Oud 27-05-2005, 10:10
moontje16
moontje16 is offline
De topic-titel zegt het al: Wie van jullie moet zijn collegegeld zelf betalen?

En hoe doe je dat als je op het moment rood staat? Ga je dan lenen bij de IBG, of kijk je toch je ouders nog even lief aan?

Ts begint: Ik hoef gelukkig mn collegegeld niet zelf te betalen. Mn ouders hebben vanaf jongs af aan gespaard voor me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2005, 10:32
Verwijderd
Wat versta je precies onder 'zelf betalen'? Ik moet mijn collegegeld zelf betalen, maar ik krijg wel iedere maand een bepaald bedrag van mijn ouders (niet specifiek voor het collegegeld dus). Mbt rood staan: ik zorg dat ik niet rood sta.

Topic hoort btw meer op WG&R.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 11:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik moet mijn collegegeld zelf betalen (ik studeer wel in Belgie en daar is het collegegeld maar +/- 500 euro) Ik krijg wel iedere maand geld van mijn ouders maar of ik daar mijn collegegeld van betaal of iets anders dat maakt niet uit.
Oud 27-05-2005, 11:09
Verwijderd
Ik heb een spaarrekening voor collegegeld, maar ik ken iemand die alles zelf moet betalen, dat doet ze door te lenen bij de IBG en veel te werken.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 11:10
Wawl
Wawl is offline
Vanaf september moet ik alles zelf gaan betalen.
Oud 27-05-2005, 11:13
Grimmetje
Grimmetje is offline
Ik moet mijn collegeld ook zelf betalen, en mn boeken, en de huur, en het eten en en en ...

Ach, heb twee leuk verdienende banen, wat spaargeld en studiefinanciering. Maar zo zijn er wel meer mensen denk ik die het zo doen..
Oud 27-05-2005, 11:22
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Ik betaal zelf mijn collegegeld.
Oud 27-05-2005, 11:51
MB
MB is offline
Ik moet het volgend jaar zelf betalen, maar ik krijg gewoon alimentatie van mijn vader en een soortgelijk bedrag van mijn moeder per maand. Dus ze betalen er wel aan mee.
Oud 27-05-2005, 12:03
dummiedegum
dummiedegum is offline
alles zelf betalen..

van mijn pa kan (en mag) ik niets verwachten, van ons mam al helemaal niet. Waarschijnlijk krijg ik een paar bordjes eten mee als ik in het weekend naar huis kom en that's it. Maar ons mam wil ook mijn rijlessen dan al gaan betalen dus...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 12:16
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
dummiedegum schreef op 27-05-2005 @ 13:03 :
alles zelf betalen..

van mijn pa kan (en mag) ik niets verwachten, van ons mam al helemaal niet. Waarschijnlijk krijg ik een paar bordjes eten mee als ik in het weekend naar huis kom en that's it. Maar ons mam wil ook mijn rijlessen dan al gaan betalen dus...
nou, rijlessen zijn ook niet goedkoop.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 12:52
light fighter
light fighter is offline
ik en dat is best te doen tis voor je eigen toekomst dus ik vind het helemaal niet raar, ik betaal het trouwens door te lenen bij de ibg
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 12:56
ganralph
ganralph is offline
dat deed ik altijd van mijn (royaal aangevulde) beurs en sinds kort van mijn lening bij de IBG. rood staan doe ik niet aan...
mn ouders betalen overigens mijn kamerhuur, waarvoor ik ze erg dankbaar ben...
Oud 27-05-2005, 13:58
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
light fighter schreef op 27-05-2005 @ 13:52 :
ik en dat is best te doen tis voor je eigen toekomst dus ik vind het helemaal niet raar, ik betaal het trouwens door te lenen bij de ibg
Dus als jouw ouders je studie zouden willen betalen, dan neem jij 't niet aan?
Oud 27-05-2005, 14:03
Verwijderd
Mijn ouders betalen mijn collegegeld. En daar ben ik ze heel dankbaar voor
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 14:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mijn ouders gelukkig... Maar ik krijg ook het minimum aan studiefinanciering. Mijn vriend krijgt bijv. 250 euro per maand en daar kan hij makkelijk zijn collegegeld van betalen (wat hij dus ook doet). Ik zou het zelfs mét werk niet kunnen redden.

Ik zou het kunnen lenen maar ik weet niet of ik dat ervoor over zou hebben. En mn ouders vinden het ook belangrijk dat ik studeer zonder verdere geldzorgen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 14:29
Verwijderd
zelf.
maar ik doe nog maar VAVO op havo niveau, dus van de tegmoetkomeing + iets meer kan ik rondkomen.

totdat ik uit huis ga en/of HBO gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 15:15
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik.

mijn ouders hadden een spaarrekening voor mij, totdat ze een nieuwe badkamer wilden. excuus: "jullie kosten ook zoveel geld'.
dus ik moet het zelf betalen. tenminste, mn ouders lenen het me, moet het wel terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-05-2005 @ 15:03 :
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 15:22
Verwijderd
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 27-05-2005 @ 16:15 :
ik.

mijn ouders hadden een spaarrekening voor mij, totdat ze een nieuwe badkamer wilden. excuus: "jullie kosten ook zoveel geld'.
dus ik moet het zelf betalen. tenminste, mn ouders lenen het me, moet het wel terugbetalen.
Zo ging het bij mij ook Ik had echt een fijne spaarrekening - met geld van m'n opa erop en verjaardaggeld van mijn ouders - en toen hadden ze geld nodig voor de verbouwing. Nu beweren ze altijd nog dat ze hetzelfde bedrag een jaar later weer op mijn spaarrekening hebben gezet, maar dat hebben ze niet (Goed, ik krijg meestal wel geld als ik het nodig heb en ik heb zelf ook gespaard, dus ik red me wel )
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 15:32
Martine1986
Martine1986 is offline
mijn ouders betalen eigenlijk alles, huur, boeken en collegegeld. Aan de ene kant natuurlijk superrelaxed, maar aan de andere kant zou het misschien wel goed zijn als ik zelf ook eens wat harder moest werken
Oud 27-05-2005, 15:37
Keith
Keith is offline
Mijn ouders betalen mijn studie gelukkig wel voor me, net als de huur, ze vinden het nou eenmaal belangrijk dat ik studeer en een dak boven mn hoofd heb. Bovendien is 230/mnd van de IBG niet echt genoeg om alles mee te betalen.

Over rood staan: niet doen! Het klinkt heel leuk wat de banken zeggen "studenten mogen tot 1000E rood staan" maar dat betekent niet dat het verstandig is, je betaalt kei hoge rent over het bedrag dat je roodstaat en eenmaal als je eraan gewend raakt rood te staan zul je er ook moeilijk van af komen. Maar als ik het geld nodig zou hebben (wat onwsl. is aangezien is nog een hoop geld heb staan van toen ik nog werkte) dan zou ik denk ik bij de IBG gaan lenen (vooral aangezien ik nu mn 30 studiepunten heb, nou ja, bijna dan).
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 15:39
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-05-2005 @ 14:03 :
Oud 27-05-2005, 16:40
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2005 @ 15:16 :
Mijn ouders gelukkig... Maar ik krijg ook het minimum aan studiefinanciering. Mijn vriend krijgt bijv. 250 euro per maand en daar kan hij makkelijk zijn collegegeld van betalen (wat hij dus ook doet). Ik zou het zelfs mét werk niet kunnen redden.

Ik zou het kunnen lenen maar ik weet niet of ik dat ervoor over zou hebben. En mn ouders vinden het ook belangrijk dat ik studeer zonder verdere geldzorgen.
je krijgt 74 euro stufi, dat is ongeveer 900 euro in een jaar, dan moet je dus nog 600 euro verdienen in een jaar. Is dus wel te doen als je in termijnen collegegeld betaalt...

Maar wat je dan overhoudt, dat is misschien te weinig voor jouw levensstijl.
Oud 27-05-2005, 16:43
Verwijderd
Je moet ook boeken ed kopen en je hebt ook wel eens nieuwe kleding nodig en een mens heeft nog wel meer uitgaven, met 1500 euro in een jaar ben je er nog lang niet, hoe zuinig je ook doet. Maar als het echt alleen om het collegegeld gaat, dan is dat idd wel te doen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 18:02
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-05-2005 @ 17:43 :
Je moet ook boeken ed kopen en je hebt ook wel eens nieuwe kleding nodig en een mens heeft nog wel meer uitgaven, met 1500 euro in een jaar ben je er nog lang niet, hoe zuinig je ook doet. Maar als het echt alleen om het collegegeld gaat, dan is dat idd wel te doen.
Zij had het er dus over dat ze het collegegeld niet kon betalen, dat kán dus wel. Maar idd, dan moeten haar ouders wel meebetalen aan boeken...
Oud 27-05-2005, 18:20
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Wawl schreef op 27-05-2005 @ 14:58 :
Dus als jouw ouders je studie zouden willen betalen, dan neem jij 't niet aan?
ik weet dat ze dat niet kunnen maar als ze het zouden kunnen en willen zou ik het doen maar goed het zou niet eerlijk zijn om mijn studie wel te betalen en die van m'n broers en zus niet (ben een nakomertje)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 19:15
ekki
ekki is offline
Ik betaal alles zelf. Ik heb gespaard en kan het ieder jaar in 1x betalen. Ik sta dan dus niet rood, kan het gewoon betalen. Ik werk momenteel niet, maar ik heb het collegegeld al bij elkaar gespaard.
Oud 27-05-2005, 21:04
Rachel
Rachel is offline
mijn moeder betaalt het.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 22:51
Freestyler*
Freestyler* is offline
mijn ouders betalen alles voor me
alleen mijn vakantie niet
maar mochten ze daar ooit mee ophouden zou ik me, na het plunderen van mijn spaarrekening, tot de IB groep richten
Oud 28-05-2005, 08:03
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
alles zelf, sinds mijn 18e eigenlijk al. school, boeken, rijles, kleren, lenzen, kapper, tandarts; alles voor mijn eigen rekening.
hooguit krijg ik met mijn verjaardag geld, maar voor de rest is de financiele support naar mij stop gezet.
ik mag dan wel bij ze in wonen
Oud 28-05-2005, 08:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gothic schreef op 27-05-2005 @ 19:02 :
Zij had het er dus over dat ze het collegegeld niet kon betalen, dat kán dus wel. Maar idd, dan moeten haar ouders wel meebetalen aan boeken...
Ja en mn kleding, telefoonkosten en ed? Dat kan ik al nauwelijks van mn studiefinanciering betalen. Natuurlijk telt dat ook mee. Ik heb ook nog een leven. En daarbij heb ik geen dure levensstijl.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 15:52
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
alles, maar dan ook werkelijk alles zelf
Oud 28-05-2005, 17:03
Verwijderd
Het 1e jaar hebben mijn ouders geheel betaald, daarna heb ik alle studiefinanciering die ik kreeg (75 euro p.m + een hardheidsclausule van 100 euro p kwartaal) op een aparte rekening gezet en hiermee heb ik de laatste 3 jaar betaald. Voor mn volgende studie ben ik nu sinds okt 04 aan het sparen en ik heb nu ongeveer 1000 euro bij elkaar. Geen geldzorgen gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 17:18
lumiere
lumiere is offline
Mijn moeder had ook voor mijn studie gespaard. Maar via het springplan, waar ze dus ook weer mooi alles aan is kwijtgeraakt. En ze verdient al niet zo gek veel, dus ik krijg niet veel geld van mijn moeder. Maargoed, elk beetje telt. Daarbij krijg ik binnenkort studiefinanciering en nog een extra toelage. Lenen lijkt me niet zo fijn, zelfs niet bij de IBG. Je moet altijd weer met rente terugbetalen. Als het niet anders kon, zou ik het wel doen. Maar ik moet dus ook een kamer in Utrecht zien te bekostigen, en aangezien dat meestal behoorlijk aantikt ga ik sowieso in Utrecht werken.
Oud 28-05-2005, 17:52
PV
PV is offline
Mijn ouders betalen, maar ik ben wel van plan om een jaar collegegeld aan ze terug te betalen. Zij hoeven er imo niet voor op te draaien dat ik een jaar langer over mn studie doe.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 20:48
Miracle
Miracle is offline
Mijn ouders betalen het collegegeld en de nodige boeken.
Oud 28-05-2005, 21:57
*gaapt*
*gaapt* is offline
Ik krijg van mijn ouders een bepaald bedrag per maand, daar moet ik alles mee betalen; huur, boeken, collegegeld, eten enzo

Dat geld + studiefinanciering is voor mij niet genoeg, dus ik leen geld elke maand
Oud 28-05-2005, 22:31
LB06
LB06 is offline
Het eerstje jaar is alles voor mij betaald: collegegeld. boeken, rijles. Maar vanaf september mag ik alles gaan ophoesten, onder het mom van: we hebben nog twee kinderen en we moeten daarvoor ook schoolgeld gaan betalen en jij doet uni dus dat kun je later toch wel terug betalen. Ach ja, wel redelijk. (Aan de andere kant, werd het schoolgeld niet afgeschaft? )

Ik begin daarvoor deze maand met lenen bij de IBG, en stop met lenen als ik grofweg zo'n €1400 bij elkaar heb geleend (collegegeld + boeken - stufi). Voor mijn hobby's etc ga ik niet lenen. Daarvoor ga ik wel wat werken.

Rood staan bij de bank wil ik niet. Dat is me veel te duur. Ik heb bij de bank dan ook aangegeven dat ik niet rood wil kúnnen staan.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 22:37
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Miss_kausalaya schreef op 28-05-2005 @ 16:52 :
alles, maar dan ook werkelijk alles zelf
Moet je toch eens gaan praten. Je ouders zijn min of meer verplicht je stufi aan te vullen tot het niveau van een basisbeurs + aanvullende beurs afaik.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 22:57
coopergirl
coopergirl is offline
Vanaf m'n 18de betaal ik m'n eigen lesgeld/ boeken/ modules/ readers/ ziektekostenverzekering uhm overlijdensverzekering et cetera. Ik ben btw thuiswonend. Volgens mijn ouders is hun wettelijke bijdrage iets van 80-nog-wat-euro per maand.. Naar hun zeggen zijn ze dat per maand al kwijt aan eten voor mij + gas/ water/ licht etc

In hun zienswijze bevorderen ze op deze manier de zelfredzaamheid van mij 'wettelijk gezien ben je namelijk volwassen...'

Ergens ben ik best een beetje jaloers dat er relatief veel mensen zijn die niet zelf hun collegegeld e.d. hoeven te betalen Scheelt een boel werken, lenen en rood staan
Oud 28-05-2005, 23:58
Verwijderd
Ik moet binnenkort waarschijnlijk zelf mijn collegeld gaan betalen. Dit nadat ik mijn vader vertelde wat ik met mijn nieuwe bijbaan verdiende.... hmmm beetje jammer wel
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 09:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
waarschijnlijk ga ik, offtopic : zodra ik een leuke studie gevonden heb op hbo-niveau in groningen waar de sfeer gezellig is en waar ik wat aan heb, en dan niet per se direct als manier om werk te vinden maar als persoonlijke ontwikkeling en de studie moet nuttig zijn bij het runnen van een bedrijf en te combineren zijn met best veel werken, iemand suggesties ?, een hbo-opleiding volgen waar ik wellicht zelf mn collegegeld voor zal moeten betalen. Mocht ik wel stufi kunnen krijgen, dan zal ik nog steeds zelf mn boeken, levensonderhoud, vervoer (nee, ik ga niet met de bus), etc. moeten betalen.

(dat klinkt allemaal heel zielig, maar mijn inkomen en dat van mn ouders is redelijk hoog, en dat werkt in dit geval een beetje tegen me, maar betekend ook dat ik me geen zorgen maak.)

Ik moet alleen mn levensstijl denk ik een beetje aanpassen zodra ik naar het hbo ga. Ach ja, zo erg is dat niet, dr is ook plenty ruimte om op te bezuinigen.
Oud 29-05-2005, 19:56
gurl19
gurl19 is offline
Ik krijg 250 euro studiefinanciering. Daarvan betaal ik alles zelf. Mijn levensonderhoud (ik woon wel thuis) boeken, school, rijlessen. Gewoon alles. Maar ik werk wel anders zou ik niet rond komen.

Nu met mij rijlessen gaat het wat moeilijker om mijzelf te redden. En heb ik soms geen geld meer, dan haal ik soms geld van mijn spaarrekening. Ik ga niet lenen bij de IBG dat kost geld. En ik heb niet voor niets gespaard op die andere rekening.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 20:20
knir
knir is offline
als mijn broertje ook gaat studeren over een jaar moet ik het zelf gaan betalen en dat vind ik ook redelijk
Oud 30-05-2005, 09:05
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 28-05-2005 @ 23:37 :
Moet je toch eens gaan praten. Je ouders zijn min of meer verplicht je stufi aan te vullen tot het niveau van een basisbeurs + aanvullende beurs afaik.
De ouderbijdrage is vrijwillig. Vandaag stond in de krant dat heel veel ouders daar niet aan komen, terwijl dat wel de bedoeling is.
Citaat:
coopergirl schreef op 28-05-2005 @ 23:57 :
'wettelijk gezien ben je namelijk volwassen...'
Ik snap de redenatie van je ouders wel, maar financieel gezien zijn ze tot je 21e verantwoordelijk voor je.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 09:25
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 30-05-2005 @ 10:05 :
Ik snap de redenatie van je ouders wel, maar financieel gezien zijn ze tot je 21e verantwoordelijk voor je.
En dan nog, ze mogen -in mijn optiek- heus wel wat meer geven dan het minimale wettelijkvastgelegde Doordat mijn ouders in de ogen van de ibg te veel verdienen, is mijn stufi bijzonder weinig.. Dat vind ik overigens enorm krom; vanaf je 18de ben je volwassen en dien je zelf je financiële gebeuren te betalen.. Desondanks wordt er wel naar het inkomen van je ouders gekeken om te bepalen hoeveel stufi je krijgt
..Ik wist btw niet dat ze tot mijn 21ste financieel verantwoordelijk voor mij zijn.. Volgens m'n ouders was dat in hun tijd zo maar tegenwoordig niet meer
Oud 30-05-2005, 09:41
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 30-05-2005 @ 10:25 :
..Ik wist btw niet dat ze tot mijn 21ste financieel verantwoordelijk voor mij zijn.. Volgens m'n ouders was dat in hun tijd zo maar tegenwoordig niet meer
Nog steeds. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ze moeten je óf ondersteunen, financieel, of als jij schulden maakt kunnen zij erop aangekeken worden, zoiets.

Maak eens een budgetplan ofzo voor ze, met je inkomsten/uitgaven en het aantal uur dat je moet werken om rond te kunnen komen. En leg ze uit dat je best wel heel zelfstandig wilt zijn, maar dat jij vindt dat je ook nog tijd aan je studie wilt besteden en dat dat zo niet of minder gaat.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:00
moontje16
moontje16 is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 29-05-2005 @ 20:56 :
Ik krijg 250 euro studiefinanciering. Daarvan betaal ik alles zelf. Mijn levensonderhoud (ik woon wel thuis) boeken, school, rijlessen. Gewoon alles. Maar ik werk wel anders zou ik niet rond komen.

Nu met mij rijlessen gaat het wat moeilijker om mijzelf te redden. En heb ik soms geen geld meer, dan haal ik soms geld van mijn spaarrekening. Ik ga niet lenen bij de IBG dat kost geld. En ik heb niet voor niets gespaard op die andere rekening.
Hoe kun jij 250 euro stufi krijgen als je thuiswoont?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:03
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
moontje16 schreef op 30-05-2005 @ 11:00 :
Hoe kun jij 250 euro stufi krijgen als je thuiswoont?
nog nooit van een aanvullende beurs gehoord ?
Oud 30-05-2005, 11:14
thunder110
thunder110 is offline
Ouders betalen 6 jaar collegegeld en alles wat daaraan verwant is (boeken, studiereis, collegeblokken etc.).
Daarnaast krijg ik nog een bedrag per maand wat zij 'studiebijdrage' noemen, maar ik 'kleedgeld'.
Mja, daar ben ik ze ook best wel dankbaar voor.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten