Oud 07-06-2005, 14:57
WolterB
WolterB is offline
Sinds mijn laatste installatie van Windows XP merk ik dat wanneer ik alle bestanden van mijn C-partitie selecteer en op eigenschappen druk een begruikte grootte heb ven 3.70 GB, terwijl de schijfeigenschappen zeggen dat ik 5.66 GB in gebruik heb.

Eerst dacht ik dat het aan mijn swapfile lag, maar sinds ik deze verplaatst heb, is er nogsteeds een verschil van bijna 2 GB, wat ik best veel vind en wat ook handig is om te hebben, als ik zelf DVD's wil maken (want windows moet en zal het in de */temp gooien op de C-schijf...)

Heeft iemand een idee hoe ik deze ruimte weer (deels) terug kan krijgen?

Alvast bedankt
Advertentie
Oud 07-06-2005, 15:04
DG
DG is offline
Heb je ook de verborgen mappen en bestanden meegerekend?

En er is altijd een verschil omdat 1 Mb is iets van 1008 Kb ofzo
terwijl windows weer 1 Mb als 1000 Kb ziet ofzo.
ik weet niet hoe dit precies zit, maar hierdoor kan je een gedeelte van je schijf al missen, maar dat kan nooit 2 Gigs zijn.

Misschien kan iemand anders je hier meer over vertellen.
Oud 07-06-2005, 15:05
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
DG schreef op 07-06-2005 @ 16:04 :
Heb je ook de verborgen mappen en bestanden meegerekend?

En er is altijd een verschil omdat 1 Mb is iets van 1008 Kb ofzo
terwijl windows weer 1 Mb als 1000 Kb ziet ofzo.
ik weet niet hoe dit precies zit, maar hierdoor kan je een gedeelte van je schijf al missen, maar dat kan nooit 2 Gigs zijn.

Misschien kan iemand anders je hier meer over vertellen.
Jups, verborgen bestanden zijn meegrerekend en staan ook weergegeven.

Dat met die verschillen, weet ik wel, maar dat is meestal maar een tiental MB's en loopt idd niet zo hoog op

Ik hoop het ja, dankje iig
Oud 07-06-2005, 15:16
Verwijderd
Een hele bekende oorzaak hiervan is de 'geavanceerde' (ahum) prullenbak die sommige antivirus-suites installeren. Zo maakt bijv Norton van de prullenbak een enorm archief waarmee je tot in lengte van dagen kunt unerasen. Allemaal leuk en aardig, maar zoiets kost je natuurlijk bakken schijfruimte. Check dat eerst.

Verder kun je natuurlijk altijd denken aan verloren bestanden, fragmenten, dergelijke shit. Dus even schijfcontrole draaien (hoeft niet uitgebreid, gewoon het bestandssysteem checken). Een keer defragmenteren kan ook wel eens helpen, hoewel dat vaker in snelheid scheelt dan in schijfruimte. Tenslotte moet je je ook niet blindstaren op wat Windows rapporteert.

En tenslotte, wil je ruim in de schijfruimte zitten om DVD's te fikken, doe dan niet moeilijk door precies 4480 MB te reserveren, maar houd gewoon structureel 6 of 7 GB vrij. Zit je tenminste nooit met gezeik.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 15:17
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2005 @ 16:16 :
Een hele bekende oorzaak hiervan is de 'geavanceerde' (ahum) prullenbak die sommige antivirus-suites installeren. Zo maakt bijv Norton van de prullenbak een enorm archief waarmee je tot in lengte van dagen kunt unerasen. Allemaal leuk en aardig, maar zoiets kost je natuurlijk bakken schijfruimte. Check dat eerst.

Verder kun je natuurlijk altijd denken aan verloren bestanden, fragmenten, dergelijke shit. Dus even schijfcontrole draaien (hoeft niet uitgebreid, gewoon het bestandssysteem checken). Een keer defragmenteren kan ook wel eens helpen, hoewel dat vaker in snelheid scheelt dan in schijfruimte. Tenslotte moet je je ook niet blindstaren op wat Windows rapporteert.

En tenslotte, wil je ruim in de schijfruimte zitten om DVD's te fikken, doe dan niet moeilijk door precies 4480 MB te reserveren, maar houd gewoon structureel 6 GB vrij. Zit je tenminste nooit met gezeik.
Defragmentatie en schijfcontrole had ik al geprobeerd. De recovery heb ik nog niet uitgezet
Daar kan het probleem ws wel liggen ja
Ik ga het even proberen
Oud 07-06-2005, 15:18
WolterB
WolterB is offline
Probleem opgelost, dankjewel

Deze kan op slot nu
Oud 07-06-2005, 16:43
Manuzhai
Manuzhai is offline
We doen geen dingen op slot als ze opgelost zijn. Nergens voor nodig.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten