Oud 27-10-2005, 15:04
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
President Iran wil Israël vernietigen

TEHERAN - De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft woensdag opgeroepen Israël van de kaart te vegen. Volgens de staatsmedia voorspelt de president dat een nieuwe golf Palestijnse aanslagen de joodse staat zal verwoesten.

Ahmadinejad deed de uitspraken op een conferentie met de titel ‘De wereld zonder zionisme’. Hij verwees naar de vroegere Iraanse leider ayatollah Khomeini, die ook opriep tot verwoesting van Israël.

Het is voor het eerst in jaren dat een leider van de islamitische republiek openlijk oproept tot de vernietiging van Israël.

De Israëlische regering reageerde woensdag snel op de uitspraken uit Teheran. Minister van Buitenlandse Zaken Shalom noemde Iran ‘een duidelijk en acuut gevaar’. Teheran probeert volgens Shalom tijd te winnen om een atoombom te ontwikkelen en vormt door dat streven een grote dreiging.

De VS reageerden in vergelijkbare bewoordingen. De uitspraak bevestigt de bezorgdheid van Washington over het nucleaire programma van Iran, aldus een woordvoerder. Teheran houdt vol dat het dit programma slechts wil aanwenden voor energieproductie, en niet voor de ontwikkeling van kernwapens.

Ook de Franse regering veroordeelde de uitspraken van Ahmadinejad. De Iraanse ambassadeur werd op het matje geroepen. Het Duitse departement van Buitenlandse Zaken noemde het taalgebruik ‘totaal onacceptabel’.
de Volkskrant
==
Ze zijn het nog niet verleerd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2005, 15:09
T_ID
T_ID is offline
Ach, dat Iran achterlijk is en rare denkbeelden bezit was al een bekend gegeven.
Oud 27-10-2005, 15:10
Levitating Nun
Overigens hoor ik net op Radio1 dat de Minster van BuZa Iran uit de VN wil zien worden gezet.

EDIT: Perez, ja (u weet wel, die ene die normaal zo gematigd reageert).

Laatst gewijzigd op 27-10-2005 om 15:13.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:12
Verwijderd
Dat was Perez, toch? Ik kan het bericht even niet vinden. Maar hij heeft inderdaad opgeroepen Iran uit de VN te zetten, maar hij beraadde zich nog over de vraag of Israel daar ook een officiëel verzoek toe zou indienen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:15
Levitating Nun
^Daartoe is volgens mij al besloten.

Anyhow, hoe kwalijk en verdervelijk deze uitspraak ook is, ge-uit op een congres genaamd: A World Without Zionism (jawel, rethoriek is een gave ), lijkt me het nóg kwalijker als men Iran nog meer isoleert.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:19
Verwijderd
Hmm, het lijkt me inderdaad niet zo verstandig om Iran de VN uit te kicken. Dat is ook niet echt helemaal in overeenstemming met de ernst van dit 'misdrijf'. Ahmadinejad is gewoon een fanatieke lul, dat wisten we al vantevoren, dus het beste kun je dit soort dingen met een grote korrel zout nemen. Als je Iran uit de VN kickt kweek je ongelooflijk veel haat.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:31
Levitating Nun
Israël is daar en blijft daar, punt. Niemand die daar verandering in zal brengen. En maar goed ook, ze zijn (voor een deel) een zege voor de regio.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Iemand zoekt er ruzie met Sjors uit het White House...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:35
Levitating Nun
En die kan hij krijgen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:38
Love & Peace
Love & Peace is offline
Een of andere Israelische hoogeplaatste legerfiguur zei eerder ( vorig jaar ofzo) dat ze Amerika met manschappen zouden helpen bij een aanval op Iran. Amerika heeft verscheidene malen aangegeven een ( nuclaire zelfs) aanval op Iran niet uit te sluiten.
Nu wat is het verschil met die uitspraken en deze van Iran?

Citaat:
T_ID schreef op 27-10-2005 @ 16:09 :
Ach, dat Iran achterlijk is en rare denkbeelden bezit was al een bekend gegeven.
Hoe kan Iran nou achterlijk zijn? Zeg dan tenminste de Iraanse regering.

Citaat:
En maar goed ook, ze zijn (voor een deel) een zege voor de regio.
Zoals...
Ik zie alleen maar nadelen eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:40
Levitating Nun
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2005 @ 16:38 :
Een of andere Israelische hoogeplaatste legerfiguur zei eerder ( vorig jaar ofzo) dat ze Amerika met manschappen zouden helpen bij een aanval op Iran. Amerika heeft verscheidene malen aangegeven een ( nuclaire zelfs) aanval op Iran niet uit te sluiten.
Niks

Citaat:
Zoals...
Ik zie alleen maar nadelen eigenlijk.
Economisch vooral.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 15:42
Supersuri
Supersuri is offline
Tja het zijn niet echt slimme uitspraken.

Maarja er zijn ook andere landen die tot vernietiging van bepaalde regimes roepen en dat wordt wel goedgekeurd.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 16:36
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Tja, als men Iran graag als het voorbeeld van achterlijkheid ziet, dan moet je vooral zulke uitspraken doen natuurlijk.
Oud 27-10-2005, 17:40
Supreme Dutch
Trap gewoon Israel van de kaart.. ben je van al het gezeik in het Midden-Oosten af..
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 17:51
Levitating Nun
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 27-10-2005 @ 18:40 :
Trap gewoon Israel van de kaart.. ben je van al het gezeik in het Midden-Oosten af..
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 18:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoe kan Iran nou achterlijk zijn? Zeg dan tenminste de Iraanse regering.
Ach, video-opnamen bekeken van een bijeenkomst van de nationalistische partij daar, die samen met de studentenorganisaties ongeveer het enige alternatief vormt voor de theocratie.

Dat, plus dat een slordige 10% van de bevolking aan de heroine is.. Tja..
Oud 27-10-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Of trap gewoon het hele Midden-Oosten van de kaart. Heeft Israel rust en is er ook vrede in het Midden-Oosten.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 18:27
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Kwestie van tijd voordat de zionisten de zee in worden geblazen duur hun gezellige buurtgenoten.
Oud 27-10-2005, 18:33
Levitating Nun
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 27-10-2005 @ 19:27 :
Kwestie van tijd voordat de zionisten de zee in worden geblazen duur hun gezellige buurtgenoten.
Dacht je dat
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 18:38
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 27-10-2005 @ 19:33 :
Dacht je dat
idd wellis van de 6 daagse oorlog gehoord?

Israel maakt korte metten met het hele midden oosten als ze willen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 18:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 27-10-2005 @ 19:38 :

Hmm, maar als Iran gestoord genoeg is om kernwapens te gebruiken dan eindigd het Midden-Oosten eerder als één grote parkeerplaats.

In conventionele oorlogvoering is Israël idd de grootmacht van het Midden-Oosten, ondanks de extreem grote uitgaven van Arabische landen aan wapens, maar over het scenario van een kernoorlog maak ik me zorgen. Ik acht de leiders van Iran namelijk gek genoeg om ook daadwerkelijk kernwapens te gebruiken.
Oud 27-10-2005, 18:48
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:

Denk het niet. Militair mischien wel maar diplomatiek kunnen ze dat niet maken. Omdat de grootste olie reserves in het midden-oosten zitten (israël zelf niet). Zou er wel is gestopt kunnen worden met levering daarvan aan het westen en Israël.

En ik denk dat ze ook niet alles kunnen maken meer omdat pakistan atoomwapens heeft en ik denk nog wel wat landen daar.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Helaas wel. Ook weer een gevolg van het door jodenvriendjes goedkeuren van groffe schendingen van het non-proliferatieverdrag door Israel en het clandestien produceren van een arsenaal waarmee je de halve wereld kunt uitroeien, allemaal onder het mom van 'zelfverdediging'.

Volkenrecht, wasda?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 18:56
Levitating Nun
Citaat:
nare man schreef op 27-10-2005 @ 19:48 :
Helaas wel. Ook weer een gevolg van het door jodenvriendjes goedkeuren van groffe schendingen van het non-proliferatieverdrag door Israel en het clandestien produceren van een arsenaal waarmee je de halve wereld kunt uitroeien, allemaal onder het mom van 'zelfverdediging'.

Volkenrecht, wasda?
jodenvriendjes, wat een fout woord zeg

Afijn, dat 'mom van zelfverdediging' is dus bittere en acute noodzaak. Ik keur het schenden van verdragen niet goed, maar uitbreiding van hetconventionele wapentuig is zeker nodig. Het voortbestaan van Israel hangt er vanaf. Ik geef ze dus geen ongelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 19:08
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:

Volgens mij willen ze dat maar al te graag, maar ik zie het niet gebeuren. Ik denk dat ze te veel gehinderd worden door relaties met bondgenoten die ze niet willen verstoren. Iets waar de meeste landen in de buurt niet zo heel veel last van hebben.
Het lijkt me echt sterk dat israel zijn 100jarig bestaan ooit viert.
Oud 27-10-2005, 19:10
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-10-2005 @ 19:48 :

Volkenrecht, wasda?
Het is niet strijdig met internationaal recht om de WMD te bezitten, zolang je ze maar nooit gebruikt. Voor zover ik weet heeft Israël het meerendeel van die verdragen nooit getekend.
Oud 27-10-2005, 19:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Het verschil is dat Amerika er mee dreigt als Iran zelf een oorlog zou beginnen. Vervolgens dreigt nu Iran inderdaad zelf een oorlog te beginnen. Het beginnen van oorlogen is slechter dan het reageren erop.
Oud 27-10-2005, 20:00
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
McCaine schreef op 27-10-2005 @ 20:11 :
Het verschil is dat Amerika er mee dreigt als Iran zelf een oorlog zou beginnen. Vervolgens dreigt nu Iran inderdaad zelf een oorlog te beginnen.
O?
Ik geloof dat Amerika Iran al wou aanvallen omdat ze nuclaire bommen zouden hebben, maar dat Duitsland en Frankrijk voor diplomatieke onderhandelingen waren.
Ik kan het best fout hebben, maar dat Iran Amerika de oorlog zou hebben verklaard zonder mijn weten is onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 20:05
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2005 @ 21:00 :
O?
Ik geloof dat Amerika Iran al wou aanvallen omdat ze nuclaire bommen zouden hebben, maar dat Duitsland en Frankrijk voor diplomatieke onderhandelingen waren.
Ik kan het best fout hebben, maar dat Iran Amerika de oorlog zou hebben verklaard zonder mijn weten is onmogelijk.
Als de Amerikanen echt Iran hadden willen aanvallen, dan zouden ze zich niet hebben laten tegenhouden door Duitsland en Frankrijk.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 20:10
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-10-2005 @ 21:05 :
Als de Amerikanen echt Iran hadden willen aanvallen, dan zouden ze zich niet hebben laten tegenhouden door Duitsland en Frankrijk.
Misschien konden ze dat niet meer. Een groot deel van de manschappen zit in Irak.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 20:35
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2005 @ 21:10 :
Misschien konden ze dat niet meer. Een groot deel van de manschappen zit in Irak.
Nou ze willen toch weg uit Irak. En een voettocht om Iran binnen te vallen is goedkoper om terug te vliegen na Amerika.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 20:46
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-10-2005 @ 21:10 :
Dat is niet waar. Er zijn ca. 300.000 Amerikanen in Irak. De VS heeft zo'n anderhalf miljoen soldaten buiten hun grondgebied. De hele 1st Infantry Division loopt nog altijd niets te doen in Duitsland bijvoorbeeld.
Oud 27-10-2005, 20:58
Levitating Nun
Imperial Overstretch
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 21:45
Raven
Raven is offline
ach.. er hebben nog eens landen gedacht dat ze israel van de kaart konden vegen.. gezien wat er toen gebeurde denk ik dat iran niet veel kans maakt
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 27-10-2005 @ 22:45 :
ach.. er hebben nog eens landen gedacht dat ze israel van de kaart konden vegen.. gezien wat er toen gebeurde denk ik dat iran niet veel kans maakt
Besef wel even dat het toen gebeurde zonder dat Iran ook maar een poot uitstak. Ik schat de kansen, mocht het gebeuren, hoger in.
Ze hebben vast geleerd van dat fiasco. En Iran zal niet alleen staan, als er immers 1 schaap over de dam is volgen er meer.

Verder zijn ze natuurlijk belachelijk bezig daar maar dat wisten we al veel langer.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 09:37
Joostje
Joostje is offline
En ondertussen is Irael mmooi bezig Palestina van de kaart te vegen...
Oud 28-10-2005, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2005 @ 10:37 :
Als iedereen lang genoeg niets doet lost het probleem zich vanzelf wel op.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 11:19
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
De hele wereld moet natuurlijk achter Israel gaan staan als ze aangevallen worden door Iran. Maar diezelfde hele wereld moet ook eens zorgen er heel snel een Palestijnste staat komt!

Echte gekken stel je nooit tevreden. Zeker niet. Maar ik denk het hele gedoe iets beter uit te leggen is in de Arabische wereld als er eindelijk eens levensvatbare Palestijnse staat is.

Enne beetje offtopic, maar: laat Israel aub per direct stoppen met bijbouwen van nederzettingen!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 11:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is uiteraard een zeer goed argument om dan maar niets te doen aan dat stelletje godsdienstwaanzinnigen in Teheran en bij een eventuele oorlog fluitend toe te kijken.

Juist, not dus.
Oud 28-10-2005, 11:58
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-10-2005 @ 12:34 :
Dat is uiteraard een zeer goed argument om dan maar niets te doen aan dat stelletje godsdienstwaanzinnigen in Teheran en bij een eventuele oorlog fluitend toe te kijken.

Juist, not dus.
Uh, dat zeg ik niet. Ik vind alleen al de aandacht nogal misplaatst en onevenredig verdeeld.
Oud 28-10-2005, 12:10
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2005 @ 12:58 :
Uh, dat zeg ik niet. Ik vind alleen al de aandacht nogal misplaatst en onevenredig verdeeld.
Ja helemaal mee eens.
Zag toevallig gister een docu op bbc "Israel and the Arabs: Elusive peace". Daar word je niet vrolijk van .
Feit is gewoon dat Israel verdrag na verdrag breekt en de hele wereld het gedoogt. De term "jodensvriendjes" is misschien niet gepast, maar wel enigzins berust op de waarheid.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 14:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Wat is dit nu weer voor domme troll?
Oud 28-10-2005, 16:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 28-10-2005 @ 15:11 :
Wat is dit nu weer voor domme troll?
Zie jij Iran nederzettingen bouwen in Israel?
Oud 28-10-2005, 16:17
JCG
JCG is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 27-10-2005 @ 19:23 :
Of trap gewoon het hele Midden-Oosten van de kaart. Heeft Israel rust en is er ook vrede in het Midden-Oosten.
We maken er 1 grote glazenkrater van, al het gezeik weg Isreal iran irak arabie afghanistan. Gewoon alles plat, hadden ze maar geen oorlog tegen het westen moeten beginnen
Oud 28-10-2005, 16:28
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 28-10-2005 @ 13:10 :
Ja helemaal mee eens.
Zag toevallig gister een docu op bbc "Israel and the Arabs: Elusive peace". Daar word je niet vrolijk van .
Feit is gewoon dat Israel verdrag na verdrag breekt en de hele wereld het gedoogt. De term "jodensvriendjes" is misschien niet gepast, maar wel enigzins berust op de waarheid.
Ook mee eens.

Komt omdat er zoveel joden in de Amerikaanse sentaat zitten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 17:11
Levitating Nun
Ahmadinejad neemt uitspraken over Israël niet terug

TEHERAN - De Iraanse president Ahmadinejad heeft vrijdag zijn uitspraken over Israël ‘juist en rechtvaardig’ genoemd. Hij verklaarde tegenover het Iraanse persbureau Irna dat de internationale protesten tegen zijn uitlatingen ‘niet geldig’ zijn. Ahmadinejad zei afgelopen woensdag tijdens een conferentie dat ‘Israël van de kaart geveegd moet worden’.

‘Mijn woorden zijn de woorden van het Iraanse volk’, aldus de president. Volgens Irna sprak hij ook zijn afschuw uit over het ‘internationale zionisme en de expansie-politiek van ‘s werelds arrogantie’, waarmee Israël en de Verenigde Staten worden bedoeld. ‘Het zijn brutale wezens, die denken dat de hele wereld hen moet gehoorzamen’, aldus Ahmadinejad. ‘Zij vernietigen Palestijnse gezinnen en verwachten dat niemand daar iets van zegt’.
bron
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 20:53
juno
juno is offline
Die man is aan het provoceren. Negeren, dat is nog de beste methode.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 20:59
Wammus
Wammus is offline
Ik zie het binnen nu en zeer korte tijd gigantisch fout gaan daar en daar kan Amerika ook geen fuck meer aan doen.

Door dit soort uitspraken lok je reacties uit. ik denk dat als Iran die echt wil dat ze die kunnen krijgen en dat lijkt me toch een wat minder vooruitzicht voor het hele vredesproces daar.
Oud 28-10-2005, 21:12
juno
juno is offline
Het wordt tijd voor een nieuwe koude oorlog, maar dan met anders spelers. Inplaats van communisme versus kapitalisme wordt het islam versus christendom.

Nee, dat is geen slechte ontwikkeling: de alles verlammende patstelling zorgt voor stabiliteit.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 21:21
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
juno schreef op 28-10-2005 @ 22:12 :
Het wordt tijd voor een nieuwe koude oorlog, maar dan met anders spelers. Inplaats van communisme versus kapitalisme wordt het islam versus christendom.

Nee, dat is geen slechte ontwikkeling: de alles verlammende patstelling zorgt voor stabiliteit.
Maar dat zou in feite betekenen dat wij de kant van christendom zouden moeten kiezen. Dan liever de lucht in hoor.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten