living

Zelf lijkt me dit pure onzin. Als meisjes ergens bij het uitgaan of op straat een in hun ogen 'leuke jongen' zien, 'ruiken' ze dat toch ook niet? :/

Daarnaast denk ik dat deo, aftershave en diverse luchtjes weinig over laten van de natuurlijke geur.

Hoe denken jullie erover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2002, 13:38
Verwijderd
Ik vind het ook onzin.
Of je verliefd op iemand wordt heeft nix met geur te maken. En anders zouden mensen na een lange relatie het ook niet ineens weer uitmaken omdat ze niet meer verliefd zijn.
Want die geur die verandert tijdens een relatie echt niet ofzo.
Verder worden er in de praktijk bestwel eens partners met "slechte genen" uitgekozen.

En ik geloof niet dat je een verschil in de genen kan ruiken
Dieren hebben toch ook allerlei paringsrituelen, zodat degene die daar het beste in is wordt uitgekozen, want deze zal de meest geschikte partner zijn.
Als je aan de hand van geur al kon bepalen of de genen wel of niet gunstig zijn, waar zijn die rituelen bij dieren dan nog voor nodig..?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Als je aan de hand van geur al kon bepalen of de genen wel of niet gunstig zijn, waar zijn die rituelen bij dieren dan nog voor nodig..?
'survival of the fittest'

[edit]
Het gaat er niet om wie er het 'beste' in is, maar wie het 'sterkste' is bij dieren :/
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:45
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
'survival of the fittest'
mjah, ik weet t niet.
Als mensen (volgens dat onderzoek) al zo gebruik maken van dat ruiken, zouden dieren hetzelfde moeten doen denk ik.
Of een dier een paringsritueel goed kan volbrengen zegt volgens mij niet zoveel over of hij goed aan z'n omgeving is aangepast.
Bij survival of the fittest gaat het erom dat het dier een bepaalde genetische verandering heeft die toevallig heel gunstig is voor z'n omgeving. Maar zoiets haal je niet uit een paringsritueel volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:46
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

[edit]
Het gaat er niet om wie er het 'beste' in is, maar wie het 'sterkste' is bij dieren :/
het gaat er niet om wie t sterkste is, maar wie t meest aangepast is.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Bij survival of the fittest gaat het erom dat het dier een bepaalde genetische verandering heeft die toevallig heel gunstig is voor z'n omgeving. Maar zoiets haal je niet uit een paringsritueel volgens mij.
Aanpassing is een bouwsteen van evolutie

Paringsrituelen zijn meestal hele gevechten. Kijk maar eens naar de wolven (soms te zien op Discovery en NGC) Alleen de sterkste en dominanste wolf mag welpen voortbrengen. Hetzelfde geldt voor de wolvinnen (is dat een woord?). Als een tweede wolvin (?) in een roedel ook welpen krijgt, worden deze verwaarloosd en / of zelfs doodgemaakt. De moeder helpt mee de primaire wolvin (?) haar welpen op te voeden.

Dit allemaal zodat de sterkste wolven zich voortplanten.

Ook al is nu door een toevallige speling van de natuur een wolf sterker dan de Alfa-wolf, dan overneemt hij het roedel en mag hij zich voortplanten.

Zodoende zijn beiden wel indirect met elkaar verbonden.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:02
Desp
Desp is offline
Ik heb daar eens een documentaire over gezien... Precies hetzelfde met t-shirts en geur... Dat ging meer over symetrie van het lichaam..

Het bleek dat de vrouwen de meest symetrische man er uitpikten met 'lekkerste geur'.

Er was ook nog iets over de cyclus van vrouwen, die scheen daarmee te maken te hebben... Wanneer de vrouwen ovuleerden, kozen ze voor de iets woestere man, die erg symetrisch was. Wanneer ze menstrueerden, kozen ze voor een lieve, meer vrouwelijke man met een afwijkende symetrie.

Ik denk niet dat het iets met de definitieve partnerkeuze te maken heeft, misschien is het iets van heel vroeger, waar we minder aandacht aan besteden nu.

Beetje onsamenhangend misschien, sorry daarvoor...

Oh ja, hoe symetriser het lichaam, hoe mooier zeg maar...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:03
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
verhaal over wolven en wolvinnen enzo
Wolvin is een woord jah
Ja jij hebt het nu over het verband "sterkste+paringsrituelen" (ofzo). Maar ik had het over wat anders....
ff een voorbeeld bedenken......(dit is dus ff puur verzonnen he ) :
Stel je hebt ergens een ehm.. muizenvolkje. Ze hebben totaal geen scherpe tanden, want ze zijn alleen gewend om zachte kaas te eten. Dan ineens verandert hun omgeving (of geleidelijk, whatever). Er is/komt steeds minder kaas, maar wel allerlei noten. Waar ze dus scherpe tanden voor nodig hebben. Nou komt er bij sommige muizen een genetische verandering voor: hierdoor hebben zij scherpe tanden. Deze muizen zullen overleven en zich voortplanten. Hierdoor is een nieuwe muizensoort ontstaan, aangepast aan de omgeving.

Deze genetische verandering haal je volgens mij NIET uit paringsrituelen.

Laatst gewijzigd op 23-07-2002 om 14:06.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Desp schreef:
Oh ja, hoe symetriser het lichaam, hoe mooier zeg maar...
ja, dat heb ik ook ergens gehoord. Dat mensen met een symmetrisch gezicht algemeen mooi gevonden worden.
Bijv. Marilyn Monroe, ze gingen toen helemaal met lijntjes laten zien hoe symmetrisch dat gezicht was enzo.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:07
Desp
Desp is offline
Citaat:

ja, dat heb ik ook ergens gehoord. Dat mensen met een symmetrisch gezicht algemeen mooi gevonden worden.
Bijv. Marilyn Monroe, ze gingen toen helemaal met lijntjes laten zien hoe symmetrisch dat gezicht was enzo.
Wel grappig, mijn vriend is helemaal niet symetrisch en ik moet toegeven dat ik symetrische gezichten sneller 'overdreven' vind... Raar
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Desp schreef:
*post*
Ah zo, een afwisselende overmacht tussen oerinstinct en verstand

Overigens is nauwelijks iemand symmetrisch hoewel frappante asymmetrie wel leidt tot een teleurstellende interpretatie betreffende potentie en gezondheid.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Deze genetische verandering haal je volgens mij NIET uit paringsrituelen.
Ik ben bekend met het Darwinisme

Maar we spreken hier over partnerkeuze? Wanneer een muizin ( ) enkel nog de keuze heeft uit de overlevende muizen met sterke tanden, dan zal daaruit wel de sterkste volgen

*begint rondjes te draaien*
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:17
Kubstudent
Kubstudent is offline
Op zich wel logisch lijkt me...

Als iemand niet lekker ruikt zal diegene minder snel een aantrekkingskracht uitoefenen op een toekomstige partner... echter ruikt hij/zij prettig zal hij eerder kans maken...
Oud 23-07-2002, 14:21
Desp
Desp is offline
Citaat:
Kubstudent schreef:
Op zich wel logisch lijkt me...

Als iemand niet lekker ruikt zal diegene minder snel een aantrekkingskracht uitoefenen op een toekomstige partner... echter ruikt hij/zij prettig zal hij eerder kans maken...
Ja, kom, als iemand erg stinkt is dat niet aantrekkelijk nee... Maar wanneer iemand echt onwijs lief, aardig, mooi, zacht, prachtig is maar wel stinkt... sorry, dan maakt hij bij mij wel kans hoor... (als mijn vriend zou stinken -> jammer hoor, maar ik blijf)...

Er zijn ook nog dingen als feromonen... ook interessant...
(wanneer je bijvoorbeeld 4 vrouwen samen laat wonen, zal hun cyclus op den duur gelijk gaan lopen door de feromonen... Varkens kiezen zo hun partner en misschien doet het ook wel iets met mensen...)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:22
Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Desp schreef:

Ja, kom, als iemand erg stinkt is dat niet aantrekkelijk nee... Maar wanneer iemand echt onwijs lief, aardig, mooi, zacht, prachtig is maar wel stinkt... sorry, dan maakt hij bij mij wel kans hoor... (als mijn vriend zou stinken -> jammer hoor, maar ik blijf)...

Er zijn ook nog dingen als feromonen... ook interessant...
(wanneer je bijvoorbeeld 4 vrouwen samen laat wonen, zal hun cyclus op den duur gelijk gaan lopen door de feromonen... Varkens kiezen zo hun partner en misschien doet het ook wel iets met mensen...)
Ik zeg ook niet dat hij/zij geen kans zal maken... hij/zij zal alleen minder kans maken!!!

Enne ik denk dat jij toch wel iets tegen je vriend zal zeggen over dat niet prettig ruiken...
Oud 23-07-2002, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Desp schreef:
*feromonen*
Kun je hieruit concluderen dat wanneer mensen veel samen zijn hun onderlinge aantrekkingskracht tevens fysiologisch groeit?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:25
love is life
love is life is offline
als ik een leuke jongen leer kennen en die stinkt verschrikkelijk ja vergeet het dan, maar als er een lelijke jongen is en die ruikt lekker ja vergeet het dan maar ook...
best ingewikkeld eigenlijk ik ik denk dat al iemand stinkt je er zowiezo niet mee gaat .... maar als er iemand lekke rruikt en die lelijk is da je er dan ook niet mee zou gaan of wel?
Oud 23-07-2002, 14:29
Desp
Desp is offline
Citaat:
Kubstudent schreef:

Ik zeg ook niet dat hij/zij geen kans zal maken... hij/zij zal alleen minder kans maken!!!

Enne ik denk dat jij toch wel iets tegen je vriend zal zeggen over dat niet prettig ruiken...
Wanneer mijn vriend stinkt doordat hij zweet -> (dat doet hij) tja, sorry, daar kan hij alleen deodorant tegen gebruiken, wanneer dat niet helpt.. tja...
Wanneer mij vriend stink omdat hij zich niet goed wast -> duidelijk maken dat hij zich beter moet wassen...

Mijn vriend sport veel en zweet daardoor ook heel snel, wanneer het warm is druipt het echt van hem af. Erg lekker ruikt het niet, maar ik ga echt niet bij hem weg omdat zijn geur me niet aanstaat...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:31
Desp
Desp is offline
Citaat:
******** schreef:
Kun je hieruit concluderen dat wanneer mensen veel samen zijn hun onderlinge aantrekkingskracht tevens fysiologisch groeit?
Ja, dat lijkt me wel ja...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 15:07
20marianne12
20marianne12 is offline
Citaat:
******** schreef:

Zelf lijkt me dit pure onzin. Als meisjes ergens bij het uitgaan of op straat een in hun ogen 'leuke jongen' zien, 'ruiken' ze dat toch ook niet? :/

Daarnaast denk ik dat deo, aftershave en diverse luchtjes weinig over laten van de natuurlijke geur.

Hoe denken jullie erover?
Ja, mijn biologie leraar heeft dit ook eens verteld, ik geloofde er toen ook echt helemaal niks van... ik bedoel als je op straat idd loopt kan je wel zeggen of je iemand er leuk uit vindt zien... maar van de andere kant echt verliefd zal je er waarschijnlijk niet gelijk op worden. Volgens mijn bioleraar is het ook geen bewuste geur die je van/ aan iemand ruikt (dus geen zweet, deo of whatever geur), maar ruik je ergens iets onbewust wat je hormonen prikkelt... toch weet ik niet of ik dit helemaal geloof...
Oud 23-07-2002, 15:11
Desp
Desp is offline
Citaat:
20marianne12 schreef:

Ja, mijn biologie leraar heeft dit ook eens verteld, ik geloofde er toen ook echt helemaal niks van... ik bedoel als je op straat idd loopt kan je wel zeggen of je iemand er leuk uit vindt zien... maar van de andere kant echt verliefd zal je er waarschijnlijk niet gelijk op worden. Volgens mijn bioleraar is het ook geen bewuste geur die je van/ aan iemand ruikt (dus geen zweet, deo of whatever geur), maar ruik je ergens iets onbewust wat je hormonen prikkelt... toch weet ik niet of ik dit helemaal geloof...
Dat zouden dan dus feromonen zijn..
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 15:17
20marianne12
20marianne12 is offline
Citaat:
Desp schreef:

Dat zouden dan dus feromonen zijn..
Sorry, ik lees het nu pas... had namelijk verder niks gelezen! Maar idd dat zijn dus feromonen...
Oud 23-07-2002, 15:22
tacidvs
tacidvs is offline
Wat is er zo vreemd aan feromonen? Die hebben ze toch al een paar jaar geleden ontdekt?
Oud 23-07-2002, 15:30
Verwijderd
Misschien begrijpen mensen mijn punt niet helemaal:

De invloed van feromonen lijkt me gering door de situatie waarin je op dat moment verkeert.

Simpel gezegd: bij het daten worden deze toch onderdrukt door allerlei kunstmatige stoffen die mensen gebruiken.

2 verschillende situaties dus <-> onvergelijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 15:31
Amidala
Amidala is offline
Het komt inderdaad door de feromonen.
Aan de hand daarvan komt de vrouw te weten wat voor afweersysteem de man heeft, en de man met het afweersysteem dat het meest van haar eigen afwijkt 'kiest' ze dan als partner.
Op die manier zullen de nakomelingen een gevarieerd afweersysteem hebben, en ze meer overlevingskansen hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2002, 15:43
tacidvs
tacidvs is offline
Amidala? Afweersysteem? Huh?

Maar even iets wat ik wel snap. Feromonen zitten geloof ik niet op de zelfde breedte in het reukspectrum als gewone geurstoffen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 16:22
Desp
Desp is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

Maar even iets wat ik wel snap. Feromonen zitten geloof ik niet op de zelfde breedte in het reukspectrum als gewone geurstoffen.
Idd, je ruikt ze niet echt maar je neemt ze waarschijnlijk wel waar met je neus. (In je neus zit een soort bobbeltje geloof ik, waar van men denkt dat het feromonen 'opvangt' en 'afscheid'... )
Hoe veel deodorant, parfum of wat dan ook je ook opspuit, die feromonen worden niet belemmerd...
Bij varkens zijn die feromonen heel sterk (ze hebben zelfs varkensferomonen in menselijk parfum gedaan om reacties te testen, maar weet niet precies hoe dat ging), een beer (whaha, zo heet mijn broertje, mannetjes varken dus) produceert feromonen en een zeug vangt die op.. het feromoon produceert een soort gevoel bij haar, waardoor ze óf met hem gaat paren óf niet met hem gaat paren.

Bij mensen ligt dat toch wat anders, want wij paren niet meteen wanneer we elkaars feromonen hebben opgesnoven.... Ik weet niet precies hoe dat bij mensen gaat, maar het zal een soort gelijk effect hebben.. Overigens schijnt het dat er meer feromonen worden geproduceert wanneer iemand opgewonden is, zo kan opwinding dus ook overgedragen worden...

Ik ga me eens verdiepen in feromonen bij mensen, kom zo met nog wat info...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 16:45
Desp
Desp is offline
Heb iets gevonden en citeer:

'Pheromones are chemicals that are released bij one animal and, when detected by another, can shap the second animal's behavior or physiology.'

Maar het is niet zeker of mensen ook feromonen waar nemen, er staat wel:

'Although there is not yet any solid evidence that humans give off or can detect pheromones that act as sexual attractants, learned associations between certain odors and emotional experiences may enhance a person's readiness for sex. Peaple also use olfactory information in other social situations. For example, after just a few hours of contact, mothers can usually identify their newborn babies by the infants' smell. (Porter, Cernich & MCLaughlin, 1983). And if infants are breast fed, they can discriminate their mothers' odor from that of other breast-feeding women, and appear to be comforted by it (Porter, 1991). Indeed, individual mammals, including humans, have a distinct 'odortype', which is determined by their immune cells and other inherited physiological factors (Beauchamp et al., 1995). During pregnancy, a woman's own odortype combines with the odertype of her fetus to form a therd odortype. Resaearchers have found that each of these three odors is distinguishable (Beauchamp et al., 1995), suggesting that recognition of odortypes may help establish the mother-infant bonds.'

(sorry, had even ging zin om het te vertalen)..

Ok, dus het is niet zeker of feromonen een rol spelen bij mensen, maar iig 'odortypes' (geurtypes) wel..
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 17:45
Amidala
Amidala is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Volgens m'n bio-boek:

Een organisme met een goede afweer tegen ziekteverwekkers krijgt meer nakomelingen dan een organisme dat ziek wordt. Partnerkeuze bij de mens houdt daar voor een deel rekening mee. Zonder dat zij daar erg in heeft kiest een vrouw een man uit die ruikt naar een immuunsysteem dat afwijkt van het hare. Hun kind krijgt daardoor een gevarieerd pakket aan antistoffen en heeft daarmee een grotere overlevingskans
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 17:56
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik weet wat dat het over-all zo is dat vrouwen beter ruiken dan mannen. Mannen zien btw weer beter...
Oud 23-07-2002, 18:41
-=Kobuz=-
-=Kobuz=- is offline
Ik was van de week aan het zappen, en op discovery precies hetzelfde verhaal.............
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 19:02
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Amidala schreef:

Volgens m'n bio-boek:

Een organisme met een goede afweer tegen ziekteverwekkers krijgt meer nakomelingen dan een organisme dat ziek wordt. Partnerkeuze bij de mens houdt daar voor een deel rekening mee. Zonder dat zij daar erg in heeft kiest een vrouw een man uit die ruikt naar een immuunsysteem dat afwijkt van het hare. Hun kind krijgt daardoor een gevarieerd pakket aan antistoffen en heeft daarmee een grotere overlevingskans
Welk bioboek is dat dan? Ik kan me er weinig van herinneren. Als je de uitgever hebt, ga ik die even lastigvallen (vakantie ZZZzzz)
Oud 23-07-2002, 19:53
a girl
a girl is offline
hier staat overal dat het onbewust is enzo. maar ik word echt wel verliefd op een geur denk ik. het gaat natuurlijk nog altijd om de persoon in het geheel, maar gewoon ik heb lang een vriend gehad en vond dat ie zo goed rook (niet naar deo ofzo, gewoon zijn geur die niemand anders had). iedere keer als zijn geur in mn kleren hing ofzo voelde ik me iedere keer weer zo verliefd als ik eraan rook... ik heb dat met 2 jongens gehad dat ik gewoon verzot was op hun geur. telkens zo een geur die niemand anders had en die ik heel aantrekkelijk vond... maar misschien heeft dat nu der ff niet zoveel mee te maken

ik heb heel dat verhaal van het onderbewuste ook gehoord, maar dat ging dan over symmetrische mannen
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:00
Just Johan
Just Johan is offline
ik heb geen replies gelezen misschien stond er al wat in deze trand tussen:

misschien heeft je geur wel te maken met je zelfvertrouwen; en dat vrouwen vallen op zelfvertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:04
Desp
Desp is offline
Als je praat over feromonen, heb je het dus niet echt over geur... (bij veel dieren zitten feromonen in de plas, wanneer een mannetjes varken dus veel plast, en een vrouwtje loopt langs, kan dat mannetje haar bedwelmen met die feromonen...)

Nou ja, zoals ik al zei is het niet zeker of mensen feromonen waarnemen/uitscheiden.. wel is zeker dat ze op een geur reageren.. (lees mijn stukjes nog maar eens)...

Boek waaruit ik dat haal is wel al wat ouder, ik geloof dat ik laatst heb gezien op tv dat men in de neus van mensen een raar bobbeltje vonden dat geen doel leek te hebben. Na onderzoek schijnt het dus een grote kans te hebben een feromoon opvanger te zijn... Dan is het dus niet echt een bewuste waarneming van geur...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:05
Desp
Desp is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
ik heb geen replies gelezen misschien stond er al wat in deze trand tussen:

misschien heeft je geur wel te maken met je zelfvertrouwen; en dat vrouwen vallen op zelfvertrouwen.
Zou best kunnen... hoewel ieders geurtype wordt vastgelegd, is dat wel wat onwaarschijnlijk eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Desp schreef:
Zou best kunnen... hoewel ieders geurtype wordt vastgelegd, is dat wel wat onwaarschijnlijk eigenlijk...
Weinig zelfvertrouwen -> zweet sneller -> duidelijkere of andere afscheiding van geur?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:14
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
******** schreef:
Weinig zelfvertrouwen -> zweet sneller -> duidelijkere of andere afscheiding van geur?
ja of iets vergelijkbaars; je gemoedstoestand hangt volgens mij (correct me if I'm wrong) af van wat voor stoffen je hersenen viavia in je bloed laten komen; en dat bloed zorgt weer voor zweet; misschien ook wel met karakteristieke stoffen die door het andere geslacht op de een of andere manier kunnen worden opgevangen...?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:

ja of iets vergelijkbaars; je gemoedstoestand hangt volgens mij (correct me if I'm wrong) af van wat voor stoffen je hersenen viavia in je bloed laten komen; en dat bloed zorgt weer voor zweet; misschien ook wel met karakteristieke stoffen die door het andere geslacht op de een of andere manier kunnen worden opgevangen...?
maar je gemoedstoestand heeft toch nix te maken met het wel of niet hebben van "goeie" genen...?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
Beetje vergezocht .. ik denk dat het meer aan de neuro-linguistiek ligt.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 21:11
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:

maar je gemoedstoestand heeft toch nix te maken met het wel of niet hebben van "goeie" genen...?
nou in zoverre dat mensen met goed genen vaker meer zelfvertrouwen hebben; of in het geval van nerds vaak juist minder.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 21:12
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
******** schreef:
Beetje vergezocht .. ik denk dat het meer aan de neuro-linguistiek ligt.
zou kunnen... wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 22:10
Desp
Desp is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

nou in zoverre dat mensen met goed genen vaker meer zelfvertrouwen hebben; of in het geval van nerds vaak juist minder.
Dat is niet waar he...
Zelfvertrouwen ligt niet alleen aan je genen maar ook aan je opvoeding/ervaringen etc etc... Iemand die onwijs goede genen heeft, kan dus heel erg onzeker zijn.. Iemand die onwijs veel zelfvertrouwen heeft kan dus genen hebben die echt oerslecht zijn
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 07:50
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
zou kunnen... wat is dat?
Neuro = hersenen .. Linguistiek heeft met taal te maken. 't is de samenvoeging van beeld en taal, oftewel 'het geheel'; hoe iemand overkomt.

Simpel gezegd: lichaamstaal.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:

Onder goede genen versta ik dat je bijv. een sterk afweersysteem hebt en geen erfelijke aanleg voor kanker of hart- en vaatziekten. En misschien zelfs een bepaalde mate van intelligentie.
Dat heeft toch nix met zelfvertrouwen te maken...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 10:38
tacidvs
tacidvs is offline
Hm, laat het leven dan maar niet uitmaken wat goede genen zijn?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 10:42
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Hm, laat het leven dan maar niet uitmaken wat goede genen zijn?
hmm ja, maar als je kijkt naar hoe het leven bepaalt welke genen "goed" zijn, kun je het daar zelf dus ook uit afleiden.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 10:49
tacidvs
tacidvs is offline
Ik vind je nu wel een beetje aanmatigend, weet je? Tenzij je voorgaande uitspraak wat toelicht...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 10:57
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik vind je nu wel een beetje aanmatigend, weet je? Tenzij je voorgaande uitspraak wat toelicht...
Ze uit alleen maar haar mening.

Ik bespeur hier overigens enige discrepantie betreffende de interpretatie van wat nu exact een 'goed gen' is.

~ succesvol versus organische status ~

*?*
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 11:00
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:

Jij zegt toch zoiets van "laat het leven zelf nou maar uitmaken wat goede genen zijn..".
Naja, dat doet het leven sowieso wel, daar doe je toch weinig aan verder. Maarjah, kijk naar het leven en je kunt dus zelf afleiden welke genen gunstig zijn of niet.

Of bedoelde je dat niet...?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten