Oud 23-08-2005, 20:42
Verwijderd
ik heb gezocht maar ik kon hier niet veel over vinden, dus vandaar de vraag:

ik wil op vakantie met een vriendin van me, maar wat zijn nou echt goedkope landen qua prijzen(in europa)? ik hoorde van een vriend bijvoorbeeld dat tsjechie niet meer zo goedkoop was als het altijd bekend staat.

alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 23-08-2005 om 20:45.
Advertentie
Oud 23-08-2005, 20:49
Verwijderd
Het ligt eraan wat je goedkoop noemt. Maar ik ben afgelopen week in Kroatië geweest en daar was het allemaal een stukje goedkoper dan in Nederland. Dan heb ik het vooral over het uit eten gaan, een pizza met drinken voor 4 euro. En bijvoorbeeld de koffie voor 80 cent op een terrasje. Daarnaast waren de prijzen in de supermarkt een stukje lager dan in Nederland. De kleding daar was vooral van die neppe merkartikelen. Ik heb een zonnebril van Lacoste voor 9 euro. Tassen rond de 13/14 euro etc.

Over Spanje wordt ook wel vaak gezegd dat het niet erg prijzig is. Ik denk ongeveer gelijk. Je ziet daar veel minder nep merkartikelen.

Landen als Turkije, Polen, Slovenië en Hongarije schijnen ook goedkoop te zijn. Ik vind het voordeel van Kroatië dat het toch een redelijk 'westers' land is met een aantal leuke plaatsen in Istrië waar je uit kunt gaan en toch redelijk weinig geld hoeft uit te geven.
Oud 23-08-2005, 20:54
Verwijderd
dankjewel
ik ben nou ook aan het kijken voor roemenie. Is dat goedkoop? en weet iemand hoe roemeense sigaretten zijn?(in het hostel waar ik nou kijk krijg je gratis sigaretten!)
Oud 23-08-2005, 21:00
Verwijderd
Oeh Roemenie lijkt me wel een mooi land, maar onderschat niet hoe 'onder ontwikkeld' het daar nog is. Het mag dan een grote vooruitgang hebben geboekt afgelopen jaren maar er is nog steeds een grote armoede. Het ligt er natuurlijk net aan wat je gaat doen op vakantie als het alleen om de goedkope dingn gaat zit je daar mss wel goed.

over de sigarettenprijzen:

Spanje per pakje: 2.50 euro
Kroatie: 3.00 euro
Luxemburg: 3.50 (oid)
Oud 24-08-2005, 06:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ben afgelopen zomer op vakantie geweest naar Tsjechië. In Praag en in andere grotere toeristische plaatsen beginnen de prijzen op die van Nederland te lijken, dus echt goedkoop is het daar niet meer. Maar als je een willekeurige andere stad of dorp neemt, is alles echt nog veel goedkoper dan in Nederland (al zijn de prijzen tov 10 jaar geleden al wel verdubbeld): wij konden met z'n tweeën uit eten (drinken, hoofdgerecht, toetje) voor 12 euro samen. Voor een cola op een terrasje betaalden we 80 cent (en in Praag ongeveer 2 euro, dat geeft het verschil wel aan).
Oud 24-08-2005, 09:40
HybridTheory
HybridTheory is offline
Het ligt er gewoon aan waar in een land je naartoe gaat .
Voor Tsjechië geldt dat zeker, in het westen, in de buurt van Praag, is het even duur (en soms zelfs duurder) als Nederland, maar als je naar het oosten gaat is het wel goedkoper, daar heb je gewoon een 3-gangen menu met drinken voor 7/8 euro .
Inderdaad Spanje is ook vrij goedkoop, maar dan moet je dus niet naar Salou of Lloret de Mar gaan, hoewel je ook in toeristische plaatsen voor een paar euro kan eten .
Oud 24-08-2005, 09:41
HybridTheory
HybridTheory is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-08-2005 @ 22:00 :
Oeh Roemenie lijkt me wel een mooi land, maar onderschat niet hoe 'onder ontwikkeld' het daar nog is. Het mag dan een grote vooruitgang hebben geboekt afgelopen jaren maar er is nog steeds een grote armoede. Het ligt er natuurlijk net aan wat je gaat doen op vakantie als het alleen om de goedkope dingn gaat zit je daar mss wel goed.

over de sigarettenprijzen:

Spanje per pakje: 2.50 euro
Kroatie: 3.00 euro
Luxemburg: 3.50 (oid)
Ik heb vorige week in Spanje zelfs een pakje sigaretten voor 1.35 euro gekocht .
Oud 24-08-2005, 10:33
Verwijderd
De Baltische Staten, maar dan wel buiten de hoofdsteden. Al is Tallinn bv maar net iets goedkoper dan NL, terwijl Riga wel weer een stuk goedkoper is dan Tallinn.
Ga je buiten de hoofdsteden, dan bespaar je nog meer.
Oud 24-08-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
HybridTheory schreef op 24-08-2005 @ 10:41 :
Ik heb vorige week in Spanje zelfs een pakje sigaretten voor 1.35 euro gekocht .
hehe das helemaal goedkoop
nja ik rook niet maar wat ik zo van mensen hoor en wat ze ook altijd in de bus zeggen kan je beter sigaretten kopen in Spanje op de heenreis en ze daarvanuit meenemen, dan dat je al veel inslaat in Luxemburg.
Oud 24-08-2005, 20:03
Mingster
Mingster is offline
Iemand die ik kende ging 2 maanden naar Indonesie en was ter plaatse bijna niets kwijt.
De ticket was gewoon het duurst, ze was bijna niets kwijt aan het eten (ze kon elke dag uit eten) en de huur van een royaal huurhuisje was ook bijna niets. Toch moet je wel uitkijken waar je dan precies in Indonesie zit (armoede etc), maar je hebt wel dezelfde muntwaarde, dus misschien kun je hier eens verder over lezen, succes!
Oud 25-08-2005, 12:18
JCG
JCG is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-08-2005 @ 21:49 :
Het ligt eraan wat je goedkoop noemt. Maar ik ben afgelopen week in Kroatië geweest en daar was het allemaal een stukje goedkoper dan in Nederland. Dan heb ik het vooral over het uit eten gaan, een pizza met drinken voor 4 euro. En bijvoorbeeld de koffie voor 80 cent op een terrasje. Daarnaast waren de prijzen in de supermarkt een stukje lager dan in Nederland. De kleding daar was vooral van die neppe merkartikelen. Ik heb een zonnebril van Lacoste voor 9 euro. Tassen rond de 13/14 euro etc.
War vind je die nep merken dan, ik kon ze nergens vinden. Alleen echte merken, en die waren niet veel goedkoper dan in Nederland. Maar het eten is inderdaad goedkoop, als je met 19 mensen voor 200 euro uit eten kan, en dan erg uitgebreid eten. .
Oud 25-08-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 25-08-2005 @ 13:18 :
War vind je die nep merken dan, ik kon ze nergens vinden. Alleen echte merken, en die waren niet veel goedkoper dan in Nederland. Maar het eten is inderdaad goedkoop, als je met 19 mensen voor 200 euro uit eten kan, en dan erg uitgebreid eten. .
In de toeristenplaatsen bij mij overal: Rovinj, Porec, Crikvenica, Opatija. En dat waren dan wel de grote namen als D&G, dior en chanel. Zelfs ook Londsdale, maar die hoef ik niet.

En uit eten is er echt super goedkoop ja, daar kan je hier echt niet voor eten.
Oud 28-08-2005, 21:01
Verwijderd
In Bosnië is het heel erg goedkoop! De bioscoop kost daar bijvoorbeeld 1 of 2 euro.
Oud 30-08-2005, 18:12
Verwijderd
Alles is duurder geworden, maar voormalige oost blok landen zijn, voor zo ver ik weet, nog steeds wel goedkoper dan het gemiddelde 'vakantie'-land.

Zweden is btw ook goedkoper geworden in verhouding met Nederland. Alleen is de reis er naar toe zo duur.
Oud 30-08-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Elpida schreef op 28-08-2005 @ 22:01 :
In Bosnië is het heel erg goedkoop! De bioscoop kost daar bijvoorbeeld 1 of 2 euro.
hopelijk hebben ze daar wel engelse films, anders heb je er nog weinig aan
Oud 30-08-2005, 22:13
ythguaN
ythguaN is offline
Cyprus en Malta
Oud 05-09-2005, 16:16
Verwijderd
Ik zou iig niet naar noorwegen gaan. Daar zit ik nu en het is gewoon niet te betalen hier . Alles is denk ik 2 of 3 keer zo duur als in nederland. Oftewel ga niet naar Noorwegen als je goedkoop wilt vakantie vieren.
Oud 06-09-2005, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 05-09-2005 @ 17:16 :
Ik zou iig niet naar noorwegen gaan. Daar zit ik nu en het is gewoon niet te betalen hier . Alles is denk ik 2 of 3 keer zo duur als in nederland. Oftewel ga niet naar Noorwegen als je goedkoop wilt vakantie vieren.
Was dat geen algemeen bekend iets?
Oud 06-09-2005, 10:16
Diana's~Acolyte
Diana's~Acolyte is offline
bosnie is heel goedkoop ja. je bent voor een taxi 1 euro kwijt en hij brengt je waarheen je wilt. eten is supergoedkoop, alles eigenlijk.
maar ja, je hebt geen strand he. wel heel veel prachtige meren+bergen.
Oud 06-09-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-09-2005 @ 11:07 :
Was dat geen algemeen bekend iets?
nou, ik hadh et wel ietsje duurder verwacht, maar zoooo duur
Oud 07-09-2005, 10:14
Sandersss
Sandersss is offline
Praag is idd niet echt goedkoop. Toen ik daar vorig jaar was betaalde je voor koffie/bier oid op een terrasje al snel 1,50 tot 2,50.

Verder zijn de kleinere supermarkten wel weer goedkoop.

Je moet trouwens wel uitkijken dat je geen sigaretten koopt met gras erin
Oud 28-09-2005, 23:19
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Letland, kost geen drol.

Ik quote mijn broer die daar als uitwisselingsstudent zit:

Het leven hierzo kost nog minder dan een paardendrol. Een kaartje voor de bioscoop bijvoorbeeld is maar 2 euro. Je moet rekenen dat heel veel dingen hier ongeveer 4 keer zo goedkoop zijn als in Nederland. Soms nog goedkoper zelfs. Ik ging pas geleden uit eten, grote maaltijd, desert, drinken. Ik was maar 3 of 4 euro kwijt, inclusief fooi. Niks dus
Oud 28-09-2005, 23:51
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 29-09-2005 @ 00:19 :
Letland, kost geen drol.
De Baltische staten sowieso zijn goedkoop om te zijn.
Om naartoe te reizen is het ook goedkoop: www.airbaltic.com. 55 euro van keulen naar riga en 80 van a'dam naar riga. bus van riga naar tallinn kost maar 4 euro (eurolines) en van riga naar vilnius(5,50).
Oud 29-09-2005, 15:40
Miracle
Miracle is offline
Voor twee volwassenen komt een retour uiteindelijk uit op 300 euro. Nog niet goedkoop...
Oud 29-09-2005, 20:22
TRXD
TRXD is offline
Veel, of eigenlijk alle Oost-Europese landen zijn goedkoper dan Nederland. Dat zijn dus: Letland, Estland, Litouwen, Polen, Roemenie, Moldavie, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Bulgarije etc.

Duitsland zal rond de prijzen van Nederland zitten al is mijn ervaring dat het goedkoper is dan NL. Belgie idem, sommige dingen wat duurder sommige wat goedkoper. Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn stuk duurder is mijn ervaring. Scandinavische landen zijn naar het zeggen duur.

Zuid-Europa is wat goedkoper maar dan ligt het er natuurlijk aan waar je bent. Waar veel toeristen zijn, zijn de prijzen meestal ook hoger.
Advertentie
Oud 30-09-2005, 13:52
Verwijderd
Italie kan ik iig niet goedkoop noemen, Portugal is weer wel wat goedkoper.
Oud 30-09-2005, 22:58
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-09-2005 @ 16:40 :
Voor twee volwassenen komt een retour uiteindelijk uit op 300 euro. Nog niet goedkoop...

Nee, op 120 euro de neus. dat is niet duur voor zo'n afstand. Het kan nog goedkoper: 27,00 heen en weer stockholm (ryanair aanbieding) en daar de boot pakken: retour 60 euro. Dan ben je voor 87 euro heen en weer.
Verblijf en levensonderhoud kost daarbij ook twee kralen en een spiegeltje
Oud 26-12-2005, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 25-08-2005 @ 16:21 :
In de toeristenplaatsen bij mij overal: Rovinj, Porec, Crikvenica, Opatija. En dat waren dan wel de grote namen als D&G, dior en chanel. Zelfs ook Londsdale, maar die hoef ik niet.

En uit eten is er echt super goedkoop ja, daar kan je hier echt niet voor eten.
Pas wel op dat je geen nep-dingen van Nike koopt, want dan staat het logo er in spiegelbeeld op
Oud 27-12-2005, 10:16
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Diana's~Acolyte schreef op 06-09-2005 @ 11:16 :
bosnie is heel goedkoop ja. je bent voor een taxi 1 euro kwijt en hij brengt je waarheen je wilt. eten is supergoedkoop, alles eigenlijk.
maar ja, je hebt geen strand he. wel heel veel prachtige meren+bergen.
Jammer dat er mijnen liggen..
Oud 27-12-2005, 14:00
Guissie
Guissie is offline
''Oostblok'' - landen.
Oud 27-12-2005, 23:14
Roxy
Roxy is offline
Slowakije vond ik ook redelijk goedkoop. Ik ben dan wel iemand die op sigarettenprijzen vergelijkt, maar waar ik ze in budapest al goedkoop vond voor 2 euro ofzo, waren ze in slowakije slechts 1.50 ofzo. Als je buiten de hoofdsteden gaat kijken zal het wel wat duurder zijn.
Oud 28-12-2005, 09:16
remy476
remy476 is offline
en what about hongarije (bij Balatonmeer) is daar al iemand geweest ?
Oud 28-12-2005, 09:37
JCG
JCG is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 27-12-2005 @ 11:16 :
Jammer dat er mijnen liggen..
Inderdaad de steden en stranden zijn 1 groot mijnenveld
Oud 31-12-2005, 13:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vond Spanje ook absoluut niet duur

Kroatie schijnt inderdaad ook goedkoop te zijn, maar de reis en verblijf valt wel heel erg tegen. Dat is nog duurder dan Spanje.
Oud 31-12-2005, 17:15
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 31-12-2005 @ 14:32 :
Ik vond Spanje ook absoluut niet duur

Kroatie schijnt inderdaad ook goedkoop te zijn, maar de reis en verblijf valt wel heel erg tegen. Dat is nog duurder dan Spanje.
Ligt eraan hoe je reist en waar je slaapt. Wij hadden voor hetzelfde geld in kroatie een echt huis en in Spanje een mini huisje. Ik wilde de prijzen even nazoeken, maar het huis waar wij in Kroatie zaten is offline.
Met de auto is kroatie niet duurder ofzo. Ik denk dat tollgelden gelijk zijn, maar Spanje is iets verder weg.

Nee, volgens mij blijft Kroatië goedkoper. Alleen al door de benzine.
Oud 31-12-2005, 17:55
Verwijderd
De kwaliteit van de verblijven verschilt ontzettend. Een 2 sterren hotel waar ik zat, was redelijk. De kamers konden er mee door, het uitzicht was adembenemend en het eten ging.
Je hoeft geen hotels te verwachten als super moderne 4 stellen hotels aan de costa Brava en Dorada zoals in Spanje. Al zijn ze in Istrie al wel een stuk verder dan in Kvarnerregio.

De reis ernaartoe is natuurlijk wel een ander verhaal. Waar je naar Spanje toe over de Route Du Soleil crost moet je naar Kroatie door de tunnels in Oostenrijk, de slingerwegen van Slovenie en lastige grenscontroles. Qua prijs maakt het weinig uit.
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten