Oud 01-08-2005, 16:01
Angmar
Angmar is offline
Ela! Ik ben een jongen van 16 jaar en doe al goed maandje powertraining... Voor de verduidelijking: powertraining houdt dus in het sterker maken van het lichaam door korte maar krachtige oefeningen uit te voeren (dus bv niet 100 x 2 kg heffen, maar 10 x 20 kg) , met nooit meer dan 30 herhalingen per set. Die oefeningen zijn dus redelijk intensief en oefenen een grote druk uit op je spieren waardoor ze ook in massa gaan toenemen. Mijn vraag is nu:

kan powertraining een invloed hebben op je groei?! Ik ben nog lang niet volgroeid, ben eerder een laatgroeier, heb dit mee van m'n pa... heb hier al wat over opgezocht, maar nog nooit een echt deskundig antwoord gekregen...

Is dit slechts een fabeltje of niet?! thx!
Oud 01-08-2005, 16:05
Mara
Mara is offline
Gewoon krachttraining dus

En nee, al te best is 't niet, maar zolang je 't 'binnen de perken' houdt zal je er niet dood aan gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 16:08
Gothic
Gothic is offline
wachten tot je 18/21e is beter hoor ik vaak...
Oud 01-08-2005, 16:49
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Vanaf je zestiende is het over het algemeen niet heel slecht, met mate dan natuurlijk, omdat de meeste jongeren hun grootste groeispurt al gehad hebben.

Maar als jij denk dat je nog lang niet uitgegroeid bent, dan zou ik toch een beetje rustig aan doen.
Oud 01-08-2005, 16:53
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Je kan beter cardio doen tot je 18e
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 01-08-2005 @ 17:53 :
volgens mij ook

btw, powertraining is niet 10 reps hoor maar 3 ofzo, wat jij bedoelt is gewoon krachttraining.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:44
annetjuh
annetjuh is offline
is inderdaad slecht voor de groei, het fijne weet ik er ook niet van.
maar ik en vele anderen bij mij op de vereniging moesten om die reden stoppen met droogtraining (krachttraining bij zwemmen)
Oud 01-08-2005, 22:13
Tuxs
Tuxs is offline
Je kunt beter wachten tot je 18e ofzo IMO... Kan je lichaam eerst nog normaal groeien.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 03:53
Hulk
Hulk is offline
het is NIET slecht voor de groei

kan ff nergens een bron vinden, maar heb het verscheidene keren goed beargumenteerd gelezen.

over het algemeen kun je trouwens zeggen:
3-5 herhalingen: kracht
6-12 herhalingen: massa
13 herhalingen en hoger: conditie
Oud 02-08-2005, 11:35
Sime
Sime is offline
little herculez is 12 en die powertraint ook!
(heeft niemand dat gezien toevallig?)
Oud 02-08-2005, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Sime schreef op 02-08-2005 @ 12:35 :
little herculez is 12 en die powertraint ook!
(heeft niemand dat gezien toevallig?)
Ik heb het gezien. Ziek mannetje, echt waar!

Waarom zegt iedereen trouwens zo hip 'powertraining'? Ik neem aan dat het hier gewoon om 'ouderwetste' krachttraining gaat? Als je gaat fietsen zeg je toch ook niet dat je gaat cycling?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:30
Hulk
Hulk is offline
dat is vlaams

en de ouders van die little hercules zijn eerder zieke mannetjes
Oud 02-08-2005, 19:49
Angmar
Angmar is offline
ja powertraining wordt idd meer gebruikt onder de vlamingen, is btw ook een correcte naam hoor ik heb er ook al redelijk veel over opgezocht, en altijd lees ik toch wel verschillende feiten... wat ik ben teweten gekomen, powertraining kan schadelijk zijn voor de groei door oa:

-het vragen van teveel energie, die normaal voor je groei is weggelegd
-het verkorten van je spieren, wat het groeien tegenwerkt doordat je spieren dan normaal langer "uitgerekt" zouden moeten worden

.. dat eten kan ik dus oplossen door ervoor te zorgen niet té fanatiek bezig te zijn en voldoende koolhydraten te eten (velen die powertraining beoefenen proberen tijdens de "cuts" de opname van koolhydraten te verminderen en aan cardio te doen, om zo hun vetlaagjes te verwijderen en de spierdefinitie beter zichtbaar te maken )

alleen dat van die spieren die verkorten en zo je groei tegenwerken baart me zorgen, ik heb van iemand gehoord dat je dit kan voorkomen door te stretchen, maar klopt dit wel? maar ik ben natuurlijk ook niet bezig met m'n spieren op te "pompen" , zeker niet als ik de meeste oefeningen vlot 20 keer kan doen denk ik...

alvast bedankt
Oud 02-08-2005, 19:56
Xabzof
Xabzof is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 01-08-2005 @ 17:53 :
en powertraining

't Is een fabel. Geloof mij vrij.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:26
Angmar
Angmar is offline
Citaat:
Xabzof schreef op 02-08-2005 @ 20:56 :
en powertraining

't Is een fabel. Geloof mij vrij.
fabel maja, het is toch een feit dat powertraining energie vraagt en je spieren inkort... kan je wetenschappelijke argumenten voorleggen?
Oud 04-08-2005, 01:41
Hulk
Hulk is offline
das nou het grappige... je spieren worden helemaal niet korter. dat zou betekenen dat de pezen langer worden, en dat is genetisch bepaald. zou je alleen operatief kunnen veranderen.

net zoiets als dat sommige mensen denken dat ze de vorm van een spier kunnen veranderen door bepaalde oefeningen te doen
Oud 04-08-2005, 15:16
Verwijderd
Ach, het zal in de regel best beter zijn dat je even wacht tot je gewoon helemaal uitgegroeid bent.

Wat echter vèèl belangrijker is: doe je oefeningen technisch gezien _goed_. Bankdrukken? Ga niet als een volslagen mafkees in de meest bizarre houdingen liggen om nèt nog even die laatste slag te pakken. Bouw het rustig op, leer het gewicht waar je mee begonnen bent beheersen. Techniek, techniek en nog eens techniek. Zorg dat je op de bank ligt, de stang met gewichten gemakkelijk in evenwicht kunt houden, laat 'm rustig tot nèt op je borst zakken, en langzaam weer omhoog. En zo is het met iedere oefening voor welke spiergroep dan ook, rug recht houden, juiste spiergroep belasten. Een keertje kijken wat je echte top is is natuurlijk leuk, en je moet het vooral eens proberen, maar serieus trainen vergt gewoon discipline. Vraag uitleg aan instructeurs die rondlopen over hoe je oefeningen het beste kunt doen.

Edit: En het is ook vrij goed een uur of 2 voor je gaat trainen veel water te drinken. En naderhand zo'n fijne milkshake voor sneller herstel. Creatine? Voorlopig links laten liggen. Als je net begint kun je beter doorgaan tot je op het alom bekende "dode" punt aankomt, pas dan zou ik creatine overwegen, evenals een aangepast trainingsschema (maandje op 80% of zo).

Oh, ook verstandig is je urine in de gaten te houden, helemaal als je intensief gaat trainen. Gezonde urine is hèèl licht van kleur en geurloos (ehh, vers van de tap geurloos bedoel ik). Hoe krijg je dat? Veel water drinken

Laatst gewijzigd op 04-08-2005 om 15:20.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:12
Ndimension
Ndimension is offline
Zolang je maar niet te zwaar traint en de oefeningen juist uitvoert, lijkt me dat het gewoon kan.
En train ook heel je lichaam, niet alleen je biceps ofzo.
Oud 04-08-2005, 17:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Daster schreef op 04-08-2005 @ 02:41 :
das nou het grappige... je spieren worden helemaal niet korter. dat zou betekenen dat de pezen langer worden, en dat is genetisch bepaald. zou je alleen operatief kunnen veranderen.

net zoiets als dat sommige mensen denken dat ze de vorm van een spier kunnen veranderen door bepaalde oefeningen te doen
Je spieren worden stijver, dat wordt er met korter bedoeld. En dat is wel zo. Lange spieren worden ook geassocieerd met lenige spieren.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 20:12
Hulk
Hulk is offline
maar dat belemmert je groei niet. Lenigheid is trouwens heel goed met krachttraining te combineren. Kijk bijvoorbeeld maar naar Jean Claude van Damme
Oud 04-08-2005, 20:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Natuurlijk, maar je moet dan ontzettend goed en veel rekken. Want het is wel moeilijk te combineren... Tenminste, dat is mijn ervaring...

En ik geloof dat dat rekken wel heel belangrijk is in combinatie met krachttraining.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 20:20
Hulk
Hulk is offline
wat zou het risico van weinig rekken dan zijn volgens jou?

Ik denk niet dat het noodzakelijk is, maar zelf rek ik mn benen en schouders nog wel na die training. vind ik gewoon fijn voelen
Oud 04-08-2005, 20:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Verhoogde kans op blessures. En dat is zo. Dat is mij ook altijd verteld tijdens mn opleiding.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 21:01
Blackgeni
Blackgeni is offline
Bij sommige fitness centers mag je niet eens kracht training doen totdat je 17 bent dus ik denk dat het niet al te goed is. Als je je groei spurt al gehad hebt maakt het niet uit, maar anders kan je verkeerd groeien.
Oud 07-08-2005, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Blackgeni schreef op 06-08-2005 @ 22:01 :
Bij sommige fitness centers mag je niet eens kracht training doen totdat je 17 bent dus ik denk dat het niet al te goed is. Als je je groei spurt al gehad hebt maakt het niet uit, maar anders kan je verkeerd groeien.
verkeerd groeien...?? Dude !! =S
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 20:49
Firefly182
Firefly182 is offline
ff offtopic: mijn charactername van World of Warcraft(online spel) is Angmar Wilde ik ff melden ^_^

ontopic: ik zou werkelijk geen idee hebben hoe krachttraining je groei zou kunne beinvloeden. Naar mijn idee een fabeltje dus.
Oud 18-08-2005, 23:14
Angmar
Angmar is offline
Citaat:
Firefly182 schreef op 10-08-2005 @ 21:49 :
ff offtopic: mijn charactername van World of Warcraft(online spel) is Angmar Wilde ik ff melden ^_^

ontopic: ik zou werkelijk geen idee hebben hoe krachttraining je groei zou kunne beinvloeden. Naar mijn idee een fabeltje dus.
oh, heb je hem ook van lord of the rings? The Witch King of Angmar, mwuahahaha ben zot van die "gast"

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten