Oud 16-11-2005, 01:34
Verwijderd
'k Kom uit het land van Raymzter en Ali B
Het land van JvT, Lange Frans en van Baas B
Het land waar door rappers wordt ondergepresteerd,
Maar door de domheid van de schapen worden gewaardeerd.
Het land waar de massa door een raptekst wordt gegrepen,
Terwijl de tekst eigenlijk vol moet staan met rode strepen.
Geen kennis van grammatica (hijgen) en syntaxis (nogmaals),
Omdat bij rappers omgaan met kritiek altijd straks is.

'k Kom uit het land waar het een schande is om slim te zijn
Het land waar het nog loont om steevast asociaal te zijn
Want is het 'vet' om te vermelden dat je mensen haat,
Dat je een ander niet vertrouwt en niet in zijn waarde laat.
Het land waar deze rappers rijmen als rotte vis
En je mag zelluf in gaan vullen -- hoe vet dat is
Met hits van de Tokkies (hijg), en van 'komt ie dan' (meer gehijg),
Liedjes als 'topje van mijn zus' en 'Het land van'.

'k Kom uit het land waar je - al ben je zo gestoord
En staat je lied zo vol fouten - nog serieus genomen wordt.
Het land waar rappers boos vermelden dat blowen hier mag
Om vervolgens stoned rond te lopen elke dag.
Ze ruien op en zetten aan tot uiting van frustratie
Maar vooralsnog weten ze niet wat ze doen met onze natie.
Ze rijmen uurtjes (hijg) op minuutjes (nog meer gehijg)
En hijgen maar dat het ze een lieve lust is.

Het is niet ritmisch, noch iets wat daar op lijkt misschien
Maar waarom geraakt een dergelijke farce in de top tien?
Er wordt te pas en te onpas gebruik gemaakt van anglicismen,
Zodat een woord als 'degelijk' verworden is tot archaïsme.
Vandaag op TMF - ik zapte net toevallig langs die mondige
Miljushka, die problemen had met het woord 'aankondigen'.
'Moeilijk woord', zei ze er nog achter, en toen brak mijn klomp,
De Nederlandse samenleving wordt meer en meer afgestompt.

'k Kom uit het land van Raymzter en Ali B
Het land van JvT, Lange Frans en van Blaas B
Er klopt verdomme geen ene reet van die zinnen,
Waarom mogen deze mensen überhaupt de studio nog binnen?
De woorden zijn lukraak neergezet, sluiten niet bij elkaar aan,'
Maar in dit land wordt dat gedoogd, wordt er niets aan gedaan.
Als we nog een toekomst willen die we niet betreuren,
Haal eens al die rappers weg, wat zou er dan gebeuren?

Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 01:38.
Advertentie
Oud 16-11-2005, 02:02
Verwijderd
Een paar quotes uit de tekst waar ik braakneigingen en een heel tranendal van kreeg.

'Plunderen de wereld noemen het de gouden eeuw
Kom uit het land van wietplantages en fietsvierdaagses'

Hoezo plunderden wij de wereld? Wat hebben fietsvierdaagses met wietplantages te maken? Deze laatste vraag kan hier nog worden afgedaan met dat het een stijlvorm is, maar het blijkt later dat er geen enkele structuur zit in de gebruikte voorbeelden uit dit land.

'Het land waar je een junkie om een fiets kan vragen'

tsja

'Kom uit het land van, het land van Lange Fransie
Dit is het land waar ik thuis kom na vakantie '(aah/hijg)

het land van het land van, en Lange Fransie? Jezus.
En vervolgens na een stuk dat lijkt of afzeiken, terwijl dat niet consistent wordt doorgevoerd en dan zeggen dat je er thuis komt, met veel gehijg natuurlijk. En waar is het onderwerp in de eerste zin?

'Het land van gierig zijn
een rondje geven is te duur
de vette hap van de Febo trek je uit de muur '

Het land van gierig zijn? Wat is dat voor zin? En dan die vage postulaten. Wat heeft de vette hap van Febo met Nederland te maken? Alsof je niet in vrijwel elk land fastfood uit de muur kunt trekken?

'(...) maakt gewoon helemaal niet uit)
De Baas B komt toch wel weer uit Diemen-Zuid'

Jezus, wat een kutzin ook weer. Waarom juichen deze mensen zo hard om zulke onzin?

'Het land van rellen tussen Ajax en Feyenoord
Maar wanneer Oranje speelt iedereen er bij hoort '

Frans, Je was aan het afkraken, weet je nog?

'Het land waar we elke dag hopen op wat beter weer
Die Piet Paulusma vertrouw ik voor geen meter meer
Het land dat vrij is sinds ‘45
Het land waar ik blijf, 'k vind het er heerlijk (aah)
Eerlijk ' (hijg/ah)

Hoezo? Volgens mij hopen we helemaal niet elke dag op beter weer. Wat heeft Piet Paulusma hiermee te maken? Hij stelt het niet rooskleuriger voor dan het is.
Hoezo is Nederland vrij sinds '45?
En als je zo ontzettend veel zeikt, waarom vindt je het dan eerlijk zo heerlijk? En dan dat vreselijke gehijg.

'En XTC export nummer 1 is '

Nee, dat slaat nergens op.

'Kom uit het land waar Andre Hazes
Over 100 jaar in elk café nog steeds de baas is '

Dat vraag ik me af. Hoe kom je erbij?

'Kom uit het land waar Peter, Gert-Jan, Raymond en Jutten
Frans, Bart en Ali de game runnen'

Wie zijn dat? En wat is dan 'de game'?

'En je mag zelf weer gaan vullen hoe vet dat is'

Hoe durf je trots te zijn op zo'n zin als je jezelf serieus wil nemen als muziekmaker en je een voorbeeldfunctie hebt voor een grote groep Nederlanders, blijkbaar.

'Het land waar als je rijk wordt je zoveel inlevert
Dat je bij jezelf denkt, hoeveel zin heeft het? '

Wat een bullshit. Eerst hypocriet meedoen aan reclame maken voor allerlei commerciële rampen en vervolgens zeiken over het sociaal-democratische karakter van onze rechtsstaat?
En hoezo zou het doel van je leven moeten zijn om rijk te worden?

'Dit is het land waar ik verloren heb, bedrogen ben
Kom uit het land waar ik geboren en getogen ben '

Je hebt verloren en bent bedrogen, waarom wilde je ook alweer hier blijven? En vind je het gek dat je uit het land komt waar je geboren bent?

'Kom uit het land met de meeste culturen per vierkante meter
Maar men is bang om bij de buren te gaan eten '

Nederland heeft niet de meeste culturen per vierkante meter. En men is ook niet bang om bij de buren te gaan eten. Sommige mensen wel ja, maar die heb je overal. Wat wil je nou zeggen?

'Maar shit is fucking bitter wanneer niemand het hoort'

Pardon? Hoe kan je je hier mee identificeren?

'Ik deel mijn land met Turken (hijg) en Marokanen (hijg),
Antilianen, Molukkers en Surinamers'

Ik zou 'Marokanen' anders schrijven en 'Antilianen' ook, maar los daarvan, waarom steeds dat gehijg tussendoor? Dat is zo ontzettend naar. En nogmaals, waar gaat dit over echt?

'Het land waar we samen veels te veel opkroppen
En wereldwijd gerepresent zijn door Harry Potter'

Veel te veel, niet veels te veel. En we kroppen helemaal niet te veel op, zijn er nog niet genoeg hooligans. Misschien kan je beter op een normale manier met je gevoelens omgaan dan je kapot te blowen/drinken/roken en vervolgens dingen te slopen. Representen is ook weer zo'n foeilelijk anglicisme. En wat kom je nou doen met je Harry Potter verhaal. Niet dat ik zo'n voorstander ben van Jan-Peter Balkenende, maar je geeft wel een heel stel schapen een negatief idee over onze regering. En kijk eens naar de Rita-Jugend?

'Het land waar apartheid, internationaal
het meest bekende woord is uit de Nederlandse taal'

Zou je denken? Ik vraag het me af. En dan?

'Het land dat eet om zes uur en ook nog eens op tijd komt
Dit is het land waar ik zal overwinnen aan het einde '

Dit land eet niet om 6 uur. En komt al helemaal niet op tijd. Wis en drie. Waarom krijgen deze mensen geen stokslagen? Wat is dan het einde? En wat bedoel je met overwinnen? Wat is hier aan de hand?

'Dit is voor Nederland, Baas B, Lange Frans'

Flikker toch op. Ga maar voor IJsland zingen.

Om Ali B te quoten: Waar gaat dit heen?

Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 02:05.
Oud 16-11-2005, 10:36
vidaaa
vidaaa is offline
Waar maak je je toch weer druk om

Jouw versie is minstens net zo slecht
Oud 16-11-2005, 11:27
JoV
JoV is offline
Je tekst loopt goed, ik vind je kritiek vaak terecht maar je komt erg arrogant over. Verder kloppen sommige van je kritieken niet.

Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 16-11-2005 @ 03:02 :
Een paar quotes uit de tekst waar ik braakneigingen en een heel tranendal van kreeg.

'Plunderen de wereld noemen het de gouden eeuw
Kom uit het land van wietplantages en fietsvierdaagses'

Hoezo plunderden wij de wereld?
Tijdens de Gouden Eeuw dus.

Wat hebben fietsvierdaagses met wietplantages te maken?
Waarom moeten fietsvierdaagses iets met wietplantages te maken hebben?

'Het land waar je een junkie om een fiets kan vragen'

'Tsja' is ook niet echt een steekhoudend argument.

'Kom uit het land van, het land van Lange Fransie
Dit is het land waar ik thuis kom na vakantie '(aah/hijg)

het land van het land van, en Lange Fransie?
En waar is het onderwerp in de eerste zin?
Rap staat in spreektaal. In de spreektaal kun je zeggen 'Kom uit het land van'.

'Het land van gierig zijn
een rondje geven is te duur
de vette hap van de Febo trek je uit de muur '

Het land van gierig zijn? Wat is dat voor zin?
Daar staan Nederlanders om bekend.

'Het land waar we elke dag hopen op wat beter weer
Die Piet Paulusma vertrouw ik voor geen meter meer
Het land dat vrij is sinds ‘45
Het land waar ik blijf, 'k vind het er heerlijk (aah)
Eerlijk ' (hijg/ah)

Ja daar hopen veel mensen wel op, omdat ze zeuren over het weer en zeuren omdat ze vinden dat de weersvoorspellingen niet kloppen.

Hoezo is Nederland vrij sinds '45?
WO2
Vind het er heerlijk kan je opvatten als 'ondanks dit alles vind ik het er toch heerlijk.

'Kom uit het land waar Andre Hazes
Over 100 jaar in elk café nog steeds de baas is '

Door je kritische gezeik wil je alles afkraken, terwijl je best weet dat je dit niet letterlijk moet nemen.

'Kom uit het land waar Peter, Gert-Jan, Raymond en Jutten
Frans, Bart en Ali de game runnen'

Wie zijn dat? En wat is dan 'de game'?
Dat zijn rappers en 'de game runnen' is een uitdrukking van de straat.

'En je mag zelf weer gaan vullen hoe vet dat is'

Hoe durf je trots te zijn op zo'n zin als je jezelf serieus wil nemen als muziekmaker en je een voorbeeldfunctie hebt voor een grote groep Nederlanders, blijkbaar.

Misschien helpt het als je de zin goed quote.

Wat een bullshit. Eerst hypocriet meedoen aan reclame maken voor allerlei commerciële rampen en vervolgens zeiken over het sociaal-democratische karakter van onze rechtsstaat?
En hoezo zou het doel van je leven moeten zijn om rijk te worden?

Hij probeert de mening van 'het volk' te geven, niet zijn eigen mening.

'Dit is het land waar ik verloren heb, bedrogen ben
Kom uit het land waar ik geboren en getogen ben '

Je hebt verloren en bent bedrogen, waarom wilde je ook alweer hier blijven?

Omdat hij hier zoveel heeft meegemaakt dat hij van het land houdt.

'Kom uit het land met de meeste culturen per vierkante meter
Maar men is bang om bij de buren te gaan eten '

Nederland heeft niet de meeste culturen per vierkante meter. En men is ook niet bang om bij de buren te gaan eten. Sommige mensen wel ja, maar die heb je overal. Wat wil je nou zeggen?

Hij wil zeggen dat er veel wantrouwen is tussen de verschillende culturen in Nederland.

'Ik deel mijn land met Turken (hijg) en Marokanen (hijg),
Antilianen, Molukkers en Surinamers'

Ik zou 'Marokanen' anders schrijven en 'Antilianen' ook, maar los daarvan, waarom steeds dat gehijg tussendoor? Dat is zo ontzettend naar. En nogmaals, waar gaat dit over echt?

Ik zou een goede lyricssite opzoeken als ik jou was. Maar los daarvan is 'waar gaat dit over echt' ook geen grammaticaal correcte zin en daarnaast ook nog eens geen argument.

'Het land waar we samen veels te veel opkroppen
En wereldwijd gerepresent zijn door Harry Potter'

Veel te veel, niet veels te veel. En we kroppen helemaal niet te veel op, zijn er nog niet genoeg hooligans. Misschien kan je beter op een normale manier met je gevoelens omgaan dan je kapot te blowen/drinken/roken en vervolgens dingen te slopen. Representen is ook weer zo'n foeilelijk anglicisme. En wat kom je nou doen met je Harry Potter verhaal. Niet dat ik zo'n voorstander ben van Jan-Peter Balkenende, maar je geeft wel een heel stel schapen een negatief idee over onze regering. En kijk eens naar de Rita-Jugend?

Nederlanders staan bekend als stug in het buitenland. De oorzaak hiervan ligt volgens de rap door het opkroppen van emoties. Wat is er mis met kritiek op de regering?

'Het land waar apartheid, internationaal
het meest bekende woord is uit de Nederlandse taal'

Zou je denken? Ik vraag het me af. En dan?
Apartheid is het enige Nederlandse woord in de Engelse taal ja.

'Het land dat eet om zes uur en ook nog eens op tijd komt
Dit is het land waar ik zal overwinnen aan het einde '

Dit land eet wel om zes uur, veel vroeger dan andere landen.

'Dit is voor Nederland, Baas B, Lange Frans'

Flikker toch op. Ga maar voor IJsland zingen.

Weer een lekker argumenet van je.

Om Ali B te quoten: Waar gaat dit heen?
Oud 16-11-2005, 11:31
Reem
Reem is offline
Waar gaat het heen met jou?
Oud 16-11-2005, 12:40
Porcelain
Porcelain is offline
Zoals Vidaaa al zei: jouw tekst is minstens zo slecht. Ik vind het origineel zelfs beter.

'Plunderen de wereld, noemen het de gouden eeuw.' Wat is hier mis mee? Europeanen voeren in die tijd rond de wereld, gingen ergens aan land en haalden er grondstoffen vandaan.

Oh, hee, nu zie ik dat mijn voorganger ook al op je kritiek heeft gereageerd, maar ik ga toch even door.

Jij snapt het doel van de tekst van Lange Frans en Baas B niet, denk ik. Zij beginnen met een soort van kritiek op Nederland, waarna blijkt dat Nederland behalve mindere kanten ook hele goede kanten heeft en de heren toch veel van hun land houden. Het heeft een vertederde toon.

En Piet Paulusma is een begrip in Nederland, wij geven hem de schuld van het weer.

Nederlanders staan inderdaad bekend om hun gierigheid, en aangezien Baas B en Lange Frans allerlei typisch Nederlandse dingen aangrijpen in deze tekst is de gierigheid natuurlijk onmisbaar.

Lees dit eens als: Hoeveel zin heeft het bij ons om rijk te worden? Dit is toch gewoon een waarheid: wij betalen een hele hoop belasting. De heren leveren hier niet eens kritiek op, ze zeggen het alleen, het is iets herkenbaars.

Je vraagt: waarom dat gehijg ertussendoor? Misschien omdat men moe wordt van rappen? Dat heeft absoluut niet iets met de tekst zelf te maken. Net als de spelfouten die jij eruithaalt: heb je hun eigen versie van de geschreven tekst? Volgens mij heb jij je songtekst gewoon van songteksten.com en daar hebben de heren niets mee te maken.

Het 'niet bij de buren durven eten' is ook iets waar Nederland bekend om staan. Weer gewoon iets typerends. En Nederland heeft veel culturen, misschien niet de meeste per vierkante meter, maar hoe weet jij, James, dat dat níet zo is?

En verder heeft JoV overal al kritiek op gegeven waar ik me in kan vinden. Ik vraag me af waarom jij zoveel kritiek levert op een (voor een raptekst nog vrij goede) rap, en er vervolgens zelf een slechte parodie op schrijft. Ik heb je trouwens wel vaker rap-achtige teksten zien schrijven. En ook spelfouten.

Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 12:43.
Oud 16-11-2005, 14:19
Verwijderd
Mijn tekst is absoluut minstens net zo slecht. Het lag geheel niet in mijn bedoeling om hiervan nog iets goeds te maken.

Over het gehijg, dat wordt ook gebruikt op momenten dat hijgen absoluut niet nodig is. 'Ik deel mijn land met Turken (hijg) en Marokkanen (hijg). En de 'aaahs' aan het einde van een couplet zijn ook niet nodig.

Ik had ook het idee dat ze inderdaad proberen aan te geven dat ze van Nederland houden, ondanks alle negatieve dingen, het blijft hun land. Maar ze brengen dat op een ontzettend kloterige manier.

Dat Nederlanders worden gezien als gierig weet ik wel. Het ging mij om de syntaxis van de zin. Overigens zie ik mezelf ook als Nederlander en ben ik absoluut niet gierig.

Dat zij Piet Paulusma gebruiken om aan te geven dat ze beter weer willen (volgens mij hebben we overigens genoeg mooie dagen hier en heb ik ook geen problemen met kou, wind en regen) is op zich geen probleem. Het gaat erom dat de huidige generatie wordt doodgegooid met allerlei bekende Nederlanders die zeggen anderen te haten en niet te vertrouwen. Veel tieners op VMBO-scholen zijn zich zo gaan gedragen en praten ook in termen van haat en niet vertrouwen, ze zijn zo gaan denken en zich zo gaan gedragen.

Er worden ook al verbanden gelegd tussen videoclips op TMF/MTV en verkrachtingen. De bullet theory van voor de Tweede Wereldoorlog lijkt weer van toepassing te worden, omdat veel jongeren niet genoeg referenties hebben aan de andere kant van wat er op televisie wordt getoond.
Duizenden jaren geleden wees Plato er al op dat de bewegende beelden aan de muur - de schimmen - werden gezien als waarheid. En het geluid dat de gevangenen hoorden dichtten zij toe aan de schimmen. En wat ze zagen dat was 'waar' en 'goed'. En wat 'waar' is en 'goed', dat wil je ook, en dus ga je dat imiteren. En als je slechts TMF kijkt en de rest van de tijd rondhangt met anderen die dat ook doen...
Oud 16-11-2005, 14:39
CSN
CSN is offline
Echt, hulde voor die kritiek, ik had het er laatst nog met iemand over die dat "Het land van .." lied helemaal geweldig vindt, en KOTS.

"Diepgaand," vond ze het - maar dat is er het erge aan, dat al die verdomde mensen denken dat het een diepgaande tekst is, alleen maar omdat er één of twee zogenaamd politiek-getinte zinnen in staan - HALLO HALLO de FEBO is niet diepgaand en Feyenoord ook niet.

Laat ze trouwens eens een echt maatschappij-kritische tekst schrijven, of wat mij betreft een fijn nationalistisch liedje zodat we ook eens van dat Wilhelmus afkunnen, in plaats van dit "we eten van beide walletjes mee" geblaat. Ik geloof niet dat hun doel was een wel-overwogen opsomming van de goede en slechte kanten van Nederland te maken.

Over jouw rap: Beter dan die van Lange Frans en Baas B. Het loopt echter niet overal even goed, en ik denk dat zelfs een welgeoefend rapper met bepaalde zinnen erg veel moeite zou hebben, maar creatief is de tekst wel.

Ik denk dat je een briljant dichter/tekstschrijver zou zijn als je niet altijd zo bezig met imponeren zou zijn.

Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 16:38.
Oud 16-11-2005, 14:42
Porcelain
Porcelain is offline
Plato bedoelde met zijn schaduwen toch wel iets anders. Dat heeft met t.v. niets te maken.

Maar dat je je beklaagt over de rappers van tegenwoordig vind ik wel terecht, ik begrijp alleen absoluut niet waarom je dan deze vredelievende tekst uitkiest om af te zeiken. Toen ik hem voor het eerst hoorde vond ik dat het vrij respectvol, aardig was geschreven. Dat wil ik juist aanmoedigen. In Nederland valt het zoiezo wel mee met de rappers: velen schrijven nummers over respect, racisme, 'waar gaat dit heen', 'hoeveel moeten er nog komen'. De teksten zijn wat simpel, maar een groot deel van de Nederlanders is ook simpel. Ik heb liever dat zij zich aangesproken voelen door rappers als Lange Frans en Baas B (nou ja, door hun nummers dan, want zelf schijnen het geen schatjes te zijn) dan die gasten die zingen over die chickies met Dubbel D's (in de tent).

Neem dan één van die gangstahmothafocker-nummers met clips waarin de neus van zo'n rapper tussen de billen van een halfnaakt meisje zit en ze over zichzelf zingen als pooiers die iedereen neerschieten die ze tegenzit, om af te zeiken. Dat heeft pas een slechte invloed.
Oud 16-11-2005, 14:45
CSN
CSN is offline
Daar heb je ook wel gelijk in: Deze rappers zijn geen slechte jonges, het zijn niet de criminele vrouw-onvriendelijke mannen die je in de VS zoveel tegenkomt, maar ik vind het zo zonde om half Nederland met open mond en opgeheven handen naar die rap van lange Frans en Baas B te zien luisteren.
Oud 16-11-2005, 14:49
JoV
JoV is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 16-11-2005 @ 15:42 :
Plato bedoelde met zijn schaduwen toch wel iets anders. Dat heeft met t.v. niets te maken.

Maar dat je je beklaagt over de rappers van tegenwoordig vind ik wel terecht, ik begrijp alleen absoluut niet waarom je dan deze vredelievende tekst uitkiest om af te zeiken. Toen ik hem voor het eerst hoorde vond ik dat het vrij respectvol, aardig was geschreven. Dat wil ik juist aanmoedigen. In Nederland valt het zoiezo wel mee met de rappers: velen schrijven nummers over respect, racisme, 'waar gaat dit heen', 'hoeveel moeten er nog komen'. De teksten zijn wat simpel, maar een groot deel van de Nederlanders is ook simpel. Ik heb liever dat zij zich aangesproken voelen door rappers als Lange Frans en Baas B (nou ja, door hun nummers dan, want zelf schijnen het geen schatjes te zijn) dan die gasten die zingen over die chickies met Dubbel D's (in de tent).

Neem dan één van die gangstahmothafocker-nummers met clips waarin de neus van zo'n rapper tussen de billen van een halfnaakt meisje zit en ze over zichzelf zingen als pooiers die iedereen neerschieten die ze tegenzit, om af te zeiken. Dat heeft pas een slechte invloed.
Amen.
Oud 16-11-2005, 14:55
Porcelain
Porcelain is offline
Ja, maar waaar moeten ze dan naar luisteren? Het grootste deel is echt niet intelligent genoeg voor, ehh, tsja, intelligentere muziek. En dus vind een groot deel ditsoort nummers, ehh, tsja, diepgaand dus.

Laatst zei iemand tegen mij dat ik wel mijn neus kon optrekken voor de alto-zielige-spiegelgedichtjes en de raps van tegenwoordig, maar dat zo'n gedicht/rap waarschijnlijk toch wel meer publiek zou trekken dan een moeilijker gedicht zoals sommigen hier op DoP al, laat staan beroemde dichters.
Oud 16-11-2005, 15:01
Verwijderd
Dankjewel voor deze tips. Ik denk dat ik de volgende keer inderdaad een van de minder respectvolle PIMPS onder vuur zal nemen.

Bij sommigee zinnen moet je af en toe een rust inbouwen om goed uit te komen. Normaal houd ik daar niet van, maar het kon hier goed, omdat ze dat zelf ook in hun liedje hebben.

Ik ben wel blij om te zien dat er in ieder geval meer mensen zijn die braakneigingen krijgen bij de manier waarop met deze liedje en met bijvoorbeeld de Tokkies - ik steek mijn buren in de fik en word een BN'er.
Oud 16-11-2005, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 16-11-2005 @ 15:55 :
Ja, maar waaar moeten ze dan naar luisteren? Het grootste deel is echt niet intelligent genoeg voor, ehh, tsja, intelligentere muziek. En dus vind een groot deel ditsoort nummers, ehh, tsja, diepgaand dus.

Laatst zei iemand tegen mij dat ik wel mijn neus kon optrekken voor de alto-zielige-spiegelgedichtjes en de raps van tegenwoordig, maar dat zo'n gedicht/rap waarschijnlijk toch wel meer publiek zou trekken dan een moeilijker gedicht zoals sommigen hier op DoP al, laat staan beroemde dichters.
Misschien moeten we ons massaal op de top 40 gaan storten en ons als songwriter aanmelden.
Oud 16-11-2005, 15:13
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 16-11-2005 @ 15:19 :
Duizenden jaren geleden wees Plato er al op dat de bewegende beelden aan de muur - de schimmen - werden gezien als waarheid. En het geluid dat de gevangenen hoorden dichtten zij toe aan de schimmen. En wat ze zagen dat was 'waar' en 'goed'. En wat 'waar' is en 'goed', dat wil je ook, en dus ga je dat imiteren.
En Aristoteles beweerde het omgekeerde. Door naar gewelddadige beelden te kijken geeft dat ruimte aan die gevoelens waardoor je uiteindelijk zelf minder gewelddadig zal worden. De discussie over gewelddadige/ongewenste beelden is al zo oud als die over de kip en het ei, en wordt telkens weer opnieuw opgelaaid bij een nieuwe vorm van media (fototechniek, film, televisie, games, enz.).

En Porcelain, Plato's schaduwen hebben indirect wel met t.v. te maken. Naar mijn weten gebruikte hij het voorbeeld namelijk ook om tijdens discussies over dit onderwerp zijn eigen standpunt kracht bij te zetten (d.w.z. 'gewelddadige beelden leveren gewelddadige mensen op').
Oud 16-11-2005, 15:14
Porcelain
Porcelain is offline
Nee, dat bedoel ik helemaal niet. Ik bedoel alleen dat het niet zo intelligente gedeelte zich laat aanspreken door datsoort teksten, en dat het flauw is die zo af te zeiken, want zij voelen net zo goed niks voor gedichten waar jij en ik wat voor voelen.

Oftewel: die songwriters moeten er ook zijn.

Edit: dat was dus @james
Oud 16-11-2005, 16:01
vidaaa
vidaaa is offline
Als veel mensen gelukkig worden wanneer ze een slecht nummer horen dan is het gewoon een goed nummer. Ook al vindt de intellectuele elite van niet.
Oud 17-11-2005, 01:24
Verwijderd
Citaat:
vidaaa schreef op 16-11-2005 @ 17:01 :
Als veel mensen gelukkig worden wanneer ze een slecht nummer horen dan is het gewoon een goed nummer. Ook al vindt de intellectuele elite van niet.
Ik zie mijzelf niet als intellectuele elite. En ik ben blij dat er mensen zijn met meer idealen dan jij. Waarom leg jij je er direct bij neer dat het niveau van de mensen waar we mee samenleven daalt? Strijd! Het enige waar ons leven voor bedoelt is, is de krijg.
Oud 17-11-2005, 07:19
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 17-11-2005 @ 02:24 :
Ik zie mijzelf niet als intellectuele elite. En ik ben blij dat er mensen zijn met meer idealen dan jij. Waarom leg jij je er direct bij neer dat het niveau van de mensen waar we mee samenleven daalt? Strijd! Het enige waar ons leven voor bedoelt is, is de krijg.
- Ik zeg niet dat ik jou zie als intellectuele elite
- Ik zeg niet dat het niveau van de mensen waarmee we samenleven daalt
- Je hebt echt geen idee wat voor en hoeveel idealen ik heb

Hou nou eens op met verkeerd interpreteren.
Oud 17-11-2005, 10:29
Verwijderd
Vidaaa, het is goed om te horen dat je idealen hebt.

Vertel eens?
Oud 17-11-2005, 12:47
Soapsie
Soapsie is offline
Waar een mens zich al niet druk om maakt...
Oud 17-11-2005, 13:44
Porcelain
Porcelain is offline
James? Waarop baseer jij dat het niveau daalt?
Oud 17-11-2005, 20:38
Halogeen
Halogeen is offline
Ah, James, nu heb je het voor me verpest

Ik vond het zo'n leuk liedje.

Het is zo waar wat ze zeggen weet je, en ik vind het kei knap ook dat ze dat zo maar durven zeggen zeg maar enzo. ik vin da je da wel respect voor moet hebbe.
Oud 18-11-2005, 00:27
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 17-11-2005 @ 14:44 :
James? Waarop baseer jij dat het niveau daalt?
Het percentage 16-jarigen dat nog weet wanneer de Tweede Wereldoorlog was ligt onder de 15%. Bijvoorbeeld.
Oud 18-11-2005, 06:18
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 18-11-2005 @ 01:27 :
Het percentage 16-jarigen dat nog weet wanneer de Tweede Wereldoorlog was ligt onder de 15%. Bijvoorbeeld.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Aangezien de bevrijding dit jaar 60 jaar geleden is, ben ik van mening dat dit uitgebreid behandeld is op middelbare scholen.

Overigens, hoe meer domme mensen zich uitlaten in de media, hoe intellectueler jullie lijken.
Advertentie
Oud 18-11-2005, 08:38
Reem
Reem is offline
Citaat:
Ik vraag me af waarop je dat baseert, want net zoals Vaal heb ik hier mijn twijfels over. En bovendien: wanneer was men dan intelligenter? Ik geloof dat er altijd sprake is geweest van enerzijds een 'massa' en van anderzijds mensen die daartoe niet behoren, en ik denk zelfs dat dat vroeger nog wel erger was dan tegenwoordig.
Wat wil je er aan doen?
Oud 18-11-2005, 09:05
ExVaal
ExVaal is offline
Even terzijde, mijn reacties in dit topic zijn puur voor de discussie. Dit heeft niets met mijn persoonlijke vete met James_25cm_Bond te maken.
Oud 18-11-2005, 10:57
Verwijderd
Twee dagen terug bekende Van der Hoeven nog dat er inderdaad problemen zijn bij kennisoverdracht in de Tweede Fase. Die is er namelijk niet.

Wat ik er aan wil doen is een heel andere vraag. En aan de andere kant. Dat weet je al...
Oud 18-11-2005, 11:09
Reem
Reem is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 18-11-2005 @ 11:57 :
Twee dagen terug bekende Van der Hoeven nog dat er inderdaad problemen zijn bij kennisoverdracht in de Tweede Fase. Die is er namelijk niet.

Wat ik er aan wil doen is een heel andere vraag. En aan de andere kant. Dat weet je al...
Dat ben ik met je eens: de Tweede Fase werkt niet. Er zijn te veel vakken en er is geen ruimte voor verdieping. Ik zit er nog midden in (alhoewel, ik heb reeds twee derde deel afgelegd) en ik vind het jammer. Ik meen ook dat hier iets aan veranderd moet worden en gelukkig ziet Van Der Hoeven dit in, maar kun je door de slechte werking van de Tweede Fase direct aannemen dat mensen steeds dommer worden? Dat geloof ik niet.
Oud 18-11-2005, 11:24
botervleug
botervleug is offline
Ik heb de tweede fase als een van de eerste mensen gedaan. er was voldoende kennisoverdracht, veel werkstukken maken en veel begeleiding. zat ik gewoon op een goede school of is het gemiep over de tweede fase overdreven? ik geloof dat ik zelfs een schoolkrantstukje in die tijd over dit onderwerp heb geschreven. mijn conclusie over de tweede fase was en is positief.

men moet eens rekening houden met het feit dat een onderwijsvernieuwing zo 25 jaar kan duren. de gevolgen van de mammoetwet uit '85 zijn nu ongeveer pas echt bekend en die vernieuwing wordt in het basisonderwijs in 2007 afgerond. men moet niet door kinderziektes ervan uitgaan dan een principe niet werkt. (denk even aan de ontwikkeling van het vliegtuig) langetermijndenken is een woord dat niet meer voorkomt bij politice. ze kijken niet verder dan hun ambstermijn lang is.
Oud 18-11-2005, 13:09
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vroeg me ook al af of mijn school uitzonderlijk goed was. En of de examens nu dan zoveel makkelijker zijn dan vroeger.
Misschien weten we minder feiten dan vroeger, maar zeg nou zelf, waarom zou ik allerlei wiskundeformules uit mijn hoofd gaan leren terwijl ik ze tegenwoordig binnen een minuut op kan zoeken. En goed, als je niet weet wanneer WOII was vindt men dat raar, maar waarom eigenlijk? Het gaat toch niet om de jaartallen, het gaat om de gebeurtenis. Wat heb je aan een viertal cijfers?
Oud 18-11-2005, 13:29
Verwijderd
Je hebt een punt, we zouden dus eerst 'dom' moeten definiëren alvorens we al dan niet vaststellen of deze waarde toe- dan wel afneemt.
Een feit op zich heeft geen intrinsieke waarde, maar een groot aantal feiten bij elkaar geeft je een breder beeld van de wereld. Het lezen van boeken, het kennen van de geschiedenis (die zich bovendien herhaalt, maar wie weet dat nog), de zelfkennis die is vergaard door duizenden jaren van filosofie.
Het moge duidelijk zijn dat daar steeds minder mensen aan toe komen. Buiten school om is het sport, msn, TMF en rondhangen met vrienden en binnen de school is er ook geen ruimte meer voor. En wat leer je nou helemaal van werkstukken op het moment dat je al je informatie van internet haalt en deze op een bepaalde volgorde zet?
Kijk eens naar het verschil in aantal boeken dat in de oude stijl gelezen moest worden voor de boekenlijst en het aantal van nu? Bedenk je eens hoe ontzettend het grammaticale inzicht en het vocabulaire zijn verkleind sinds de komst van msn, cu2 en rappers die zelf grote taalgevoeligheid ontbreekt.
Het komt regelmatig voor dat 4 vwo-leerlingen mij onderbreken om te vragen wat een woord als 'referentiekader', 'wederzijds' of 'authentiek' betekent.

Wat denk je?
Oud 18-11-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 17-11-2005 @ 02:24 :
Wauw. Fantastisch dat jij gevonden hebt wat het doel van het leven is. Super, nu kan iedereen ophouden met zich druk te maken over de zin van het leven en gewoon gaan vechten. Wat geweldig dat je ons verlicht hebt.

Citaat:
Stel nog. Draait intelligentie om het weten van feiten? We worden doodgegooid met quizen waarbij je moet weten hoe het rituele konijnegehop van de parende sprinkhaanmuis bij volle maan heet. Blijkbaar tel je niet meer mee als je hoofd niet volgestouwd zit met onnuttige weetjes. Natuurlijk valt de WOII daar niet mee te vergelijken, maar om daar intelligentie aan af te meten, hooguit interesse.

Overigens is het logisch dat het niveau daalt omdat de mens op zich geen behoefte heeft aan natuurlijke selectie. De mens is het enige dier dat zichzelf toestaat zijn eigen soort te verzwakken.

Wat de vele vakken van Fase 2 betreft, ik vraag me toch maar af waarom België altijd zo goed scoort op gebied van middelbare scholen. De gemiddelde Belgische opleiding heeft nog altijd zo'n 6 vakken meer geloof ik.

Over je 'rap'. Tja. Massagedrag. Wat wou je eraan doen? Allemaal afslachten omdat ze niet individueel durven nadenken? Ik vind het overigens uitermate jammer dat je dan niet toont hoe het wel zou moeten, ook al was dat niet je bedoeling.
Oud 18-11-2005, 13:37
Sketch
Sketch is offline
Ik snap het niet zo goed, je ergert je aan slechte raps, en daarom schrijf je zelf een slechte rap?
Oud 18-11-2005, 14:04
Verwijderd
Mutant, ik heb net uitgelegd wat de relatie tussen intelligentie en feiten is.
Daarnaast is de krijg iets heel anders dan gewoon vechten en daarna is het een stelling die je behoort te kennen van Nietzsche uit Also sprach Zarathustra. Dat je sarcastisch bent zal dan wel komen omdat je het niet snapte. Dat is ook een probleem. Mensen worden steeds vaker cynisch, sarcastisch en/of agressief wanneer ze iets niet snappen. Vaak slechts het laatste, omdat ze de eerste twee woorden sowieso niet meer kennen.

De zin van het leven bestaan natuurlijk niet. Die geef je zelf, als je wilt.
Oud 18-11-2005, 14:25
Sketch
Sketch is offline
James, mag ik antwoord op mijn vraag? Voor ik zelf verkeerde conclusies trek en zo.
Oud 18-11-2005, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 18-11-2005 @ 15:25 :
James, mag ik antwoord op mijn vraag? Voor ik zelf verkeerde conclusies trek en zo.
Je moet nooit uit jezelf verkeerde conclusies trekken, al antwoord ik je pas in een volgend leven. Ik wil graag dat er wordt nagedacht over deze raps. Ik heb mijn rap nogal absurdistisch gemaakt om het makkelijker te maken de link te leggen met het eigenlijk net zo absurde lied van Lange Frans en Baas B.
Oud 18-11-2005, 15:12
Verwijderd
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 18-11-2005 @ 15:04 :
Mutant, ik heb net uitgelegd wat de relatie tussen intelligentie en feiten is.
Daarnaast is de krijg iets heel anders dan gewoon vechten en daarna is het een stelling die je behoort te kennen van Nietzsche uit Also sprach Zarathustra. Dat je sarcastisch bent zal dan wel komen omdat je het niet snapte. Dat is ook een probleem. Mensen worden steeds vaker cynisch, sarcastisch en/of agressief wanneer ze iets niet snappen. Vaak slechts het laatste, omdat ze de eerste twee woorden sowieso niet meer kennen.

De zin van het leven bestaan natuurlijk niet. Die geef je zelf, als je wilt.
Je post was tijdens mijn typen, ik heb mijn post dan daar ook niet meer op aan gepast.

En omg. Je hebt me onder tafel geluld omdat ik de hele stelling niet ken. Ze interesseert me eigenlijk ook niet, ik hoef die hele stelling niet te kennen. Als je met grote woorden wil spreken, moet je ook rekening houden met het feit dat het publiek misschien andere interesses heeft dan jij. Ik heb in mijn middelbare schooltijd genoeg filosofen zien passeren met mijn klassieke studies, ik las uit mijzelf graag grote dingen, intussen heb ik andere prioriteiten en heb ik genoeg andere dingen te doen en te onthouden, dus een gebrek aan kennis aan filosofen valt mij misschien te verwijten. Maar vermindert dat mijn mogelijkheden, vermindert dat mijn kennis van andere zaken, vermindert dat mijn intelligentie? Dat zou ik maar een oppervlakkige kijk van jou vinden, met al die waardevolle achtergronden dan.
Oud 18-11-2005, 17:40
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 17-11-2005 @ 11:29 :
Vidaaa, het is goed om te horen dat je idealen hebt.

Vertel eens?
Waarom reageer je niet op wat ik zeg en probeer je een nieuwe discussie uit te lokken? Het is echt onmogelijk om met jou te communiceren.

Trouwens, wat heeft dit allemaal met dichten te maken? Het ene na het andere topic verandert in een discussie tussen James en de 'decadente' rest.
Oud 18-11-2005, 18:55
Uice
Uice is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 16-11-2005 @ 02:34 :

Het land waar door rappers wordt ondergepresteerd,
Maar door de domheid van de schapen worden gewaardeerd.

Deze zin is nog incorrecter dan die in het origineel. Haal het stuk 'waar door rappers wordt ondergepresteerd, maar' maar eens weg.

Verder deel ik je mening over 'Het Land Van'. Vooral de zin 'Het land waar apartheid internationaal het meest bekende woord is uit de Nederlandse taal' is belachelijk, aangezien iets nooit in een land internationaal het geval kan zijn.
Oud 18-11-2005, 19:03
Verwijderd
Citaat:
vidaaa schreef op 18-11-2005 @ 18:40 :
Waarom reageer je niet op wat ik zeg en probeer je een nieuwe discussie uit te lokken? Het is echt onmogelijk om met jou te communiceren.

Trouwens, wat heeft dit allemaal met dichten te maken? Het ene na het andere topic verandert in een discussie tussen James en de 'decadente' rest.
Ik weet het en het staat me niet aan.
Oud 18-11-2005, 20:04
Uice
Uice is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 18-11-2005 @ 15:36 :
Ik heb mijn rap nogal absurdistisch gemaakt om het makkelijker te maken de link te leggen met het eigenlijk net zo absurde lied van Lange Frans en Baas B.
Wat is er absurdistisch aan dan? Alles wat ik zie is een (veel te lang) commentaar op een andere rap.
Oud 18-11-2005, 22:47
xineof
xineof is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 18-11-2005 @ 15:04 :
Au. Ik denk dat het verstandig is om te weten, om al te erge irritaties te voorkomen, dat je als je zo'n stelling gebruikt deze ook moet noemen en vooral moet uitleggen hoe de schrijver deze bedoeld heeft, indien je tenminste een discussie mogelijk wilt maken. En dat kan eigenlijk alleen wanneer beide partijen niet gestoord worden door onnodige misvattingen of onvolledigheden.

Deze suggestie staat er alleen omdat ik denk dat je juist specifiek uit bent op discussie.

Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 23:07.
Oud 18-11-2005, 23:03
Verwijderd
Ik heb het topic verder niet gelezen, maar - haha.
Oud 19-11-2005, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 19-11-2005 @ 00:03 :
Ik heb het topic verder niet gelezen, maar - haha.
Hey Mash, grappig dat je hier post, toevallig dacht ik gister nog aan je. Niets ergs hoor, ik was op HWC.
Oud 19-11-2005, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 18-11-2005 @ 19:55 :
Deze zin is nog incorrecter dan die in het origineel. Haal het stuk 'waar door rappers wordt ondergepresteerd, maar' maar eens weg.

Verder deel ik je mening over 'Het Land Van'. Vooral de zin 'Het land waar apartheid internationaal het meest bekende woord is uit de Nederlandse taal' is belachelijk, aangezien iets nooit in een land internationaal het geval kan zijn.
Ik ben blij dat je mijn mening over 'het land van' deelt.
Overigens - dat had ik al vermeld - was ik geenszins van plan om een correcter stuk te schrijven.
Oud 19-11-2005, 18:13
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 19-11-2005 @ 18:34 :
Ik ben blij dat je mijn mening over 'het land van' deelt.
Overigens - dat had ik al vermeld - was ik geenszins van plan om een correcter stuk te schrijven.
Maar je zeikt het nummer wel af, onder andere omdat je het slechte (grammaticaal onjuiste) zinnen vindt. Ga je ons nu vertellen dat je zelf expres een hele incorrecte zin hebt neergezet om ze te imiteren? Of is die foute zin toch gewoon een bewijs dat je het zelf niet beter kunt - in dat geval heb je eigenlijk het recht niet baas b en lange frans af te zeiken.
Oud 19-11-2005, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 19-11-2005 @ 19:13 :
Maar je zeikt het nummer wel af, onder andere omdat je het slechte (grammaticaal onjuiste) zinnen vindt. Ga je ons nu vertellen dat je zelf expres een hele incorrecte zin hebt neergezet om ze te imiteren? Of is die foute zin toch gewoon een bewijs dat je het zelf niet beter kunt - in dat geval heb je eigenlijk het recht niet baas b en lange frans af te zeiken.
Ik heb je net ook al verteld dat de reden hiervoor is om je door middel van ontzetting over mijn tekst dichter te brengen bij het begrip van hun onvermogen.
Oud 20-11-2005, 10:34
Uice
Uice is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 19-11-2005 @ 19:13 :
Of is die foute zin toch gewoon een bewijs dat je het zelf niet beter kunt - in dat geval heb je eigenlijk het recht niet baas b en lange frans af te zeiken.
Als je iets niet kunt, ontneemt dat je niet het recht te constateren dat anderen het ook niet kunnen, en daar commentaar op te leveren als ze het wel proberen.
Oud 20-11-2005, 19:06
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 20-11-2005 @ 00:43 :
Ik heb je net ook al verteld dat de reden hiervoor is om je door middel van ontzetting over mijn tekst dichter te brengen bij het begrip van hun onvermogen.
Ik geloof dat het niet zo goed werkt.
Bij mij en Porcelain in ieder geval niet.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten