Oud 24-11-2004, 12:17
Stella_Belli
Stella_Belli is offline
Welke idioot verzint het om hier een werkstuk over te maken? Ja, ikke dus.............
IK KAN ALLEEN NIKS VINDEN!!!!!

Help?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2004, 13:07
Verwijderd
Denk aan de periode na WO II - rings a bell?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 13:39
swolha
swolha is offline
Denk aan de gast arbeiders die wij in volgens mij rond 1950 naar nederland haalden en die er na zijn gebleven.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 18:36
Balance
Balance is offline
Begin 17e eeuw: joden uit Portugal
Tussen 1635 - 1800: joden uit Midden- en Oost-Europa (eind 18e eeuw was aantal buitenlanders toch gedaald van 10% tot 5%)
19e eeuw: veel Duitsers (eind 19e eeuw aantal buitenlanders gedaald tot 2%)
Begin 20e eeuw: weinig immigratie (alleen mijnen in Limburg hadden arbeiders nodig uit Polen, Italië, Slovenië + aantal joden toegelaten uit Oost-Europa, Duitsland, Oostenrijk) à maatregelen genomen om grote stroom vluchtelingen uit Dl af te remmen
Na WOII: migratie naar NL nam fors toe; vooral uit voormalige koloniën (Indonesiërs, Molukkers, Antillianen) + aantal Hongaarse vluchtelingen. Maar eind jaren '50 emigreerden veel Nl'ers (Canada, Australië, VS) à hierdoor bleef migratiesaldo negatief (meer emigratie dan immigratie)
Na 1960: migratiesaldo werd positief; vooral werkkrachten uit Middellandse Zeegebied vanwege sterk groeiende industrie + Surinamers
Vanaf 1980: ook grote stromen vluchtelingen uit alle delen van wereld
1995: 5% is vreemdeling (waarschijnlijk daalt dit aantal in loop der jaren)
Oud 04-12-2004, 15:41
pino123
pino123 is offline
Etnische minderheden

Moskee in de Amsterdamse Bijlmer Moskee in Amsterdam-Zuidoost. Ondanks de toenemende onkerkelijkheid van de autochtone Nederlanders is de religieuze verscheidenheid toegenomen. Door de grote toevloed van inwoners van Middellandse Zeelanden is de islam een niet meer weg te denken onderdeel van de kaart van godsdienstig Nederland geworden. Aanvankelijk werden islamitische godsdienstige bijeenkomsten in oude gebouwen, voormalige scholen of kerken gehouden, maar sedert eind jaren tachtig worden overal in het land moskeeën gebouwd die door hun architectuur vaak een opvallend element in het stedelijk patroon zijn. De moskee is naast huis van gebed een sociaal centrum voor de gelovigen.B and U International Picture Service, Amsterdam

Als gevolg van o.a. buitenlandse migratie kent Nederland een aantal etnische minderheden. Volgens de Adviescommissie Onderzoek Minderheden (ACOM) is er sprake van een etnische minderheid als de cultuur van die minderheid van vreemde origine is. Tot de etnische minderheden in deze zin in Nederland worden gerekend:

a. Mediterrane werknemers en hun gezinnen. Deze categorie omvat in feite tien etnische groepen: Turken, Marokkanen, Spanjaarden, Italianen, Joegoslaven, Portugezen, Kaapverdianen, Grieken, Egyptenaren en Tunesiërs. Ze hebben met elkaar gemeen, dat ze na 1960 als arbeidsmigranten naar Nederland zijn gekomen, c.q. in het kader van wervingsverdragen zijn geworven.

b. Ingezetenen van Surinaamse afkomst. Hieronder worden zowel diegenen begrepen die vóór de onafhankelijkheid van Suriname op 25 nov. 1975 naar Nederland kwamen en in het algemeen op grond van de Toescheidingsovereenkomst de Nederlandse nationaliteit hebben, alswel diegenen die na die datum zijn gekomen en in het algemeen Surinaams staatsburger zijn.

c. Ingezetenen afkomstig van de Nederlandse Antillen en Aruba. De 117 000 Arubanen en Antillianen in Nederland zijn ingevolge het Koninkrijksstatuut van 1954 staatsburgers van het Koninkrijk. Vanaf het midden van de jaren tachtig is een derde stroom migranten uit de Antillen op gang gekomen. Na Antillianen die in Nederland kwamen studeren en arbeiders die na de sluiting van de grote raffinaderijen op Curaçao in Nederland werk zochten, kwamen na 1985 vooral jonge, ongeschoolde Antillianen naar Nederland. Hun komst ging van meet af aan met problemen gepaard. Deels vanwege hun lage opleiding, deels door hun geringe kennis van de Nederlandse taal.

d. De Molukkers. Het gaat hier om ex-KNIL-militairen, die na de ontmanteling van het koloniale Indische leger in 1951 naar Nederland kwamen, hun gezinnen en hun nakomelingen (zie ook Zuid-Molukkers).

e. De categorie Vluchtelingen is een verzamelnaam voor groepen van verschillende nationaliteit die óf op uitnodiging van de Nederlandse regering hier kwamen óf op eigen initiatief arriveerden en vervolgens na een asielaanvrage de status van vluchteling hebben verkregen.

f. Zigeuners. Hoewel deze groep van ca. 1500 personen in het algemeen in woonwagens woont en een trekkend bestaan leidt, onderscheidt zij zich duidelijk van de autochtone woonwagenbevolking door haar cultuur, taal en geschiedenis (zie ook Zigeuners).

Het Centraal Bureau voor de Statistiek hanteert een indeling waarbij gekeken wordt naar het geboorteland van de persoon (1ste generatie) of van een van zijn ouders (2de generatie). Volgens die indeling vormen Turken met 320 000 personen de grootste groep (gegevens 2001), gevolgd door Surinamers (309 000), Marokkanen (273 000) en Antillianen en Arubanen (117 000).
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 16:48
Cookie
Cookie is offline
maatschappijleer boek. multiculturele samenleving.....
ff kijke of je dat op school hebt.
Oud 04-12-2004, 22:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 04-12-2004 @ 17:48 :
maatschappijleer boek. multiculturele samenleving.....
ff kijke of je dat op school hebt.
ik heb de belangrijkste dingen daarvan d'r al uitgehaald
mijn stuk tekst komt namelijk uit de samenvatting daarvan.
Oud 04-12-2004, 23:26
Verwijderd
Alle groepen die in de samenleving wonen hebben dus andere culturen. Die andere culturen horen vaak bij landen. Daarom worden mensen met een andere cultuur ook vaak wel gezien als buitenlanders of allochtonen.

Bevolking naar herkomstgroepering en generatie, 1 januari
Perioden Geslacht Leeftijd Burgerlijke staat

Onderwerpen Totaal alle personen 1e generatie allochtonen 2e generatie allochtonen
Totaal 2e generatie allochtonen
Herkomstgroepering absoluut
Allochtonen totaal 3 038 758 1 585 927 1 452 831
Marokko 295 332 163 280 132 052
Nederlandse Antillen + Aruba 129 312 84 395 44 917
Suriname 320 658 187 279 133 379
Turkije 341 400 190 219 151 181
Niet-westers totaal 1 622 602 1 004 566 618 036
Westers totaal (exclusief autochtonen) 1 416 156 581 361 834 795
© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen 2004-04-28
Tabel 1: bron: www.cbs.nl , het aantal allochtonen en de afkomst.

Deze tabel geeft meer informatie over de allochtonen die er in 2003 in Nederland waren. Een allochtoon is voor het CBS iemand waarvan minstens één van de ouders in het buitenland geboren is en die zelf ook in het buitenland is geboren.
Ze onderscheiden daarin ook nog eens de eerste generatie, deze mensen zijn hier naar toegekomen. En de tweede generatie, mensen die wel in Nederland zijn geboren maar wel één van de ouders in het buitenland geboren is.

De grootste groepen die in Nederland voorkomen zijn:
· Marokkanen
· Turken
· Surinamers
· Antilianen en Arubanen
· Overige westerse allochtonen
· Overige niet-westerse allochtonen

Je kan ze ook anders verdelen, namelijk in westerse en niet-westerse allochtonen.
· Westerse allochtonen: allochtonen uit Europa, Noord-Amerika, Oceanië, Indonesië en Japan.
· Niet-westerse allochtonen: allochtonen uit Turkije, Afrika, Latijns-Amerika en Azië. Hierbij zijn Japanners en Indonesiërs een uitzondering.
Het onderscheid dat wordt gemaakt is goed terug te zien. Zo hebben niet-westerse allochtonen vaak een slechtere economische en sociale positie. Ze wonen vaak in de grote steden en hebben achterstanden. Deze mensen worden vaak als echte buitenlanders beschouwd, en worden meestal allochtonen genoemd. Ze worden ook wel etnische minderheden genoemd.

§3 de reden van komst

De allochtonen die hier wonen hebben verschillende redenen waarom ze hier naartoe zijn gekomen. Ik ga ze per groep bespreken

Nederland had vroeger veel koloniën namelijk: Suriname, Indonesië en de Nederlandse Antillen. Suriname en Indonesië zijn tegenwoordig zelfstandig. De Nederlandse Antillen horen nog wel bij Nederland, Aruba is echter nu een aparte staat.
In de jaren 60 kwamen er veel Surinamers naar Nederland toe. Ze dachten hier goed te kunnen werken en studeren.
De grootste groep Surinamers kwam naar Nederland toe toen Suriname onafhankelijk werd. Dit was rond 1975. Ze kozen liever de Nederlandse identiteit om hier een goed bestaan op te bouwen. Ze hadden geen vertrouwen in de net onafhankelijke staat Suriname.
Na de decembermoorden in 1982 kwam er weer een flinke stroom Surinamers naar Nederland.

De Molukkers zijn niet zulke grote groepen. Maar omdat er toch redelijk veel immigranten zijn geweest en Indonesië vroeger bij Nederland hoorde wil er toch iets over vertellen.
De grootste groep Molukkers kwam in de Jaren 50 naar Nederland. De staat Indonesië was toen net gevormd. De meeste Molukkers die naar Nederland kwamen hadden zich aangesloten bij het Nederlandse gezag. Net zoals de Surinamers hadden ook zij geen vertrouwen in de nieuwe regering van Indonesië. Ze verwachten dat het in Nederland beter zou zijn.

De Antilianen en Arubanen komen over het algemeen naar Nederland om hier te studeren en werk te vinden. Maar tegenwoordig komen veel jonge Antilianen en Arubanen naar Nederland om een beter bestaan op te bouwen. Ze hebben de Nederlandse identiteit dus kunnen zo makkelijk in Nederland wonen.

In de jaren 60 waren er veel laaggeschoolde arbeiders nodig. Deze mensen lagen in Nederland niet voor het oprapen. Daarom werd besloten om ze uit het buitenland te halen. Deze mensen werden de gastarbeiders. Dit waren vooral mensen uit het middellandse zee gebied: Turken, Marokkanen, Joegoslaven, Spanjaarden, Italianen, Grieken en Portugezen. De meeste mensen bleven in Nederland.
Zo ontstaat er gezinshereniging. Dit betekent dat het hele gezin van een gastarbeider naar Nederland komt zodat het gezin weer bij elkaar is.
Doordat deze mensen ook andere gebruiken hebben zoals uithuwelijken was er ook sprake van gezinsvorming. Er werden gezinnen gevormd, meestal vanuit de tweede generatie.
Tegenwoordig zijn het vooral nog de Turken en Marokkanen die in Nederland wonen. Hun immigratiepatroon heeft redelijk veel overeenkomsten. Maar wat vooral opvalt bij de Marokkanen is dat de immigratiecijfers het hoogste liggen als het in Nederland goed gaat met de economie.
Het grootste verschil is dat de emigratie van de Turken een stuk hoger ligt. Ongeveer 35% van de gastarbeiders zijn al weer vertrokken. Toch zijn er meer Turken in Nederland dan Marokkanen.

Buiten deze grote groepen zijn er ook nog kleinere groepen allochtonen. Dit zijn bijvoorbeeld Chinezen, Pakistanen, Kaapverdianen, Egyptenaren, Ghanezen en andere groepen. Deze mensen zijn hier soms illegaal en soms legaal. De reden dat ze hier zijn is voor werk. Ze wonen vaak in asielzoekerscentra, op straat of al in gewone huizen.

Als ene laatste zijn er ook nog mensen uit Afghanistan, Irak, de Balkan, Vietnam en andere oude oorlogslanden. Zij zijn hier gekomen omdat er oorlog was in hun eigen land en ze naar een veiligere plek gingen. Deze mensen wonen hier vaak al langer en integreren goed in de samenleving.

De allerlaatste groep die we onderscheiden zijn de Europeanen van binnen de EU. Zij komen naar Nederland omdat ze hier een baan hebben, een relatie met een Nederlander hebben of om een andere rede. Ze mogen vrij bewegen door heel Europa en ook een langere tijd zonder speciale benodigdheden in Nederland verblijven.

uit een po van vorig jaar van mij
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 23:49
Verwijderd
Zoek eens bij de 80-jarige oorlog
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 18:49
Gatara
Gatara is offline
Nederland is altijd al multicultureel geweest
Oud 05-12-2004, 20:12
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Balance schreef op 04-12-2004 @ 23:16 :
ik heb de belangrijkste dingen daarvan d'r al uitgehaald
mijn stuk tekst komt namelijk uit de samenvatting daarvan.
oh okeej....khad je hele stuk niet gelezen
Oud 05-12-2004, 20:13
Cookie
Cookie is offline
handig..... had ik net nodig
Oud 05-12-2004, 22:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 05-12-2004 @ 21:13 :
handig..... had ik net nodig
haha, kheb ook de rest van de samenvatting wel hoor
als je hem wil hebben: pm
Oud 06-12-2004, 07:54
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-12-2004 @ 19:49 :
Dat is niet waar. Nederland was eigenlijk altijd een monocultureel land. Immigranten assimileerden altijd binnen één of twee generaties. Eigenlijk is Nederland pas in de jaren '50 echt multicultureel geworden. Veel heeft het ons land niet gebracht.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
PGWR schreef op 06-12-2004 @ 08:54 :
Dat is niet waar. Nederland was eigenlijk altijd een monocultureel land. Immigranten assimileerden altijd binnen één of twee generaties. Eigenlijk is Nederland pas in de jaren '50 echt multicultureel geworden. Veel heeft het ons land niet gebracht.
Njah, maar "buitenlanders" heeft NL altijd gekend
Oud 08-12-2004, 18:18
pino123
pino123 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 05-12-2004 @ 00:49 :
Zoek eens bij de 80-jarige oorlog

en dannn...........
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 08:13
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 05-12-2004 @ 23:33 :
haha, kheb ook de rest van de samenvatting wel hoor
als je hem wil hebben: pm
Mag ik hem ook?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 23:06
Swissgrl
Swissgrl is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-12-2004 @ 19:49 :
nou, technisch gezien zijn de bataven onze "oernedelanders". en die zijn opgegaan met de cannifaten (ook oernederlanders) en nog wat andere stammen in de stam der franken en die hebben frankrijk gesticht. dus eigenlijk bestaan er geen echte nederlanders, alleen maar fransen.
[QUOTE]Green Day schreef op 24-06-2005 @ 14:25 [/pl]: ik zweer het je :P ze is geniaal[/QUOTE] bla post-ster
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 23:46
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Swissgrl schreef op 08-06-2005 @ 00:06 :
nou, technisch gezien zijn de bataven onze "oernedelanders". en die zijn opgegaan met de cannifaten (ook oernederlanders) en nog wat andere stammen in de stam der franken en die hebben frankrijk gesticht. dus eigenlijk bestaan er geen echte nederlanders, alleen maar fransen.
Ja zo kan iedereen het doortrekken
de 1e mens onstond in afrika dus eigelijk zijn er alleen maar Afrikanen
Oud 11-06-2005, 22:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
@rne schreef op 07-06-2005 @ 09:13 :
Mag ik hem ook?
als het goed is heb je hem een paar dagen terug ontvangen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic: