De kittens die in de asiels zitten zijn meestal van 'zwerfkatten'. Omdat de kittens niet te laat maar ook niet te vroeg bij de moederpoes worden weggehaald kunnen ze nog bij gezinnen geplaatst worden (de kittens zijn dan niet wild). De moederpoes wordt dan vaak gevangen en gesteriliseerd zodat ze niet opnieuw jongen kan krijgen. Dit gebeurd ook met katers (zij worden dan gecastereerd).
Het komt natuurlijk ook voor dat de moederpoes wordt doodgereden, en de jongen blijven achter. Dan worden ze (vaak) ook in het asiel geplaatst. Dit gebeurd alleen als ze oud genoeg zijn, want als de jongen de oogjes nog dicht hebben en de moeder poes is dood/weg dan zijn ze niet meer te redden. Als je daar als mens voor wilt zorgen moet je ze om de 2 uur met de fles voeren en je moet het poepen/plassen 'stimuleren'.In 99% van de gevallen gaan de kittens toch dood. Daarom moeten mensen als ze kittens vinden de kittens dus ook nooit aanraken, want je hebt kans dat de moederpoes wel terug komt. Er zit dan mensen geur aan die kittens en de moeder poes wil ze dan niet meer verzorgen, en dan gaan ze dus hoogswaarschijnlijk ook dood.
In maastricht hebben we zoiets speciaals wat we 'gastgezinnen' noemen. Een gezin mag dan voor een 'gezin' kittens zorgen. En dan worden deze weer bij andere mensen geplaatst als ze groot genoeg zijn dmv van een contract.
Ik raad je aan om niet naar het asiel te gaan, het kittenseizoen is weer begonnen en ik weet niet of je het katje snel weg krijgt. Het beste is dat je gewoon overal advertenties ophangt/plaatst. (mijn mening)
Zo dat wilde ik fftjes kwijt