![]() |
|||
Citaat:
"Would you appreciate the sunlight without the darkness?" Oftewel je zou niet weten dat het op de hemel goed is, je ziet het als normaal. Ook als iemand het zou vertellen dan zou je het niet snappen, simpel weg, omdat je het kwaad niet kent. Ook vraag ik me af of het leven dan nog zin heeft in de hemel of het leven daar nog interessant is? In het leven op aarde heb je tenminste de drang om het goede te doen, omdat je het kwade kent en erkent. De balans tussen goed en kwaad geeft voor veel mensen denk ik zin aan het leven. Het geeft hen een reden om iets goeds te doen, als reactie op het kwade. Oftewel het kwade en het goede geven zin aan het leven, althans voor mij in iedergeval. Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Stel dat hij de mensen niet zou laten lijden (dus rechtvaardig zou zijn), zou het leven dan nog interessant zijn. Heeft het leven dan nog zin? Misschien is dat zijn reden wel voor zijn onrechtvaardigheid, voor het laten ontstaan van kwaad, namelijk om mensen een reden geven om voor te leven. Dus als je het zo zou bekijken en dit in het verlengde legt van de topictitel, dan beschermt god je juist niet tegen het kwade, want hij wilt het niet. Als hij je wel zou willen beschermen tegen het kwade dan is hij niet almachtig. Want waarom zou hij er dan niets aan doen om je te beschermen en dus zijn wil niet te volgen? Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 10:02. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
In dat opzicht zou de hemel dan een foto zijn waarop iedereen lacht. (want het is er namelijk volmaakt goed) Misschien bedoel je met tijdsbesef, - wat ik noem - direct tijdsbesef (Tijdsbesef waar je direct denkt en direct handelt naar tijd. Bijv. Je afvragen wat je morgen gaat doen.). Ik heb het ook over - wat ik noem - indirect tijdsbesef (Tijdsbesef waarbij je je niet zozeer de tijd afvraagd of er naar handeld, maar weten dat je de mogelijkheid hebt om te handelen en te denken), want dan kan ik het me wel voorstellen. Tijdsbesef is voor mij essentieel voor het leven. Waarom moet je in de hemel god groot maken, dan kan hij zelf toch ook wel, want hij is almachtig. Of bedoel je dit niet? Citaat:
Dus 1: Goed leven (leven) of zonden begaan (dood) die respectievelijk leiden tot: 2: Zalig worden (leven) of ongelovig zijn (dood) die respectievelijk leiden tot: 3: Hemel (leven) of Hel (dood) waarbij het leven en dood proces stopt. Bedoel je zoiets? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
god kan zichzelf toch niet aanbidden. dat begrip almachtig hoeft ook weer niet zo over straat gegooid te worden, hij is idd almachtig in deze zin. machtig genoeg om engelen en mensen te creeeren die hem aanbidden. daartegenover: god is uiteraard in geen geval afhankelijk van mensen. Citaat:
Citaat:
zeer complex voor alle onduidelijkheid: doden: 1. gevallen 2. blijven liggen 3. (natuurlijk dood gaan) 4. hel (met tussen 1 en 2 geboren worden en voor 1 levend geweest zijn(paradijs)) of leven: 1. paradijs 2. (geboorte) 3. verlost worden 4. hemel (met tussen 1 en 2 gevallen zijn, en tussen 3 en 4 natuurlijk dood gaan). wat jij zegt is wel oke. alleen snap ik het verschil niet helemaal tussen 1 en 2, je moet niet eerst goed leven om ergens halverwege zalig te worden, of zonde begaan om ongelovig te zijn. je wordt gelovig of blijft ongelovig, dat heeft niet met je verdere leven te maken. goed leven is dus ook de term niet. jij zou 1 moeten schrappen en dan heb je het compleet. eerst dus gevallen. dan de mogelijkheid in dit leven te kiezen voor dood of leven. dan die dood of leven verwerven in de eeuwigheid. wat een afschuwelijk moeilijke voorstelling van een simpel iets. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
14 ARGUMENT FROM INTELLIGENCE (1) Look, there's really no point in me trying to explain the whole thing to you stupid Atheists -- it's too complicated for you to understand. God exists whether you like it or not. (2) Therefore, God exists. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Geloof je dat je volmaakt bent in de hemel, waarbij denken en doen overbodig is geworden? (Lijkt me saai, misschien omdat ik niet beter weet en mijn hele leven ook denk en doe.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom zou god plezier hebben bij het scheppen van een wereld, het kost hem geen moeite om iets te presteren. Sterker nog er valt niets te presteren, alles is namelijk gelijk (noch moeilijk nog makkelijk). Het enige plezier kan dan zitten in het voor het eerst doen van iets of ter bevestiging van zijn eigen macht. Het kan hem totaal geen plezier geven als wij iets goeds doen, want dat wist hij namelijk al (want hij is alwetend). Citaat:
Was het niet de bedoeling van God dat de mens maar ging vallen? Hij wist dit toch al (alwetend) en kon daar iets aan doen (almachtig), maar hij deed het niet. Of offerde hij een zijn alwetendheid / almachtigheid op om de mens te creëren? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ten eerste kan hij deze waardering zelf maken en ten tweede kost zijn werk hem totaal geen moeite, want als het hem moeite zou kosten dan is hij niet almachtig. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hier op aarde zul je er niks van merken |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ja, wie zich op religie wil baseren (die tenslotte als enige argument voor zichzelf 'het staat geschreven' heeft) en een punt verdedigd dat niet eens 'geschreven staat' staat natuurlijk nogal zwak.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
moeite. jezus had behoorlijke moeite met lijden en toch was hij god. in jouw redenering zou god ook wel de hel in kunnen, want hij is toch 'almachtig'. nee, god heeft de wereld en mensen geschapen naar zijn beeld, daar had hij plezier in, net als elke kunstenaar plezier heeft in zijn werk. ik snap iets niet aan jouw definitie volmaakt, volmaakt is zonder enig gebrek. zonder fouten. die volgende redenering ook, als jij morgen een cadeau krijgt, dan heb je daar geen plezier meer in, want je wist het al, omdat je morgen jarig bent. zoiets. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hier het woordenboek: al·mach·tig (bn.) onbeperkt in macht al·we·tend (bn.) kennis van alles bezittend, van alles op de hoogte zijnd Kortom: als iets de macht van God beperkt, is hij niet almachtig. En ik mag toch hopen dat iedereen wel zat voorbeelden kan bedenken die gewoon onmogelijk zjin om te doen, hoe je het ook went of keerd. Mijn favo voorbeeld: een twee-dimensionaal vierkant vlak vullen met cirkels van dezelfde grootte zonder dat er ruimte overblijft en zonder dat de cirkels elkaar overlappen of over de rand steken. Iets dat onmogelijk is om te doen = een beperking wat dan weer inhoud dat het onmogelijk is om almachtig te zijn. Alwetendheid is ook onmogelijk. Een voorbeeld; het is onmogelijk om tegelijkertijd zowel de exacte positie van een partikel te weten, als zijn exacte snelheid.
||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een kunstenaar is naar erkenning in zijn werk en is er van bewust dat er ook andere goede kunstenaars zijn. Hij weet niet of zijn schilderijen aan zullen slaan en hij is daarom gemotiveerd om zo mooi mogelijk te schilderen in de hoop dat anderen zijn werk mooi vinden. Als dat zo is geeft dat hem plezier, tijdens het schilderen geeft de droom dat anderen het mooi vinden hem plezier. Een alwetende god die opzoek naar erkenning voor zijn werk zou gaan, weet dat er niemand is die zijn werk kan evenaren (almachtig). Ook weet hij dat zijn werk aan zal slaan ja of nee (alwetend). In tegenstelling tot de kunstenaar kan god onmogelijk motivatie hebben om zo mooi mogelijk werk te leveren, want hij weet dat het het beste van het beste (almachtig) is en weet wat het resultaat zal zijn (alwetend). Hoe kan hij plezier hebben aan het feit dat hij weet dat mensen het mooi vind wat hij gedaan heeft? Wat is er mis met mijn definitie van volmaakt, want dat is precies zo als jij het zegt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is net zoiets als de grote-muur discussie.. Kan god een muur bouwen die zo sterk is dat ie 'm zelf niet meer kan slopen? Ja, hij kan een muur bouwen, die muur is zo sterk dat zelfs hij hem niet neer kan halen. Op dat moment is die muur dus een beperking van zijn macht. Wat doet hij dan, hij maakt zichzelf sterker zodat hij de muur alsnog kan slopen en dus de beperking opheft. Wat vervolgens ook weer inhoud dat hij dus in feite GEEN muur kan maken die hij zelf niet kan slopen, etc...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Sodom en Gomorra verklaard door wetenschappers? De Veroorzaker | 108 | 02-05-2008 02:09 | |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
islam ` =zwart wit= | 193 | 25-02-2005 20:37 | |
profeties die zogenaamd over jezus gaan maar ik stel er ?tekens bij. Isa | 67 | 01-08-2004 09:43 | |
De Kantine |
Zwartboek van de wereld niceman1984 | 29 | 29-03-2004 19:08 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |