![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
2)De grote monotheďstische godsdiensten hebben altijd een zeer repressieve aanpak gehad wat betreft andere geloven. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Wat waar is voor jou hoeft niet waar te zijn voor een ander. Citaat:
In Men In Black was er ook zo'n grappig zinnetje: 500 years ago everybody knew the earth was flat. 200 years ago everybody knew the earth was the center of the universe. Imagine what you know tomorrow... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En dat is ook waarvandaan de term godsdienstwaanzinnig komt, als mensen denken dat hun religie voor werkelijk alles kan dienen en overal antwoord op heeft gaat het fout. Waanzinnig als term is prima te onderbouwen aangezien iedereen kan begrijpen dat ondanks de opgepompte pretenties geen enkel religieus standaardwerk voor de verklaring van alles kan dienen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-10-2005 om 19:08. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
1. Het christendom groeide zodanig, dat tijdens de regering van Nero de christenen al als aparte groepering bekend stond en zich al in Rome had gevestigd. Binnen een zeer kort tijdsbestek had het christendom zich uitgespreid over het Romeinse Rijk. De Islam heeft het wat dat betreft beter gedaan, want binnen een zeer kort tijdsbestek was heel Noord-Afrika en Spanje onder Arabisch bestuur en was de meerderheid daar zelfs moslim. Gaan we op andere overtuigingen over, zoals bijvoorbeeld het communisme en darwinisme, dan zien we ook een zeer snelle verspreiding. In tegenstelling tot FatihVercetti kan ik niet eens concluderen dat er geen andere "geloven" opstaan of zijn opgestaan. Maar dat overtuigingen als een lopend vuurtje rond gaan, zodra het juiste klimaat voor de betreffende overtuiging aanwezig is. 2. Hoewel ik toegeef dat het ontkennen van 1 een gevolg kan zijn van 2, moet ik het volgende opmerken. Het christendom is zich altijd pas zo gaan gedragen, nadat een staat haar een bevoorrechtte positie schonk. Het is dan ook helaas zo dat zo'n positie voor haar een groter struikelblok blijkt, dan menig christenvervolging. De eerste driehonderd jaar waarin zij groeide, was er een waarin zij tijden van vervolging heeft gekend. De uitdrukking, het bloed der martelaren is het zaad der kerk, stamt uit die tijd. (onder martelaren worden in de christelijke traditie altijd enkel mensen bedoeld, die enkel en vanwege hun geloof vervolgd en vermoord werden.) Overigens moet ik ook bij 2 opmerken, dat dit niet enkel voor monotheistische overtuigingen geld, maar dat iedere overtuiging daar last van kan hebben. In een polytheistische wereld werden de christenen voor het eerst vervolgd om hun overtuiging. Vanuit India hoor ik geregeld geluiden dat groeperingen van verstokte hindoeisten andersgelovenden aanvallen die bekeerlingen onder de hindoebevolking maken. Een zelfde soort verhaal in sommige boedhistische landen. Het communisme kan bijvoorbeeld enkel overleven door een zoals jij dat noemt repressieve aanpak.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Zoals ik al eerder zei zie je vaak dat mensen die zich bekeren met zichzelf in de knoop zaten of al een partner van het geloof waartoe ze zich laten bekeren. Beide gevallen bekeerd iemand zich niet omdat de godsdienst in kwestie de waarheid is, maar om andere redenen, en om dat nu direct de term bekeren mee te geven.. nah.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Eigenlijk houd ik niet van de term bekeren, ik gebruik liever terugkeren. Laatst gewijzigd op 04-10-2005 om 11:47. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet zeker dat je niets zult vinden, waarbij jouw veronderstelling zou worden euhm bevestigd als je mijn achtergrond onderspit. Ik heb verschillende Heilige Boeken gelezen en daaruit een conclusie getrokken. Verder mag je van mij, denken wat je wil, maar kijk ook verder dan wat je wil zien. Niet alles is zoals jij het graag zou willen namelijk. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
dit is meerdere keren gebleken uit de praktijk |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zo'n zelfde soort verhaaltje als dat van Kshatriya heb ik al eens eerder gehoord of gelezen. Het ging toen om een onderzoek van een van de Ptolemaeusen denk ik. (die hebben ooit geheerst over Egypte) Daaruit zou zijn gebleken dat in het geval van geen opvoeding, de betreffende personen zuiver Joods zouden spreken.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Edoch, als je ervanuit gaat dat de mens van nature een sociaal wezen is, en religie een sociale gebeurtenis, lijkt me dat je voorbarig conclusies trekt.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
waarschijnlijk was het schaaps |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() zeker niet goed opgelet ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Britten gaan moslims extra controleren koelieboelie | 158 | 23-08-2006 17:13 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De juistheid van de Koran Rafiq | 131 | 01-01-2005 12:01 | |
-->Bewijzen voor het bestaan van God<-- Eviellan | 116 | 09-12-2004 15:40 | |
Overeenkomsten Islam-Christendom Verwijderd | 270 | 28-11-2004 13:56 | |
Islam vs Christelijke kerk Stanley | 60 | 15-04-2004 16:29 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 |