Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Minneapolis studio celebrates the sounds of silence
Matt Mckinney, Star Tribune March 24, 2005 SOUNDVAR0324 The quietest place on Earth makes its claim less than a block from a bustling liquor store, adjacent to a city bus stop, under the flight path of jumbo jets, and not far from a playground that hosts a daily scream fest worthy of earplugs. And yet, there it is: the anechoic chamber at Orfield Labs, an office-size studio used for testing sound equipment. Right in Minneapolis. Engineers tested the chamber not too long ago and found, or rather didn't find, sound. What they didn't find measured below the threshold for human ears, 0 decibels, and was as quiet as negative 9.4 decibels, an absence so profound that a person standing in the room for more than a few minutes would begin to hear his or her own ear making noise as their brain struggled to understand what was happening. Herb Pilhofer in Studio 80Mike ZerbyStar TribuneLab owner Steve Orfield wondered if he might have the quietest chamber in existence. He called Guinness World Records. "Guinness had never had a claim of negative decibels so they said, 'Why don't you just call it the quietest place on Earth?' " Orfield said. And that's how the anechoic chamber (named for a Greek word that means "no echo") at Orfield's E. 25th Street laboratory got into the latest edition of the record book. www.orfieldlabs.com |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zoals Sketch al zei, geldt de formule L = 10 · log(I/I0). Hierin is L het geluidsniveau gemeten in decibel, I is de geluidsintensiteit en I0 de gehoordrempel. Bij een normaal horend persoon is de gehoordrempel bij een toon met een frequentie van 1kHz ongeveer 1 · 10-12 W/m2. Stel nu dat I ook 1 · 10-12 W/m2 is. Dan volgt (na invullen in de formule) dat L = 0 dB. Dit wil dus zeggen dat je bij 0 decibel nog net kunt horen (iemand met een normaal gehoor dan), bij lagere waarden niet meer. Mij lijkt het dus dat dit als grens van 0 dB is vastgesteld, maar ik heb er verder ook geen verstand van ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Een geluidsbron produceert energie (trillingen). De energie die de bron per seconde produceert, noemen we het geluidsvermogen. Het vermogen verspreid zich over een oppervlak (want het zendt het geluid in verschillende/alle richtingen). Het geluidsvermogen per m2 van het oppervlak noemen we de geluidsintensiteit (is dus W/m2) Ons gehoor heeft een heel groot bereik, van minder dan 10-12 tot 1 W/m2. Dat is natuurlijk enorm, en daarom worden grafieken met de geluidsintensiteit op logaritmisch papier getekend. Als je de geluidsintensiteit oaangeeft dmv een logaritme, kun je gewoon ruitjespapier gebruiken (wat veel handiger/makkelijker is). De intensiteit wordt dan omgerekend naar het geluidsniveau (L), volgens de formule L=log(I/I0). L heeft dus eigenlijk geen eenheid, maar toch is er een eenheid aan toegekend, namelijk de bel. Het gehoor kan alleen verschillen in geluidsniveau van 0,1 bel waarnemen, oftewel 1 decibel. Om om te rekenen van intensiteit naar decibel moet je dan L = 10log(I/I0) gebruiken. Het aantal dB is dus een logaritme van 10. (10x) Als log(x) < 1, wordt x negatief. Daarom kun je ook negatieve dB krijgen. NB: Één en ander is misschien niet helemaal natuurkundig correct geformuleerd en uitgelegd, in dat geval moet iemand me maar even verbeteren. Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker is geworden. ^^ |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder vraag ik me af of er echt helemaal geen ego is (dat lijkt mij namelijk sterk).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Ik ken alleen het -6dB punt, vanuit de echografie. ben alleen vergeten wat het nou precies was
![]() Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 23:01. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In een vacuüm kan je denk ik het echt geluidstil krijgen; tenminste in het vacuüm want ik denk dat de muren msg wel trillingen kunnen veroozaken. Hoeveel decibel is het eigenlijk geluidstil? Want volgens mij komt een logeritmische grafiek niet op y=0. (of vergis ik me nu) Interesant onderwerp dit trouwens en duidelijk uitgelegt door sketch en metopholis, heeft jullie studie hier iets mee te maken? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij een volledig stille ruimte zou geluidsintensiteit 0 W/m^2 horen. Dat correspondeert met 10*log(0/I0) dB, en dat bestaat inderdaad niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik had dat net met Natuurkunde herhaald voor het CSE. En Mephostophilis die weet heel veel van heel veel, studeert geloof ik Technische Natuurkunde, toch? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
0 db is dus niet het absolute minpunt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Er is daar nog wel wát weerkaatsing op andere mensen en wat voorwerpen (het rooster waar je opstaat weerkaatst ook vast wel wat enzo), maar als je praat hoor je geen echo en als iemand met z'n rug naar je toe staat, hoor je hem niet praten. Erg cool ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |