Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2, Ik snap dat nooit zo van dat niet gewend te leren en de middelbare school. Net alsof je daar serieus voor moet leren. Maar als je daar dan achter komt, vind ik dat je maar even een knop om moet zetten en moet gaan werken. Als je dat niet doet is dat gewoon stom en gbrek aan discipline, vind ik. 3, wat een trechter is of wat er na de letter R in het alfabet komt, vind ik maar weinig met intelligentie te maken hebben. Dat is meer gewoon kennis.
||
Citaat:
Hoogbegaafde mensen - ja het is zo - hebben vaak moeite met een ritme veranderen. Mijn ritme na school was jarenlang gewoon tv kijken want al mijn huiswerk was al gemaakt en leren was niet nodig. Biologie, Wis-, Natuur- en Scheikunde en Frans en Duits worden op de meeste basisscholen niet gegeven, dat is volgensmij voor iedereen wennen. Ik moest vooral aan Scheikunde en Wiskunde wennen en daarvoor moest ik in het begin wel 'n beetje voor leren. Pas nu heb ik echt moeite met Wiskunde en dat is dan ook het enige vak. Als je niet weet wat een trechter is, vind ik dat toch nogal raar. Wat er na de R in het alfabet komt, ben ik met je eens, is meer kennis. Dat is natuurlijk voor de één wat makkelijk op te noemen dan de ander. De mensen die ik hierbij indirect noemde zijn sowieso niet al te bright, qua gedrag ook niet. Ik had wat duidelijker voorbeelden moeten geven maar deze twee mensen zijn gewoon niet bepaald 'slim'. En niet dat ik kan zeggen van "Die en die zijn slim, en die niet." Maar als jij ze zou kennen zou je het met me eens zijn.
||
Citaat:
Alleen ging ik van 1 gymnasium naar 2 athenuem naar 3 havo naar nog een keer 3 havo dus doe ik nu maar staatsexamen, wat zwaar is maar een uitkomst voor mensen zoals wij, je kunt alles lekker in je eigen tempo doen en dingen die je toch al weet gewoon overslaan, en je kunt lekker zelf uitmaken of je alsnog vwo doet, op een normale school was ik niet toegelaten op vwo. Hiervoor heb ik nooit kunnen leren, talen gingen altijd vanzelf en vakken die ik interessant vond zoals geschiedenis, daar wist ik een hoop vanaf omdat ik alle voor mij relevante boeken uit de bibliotheek letterlijk allemaal had gelezen toen ik 14 was. Bijna alle andere vakken waren een ramp, ik kón gewoon niet leren, wist niet hoe dat allemaal werkte. En ik weet dat het heel onaardig en superieurdenkend klinkt, maar ik kan me soms de haren uit m'n hoofd trekken van pure frustratie omdat sommige mensen zo puur dom kunnen zijn, gewoon echt onwetend. |
![]() |
||
Citaat:
Ja dat heb ik ook, ik schaam me er wel voor. Ik voel me echt niet superieur aan andere mensen, maar het is af en toe zó...."aaaaaah". Ik heb juist héél slecht zelfvertrouwen, ik voel me niet beter dan wie dan ook.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
zie eerdere discussie over definitie van hoogbegaafdheid en het is leuk en aardig dat veel hoogbegaafde mensen vastgeroest zitten in patronen. En dat is ook vervelend, maar daarom blijft het nog wel gewoon je eigen verantwoordelijkheid om die boeken te pakken. Ik zie ook nooit verschillen ![]() Dus ik weet niet echt hoe dat is. over dat superieurdenken van hierboven. Kan iemand eens een voorbeeld geven van dat andere mensen je niet volgen?
||
Citaat:
Als je heel slecht scoort kan je alsnog hoog begaafd zijn aangezien het gewoon een facet is van de test. Edit: Gepoogd mijn zinsbouw te verbeteren. ![]()
Laatst gewijzigd op 08-05-2005 om 22:23. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 08-05-2005 om 22:25. |
![]() |
||
Citaat:
Jeetje, ik weet zo snel niet zomaar een voorbeeld. Het is meer dat ik vaak gedachtensprongen maak die mensen niet kunnen volgen, en omdat het voor mij logisch is, moet ik dan echt hard m'n best doen om een beetje volgzaam over te komen. Voor mij lijkt het soms net alsof ik 10 keer zo snel denk als iemand anders. Het is echt niet dat ik me superieur voel ofzo, maar soms begrijp ik gewoon niet hoe het kan dat anderen bepaalde dingen gewoon niet inzien, of ergens lang over doen. Toen ik jonger was kreeg ik daar altijd gedoe door, pas op een gegeven moment had ik door dat de andere kinderen er soms iets langer over deden en meer uitleg nodig hadden. |
![]() |
||
Citaat:
Ik pak nu ook wel mijn boeken gewoon, zeker omdat ik ben blijven zitten en mijn cijfers van dit jaar compenseren toch echt wel met die van vorig jaar. Ik heb vorig schooljaar gewoon een heel onrustig jaar gehad, toen had ik heel erge moeite met in een ritme komen. Ik heb ook OCS en dat heeft er veel mee te maken. Misschien ben ik daarin ook wat extremer dan andere hoogbegaafden. Ik ken zelf een stuk of 10 andere mensen met hoogbegaafdheid (ik ken ze persoonlijk), en de meesten daarvan hebben zeker wel een verschil gemerkt (in ieder geval) tussen basisschool en middelbare school. Ik heb gewoon op de basisschool nooit hoeven leren en sinds de tweede wel, nog steeds niet erg veel, maar ik moet ´t wel voor sommige vakken. Meesten hebben ook niet geleerd te leren. Ik kan zo gauw geen voorbeeld bedenken waarbij iemand mij niet kon volgen. Maar ik heb het wel vaak dat iets voor mij vanzelfsprekend is, maar wat anderen niet (goed) kennen. Bij Engels vooral; dat heb ik mezelf aangeleerd, ik lees dan ook al engelse boeken sinds mijn achtste. Maar ik kan niet zo één-twee-drie uitleggen aan iemand hoe je een zin bouwt, dat is gewoon zó vanzelfsprekend voor mij. Dan verbaas ik me wel een beetje als iemand het niet snapt.
||
Citaat:
Ik zeg ook niet dat ik alles weet, dat kan natuurlijk niet. Ik weet zeker niet alles van computers, bijvoorbeeld. Wiskunde ben ik ook geen ´kei´ in. Ik kan absoluut niet koken. En dat zijn slechts enkele voorbeelden. Ik weet dat ik niet alles weet, dat is toch logisch.
||
Citaat:
Het feit dat je heus niet hoogbegaafd moet zijn om je dood te ergeren aan mensen omdat ze je niet begrijpen, dat het eerder een karaktertrek, een eigenschap, is. Sommigen zouden het persoonlijk kunnen opvatten(hopelijk niet ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Vaak wordt de definitie van Ranzulli/Monks gehanteerd. Deze gaat wel uit van een iq van 130+. dat laatste heeft niet zozeer met hoogbegaafdheid te maken hoor denk ik. Meer met bekwaamheid en geen geduld en talent om uit te leggen.
||
Citaat:
Bekwaamheid en geduld zijn inderdaad een mooie deugd als je iets wilt of moet uitleggen. Maar ik kan er wel inkomen dat mensen die hoogbegaafd zijn het moeilijker vinden om iets uit te leggen, aangezien sommige dingen voor hen zo vanzelfsprekend zijn. Ik denk maar aan vroeger in de basisschool. Daar had je de regel van drie, ik haatte die regel, want ik begreep niet waarom je twee keer moest herleiden. Het maakte het er gewoon moeilijker op voor mij. Dus als mensen me dan vroegen van hoe bereken je het dan wel, kon ik niet veel anders antwoorden dan 'mja, gewoon uit mijn hoofd, k weet het niet...' |
![]() |
||
Citaat:
Vooroordelen ahoy. Je kunt ons natuurlijk ook gewoon net zo behandelen als ieder ander, van een ietsje hoger IQ dan de rest word je in de meeste gevallen niet "vreemd" ofzo. Jaloers zou ik inderdaad al helemaal maar niet zijn, want het is niet altijd even leuk. En ik weet niet wie je dat over sociaal niet goed functioneren heeft wijsgemaakt, maar dat is dus helemaal onzin. Tuurlijk heb je hoogebegaafde mensen die verlegen zijn of niet zo goed met anderen om kunnen gaan, maar dat soort mensen kom je ook op het vmbo tegen, dat heeft niks met intelligentie te maken. Dat is net zo'n dom vooroordeel als dat alle vwo'ers niet sociaal zouden zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Had dat er dan meteen bijgezet, het kwam nu een beetje kortzichtig over. Klassen overslaan is naar, ik heb het altijd geweigerd omdat ik al een jonge leerling was. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het lijkt me hoogt onwaarschijnlijk, zo beter. Sorry hoor maar ik zou nog liever niet naar school gaan dan tussen de sectorwerkstukken en kappersschoolambities zitten. En ik neem aan dat elke hoogbegaafde gillend gek zou worden op het vmbo. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
de hoogbegaafden in deze topic generaliseren overigens net zo goed. en dat hoogst onwaarschijnlijk van dat vmbo vind ik nogal merkwaardig. Juist omdat er zoveel hoogbegaafden inderdaad afzakken. Dat is in deze topic ook al meerdere keren genoemd als ik me niet vergis
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar over die vooroordelen - misschien is het een idee om, als je die tegenkomt, jouw eigen visie op de zaak te geven en te proberen die vooroordelen alleen uit de weg te ruimen, in plaats van er alleen boos om te worden. ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat zegt ze toch? En ik denk niet dat hoogebegaafd hoeft te zijn om emotioneel "anders" te zijn dan andere mensen. Misschien wat verder, en kun je daarom niet zo goed met leeftijdsgenootjes opschieten, maar dan ga je toch gewoon met oudere mensen om. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() maar hoe is het opgemerkt en op welke vlakken. voorts kan je echt niet zien aan iemand op internet of deze persoon HB is
Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 09:00. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
* De ervaring ‘vreemd’ gevonden te worden kan enerzijds leiden tot gevoelens van minderwaardigheid, tot denken dat je dom bent. Anderzijds kan het leiden tot uitsluiting, pesterijen en al dan niet zelfverkozen eenzaamheid. Een negatief zelfbeeld, grote onzekerheid, maar ook depressies zijn het gevolg. * Een groot geheugen en een groot vermogen tot snelle opname van veel kennis kan er toe leiden dat er geen doorzettingsvermogen, geen leer- en samenwerkings-strategieën ontwikkeld worden. Hierdoor kunnen hoogintelligente mensen in beroepsopleidingen en werksituaties vastlopen: zij raken snel ontmoedigd en weten met name niet hoe ze ‘samen’ moeten leren, overleggen of iets creëren. * Nieuwsgierigheid, enthousiasme, werklust en het vermogen om in korte tijd veel werk te verzetten maken hoogintelligente en hoogbegaafde mensen bevattelijk voor burnout, maar ook voor het ontwikkelen van manisch gedrag. * Hoge eisen stellen aan kennis, producten, organisatie, gedrag e.d. (hoogintellectuelen leggen de lat voor zichzelf en voor anderen heel hoog) kunnen leiden tot extreem perfectionisme, controledrang en een chronisch gevoel van tekort schieten, teleurstelling en mislukking. * Hoge prikkelgevoeligheid en een gering vermogen om input te weren kunnen leiden tot concentratieproblemen, hyperactiviteit en verhoogde prikkelbaarheid (met daaraan mogelijk agressief of impulsief gedrag gekoppeld). * De neiging om in tijden van stress de problemen met behulp van de ratio (‘logisch denken’) aan te pakken leidt soms tot een ‘emotieloze copingstijl’. Een manier van doen die de problemen soms alleen maar groter maakt, met name in vriendschappen en relaties en in de opvoeding van kinderen. * Een eventueel in het verleden niet onderkend zijn van de hoge intelligentie leidt tot ‘intellectuele ondervoedingsverschijnselen’. Geheel in analogie met echte ondervoeding kunnen depressie en afstomping, maar ook ‘honger naar sensatie’ (als maar meer en alsmaar nieuw) of agressie het gevolg zijn. Bron.. Dit zijn slechts enkele valkuilen waar hoogbegaafde mensen mee van doen kunnen krijgen.. Het is absurd deze mensen op grond van intelligentie te gaan treiteren!
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Hoog begaafd. Kleintje! | 70 | 29-07-2011 18:42 | |
Psychologie |
Voor alle hoogbegaafden en/of beelddenkers nature_lover | 100 | 20-07-2010 18:28 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Algemene schoolzaken |
Mensen die Mavo doen zijn dom en lui DG | 288 | 25-06-2005 23:07 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 |