Oud 10-06-2005, 15:32
LiqqY
LiqqY is offline
Beste mensen,

Dit topic is gemaakt om voor mij opheldering te zoeken over autisme en alles wat daarmee te maken heeft.

Ik zelf zo is geconstateerd heb PDD-NOS gelukkig in een niet al te erge vorm zoals ik iemand ken.

Al vind ik het reuze intressant dat sommige mensen met PDD-NOS over een hogere intelligentie hebben dan mensen zonder, maar daarintegen sociaal/motorisch minder goed fuctioneren?
Komt dit omdat dat gebied van de hersenen niet goed ontwikkelt en het andere gebied overontwikkelt is, waardoor hij zijn volledige leer capiciteit kan gebruiken.

Nu rijzen er enkele vragen bij mij op.
1. Zijn kinderen met PDD-NOS/Autisme over het algemeen beter in het onthouden van informatie die hun intreseert?
2.Zoja, hoe kan dit aangetoond worden?
3. Hoe komt het dat ze achterliggen op motorische fuctie's t.o.v degene die geen Autisme hebben.

Graag zou ik met dit topic ook meer informatie en discussie zien, waardoor mijn leergierigheid weer wordt bevruchtigd.

M.v.g,
Bjorn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2005, 17:05
Fog
Fog is offline
ik heb ook pdd-nos (zeggen ze ik wil het alleen niet geloven), en add...

dat autisten vaak een hoger IQ hebben heeft niks te maken met hoeveel ze opnemen, maar met hun manier van denken, autisten denken objectiever en vaak dus logischer...

juist omdat ze zo objectief en "logisch" denken zijn sociale vaardigheden minder, ze doen en denken niet of weinig vanuit hun gevoel maar meer vanuit logische beredeneringen, autisten zien bijvoorbeeld vaak het nut van netjes eten of andere beleefdheid niet in, en als je er objectief over nadenkt hebben die dingen vaak ook geen nut, dus kan je ze net zo goed niet doen, anderen zien dat natuurlijk als asociaal...

en ikzelf kan erg goed informatie onthouden die me intereseert maar dat komt door hyperfocussen die bij add horen, ik zou niet weten of autisten dat ook hebben...

Laatst gewijzigd op 10-06-2005 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Fog schreef op 10-06-2005 @ 18:05 :
dat autisten vaak een hoger IQ hebben heeft niks te maken met hoeveel ze opnemen, maar met hun manier van denken, autisten denken objectiever en vaak dus logischer...
Het vaak hogere IQ geldt alleen voor mensen met het syndroom van Asperger en mensen met PDD-NOS (PDD-NOS ben ik niet zeker van of dat vaker wel dan niet voorkomt, Asperger wel), niet voor mensen met het 'klassieke autisme' (Kanner), daarbij heeft 80%/85% juist een IQ dat lager dan gemiddeld is.

Citaat:
ik zou niet weten of autisten dat ook hebben...
Mensen met autisme hebben ook vaak een onderwerp dat hen uitermate interesseert en waar ze zichzelf in kunnen 'verliezen'.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 18:14
LiqqY
LiqqY is offline
Ah, dit begint al wat opheldering over deze afwijking te geven.
Toch ik heb zelf ADHD / PPD-NOS ik ben dan soms wel druk maar ik zie wel het nut ergens van in als netjes eten enzo.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 21:33
Fog
Fog is offline
ik ook wel maar echte autisten vaak niet, pdd-nos is lang geen echt autisme...
Oud 10-06-2005, 21:39
Balance
Balance is offline
Je hebt zowel autisten met een laag IQ, autisten met een gemiddeld IQ als autisten met een hoog IQ. Het is dus niet zo dat autisten standaard hoog intelligent zijn.

Het gebrek aan sociale vaardigheden ligt hem vaak in de onvoorspelbaarheid en het gebrek om zich in te kunnen leven in anderen. Het is voor hen heel moeilijk om vanuit het standpunt van een ander te kijken en elke actie die een ander mens al kan bedenken ('oh, hij zal zo wel zus of zo gaan doen') is voor iemand met autisme heel onverwachts. Deze onverwachte gebeurtenissen zijn eng en het leven zit daar vol mee. Daarom werkt routine zo goed; je weet dan precies wat je kan verwachten.

Overigens is PDD-NOS natuurlijk aanverwant en niet hetzelfde als autisme, dus een deel hiervan gaat misschien niet op voor mensen met PDD-NOS.
Oud 11-06-2005, 12:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fog schreef op 10-06-2005 @ 22:33 :
pdd-nos is lang geen echt autisme...
Voor het syndroom van Asperger, wat ik zelf heb, geldt hetzelfde. Bij PDD-NOS en het syndroom van Asperger zie je namelijk dat taalvaardigheden en cognitieve vaardigheden, dus de vaardigheden met betrekking tot het opnemen en verwerken van informatie, wel goed zijn ontwikkeld, terwijl dat bij wat we nu klassiek autisme of Kannerautisme noemen, juist weer niet het geval is.
Oud 11-06-2005, 17:19
Mariekje*
Mariekje* is offline
Mensen met een autistische of aanverwante stoornis, zijn niet per definitie "slimmer". Zoals eerder aangegeven is hun denkwijze anders.
Autisten (of mensen met een aanverwante stoornis) denken "abstracter" dan "andere" mensen.
Oud 11-06-2005, 17:55
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-06-2005 @ 18:37 :
Het vaak hogere IQ geldt alleen voor mensen met het syndroom van Asperger en mensen met PDD-NOS (PDD-NOS ben ik niet zeker van of dat vaker wel dan niet voorkomt, Asperger wel), niet voor mensen met het 'klassieke autisme' (Kanner), daarbij heeft 80%/85% juist een IQ dat lager dan gemiddeld is.

Mensen met autisme hebben ook vaak een onderwerp dat hen uitermate interesseert en waar ze zichzelf in kunnen 'verliezen'.
pdd-nos is volgens mij heel breed. mensen hebben autistische trekken en moeten wel in het autistisch spectrum geplaatst worden maar voldoen niet aan een aantal critera dacht ik.
dan zou het dus kunnen dat sommige mensen met pdd-nos wél een hoger iq hebben en andere niet...
idd bij Asperger. zij hebben een evenhoog en vaak hoger iq dan gemiddeld.
Oud 11-06-2005, 20:36
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 11-06-2005 @ 13:56 :
...het syndroom van Asperger, wat ik zelf heb...
*kijkt naar naam*

Figures

Flauw, sorry.

Dat sommigen denken dat autisten vaak slimmer zijn dan gemiddeld komt door het fenomeen 'Idiot Savant'. Dat houd in dat mensen met een (meestal sociale) stoornis ergens anders HEEL goed in zijn. Dat soort mensen halen vaak de publiciteit, waardoor men gaat denken dat het vaak voorkomt (dat heet 'availability bias').
Oud 12-06-2005, 10:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 11-06-2005 @ 21:36 :
*kijkt naar naam*

Figures

Flauw, sorry.
Gedraag je...

Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 11-06-2005 @ 21:36 :
Dat sommigen denken dat autisten vaak slimmer zijn dan gemiddeld komt door het fenomeen 'Idiot Savant'. Dat houdt in dat mensen met een (meestal sociale) stoornis ergens anders HEEL goed in zijn. Dat soort mensen halen vaak de publiciteit, waardoor men gaat denken dat het vaak voorkomt (dat heet 'availability bias').
Dat klopt. Je ziet dat ook terug in de film Rainman.
Oud 12-06-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-06-2005 @ 18:55 :
pdd-nos is volgens mij heel breed. mensen hebben autistische trekken en moeten wel in het autistisch spectrum geplaatst worden maar voldoen niet aan een aantal critera dacht ik.
dan zou het dus kunnen dat sommige mensen met pdd-nos wél een hoger iq hebben en andere niet...
idd bij Asperger. zij hebben een evenhoog en vaak hoger iq dan gemiddeld.
Ik bedoelde dat het, volgens mij, bij Asperger gemiddeld vaker voorkomt dat iemand een hoger IQ heeft dan een gemiddeld, hoe dat bij PDD-NOS zit weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 12:16
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-06-2005 @ 13:14 :
Ik bedoelde dat het, volgens mij, bij Asperger gemiddeld vaker voorkomt dat iemand een hoger IQ heeft dan een gemiddeld, hoe dat bij PDD-NOS zit weet ik niet.
zo vatte ik het ook op.
Oud 12-06-2005, 12:19
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-06-2005 @ 13:14 :
Bij pdd-nos kan je wel een lager iq hebben, dat weet ik zeker.
Volgens mij hebben de meeste mensen met pdd-nos een wat lager iq, dit weet ik niet zeker ,maar dat meen ik me ergens van te herinderen.
Oud 12-06-2005, 12:39
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-06-2005 @ 13:19 :
Bij pdd-nos kan je wel een lager iq hebben, dat weet ik zeker.
Volgens mij hebben de meeste mensen met pdd-nos een wat lager iq, dit weet ik niet zeker ,maar dat meen ik me ergens van te herinderen.
hm-m.
dat kan ook hoor.
maar volgens mij is pdd-nos een vorm van autisme waarbij een normaal/hoog iq niet is uitgesloten.
bij sommige vormen van autisme is dit wel het geval.
Oud 14-06-2005, 16:06
lola18
lola18 is offline
iemand die pdd-nos heeft kan zich soms heel erg fixeren op een bepaald doel dat hij/zij voor ogen heeft.
bijvoorbeeld een wasmachine dat draait. een pdd-nos iemand kan daar heeeel lang naar kijken zonder enige emotie op zijn/haar gezicht.
ook is het zo dat sommigen iets interessant vinden en daar dan ook letterlijk alles van weten! bijvoorbeeld: ik ken een jongen die pdd-nos heeft en hij weet echt ALLES van treinen ed. als je hem vraagt wanneer een trein vertrekt weet hij je dat precies te vertellen en hij weet het ook van alle andere dagen.
dit is typisch pdd-nos.
kinderen met pdd-nos/autisme zijn soms in 1 ding keigoed! bijvoorbeeld pianospelen zonder noten te lezen en zonder lessen.
een kind met pdd-nos kan zich vaak niet goed aanpassen aan omstandigheden. als iemand moet huilen beginnen zijn bv. te lachen. ze weten gewoon niet hoe ze moeten reageren omdat ze dit stukje gewoon missen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 19:46
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-06-2005 @ 13:39 :
hm-m.
dat kan ook hoor.
maar volgens mij is pdd-nos een vorm van autisme waarbij een normaal/hoog iq niet is uitgesloten.
bij sommige vormen van autisme is dit wel het geval.
Wat ik wel weet is dat er hoogbegaafden zijn met pdd-nos dus het is idd. niet uitgesloten.

Bij autisme weet ik het niet, in iedergeval hebben veel van die mensen een laag iq.
Oud 16-06-2005, 06:49
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
lola18 schreef op 14-06-2005 @ 17:06 :
iemand die pdd-nos heeft kan zich soms heel erg fixeren op een bepaald doel dat hij/zij voor ogen heeft.
bijvoorbeeld een wasmachine dat draait. een pdd-nos iemand kan daar heeeel lang naar kijken zonder enige emotie op zijn/haar gezicht.
ook is het zo dat sommigen iets interessant vinden en daar dan ook letterlijk alles van weten! bijvoorbeeld: ik ken een jongen die pdd-nos heeft en hij weet echt ALLES van treinen ed. als je hem vraagt wanneer een trein vertrekt weet hij je dat precies te vertellen en hij weet het ook van alle andere dagen.
dit is typisch pdd-nos.
kinderen met pdd-nos/autisme zijn soms in 1 ding keigoed! bijvoorbeeld pianospelen zonder noten te lezen en zonder lessen.
een kind met pdd-nos kan zich vaak niet goed aanpassen aan omstandigheden. als iemand moet huilen beginnen zijn bv. te lachen. ze weten gewoon niet hoe ze moeten reageren omdat ze dit stukje gewoon missen.
Dit vind ik dan raar, wat op z'n moment ga ik niet lachen (ligt eraan waarom) maar meestal vraag ik of alles goed is?
Ook de mensen zonder pdd-nos lachen wel eens als iemand van zijn fiets afvalt dus dat vind ik niet zo raar.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 07:29
Verwijderd
Autisme uit zich bij iedereen anders, dat is al zo bij het Kannersyndroom, ik denk dat dat bij iets als PDD-NOS nog veel meer is, omdat alles wat wel autisme is, maar niet aan genoeg criteria voldoen daaronder wordt gegooid. Je krijgt dan dus veel verschillende uitingen in één groep, dat verschilt dus al en de mensen ook nog, dus dubbel zoveel dingen in één groep. Ik denk dat het daardoor goed kan dat wat de één wel doet, de ander niet doet en omgekeerd.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 18:27
lola18
lola18 is offline
leonoor je hebt helemaal gelijk.
het uit zich bij iedereen anders.
mijn broer heeft pdd-nos en hij heeft ook dingen die bij iemand anders met pdd-nos niet tot uiting hoeven te komen.
bijv: hij luistert nooit!!! hij doet echt zijn eigen ding en als je boos wordt of wat dan ook scheldt hij je uit voor dingen die niet bestaan of hij zegt zomaar iets wat helemaal nergens mee te maken heeft. erg vervelend maar pdd-nos uit zich bij hem voornamelijk zo.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 20:01
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik lijd zelf aan PDD-Nos en ik herken veel in wat hier wordt gezegd. Zo was ik in mijn jongere jaren extreem geinteresseerd in, hou je vast,......Wasstraten. Ik vond het altijd geweldig om met mijn vader naar verschillende tankstations te rijden en daar enkele uren door te brengen. Om vervolgens gebiologeerd te gaan zitten kijken naar hoe auto's worden geborsteld

Ook vinden veel mensen het bij mij opvallend dat ik enkele tienduizenden stripboeken moeiteloos bij nummer, kaft, inhoud(dus als je mij een paar bladzijdes van een boekje zou laten zien zou ik je kunnen vertellen welk nummer en welke type het betreft) en stijl kan onthouden. Erg handig als je een verzamelaar bent, want dan heb je geen lijstjes nodig enzo

Helaas begint het naarmate ik ouder wordt enigszins te verwateren, maar er zijn nog steeds een heleboel andere dingen die op anderen overkomen als "vreemd" of "excentriek".
Oud 17-06-2005, 23:52
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 17-06-2005 @ 21:01 :
Ik lijd zelf aan PDD-Nos en ik herken veel in wat hier wordt gezegd. Zo was ik in mijn jongere jaren extreem geinteresseerd in, hou je vast,......Wasstraten. Ik vond het altijd geweldig om met mijn vader naar verschillende tankstations te rijden en daar enkele uren door te brengen. Om vervolgens gebiologeerd te gaan zitten kijken naar hoe auto's worden geborsteld

Ook vinden veel mensen het bij mij opvallend dat ik enkele tienduizenden stripboeken moeiteloos bij nummer, kaft, inhoud(dus als je mij een paar bladzijdes van een boekje zou laten zien zou ik je kunnen vertellen welk nummer en welke type het betreft) en stijl kan onthouden. Erg handig als je een verzamelaar bent, want dan heb je geen lijstjes nodig enzo

Helaas begint het naarmate ik ouder wordt enigszins te verwateren, maar er zijn nog steeds een heleboel andere dingen die op anderen overkomen als "vreemd" of "excentriek".
Haha, dat is 'n grappige hyperfocus
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 22:52
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
LiqqY schreef op 18-06-2005 @ 00:52 :
Haha, dat is 'n grappige hyperfocus
Dit had ik zelf ook. Toen ik 1 jaar was ofzo was ik heel geintreseert in één vliegje heeft mijn vader nog film van gemaakt
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:42
JaJ
JaJ is offline
ik ben ooite topic doorlees, herken ik veel, heel veel dingen, maar ik ben bijna nooit extreem. Ik heb ook geen motoriek en ik ka als autist geclassificeerd. als ik zo het heln me in dingen verliezen, en ook is het inderdaad zo dat ik plotseling ergens naar kan gaan staren
van dat geklets over iemands IQ heb ik nooit gehouden, ik heb net mijn gymnasium diploma, maar ik ben toch wel bij benadering de slechtste leerling uit mijn klas. Ik ben er zogezegd niet bang voor om te weten dat ik gelijk heb, maar ik sta wel altijd open voor argumenten, redelijkheid en fatsoen. ik ben helemaal niet overdreven goed in wiskunde oid, ik heb voor alle talen hoger gescoord, maar ze interesseren me gewoon niet.
Sociale vaardigheden is ook zo iets. wat zijn dat? hoe kun je beoordelen of iemand ze heeft? hoe makkelijk je met iemand praat? of je van harde muziek houdt? Volgens mijn klasgenoten/vrienden ben ik een zeer open, extravert persoon, prettig om mee of tegen te praten. het negatieve is misschien dat ik mijn gevoelens soms te makkelijk of te direct bloot geef. over het algemeen merk ik dat ik me beter aanpas aan nieuw gezelschap dan menig klasgenoot.
ik ben wel ooit geobsedeerd, maar niet-autisten schijnen ook wel eens verliefd te zijn

hoe dan ook, ik LIJDT in ieder geval niet aan autisme, zoals ik sommigen hier zie schrijven
Oud 20-06-2005, 23:32
Droomz
Droomz is offline
Hm, Ik heb zelf ook PDD-NOS. Weet dat sinds een jaartje of 5. Moest van de GDD naar het RIAGG, omdat ik 'anders' was.
Eerst tijdje wilde ik er niets van weten, maar de laatste tijd lees ik er meer over en zo en ik heb vrij veel kenmerken
Oud 21-06-2005, 07:00
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
JaJ schreef op 19-06-2005 @ 19:42 :
ik ben ooite topic doorlees, herken ik veel, heel veel dingen, maar ik ben bijna nooit extreem. Ik heb ook geen motoriek en ik ka als autist geclassificeerd. als ik zo het heln me in dingen verliezen, en ook is het inderdaad zo dat ik plotseling ergens naar kan gaan staren
van dat geklets over iemands IQ heb ik nooit gehouden, ik heb net mijn gymnasium diploma, maar ik ben toch wel bij benadering de slechtste leerling uit mijn klas. Ik ben er zogezegd niet bang voor om te weten dat ik gelijk heb, maar ik sta wel altijd open voor argumenten, redelijkheid en fatsoen. ik ben helemaal niet overdreven goed in wiskunde oid, ik heb voor alle talen hoger gescoord, maar ze interesseren me gewoon niet.
Sociale vaardigheden is ook zo iets. wat zijn dat? hoe kun je beoordelen of iemand ze heeft? hoe makkelijk je met iemand praat? of je van harde muziek houdt? Volgens mijn klasgenoten/vrienden ben ik een zeer open, extravert persoon, prettig om mee of tegen te praten. het negatieve is misschien dat ik mijn gevoelens soms te makkelijk of te direct bloot geef. over het algemeen merk ik dat ik me beter aanpas aan nieuw gezelschap dan menig klasgenoot.
ik ben wel ooit geobsedeerd, maar niet-autisten schijnen ook wel eens verliefd te zijn

hoe dan ook, ik LIJDT in ieder geval niet aan autisme, zoals ik sommigen hier zie schrijven
Ikzelf ben ook beter in talen dan in Wiskunde, is ook een van de kenmerken van pddnos.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:00
Fantôme
Fantôme is offline
Autistische mensen* denken in principe een stuk 'logischer' naar mijn mening.

juf: Dennis, kun jij mij vertellen hoeveel 8*7 is?
Dennis: Ja.

Maar het lijkt me heel moeilijk om autistisch te zijn.
Zoals het soms wordt omschreven:
"oeps, verkeerde planeet syndroom"

Eigenlijk zit de samenleving vol met allerlei 'spelregels'.
En denk je ze net door te hebben, worden ze door iedereen, vaak ongestraft, overtreden!

*iig bij asperger wel, en vast nog meer vormen...
Oud 22-06-2005, 23:01
Aardnoot
Aardnoot is offline
Mijn broertje van 10 heeft ook Asperger en dat is af en toe best lastig voor em. Hij is altij dheel erg in zichzelf gekeerd en hij reageert heel fel op dingen die hem niet aanstaan. Een soort 'dark side' dus. Hij weet niet hoe hij met sommige situaties om moet gaan en uit dit in zware emotie. Hij wordt dan heel wild en staat dan niet echt meer voor zichzelf in. Heel vervelend dus en kheb ook medelijden met em omdat het wel heel zwaar voor em is. Ook omdat hij van die rare trekjes heeft wordt hij ook best wel gepest op school omdat zijn omgeving (kleine rotkinderen) ook totaal niet weet hoe ermee om te gaan. Het is voor hun gewoon een raar mannetje.

Maar aan de andere kant is hij weer heel bedreven in dingen die hem veel interesseren. Dat vind ik het rare van Aspergus. Hij is sociaal gezien het equivalent van een droge spons maar in zijn hoofd zal er zeker weten heel veel omgaan en slim is hij zeker wel.

Al met al een intrigerende aandoening en ook heel zwaar voor diegene die ertegen moet knokken. Ik vind ook dat er veel te weinig onderzoek wordt gedaan om deze mensen een fatsoenlijke begeleiding te geven die ze verdienen want ze zijn echt verdwaald in hun eigen wereldje.

Laatst gewijzigd op 22-06-2005 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 23:04
Aardnoot
Aardnoot is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 22-06-2005 @ 18:00 :
*iig bij asperger wel, en vast nog meer vormen...
Asperger heeft heel veel verschillende vormen. Het is niet 1 aandoening die bij allemaal hetzelfde is. Het is bijna voor elke persoon die ermee knokt anders.
Oud 23-06-2005, 07:02
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Aardnoot schreef op 23-06-2005 @ 00:01 :
Mijn broertje van 10 heeft ook Asperger en dat is af en toe best lastig voor em. Hij is altij dheel erg in zichzelf gekeerd en hij reageert heel fel op dingen die hem niet aanstaan. Een soort 'dark side' dus. Hij weet niet hoe hij met sommige situaties om moet gaan en uit dit in zware emotie. Hij wordt dan heel wild en staat dan niet echt meer voor zichzelf in. Heel vervelend dus en kheb ook medelijden met em omdat het wel heel zwaar voor em is. Ook omdat hij van die rare trekjes heeft wordt hij ook best wel gepest op school omdat zijn omgeving (kleine rotkinderen) ook totaal niet weet hoe ermee om te gaan. Het is voor hun gewoon een raar mannetje.

Maar aan de andere kant is hij weer heel bedreven in dingen die hem veel interesseren. Dat vind ik het rare van Aspergus. Hij is sociaal gezien het equivalent van een droge spons maar in zijn hoofd zal er zeker weten heel veel omgaan en slim is hij zeker wel.

Al met al een intrigerende aandoening en ook heel zwaar voor diegene die ertegen moet knokken. Ik vind ook dat er veel te weinig onderzoek wordt gedaan om deze mensen een fatsoenlijke begeleiding te geven die ze verdienen want ze zijn echt verdwaald in hun eigen wereldje.
Diegene die ik ken met Asperger heeft dit dus ook, soms plaag ik hem ook 'n beetje, en zij plagen mij ook.
Maar dat is gewoon puber-humor. Alleen bij bijdiegene die ik ken word hij gewoon belachelijk gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 07:19
Metal
Metal is offline
Citaat:
I love stars schreef op 14-06-2005 @ 20:46 :
Bij autisme weet ik het niet, in iedergeval hebben veel van die mensen een laag iq.
onzin, kut generalisatie.
Oud 23-06-2005, 12:26
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Metal schreef op 23-06-2005 @ 08:19 :
idd
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 13:05
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Metal schreef op 23-06-2005 @ 08:19 :
Dat is een feit , mensen met de oorspronkelijke vorm van autisme hebben meestal een laag iq.

Ik had het over het verschil tussen autisme en pdd-nos tot betrekking met inteligentie.

qua intelligentie is het zo:
autisme -> meestal laag
pdd-nos -> weet ik niet precies maar dacht over het algemeen iets lager dan gemiddeld.( dacht ooit zo iets gelezen te hebben , maar ik kan het niet terug vinden) met algemeen iets lager dan bedoel ik dat het gemiddelde iq onder de 100 ligt. Maar ik had ook iemand op msn die pdd-nos en hoogbegaafd is, dus dat is ook niet uitgesloten.
asperger-> iq normaal of boven normaal.

dus het is geen geen kut generalisatie , want ik generaliseer niet eens.

Citaat:
60% van de autistische mensen hebben een IQ <50
20% heeft een IQ tussen de 50 en 70
20% heeft een IQ > 70
dit is voor puur autisme.
bron : http://www.orthopedagogiek.com/autisme2.htm
Oud 23-06-2005, 13:36
JaJ
JaJ is offline
ik wil nu wel eens weten, is de term autisme, of een subversie ervan, nu een benaming voor een serie gedragspatronen, of is het een daadwerkelijke ziekte/afwijking? ik bedoel, "we" zijn anders, maar dat zijn vliegtuigspotters net zogoed.
Oud 23-06-2005, 14:56
Fog
Fog is offline
er zijn een paar stoornissen die in het autistisch spectrum horen en er zijn ook een aantal stoornissen die daar weer aan verwand zijn (bijv. adhd)

het zijn allemaal echte afwijkingen, ze zijn aangeboren, erfelijk en iets in je hersenen is minder ontwikkelt dan bij "normale" mensen...

Alles wat een mens hoort, ruikt, ziet, voelt en proeft zijn prikkels
die hij door zijn zintuigen waarneemt. Deze zintuiglijke waarneming stuurt
signalen naar de hersenen die daarop ons lichaam aansturen om in actie te
komen. Bijvoorbeeld: het kind hoort mama roepen, de hersenen signaleren dat en geven de stem de opdracht te antwoorden. Je hoort de bel, dit signaal gaat via de hersens, waarop je reageert door op te staan en de deur te openen. Bij autisme is het juist bij de overdracht van deze prikkels naar de hersenen dat er een storing optreedt waardoor de informatie niet in zijn geheel maar in stukjes binnenkomt. Dit wordt fragmentarische waarneming genoemd. Om het wat makkelijker te kunnen voorstellen kun je ook spreken van puzzelstukjes. Door deze gefragmenteerde waarneming is het moeilijk om verbanden te zien ofwel de samenhang te zien tussen de onderlinge waarnemingen. Hierdoor is de wereld dan ook onvoorspelbaar en onduidelijk voor een kind met autisme. En als gevolg daarvan voelt hij zich onveilig. Om zich veilig te voelen ontleent hij houvast aan details en steeds terugkerende handelingen of gewoontes. Door (plotselinge) veranderingen kan hij snel in paniek raken. Deze gefragmenteerde waarneming heeft gevolgen voor alle ontwikkelingsgebieden.
Oud 23-06-2005, 19:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
JaJ schreef op 23-06-2005 @ 14:36 :
ik wil nu wel eens weten, is de term autisme, of een subversie ervan, nu een benaming voor een serie gedragspatronen, of is het een daadwerkelijke ziekte/afwijking? ik bedoel, "we" zijn anders, maar dat zijn vliegtuigspotters net zogoed.
Een stoornis in het autistische spectrum is een pervasieve ontwikkelingsstoornis, ofwel een stoornis die diep op iemands functioneren inwerkt. We onderscheiden binnen het autistische spectrum de stoornissen (klassiek) autisme, ook wel Kannerautisme genoemd, PDD-NOS en het syndroom van Asperger, waarbij de laatste 2 ook wel als hoog functionerend autisme worden omschreven, waarbij de term hoog functionerend betrekking heeft op taalvaardigheden en cognitieve vaardigheden.

@~~Fantôme~~: Jouw voorbeeld, waarin Dennis de vraag "kun jij mij vertellen hoeveel 8*7 is" met "ja" benatwoordt heeft niet te maken met een "logischere" manier van denken, maar met een verschil in betekenisverlening. Hij interpreteert de vraag namelijk niet als een verzoek om de uitkomst van 8*7 te noemen, maar als de vraag of hij in staat is om dat te doen.
Oud 23-06-2005, 19:36
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 23-06-2005 @ 20:01 :
Een stoornis in het autistische spectrum is een pervasieve ontwikkelingsstoornis, ofwel een stoornis die diep op iemands functioneren inwerkt. We onderscheiden binnen het autistische spectrum de stoornissen (klassiek) autisme, ook wel Kannerautisme genoemd, PDD-NOS en het syndroom van Asperger, waarbij de laatste 2 ook wel als hoog functionerend autisme worden omschreven, waarbij de term hoog functionerend betrekking heeft op taalvaardigheden en cognitieve vaardigheden.

@~~Fantôme~~: Jouw voorbeeld, waarin Dennis de vraag "kun jij mij vertellen hoeveel 8*7 is" met "ja" benatwoordt heeft niet te maken met een "logischere" manier van denken, maar met een verschil in betekenisverlening. Hij interpreteert de vraag namelijk niet als een verzoek om de uitkomst van 8*7 te noemen, maar als de vraag of hij in staat is om dat te doen.
Bedoel je dus dat Asperger/pdd-nos mensen nu wel ofniet gemiddeld hogere intelligentie hebben ?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 19:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
LiqqY schreef op 23-06-2005 @ 20:36 :
Bedoel je dus dat Asperger/pdd-nos mensen nu wel ofniet gemiddeld hogere intelligentie hebben ?
Gemiddeld is er, zeker bij het syndroom van Asperger, inderdaad sprake van een hogere intelligentie.
Oud 23-06-2005, 22:17
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 23-06-2005 @ 20:01 :

klopt.
zo zie ik dat ook.
maar ik vind het, in feite, een logischer antwoord op de 'feitelijke' vraag.
Oud 23-06-2005, 22:19
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Fog schreef op 23-06-2005 @ 15:56 :
er zijn een paar stoornissen die in het autistisch spectrum horen en er zijn ook een aantal stoornissen die daar weer aan verwand zijn (bijv. adhd)

het zijn allemaal echte afwijkingen, ze zijn aangeboren, erfelijk en iets in je hersenen is minder ontwikkelt dan bij "normale" mensen...

Alles wat een mens hoort, ruikt, ziet, voelt en proeft zijn prikkels
die hij door zijn zintuigen waarneemt. Deze zintuiglijke waarneming stuurt
signalen naar de hersenen die daarop ons lichaam aansturen om in actie te
komen. Bijvoorbeeld: het kind hoort mama roepen, de hersenen signaleren dat en geven de stem de opdracht te antwoorden. Je hoort de bel, dit signaal gaat via de hersens, waarop je reageert door op te staan en de deur te openen. Bij autisme is het juist bij de overdracht van deze prikkels naar de hersenen dat er een storing optreedt waardoor de informatie niet in zijn geheel maar in stukjes binnenkomt. Dit wordt fragmentarische waarneming genoemd. Om het wat makkelijker te kunnen voorstellen kun je ook spreken van puzzelstukjes. Door deze gefragmenteerde waarneming is het moeilijk om verbanden te zien ofwel de samenhang te zien tussen de onderlinge waarnemingen. Hierdoor is de wereld dan ook onvoorspelbaar en onduidelijk voor een kind met autisme. En als gevolg daarvan voelt hij zich onveilig. Om zich veilig te voelen ontleent hij houvast aan details en steeds terugkerende handelingen of gewoontes. Door (plotselinge) veranderingen kan hij snel in paniek raken. Deze gefragmenteerde waarneming heeft gevolgen voor alle ontwikkelingsgebieden.
ja. dat heb ik ook gelezen idd.
goede samenvatting!
Oud 24-06-2005, 08:47
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 23-06-2005 @ 14:05 :

dit is voor puur autisme.
bron : http://www.orthopedagogiek.com/autisme2.htm
Die had ik ook ooit eens gevonden, maar kon ik dus niet meer vinden. ('k ga hem nu gelijk opslaan. )
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 08:50
Verwijderd
Citaat:
Fog schreef op 23-06-2005 @ 15:56 :

Om het wat makkelijker te kunnen voorstellen kun je ook spreken van puzzelstukjes. Door deze gefragmenteerde waarneming is het moeilijk om verbanden te zien ofwel de samenhang te zien tussen de onderlinge waarnemingen.
En dat terwijl de meeste kinderen met autisme extreem goed kunnen puzzelen...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 11:14
Fog
Fog is offline
ze zeggen van mij dat ik pdd-nos heb, maar dat is nooit onderzocht, ik heb wel add wat wel vaak samenhangt met een andere stoornis...

ik weet zelf ook niet goed wat ik ervan moet denken, veel dingen die bij add horen horen ook bij pdd-nos maar dan op een iets andere manier, het is nogal verwarrend...ik ben niet geobsedeert door computers of iets anders, ookal kan ik me wel uren op 1 ding concentreren en als iemand me stoort word ik agressief...

ik maak bij sommige mensen erg moeilijk contact omdat ik niet goed aanvoel op wat voor moment ik wat kan zeggen of niet kan zeggen, meestal trek ik me in dat soort situaties dan maar helemaal terug en dan zeggen mensen dat ik verlegen ben (en dat ben ik dus echt niet), maar andere keren maak ik weer heel makkelijk contact...ik ben wel liever alleen en ben erg afstandelijk over het algemeen....

ik zou het dus echt niet weten...
Oud 24-06-2005, 11:20
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
****** schreef op 24-06-2005 @ 02:32 :
Hallo,

ik heb zelf (weet ik sinds dinsdag ) PDD-NOS. Er was al onderzoek gedaan naar schizofrenie, maar het bleek dat de oorzaak ik de autisme-hoek gezocht moest worden. Ik ben nu bezig in een boek over het Asperger-syndroom, en het is heel interessant om te lezen. Ik herken namelijk heel veel dingen in mezelf.

Verder is dat sociaal minder vaardige deel ook van toepassing op mij. Ik ben zeer geïnteresseerd in computers e.d. en mensen vinden me als snel een 'nerd', 'computeraddict' of gewoon 'rare'.

Ik kan nu niet zoveel nieuws meer bedenken, maar als ik meer te weten kom zal ik het even posten
ik ben ook een boek aan het lezen over het asperger-syndroom.
Welk boek lees jij? vind het namelijk wel erg interessant.
Oud 25-06-2005, 17:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
****** schreef op 25-06-2005 @ 18:34 :
Als brein bedriegt van Peter Vermeulen
Brein bedriegt: als autisme niet op autisme lijkt. Ik neem aan dat dit de titel is die je bedoelt. Dit was een van de eerste boeken (voornamelijk over het syndroom van Asperger) die ik heb gelezen toen ik de diagnose van het syndroom van Asperger had gekregen. Een andere aanrader is Dit is de titel: over autistisch denken, eveneens vamn Peter Vermeulen. Zelf heb ik 2 weken geleden het boek Autisme van binnen uit van Hilde de Clercq gekocht. Ze heeft zelf een zoon (Thomas) met een stoornis in het autistische spectrum, en geeft als ervaringsdeskundige regelmatig lezingen in het buitenland. Ik heb dat boek voornamelijk gekocht omdat ze daarin ook aandacht besteedt aan sexualiteit, een onderwerp dat ik tot dusver nog niet in andere boeken over autisme ben tegen gekomen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten