Oud 04-10-2005, 17:58
Verwijderd
Ik ben me zelf een beetje aan het oriënteren op het gebied van studeren in het buitenland. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die dat doen/gedaan hebben/gaan doen en me er meer over kunnen vertellen.
Tips, do's, don't's etc..

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2005, 21:10
Neiu
Neiu is offline
Op wat voor manier? Een hele studie in het buitenland of een periode in het buitenland studeren binnen je studie in Nederland?
Oud 04-10-2005, 21:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een jaar in Belgie gestudeerd, daar kan je me alles over vragen
Oud 04-10-2005, 23:20
Neiu
Neiu is offline
Nouja, je kan me over beide vragen. Ik heb voor mijn studie in Nederland in het buitenland gestudeerd en over een paar maand ga ik weer weg, maar deze keer kan ik de punten en het programma echt gebruiken binnen mijn studie. Kun je iets specifieker zijn over wat je wilt weten?
Oud 07-10-2005, 11:21
Verwijderd
Ik zou het zelf heel leuk vinden om na mijn examenjaar eerst een jaar in het buitenland te studeren. Waar en wat voor studie heb ik nog niet echt bedacht.. Mijn vraag is of het mogelijk is je eerst jaar in het buitenland te doen en wat jullie ervaringen daarmee zijn (als het mogelijk is natuurlijk). En anders, wat zijn jullie ervaringen met in het buitenland studeren tijdens je studie, bijvoorbeeld het 2e of 3e jaar?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 01:56
jet
jet is offline
wil je credits krijgen voor dat jaar in het buitenland, of gewoon een leuk jaar hebben?
Oud 08-10-2005, 07:58
Gothic
Gothic is offline
kijk eens op vakantie en reizen, daar staat ook zo'n topic. Gebruik de zoekfunctie, er zijn een aantal nuttige topics over geweest.

Ik wilde het ook, maar het is zo ontzettend duur. Dus een grote zak geld vinden is het belangrijkste. Verder wilde ik het om er achter te komen wat ik wilde. Dat kom je niet. Dat kom je door dingen te proberen, door open dagen te doen en mee te lopen. Je moet niet verwachten dat je daarna een kant en klaar antwoord hebt.
Verder kun je als je eenmaal op de uni zit, zoveel gemakkelijker een jaartje naar het buitenland. Dan is het net zo duur als in NL studeren en dan kun je een beurs krijgen en wordt alles via de uni geregeld. Dan voegt het ook iets toe...
Oud 08-10-2005, 17:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb dus een jaar in Belgie gestudeerd (Biomedische wetenschappen aan de KULeuven in Leuven) maar het doel was om mijn studie daar gewoon af te maken. Ik heb deels positieve, deels negatieve ervaringen.

Ik vond het heel erg wennen. Ik had een heel andere voorkennis dan de studenten daar en daarom vond ik het moeilijjk om aansluiting bij de lesstof te vinden. Ook is het onderwijssysteem daar heel anders en dat lag me niet zo goed. Alles was heel grootschalig en anoniem en nog heel traditioneel, veel hoorcolleges, veel zelfstudie en weinig practica en werkcolleges. Ik vond het erg druk, had bijna de hele week les van acht tot vijf en als ik dan thuiskwam had ik echt geen energie meer voor zelfstudie. De examens waren heel erg gebaseerd op theoretische kennis, je moest echt hele hoofdstukken neerpennen. De examens waren ook mondeling en dat lag me ook niet heel goed. Vooral om deze redenen ben ik gestopt met mijn studie en studeer ik nu in Nederland.

Neemt niet weg dat ik een heel leuk jaar gehad heb. Ik heb geleerd om op mezelf te wonen, los van mijn ouders in een andere stad en een ander land. Ik heb heel veel leuke mensen leren kennen en geleerd om samen te leven met leeftijdsgenoten. Dat vond ik erg leuk en mis ik nu ook wel heel erg. Ik ben er zeker zelfstandig door geworden en heb echt geleerd om voor mezelf te zorgen. Mijn ervaring is dat je dat toch echt pas leert als je het zelf moet doen allemaal. Ik heb ook geleerd dat de wereld groter is dan alleen Nederland en vond het heel leuk om te zien dat Belgie bijvoorbeeld al heel anders is dan Nederland.

Financieel was het zeker geen duur jaar. Het collegegeld in Belgie is zo'n 1000 euro lager dan in Nederland dus dat scheelt echt wel al heel veel. Ook houd je gewoon je stufi en kan je OV-vergoeding krijgen ipv een OV-kaart.

Dit is wat ik zo gauw kan bedenken over mijn jaar. Ik kan er echter nog uren verder over vertellen maar ik weet helemaal niet wat je precies wilt hebben. Als je gerichte vragen nog hebt wil ik ze zeker beantwoorden
Oud 08-10-2005, 17:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
www.wilweg.nl is trouwens een aanrader om eens een tijdje op rond te snuffelen als je misschien naar het buitenland wilt, staat veel info op
Oud 08-10-2005, 18:46
Rechelle*teeQue
Rechelle*teeQue is offline
Jaah ik wil zelf ook na de middelbare school gaan studeren in new york ik weet nog niet wat maar ik weet alleen dat ik daar wil studeren omdat heel amerika mij gewoon echt boeit! het lijkt me leuk om mensen te horen die daar ook op school hebben gezeten niet alleen maar new york maar gewoon ergens in amerika
Oud 09-10-2005, 22:07
jet
jet is offline
Citaat:
Rechelle*teeQue schreef op 08-10-2005 @ 19:46 :
Jaah ik wil zelf ook na de middelbare school gaan studeren in new york ik weet nog niet wat maar ik weet alleen dat ik daar wil studeren omdat heel amerika mij gewoon echt boeit! het lijkt me leuk om mensen te horen die daar ook op school hebben gezeten niet alleen maar new york maar gewoon ergens in amerika
ik zit op dit moment in new jersey, en van tijd tot tijd bij mn hostzus op de campus in new york.. pm maar
Oud 10-10-2005, 12:19
Wietabixke
Wietabixke is offline
ga niet met yfu :-)
Oud 10-10-2005, 15:22
desiree1986
desiree1986 is offline
Ik ben zelf bezig om in het volgende collegejaar een half jaar naar Spanje te gaan.. (en dan het liefst naar Granada maar ik heb nog andere opties open)
Mijn situatie is wel behoorlijk anders dan de jouwe want ik studeer al en ga dus via de universiteit. Je moet heel veel regelen en ik denk dat dat alleen nog maar meer is als je helemaal alles zelf moet doen.

Heb je enig idee waar je naartoe wilt?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten