Oud 05-09-2005, 20:07
Gendra
Gendra is offline
Om gezond te blijven en stressloos, heb ik eigenlijk maar 1 oplossing: doe ademshalingoefeningen op Yoga manier (wordt ook wel Pranyama genoemd). Ik doe het nu maanden en het heeft me veel geholpen. Als je wilt, kan ik je er vijf leren hoewel er tientallen bestaan.
Oud 05-09-2005, 20:41
Verwijderd
Kun je dat dan niet even wat uitgebreider beschrijven?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 20:44
Gendra
Gendra is offline
Door onze dagelijkse activiteiten krijgt onze longen nauwelijks kans om echt goed adem te halen. Als je deze ademhalingsoefeningen doet krijgt je longen veel zuurstof binnen en zal je lichaam ook in veel betere conditie verkeren.
Oud 05-09-2005, 20:50
Gendra
Gendra is offline
Ik heb zelfs gehoord van een yogi dat als je deze pranayams doet zult herstellen van kanker. Geloof j me niet? Ga naar India duizenden mensen hebben grote baat gekregen van deze pranayams. Ik geloofde er ook niets van totdat ik het met mijn eigen ogen zag.
Oud 05-09-2005, 21:06
Mara
Mara is offline
Wat is dit voor (nutteloze) medeling?

Je moet een vraag stellen, waarop we antwoord kunnen geven, of je moet een stelling voorleggen waar we onze mening over kunnen geven.

Als iemand wat over yoga wil weten kan hij/zij zelf wel wat opzoeken, of dat hier (of op 't sportforum) vragen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 21:12
Gendra
Gendra is offline
Mijn excuses (niet sarcastisch bedoeld) hier is een vraag: Wie doen er allemaal aan Yoga?
Oud 05-09-2005, 22:57
Mahonie
Mahonie is offline
Ik niet, daarom zou ik het ook wel appreciëren als je die oefeningen uitlegt, zoals je oorspronkelijk van plan was.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 00:48
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Idd, meld wat oefeningen, kunnen we het zelf ook ondervinden
Oud 06-09-2005, 08:05
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Mr. Bungle schreef op 06-09-2005 @ 01:48 :
Idd, meld wat oefeningen, kunnen we het zelf ook ondervinden
Ik noem er 2:

1. Anulom-vilom Pranyam: Zit in een kleermakers zit, sluit je ogen, leg je linkerhand op je knie en ontspan. Sluit nu je rechter neusgat met je rechterduim en adem diep in, sluit dan je linker neusgat met je rechter ringvinger en adem helemaal uit. Doe hetzelfde voor maar begin nu met je linker neusgat. Blijf dit achter elkaar doen voor 2-3 minuten en altijd met je neus blijven ademhalen, niet je mond. Dit kan helpen tegen astma en andere longziektes en je bloed wordt letterlijk gezuiverd.

2. Kapalbhati Pranayam: Zit weer in een kleermakers zit en sluit je ogen. Leg je beide handen op je knie en ontspan. Adem beetje in door je neus en blaas met je neus de lucht uit met kracht zodat je buikspieren samentrekken. Blijf dit continu doen op een rustige en een regelmatige snelheid , ongeveer 3 minuten, als je moe wordt, dan moet je even stoppen maar dan weer doorgaan. Als je wilt afvallen doe het dan 5 minuten non-stop. Deze oefening is om je geest te helderen, je longen worden schoongemaakt (geweldig voor mensen die roken), je bloed wordt gezuiverd en zorgt voor een goede verteringstysteem.
Oud 06-09-2005, 11:15
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
ik doe regelmatig yoga-oefeningen en heb er veel baat bij.
het helpt je te ontspannen van alle stress, je lichaam word soepeler, je verkeert in betere conditie enz enz enz
mijn rugklachten zijn allemaal weggegaan.
en het is heerlijk ontspannend
Oud 06-09-2005, 17:36
IcedEarth
IcedEarth is offline
ik doe ook yoga, met een groep elke week een keer, ook nog gezellig.
gebruik het bijv. tegen spierspanning in mijn schouders.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 17:37
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
ik niet, maar wat vind je zo leuk aan Yoga Grenda
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 19:08
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 06-09-2005 @ 18:37 :
ik niet, maar wat vind je zo leuk aan Yoga Grenda
Lees maar wat zero-zero en icedearth hebben geschreven.
Oud 07-09-2005, 12:32
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Deze oefening is om je geest te helderen, je longen worden schoongemaakt (geweldig voor mensen die roken), je bloed wordt gezuiverd en zorgt voor een goede verteringstysteem.
Als mensen roken, komt er een teerlaagje op je longblaasjes, als je dat met yoga kan schoonmaken waarom hebben ze dan evengoed donkere longen? Dus over de longen klopt geen reet.

De overige argumenten kan ik me wel invinden
Oud 11-09-2005, 10:42
Laloeske*
Laloeske* is offline
wat wordt er bedoelt met rugklachten..? ik heb al 2,5 jaar rugklachten... kan Yoga het volledig weghalen??

Groetjes!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 11:48
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Laloeske* schreef op 11-09-2005 @ 11:42 :
wat wordt er bedoelt met rugklachten..? ik heb al 2,5 jaar rugklachten... kan Yoga het volledig weghalen??

Groetjes!
Ja
Oud 11-09-2005, 11:53
Laloeske*
Laloeske* is offline
en dat weet je cker?!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 11:58
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Laloeske* schreef op 11-09-2005 @ 12:53 :
en dat weet je cker?!
100 procent, maar dan moet je wel de oefeningen doen. Ook de lichaamsoefeningen.
Oud 11-09-2005, 12:03
Laloeske*
Laloeske* is offline
Citaat:
Gendra schreef op 06-09-2005 @ 09:05 :
Ik noem er 2:

1. Anulom-vilom Pranyam: Zit in een kleermakers zit, sluit je ogen, leg je linkerhand op je knie en ontspan. Sluit nu je rechter neusgat met je rechterduim en adem diep in, sluit dan je linker neusgat met je rechter ringvinger en adem helemaal uit. Doe hetzelfde voor maar begin nu met je linker neusgat. Blijf dit achter elkaar doen voor 2-3 minuten en altijd met je neus blijven ademhalen, niet je mond. Dit kan helpen tegen astma en andere longziektes en je bloed wordt letterlijk gezuiverd.

2. Kapalbhati Pranayam: Zit weer in een kleermakers zit en sluit je ogen. Leg je beide handen op je knie en ontspan. Adem beetje in door je neus en blaas met je neus de lucht uit met kracht zodat je buikspieren samentrekken. Blijf dit continu doen op een rustige en een regelmatige snelheid , ongeveer 3 minuten, als je moe wordt, dan moet je even stoppen maar dan weer doorgaan. Als je wilt afvallen doe het dan 5 minuten non-stop. Deze oefening is om je geest te helderen, je longen worden schoongemaakt (geweldig voor mensen die roken), je bloed wordt gezuiverd en zorgt voor een goede verteringstysteem.
Deze?? Beide oefeningen? Of alleen de 2e? De eerste lukt me nu niet zo goed.. ik ben nl verkouden..
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 12:12
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Laloeske* schreef op 11-09-2005 @ 13:03 :
Deze?? Beide oefeningen? Of alleen de 2e? De eerste lukt me nu niet zo goed.. ik ben nl verkouden..
Deze twee en nog lichaamsoefeningen.
Oud 11-09-2005, 12:16
Laloeske*
Laloeske* is offline
Citaat:
Gendra schreef op 11-09-2005 @ 13:12 :
Deze twee en nog lichaamsoefeningen.
Wat bedoel je met lichaamsoefeningen??

Buikspieroefenigen? Hardlopen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 12:21
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gendra schreef op 11-09-2005 @ 12:58 :
100 procent, maar dan moet je wel de oefeningen doen. Ook de lichaamsoefeningen.
Hoe kan je dat nou weer zeggen?
Je weet toch totaal niet wat voor rugklachten zij heeft?
Oud 11-09-2005, 12:32
KMBA
KMBA is offline
wist je dat gemiddeld mensen maar met 30% van hun longen ademen.. en dat een groot dele van genezingproces wordt ondersteunt door het ademhalen......
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:24
Roos
Roos is offline
Citaat:
Gendra schreef op 11-09-2005 @ 12:58 :
Praat a.u.b. geen onzin: lang niet alle rugaandoeningen kan je met yoga verhelpen
Oud 11-09-2005, 13:31
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
KMBA schreef op 11-09-2005 @ 13:32 :
wist je dat gemiddeld mensen maar met 30% van hun longen ademen.. en dat een groot dele van genezingproces wordt ondersteunt door het ademhalen......
Dus je gelooft erin?
Oud 11-09-2005, 18:08
KMBA
KMBA is offline
Nou.. als je nagaat dat een goede ademhaling een belangrijk onderdeel is van genezing en voortleven.. tja .. ik bedoel.. zuurstof hebben we nodig, en afval stoffen verlaten via het uitademen..

Als we maar 30% gebruiken [gemiddeld].. wat voor gezondheid zouden we bereiken als we al.. 60% zouden hebben bijv...

Ja ik geloof er wel in
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 20:19
Sime
Sime is offline
van yoga word je toch onwijs lenig?
Oud 15-09-2005, 22:37
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Is yoga ook goed voor de verbetering van je lichamelijke conditie?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 22:49
Kevin D.
Kevin D. is offline
Hoeveel minuten/uur doe jij dit per dag/week/maand?
Oud 15-09-2005, 23:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hm, ik zit al een tijdje te denken of ik ook niet eens aan yoga zal gaan doen... Het lijkt me wel goed voor je. En ik kan wel wat ontspanning gebruiken... Alleen weet ik niet zo goed waar en hoe ik moet beginnen

Ik zal die 2 oefeningen van je eens proberen. Als ik t niet vergeet althans
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 23:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Trouwens. Bepaalde geuren hebben een positieve invloed op je (maken je opgewekter enzo). Ademhaling door je neus is dus behoorlijk belangrijk als jij je goed wilt voelen. Ik heb een slechte ademhaling wat dat betreft want ben een soort van chronisch verkouden. Ik denk dat yoga daar ook goed voor is.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 05:51
Maija
Maija is offline
Citaat:
Gendra schreef op 06-09-2005 @ 09:05 :
[B]Ik noem er 2:

Als ik dit (met astma) nog 10 sec doe, (zo weinig lucht lijk ik wel te stikken.. alleen door mn neus en dan ook alleen door 1 neusgat, ik val zo flauw.. of iets in die richting..
Oud 16-09-2005, 15:30
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 15-09-2005 @ 23:37 :
Is yoga ook goed voor de verbetering van je lichamelijke conditie?
Het is wel bewezen maar ik weet het niet echt zeker. Je longinhoud wordt in ieder geval wel groter waardoor je meer zuurstof kan opnemen wat o.a een teken is van een goede conditie. Indiase yogi's die zulke oefeningen hun hele leven lang doen kunnen volgens wetenschappers een hele marathon met gemak vol houden zonder dat ze eerst jaren lang hoeven te hardlopen en te trainen. Dus je leest het zelf.
Oud 16-09-2005, 15:31
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Kevin D. schreef op 15-09-2005 @ 23:49 :
Hoeveel minuten/uur doe jij dit per dag/week/maand?
De ademhalingsoefeningen doe ik een half uurtje iedere dag en de lichaamsoefeningen 15 minuten en 3 keer per week.
Oud 16-09-2005, 15:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gendra schreef op 16-09-2005 @ 16:30 :
Het is wel bewezen maar ik weet het niet echt zeker.

aparte combinatie
Oud 16-09-2005, 15:42
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Maija schreef op 16-09-2005 @ 06:51 :
Als ik dit (met astma) nog 10 sec doe, (zo weinig lucht lijk ik wel te stikken.. alleen door mn neus en dan ook alleen door 1 neusgat, ik val zo flauw.. of iets in die richting..
Beste Maija,

Je kan alleen ademhalen door 1 neusgat en je lijkt flauw te vallen. Zit je andere neusgat verstopt? Zo ja probeer dan dat neusgat vrij te maken door te snuiten of door de andere oefening te doen die op had geschreven, maar doe het wel op een rustige tempo. Probeer dit en als het niet lukt dan mail me : cosbusters@yahoo.com. Ik hoop dat het beter gaat.

Gendra
Oud 16-09-2005, 15:48
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-09-2005 @ 16:35 :

aparte combinatie
Hiermee bedoel ik dat ik er zelf niet volledig van heb geprofiteerd omdat ik op de eerste plaats al hardloop (6 jaar) en dus geen grote verschillen van merk. Maar omdat ik het logisch vind dat je longinhoud hierdoor groter van wordt ben ik er niet honderd procent zeker van maar 70 procent, dus vandaar die aparte combinatie.
Oud 16-09-2005, 17:20
Verwijderd
ik vind het zeer verwonderlijk dat het woord 'prana' nog 0 keer is gevallen in een topic over pranayama met zo'n 30 posts....
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 21:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
fosje schreef op 16-09-2005 @ 18:20 :
ik vind het zeer verwonderlijk dat het woord 'prana' nog 0 keer is gevallen in een topic over pranayama met zo'n 30 posts....
WTF, het gaat toch over Yoga. Volgens mij zitten hier allemaal leken die er niet echt verstand van hebben. Waarom zou ik het dan over 'prana' hebben?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 09:18
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-09-2005 @ 22:43 :
WTF, het gaat toch over Yoga. Volgens mij zitten hier allemaal leken die er niet echt verstand van hebben. Waarom zou ik het dan over 'prana' hebben?
Omdat prana een belangrijke term en aspect is die in Yoga voorkomt. Prana betekent namelijk "levensenergie", die je kunt krijgen door rust en vrede in je lichaam te hebben. Wat je kunt krijgen door Yoga te doen.
Oud 17-09-2005, 10:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gendra schreef op 17-09-2005 @ 10:18 :
Omdat prana een belangrijke term en aspect is die in Yoga voorkomt. Prana betekent namelijk "levensenergie", die je kunt krijgen door rust en vrede in je lichaam te hebben. Wat je kunt krijgen door Yoga te doen.
Dan nog.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 11:05
Gendra
Gendra is offline
Ik heb nog 2 goede oefeningen.

Bahya Pranayam: Deze pranayam is goed voor de spijsvertering en geweldig voor mensen die last hebben van verstoppingen. Het vergroot ook je longinhoud. Zit in een kleermakerszit en leg je handen op je knie, zorg ervoor dat de toppen van je duim en wijsvinger elkaar aanraken. Sluit je ogen. Adem heel diep in via je neus en adem weer al het het lucht met de dezelfde snelheid via je neus uit, doe dit met je borst en niet met je buik. Nadat je hebt uitgeademd, hou het dan zo vast, doe je je kin bij je nek en trek je buik helemaal naar binnen in die volgorde en hou het dan zo vast voor 8 tot 15 sec.
Ontspan je buik dan weer, doe je kin weer recht en adem diep in en begin opnieuw in die volgorde. Doe deze pranayam 4 tot 10 keer.

Bhramari Pranayam: Deze pranayam ontspant je geest en is goed voor je stembanden. Zit weer in een kleermakerszit. Doe je handen bij je oren, sluit je oren dicht met je duim, doe je beide wijsvingers boven je wenkbrauwen en sluit je ogen dicht met je overige vingers. Je hoort dan niets te horen en niets te zien. Hou deze positie vast en adem diep in door je neus en maak dan een zoemende geluid terwijl je uitademt. Doe dit nog altijd door je neus en blijf zoemen. Als al het lucht uit je longen weg is, adem diep in en begin opnieuw. Doe dit 10-15 keer, als je armen moe worden, stop, pauzeer voor oneveer 30 seconden en ga weer verder.

Onthoud: DOE DE 4 PRANAYAMS NOOIT NA HET ETEN, WACHT ALTIJD 4 UREN!!!
Oud 17-09-2005, 11:10
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Roos schreef op 11-09-2005 @ 14:24 :
Praat a.u.b. geen onzin: lang niet alle rugaandoeningen kan je met yoga verhelpen
Heb dan geen geloof in yoga en doe het ook niet. Dan zul je ook nooit profijt van hebben wat duizenden mensen o.a ik wel hebben.
Oud 17-09-2005, 11:37
Verwijderd
Ik vond het al raar dat jij blijkens je profiel op je zestiende begonnen leek te zijn met geneeskunde, maar nu weet ik dat je definitief uit je nek lult, en nog op een domme manier ook.

Ik weet niet wat je dan wel bent of wat je dan wel doet, maar door te beweren dat yoga of ademhalingsoefeningen kanker kunnen genezen maak je jezelf niet alleen onsterfelijk belachelijk, je trapt er mogelijk ook nog een hoop mensen mee op hun ziel.

Dus zwijg.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 11:49
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2005 @ 12:37 :
Ik vond het al raar dat jij blijkens je profiel op je zestiende begonnen leek te zijn met geneeskunde, maar nu weet ik dat je definitief uit je nek lult, en nog op een domme manier ook.

Ik weet niet wat je dan wel bent of wat je dan wel doet, maar door te beweren dat yoga of ademhalingsoefeningen kanker kunnen genezen maak je jezelf niet alleen onsterfelijk belachelijk, je trapt er mogelijk ook nog een hoop mensen mee op hun ziel.

Dus zwijg.
Ik heb het gezegd en zeg het nog een keer: Heb dan geen geloof in yoga en doe het ook niet. Dan zul je ook nooit profijt van hebben wat duizenden mensen o.a ik wel hebben. En ooit gehoord van het woord RESPECT? Zeker niet geleerd van je moeder.
Oud 17-09-2005, 12:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gendra schreef op 17-09-2005 @ 12:49 :
Ik heb het gezegd en zeg het nog een keer: Heb dan geen geloof in yoga en doe het ook niet. Dan zul je ook nooit profijt van hebben wat duizenden mensen o.a ik wel hebben. En ooit gehoord van het woord RESPECT? Zeker niet geleerd van je moeder.
Hoezo? Hij doet toch niet respectloos tegen je?

En inderdaad: eerst was je leeftijd 14, nu 22 maar je zit in je 6e jaar geneeskunde? En iemand die dat studeert, gelooft volgens mij echt niet dat yoga kanker geneest oid.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 14:12
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 17-09-2005 @ 13:39 :
Hoezo? Hij doet toch niet respectloos tegen je?

En inderdaad: eerst was je leeftijd 14, nu 22 maar je zit in je 6e jaar geneeskunde? En iemand die dat studeert, gelooft volgens mij echt niet dat yoga kanker geneest oid.
Wat??? 14??? Waar heb je het over??? Ik ben 22!!! En ja, ik geloof het. Hoe weet jij eigenlijk beter dan ik over zulke dingen? Heb jij 6 jaar geneeskunde gestudeerd? NEE!!! En door logisch na te denken vind ik het wel mogelijk dat het kan.
Oud 17-09-2005, 14:37
Gendra
Gendra is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2005 @ 12:37 :

Dus zwijg.
Ik ga mezelf niet verlagen tot jou niveau dus zeg ik dit op een normaal fatsoenlijk manier. Ten eerste: Jij beledigd mij en mijn geloof op een grove manier en ten tweede als je er niet mee eens bent kun je het ook op een respectvolle manier zeggen dat je er niet mee eens bent. Ik weet dat je een nare man bent maar zit niet mensen en hun geloven te beledigen.
Oud 17-09-2005, 14:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gendra schreef op 17-09-2005 @ 15:12 :
Wat??? 14??? Waar heb je het over??? Ik ben 22!!! En ja, ik geloof het. Hoe weet jij eigenlijk beter dan ik over zulke dingen? Heb jij 6 jaar geneeskunde gestudeerd? NEE!!! En door logisch na te denken vind ik het wel mogelijk dat het kan.
Ik zag gister toch echt nog 14 in je profiel staan.
En ik las net in een ander topic dat je VWO doet? Of was dat een leugen? Dus nee, ik geloof niet dat jij geneeskunde studeert, in ieder geval geen 6 jaar. Je taalgebruik is ook niet op het niveau van iemand die op wetenschappelijk niveau studeert.

En dat yoga goed is voor je ademhaling ed, dat snap ik wel door logisch na te denken. Maar dat je kanker ermee kunt genezen is niet logisch. Anders zouden toch wel alle mensen met kanker naar een yoga instructeur doorverwezen worden?

En waarom quote je een post 2 keer?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-09-2005 @ 22:43 :
Ik denk dat jij eerder de leek bent gezien je opmerking, yoga komt in verschillende vormen, waaronder parnayama yoga, die zich elk op een ander aspect richten.
Als je nog eens naar de topic titel en start post gaat zie je dat de TS het in dit topic wil hebben over de ademhalings oefeningen van yoga (aka paranayama yoga).
Het allerbelangrijkste aspect van pranayama is prana (levensenergie zoals al eerder genoemd) heel deze vorm van yoga gaat om het vermogen om prana op te nemen te vergroten en prana te controleren, dus daarom lijkt het mij logisch dat prana ook een centrale positie heeft in een topic als dit. De oefeningen genoemd door de TS zijn dan ook alleen maar ontspannings oefeningen (die gerust een positieve invloed kunnen hebben op dingen als spijsvertering) die ook als voorbereidende oefeningen worden gebruikt in pranayama voordat je start met de prana oefeningen.

Over dingen als kanker genezen doe ik verder geen uitspraken omdat als dit al mogelijk is het niet zo is zoals de TS het presenteert.

@TS, je had inderdaad gisteren nog 14 staan als leeftijd...

Laatst gewijzigd op 17-09-2005 om 15:08.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten