Oud 20-06-2005, 19:20
SuperSanne
SuperSanne is offline
Het is behoorlijk warm hier, dus de koeling van m'n compu maakt overuren. Echter, zo abnormaal als vandaag heb ik het nog nooit meegemaakt. Hij maakt zoveel herrie dat ik mezelf nauwelijks kan horen praten. Hij werkt (nog) wel normaal, maar het kabaal is oorverdovend. Ik denk dat het toch wel die koeling is (toen het niet zo heet was, deed 'ie het niet), maar de behuizing is niet heet.

Wat kan ik hieraan doen? Is het idd de koeling en helpt het als ik iets als een extra ventilator-toestand erin laat zetten of krijg ik dan alleen maar dubbele herrie?
Oud 20-06-2005, 19:22
T_ID
T_ID is offline
Loopt het ding ergens tegenaan of zit er iets tussen dat het kabaal veroorzaakt?
Oud 20-06-2005, 19:23
SuperSanne
SuperSanne is offline
nee, alles staat vrij. er liggen wat snoeren achter maar hij heeft dit nog nooit eerder gedaan. Mijn bureau (een plank tegen een muur) is wel een beetje gammel maar dan nog... dan zou ik dit toch wel eerder hebben gehad?
Oud 20-06-2005, 19:32
T_ID
T_ID is offline
Met ergens tegenaan bedoelde ik dus dat de bladen van de fan zelf ergens tegenaan zaten, ik heb eens gehad dat de koeler van de grafische kaart constant tegen een beschermdopje aan tikte op die manier.

Tja, de zaak losschroeven en nakijken of er iets in zit zou ik zeggen, is dat helemaal schoon dan zouden mischien de kogellagers doorgesleten kunnen zijn, maar dan hoort het ding minder toeren te maken dan normaal.
Oud 20-06-2005, 19:38
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-06-2005 @ 20:32 :
Met ergens tegenaan bedoelde ik dus dat de bladen van de fan zelf ergens tegenaan zaten, ik heb eens gehad dat de koeler van de grafische kaart constant tegen een beschermdopje aan tikte op die manier.

Tja, de zaak losschroeven en nakijken of er iets in zit zou ik zeggen, is dat helemaal schoon dan zouden mischien de kogellagers doorgesleten kunnen zijn, maar dan hoort het ding minder toeren te maken dan normaal.
versleten? Ik heb 'm pas een maand dus dat hoop ik toch niet

Ik heb net even gekeken (zit nu achter een andere) en de ventilator is vrij als een vogeltje
Oud 20-06-2005, 19:40
SuperSanne
SuperSanne is offline
just in case: wat zou er gebeuren als het idd een falende koeling is (mijn kamer is een broeikas, huidige temperatuur: 34 graden en stijgend dankzij de prettige ligging op het zuiden) en het zaakje raakt oververhit? Ontploft 'ie dan of krig ik een schok? En even ervan uit gaande dat ik het zelf overleef, hoe zit het met m'n compu?
Oud 20-06-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 20-06-2005 @ 20:40 :
just in case: wat zou er gebeuren als het idd een falende koeling is (mijn kamer is een broeikas, huidige temperatuur: 34 graden en stijgend dankzij de prettige ligging op het zuiden) en het zaakje raakt oververhit? Ontploft 'ie dan of krig ik een schok? En even ervan uit gaande dat ik het zelf overleef, hoe zit het met m'n compu?
Je overleeft het en je krijgt geen schok. De PC zal dan waarschijnlijk wel uit zichzelf uitvallen omdat 'ie te warm wordt. Als het vaak gebeurt is het zeker niet goed voor je PC, dus ik zou goed nakijken of je koeling in orde is.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 19:45
Verwijderd
Ja, met deze hoge temperaturen kan de temperatuur in een gesloten computerkast echt enorm hoog oplopen. Ik raad sowieso altijd al aan met dit weer om de kap eraf te laten.

De reden dat het geluid nu heel hard is, kan zijn dat je een koeling hebt die harder gaat draaien naarmate de temperatuur stijgt. Daar is dan met dit weer weinig aan te doen, behalve misschien een grote kamerventilator op de open kast richten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 19:47
M@rco
M@rco is offline
Doet me denken aan een Medion PC die een kennis van me had, dat was ook net een straaljager als 'ie een beetje warm werd. Dat heb je nou eenmaal met dit weer, of je moet er stillere koeling in laten zetten. Maar ach, voor die 3 dagen per jaar dat het hier warm is...
Oud 20-06-2005, 19:53
Verwijderd
Mijn broer ook, die heeft een 64 2800+ boxed. Dat is dus een 80 mm fan, verder niets bijzonders. Als hij normaal computert hoort hij het ding echt niet (met stille voeding en Arctic Silencer erbij dus). Alleen met dit warme weer en 100% load kun je elkaar ook nauwelijks meer verstaan, best erg eigenlijk

Ik heb zelf ook mijn ATI Silencer weer even van 5V naar 12V gezet, maakte me toch een beetje zorgen, het is hier net een sauna
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 19:55
SuperSanne
SuperSanne is offline
overigens heb ik een pentium 4 processor (2,8 gHz) met ingebouwde koeling en een ventilatortje in de behuizing.

Als ik nou een extra koeler erin laat zetten, word 'ie dan stiller?
Oud 20-06-2005, 20:04
Jolt
Jolt is offline
Mits je hem op 5 volt zet wel jah.
Maar waarom zou je dat doen?

Je moet je pas zorgen maken als hij uitvalt en dan nog, met dit weer moet je gewoon niet achter je pc zitten .

Maar lekker zonnen

Ben ik blij dat ik een Athlon 64 heb, Cool en Quiet is zeer fijn nu [

Trouwens jij had je toch ook een Athlon 64 gekocht?
Oud 20-06-2005, 20:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn pc heeft het niet echt warm naar ik weet, maakt niet meer lawaai en draait ook niet harder geloof ik. Staat gewoon in een fijn koel hoekje, mooi vrij enzo

En ik laat hem met dit weer niet de hele dag aanstaan terwijl ik er toch niet achter zit
Oud 20-06-2005, 20:09
Jolt
Jolt is offline
Wat is dat voor een onzin?
Niet de hele dag aanstaan?
Wat kan er gebeuren?Niks, mijne staat in de volle zon, hij is een keer gereboot omdat ik iets fout had ingesteld.

Gebeurt niks hoor. Donwloaden zult ie.

40 of 48ºC graden idle voor de cpu is in dit weer heel normaal, het is of het was vandaag 37ºC, beetje logisch dus.

Er kan niet veel gebeuren, bij Supersanne heeft toevallig temp controlled fans, waar helemaal niks mis mee is, die heb ik ook. Maar aangezien hij Pentium nogal heet hoofden zijn 70ºC kan bereiken, gaan die fans loeien als een malloot.

Kan je veel tegen doen, of vervangen of op een lager voltage laten lopen of natuurlijk temp controlled uitschakelen.
Oud 20-06-2005, 20:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ah okee, wist niet dat dat geen kwaad kon. De computer van mijn vriend stijgt altijd zowat op als je er ook maar iets mee doet, zeker met dit weer dus vandaar dat ik dacht dat ik hem dan beter gewoon uit kon zetten
Oud 20-06-2005, 20:42
Jolt
Jolt is offline
Tja je krijgt alleen meer lawaai. Maar dat is vaker met die rot 40mm fans of 80mm, of natuurlijke goedkope prullen in combinatie met pre build dingen.

Ik heb nu 2x 120 mm fans gewoon temp gestuurd, waarschijnlijk nu gewoon full speed. Maar onhoorbaar, zelfde geld voor mijn videokaart koeler en mijn cpu koeler, ik hoor niks.

Naja het was wel duur, 12 euro voor een extra 120 mm fan (1 zat al bij de kast), 20 euro voor de koeler van de 3dkaart en 30 euro voor de koeler van de cpu.

Niet te weinig.
Oud 20-06-2005, 20:43
Verwijderd
Als de PC van SuperSanne alleen met dit weer zulk lawaai maakt lijkt het me wel een beetje overdreven om nou weer tientallen eurie te gaan investeren in dure 120 mm fans.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 23:34
T_ID
T_ID is offline
Ach, met dit weer is er niet tegenop te koelen, simpel.

Als de zaak verder niet vast loopt en de fans niet beschadigen is er, behalve kabaal, weinig aan de hand.

Jullie zijn nog goed af, ik heb een instabiel geworden moederbord dat het met dit weer niet eens trekt om meerdere aplicaties te draaien, dan bluescreent de zaak een end weg.

Morgen dus maar een vervanging kopen voor deze (slechts drie jaar oude ) schroothoop van een moederbord.
Oud 20-06-2005, 23:58
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-06-2005 @ 00:34 :
Ach, met dit weer is er niet tegenop te koelen, simpel.

Als de zaak verder niet vast loopt en de fans niet beschadigen is er, behalve kabaal, weinig aan de hand.
Er is prima tegenop te koelen, maar de geluidsproductie is gewoon enorm. Ik accepteer over het algemeen wel wat meer geluid, ik ga er geen duurdere koeler voor kopen. M'n Athlon 64 is nu 55 graden stressed, met dit weer. Valt dus reuze mee.
Oud 21-06-2005, 00:06
Jolt
Jolt is offline
IK hou van Cool en Quit, komt niet boven de 40 uit
1000 mhz wel maar, maar goed genoeg om te downloaden.
Oud 21-06-2005, 00:07
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-06-2005 @ 21:43 :
Als de PC van SuperSanne alleen met dit weer zulk lawaai maakt lijkt het me wel een beetje overdreven om nou weer tientallen eurie te gaan investeren in dure 120 mm fans.
Huis tuin en keuken ventilator.

Of natuurlijk niet computeren, c.q in de nacht en avond uren.
Oud 21-06-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 21-06-2005 @ 01:07 :
Huis tuin en keuken ventilator.

Of natuurlijk niet computeren, c.q in de nacht en avond uren.
Inderdaad

Och, ik hoef eigenlijk nog niet eens de snelheid van mijn fans te verhogen. CPU-fan (Zalman ZM-F1) blijft mooi op 5V lopen en ATi Silencer 1 ook. Wordt wel wat heter, maar ik ga ervan uit dat het wel losloopt zolang ik nog geen instabiel gedrag of artifacts zie

Zalman voeding verhoogt het toerental zelf wel, maar ik merk eigenlijk nauwelijks dat-ie harder gaat draaien. Best wel prima dus. En ach, harde schijf heeft voldoende aan een langzaamlopende 80 mm fan, die wordt ook nog niet eens handwarm.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:55
Engadin
Engadin is offline
Mijn pc hpoud het wel met dit weer, modem en switch echter niet Net bijna vingers gebrand. Hij viel weer uit en ik dacht, laat ik eens voelen of hij warm is....
Oud 21-06-2005, 22:19
HFL!
HFL! is offline
je kan ook een stikstofkoeling nemen maar vooral met dit weer moet je dan uitkijken dat er geen vocht in komt
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 10:57
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik zou wel zo'n sjieke waterkoeling willen

maar ja, als 'ie gaat lekken is de hitte niet meer mijn grootste probleem
Oud 23-06-2005, 11:08
Gimme more beer
De meeste lekken niet meer tegenwoordig
Oud 23-06-2005, 11:24
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 23-06-2005 @ 11:57 :
ik zou wel zo'n sjieke waterkoeling willen

maar ja, als 'ie gaat lekken is de hitte niet meer mijn grootste probleem
Dat is veel te duur, en daarbij moet je toch nog altijd enige airflow in je kast hebben, want er word meer warm dan alleen je processor, north/south bridge en videokaart.

En dan hoor je nog altijd zo een rare pomp , wil je net lekker gaan slapen hoor je een irritant geluid van de pomp
Oud 23-06-2005, 11:48
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-06-2005 @ 12:24 :
Dat is veel te duur, en daarbij moet je toch nog altijd enige airflow in je kast hebben, want er word meer warm dan alleen je processor, north/south bridge en videokaart.

En dan hoor je nog altijd zo een rare pomp , wil je net lekker gaan slapen hoor je een irritant geluid van de pomp
die airflow heb je al met een dualfan voeding oid. of het echt nodig is valt te betwisten, als je de nb/vga en cpu gekoeld hebt. geluid van de pomp is echt bijna onhoorbaar als je een redelijk goede hebt (swiftech, eheim, etc)
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 12:41
T_ID
T_ID is offline
Met een Peltier-element zou je het ding tot onder nul kunnen koelen, maar ja, dat kost dan ook weer zo veel...
Oud 23-06-2005, 13:02
Verwijderd
Is ook niet nodig. Met een goede airflow kun je je systeem prima voldoende koel houden met dit weer: gewoon wat extra fans erin zetten (bijv. een extra 80 mm op 5V voor de harde schijf en een extra 80 mm in de achterwand).
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 13:20
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
]{ing schreef op 23-06-2005 @ 12:48 :
die airflow heb je al met een dualfan voeding oid. of het echt nodig is valt te betwisten, als je de nb/vga en cpu gekoeld hebt. geluid van de pomp is echt bijna onhoorbaar als je een redelijk goede hebt (swiftech, eheim, etc)
Nou dan heb je nog niet zoveel airflow, al die mosfets moeten ook wel eens gekoeld worden.

Het is gebleken dat vaak mensen een onstabiel systeem hadden met waterkoeling omdat ze geen enkele airflow in hun kast hebben.

Een outtake fan is al genoeg eigenlijk.
Oud 23-06-2005, 13:21
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-06-2005 @ 13:41 :
Met een Peltier-element zou je het ding tot onder nul kunnen koelen, maar ja, dat kost dan ook weer zo veel...
Dat is alleen voor mensen met te veel geld en die willen patsen met hun score.
Oud 23-06-2005, 13:34
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-06-2005 @ 14:20 :
Nou dan heb je nog niet zoveel airflow, al die mosfets moeten ook wel eens gekoeld worden.

Het is gebleken dat vaak mensen een onstabiel systeem hadden met waterkoeling omdat ze geen enkele airflow in hun kast hebben.

Een outtake fan is al genoeg eigenlijk.
in de voeding zit een fan. anders zet je een heatsink op je mosfets, die volgens mij alleen extra koeling nodig hebben als je overclockt
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 13:54
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 23-06-2005 @ 14:02 :
Is ook niet nodig. Met een goede airflow kun je je systeem prima voldoende koel houden met dit weer: gewoon wat extra fans erin zetten (bijv. een extra 80 mm op 5V voor de harde schijf en een extra 80 mm in de achterwand).
Je PC gaat wel übersnel als het onder de 0 celcius hangt
Oud 23-06-2005, 13:54
Jolt
Jolt is offline
In mijn antec true power zit maar een fan in, alleen voor de voeding zelf.

En anders blaast hij steeds warme lucht in je systeem, ook niet echt prettig.

Moet je maar eens van die foto's zoeken die gemaakt zijn waar je alleen maar hitte ziet.

Er word veel meer warm dan alleen cpu/gpu.

Airflow wordt zowizo aangeraden of alleen een outtake fan.
Oud 23-06-2005, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-06-2005 @ 14:54 :
Je PC gaat wel übersnel als het onder de 0 celcius hangt
Meeste mensen willen gewoon een redelijk stille PC waar je lekker op kunt werken, geen 50% overclocks
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 15:36
Jolt
Jolt is offline
Aanschaf van zo een vapo chill of water chiller zit je al gauw op de 500 euro, dan moet je nog alles condens vrij maken, etc.

Heb je ongeveer een hele nieuwe pc voor.
Oud 23-06-2005, 16:00
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 23-06-2005 @ 16:23 :
Meeste mensen willen gewoon een redelijk stille PC waar je lekker op kunt werken, geen 50% overclocks
Och ja, het was ook maar een grapje, ik ben zelf ook niet zo van het overclocken eigenlijk.
Oud 23-06-2005, 16:04
Jolt
Jolt is offline
En dat zegt degene met OCZ Geheugen.....
Oud 24-06-2005, 10:26
Verwijderd
Gewone luchtkoeling is ook met dit weer prima. Mijn computers staan op zolder en het is hier om tien uur 'sochtends al ruim boven de dertig graden, dus je raadt hoe warm computers worden. Maar nu pas merk ik überhaupt dat de fan van mijn ZM-300B voeding sneller gaat draaien en dat is nog steeds een zeer gelijkmatig, niet storend geluid.

Dus koeling met gewone fans is prima mogelijk, maar dan moet je wel een beetje kwaliteitsspul hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:30
Jolt
Jolt is offline
Lang Leve Cool en Quiet
Oud 24-06-2005, 15:52
PV
PV is offline
Hm mijn vraag kan wel in dit topic denk ik, mijn laptop (Medion) is de afgelopen dagen geregeld uitgevallen, waarschijnlijk door de warmte dus. Kan dat heel veel kwaad of? Hij startte daarna steeds wel opnieuw op, om na een minuutje weer uit te vallen..
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 15:56
Jolt
Jolt is offline
Zit je in de zon met je laptop?
Dan kan het heel goed zijn dat hij te heet word.

Ik zou gewoon hem laten rusten en alleen s'avonds wat gaan laptoppen.

Kijk anders eens naar je temperaturen met bijvoorbeeld: Everest
Oud 27-06-2005, 00:29
PV
PV is offline
Ik dacht dat een laptop nooit in het directe zonlicht mocht? Dat heb ik dus ook niet gedaan.
Heb er vandaag nog geen problemen mee gehad terwijl ie al een aantal uren aanstaat. Of het weer is genoeg afgekoeld, of de laptop, of alletwee
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 08:21
Jolt
Jolt is offline
Het weer is al een stuk koeler
Oud 27-06-2005, 11:36
HFL!
HFL! is offline
het is vandaag wel warmer dan gisteren
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:47
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
PV schreef op 27-06-2005 @ 01:29 :
Ik dacht dat een laptop nooit in het directe zonlicht mocht? Dat heb ik dus ook niet gedaan.
Heb er vandaag nog geen problemen mee gehad terwijl ie al een aantal uren aanstaat. Of het weer is genoeg afgekoeld, of de laptop, of alletwee
dat zonlicht is meer dat je dan geen fuck ziet op het scherm.. dingetje zelf kan prima tegen zon. op het uitdrogen van plastic na dan, maar ik denk niet dat je hem daar jaren laat staan
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 23:21
SuperSanne
SuperSanne is offline
overigens: heel stom (het een hoofdletter S), maar ik heb de oorzaak gevonden: mijn bureau is nogal gammel en als m'n compu lekker bezig is gaat deze trillen, het bureau trilt vervolgens tegen m'n holle muur wat een enorm kabaal maakt . Ik heb er een stukje fietsband tussen gepropt en het is weer heerlijk stil in m'n kamer
Oud 10-07-2005, 21:42
PV
PV is offline
Citaat:
Jolt schreef op 24-06-2005 @ 16:56 :
Zit je in de zon met je laptop?
Dan kan het heel goed zijn dat hij te heet word.

Ik zou gewoon hem laten rusten en alleen s'avonds wat gaan laptoppen.

Kijk anders eens naar je temperaturen met bijvoorbeeld: Everest
Zonet viel ie weer uit nadat ie amper een uurtje aan stond. Heb dat programmaatje gedownload, temperatuur is 43 graden. Lijkt me niet belachelijk hoog?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 21:57
M@rco
M@rco is offline
Nee, met die temperatuur is niks mis...

Misschien toch maar eens naar laten kijken, zit er nog garantie op?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten