Oud 12-11-2005, 12:06
Supreme Dutch
Miljoenen voor startershuizen

Gepubliceerd op vrijdag 11 november 2005

Minister Dekker van VROM wil enkele tientallen miljoenen beschikbaar stellen om starters op de woningmarkt te helpen bij het kopen van hun eerste huis. Ze heeft dat vrijdag gezegd in het NOS Journaal.
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft de minister eerder opgedragen de overdrachtsbelasting voor starters op de woningmarkt af te schaffen. Volgens een woordvoerder van de minister is die maatregel te duur. De kosten zouden oplopen tot ongeveer een half miljard euro. Daarbij zouden de prijzen van woningen door de maatregel te hoog worden.
Korting

Dekker vindt dat ook woningcorporaties huurwoningen met korting aan starters zouden moeten aanbieden.
PvdA en CDA hebben vrijdag laten weten vast te houden aan de eis van afschaffing van overdrachtsbelasting. Het Tweede Kamerlid Van Bochove (CDA) vindt het voorstel van de minister ,,oude wijn in nieuwe zakken''.

“Corporaties verkopen al lang huizen met korting aan starters. Daarbij zegt de minister dat ons voorstel de huizenprijs opdrijft. Volgens mij kan dat bij haar voorstel ook gebeuren'', aldus Van Bochove. Het Kamerlid denkt dat de minister de kosten voor de afschaffing van de overdrachtsbelasting schromelijk overdrijft. “Een half miljard lijkt mij wel erg veel.''

Bron: Planet.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2005, 12:06
Supreme Dutch
Ik vind persoonlijk het startersplan wel een goede zaak.. maar misschien kunnen ze het geld beter uitgeven aan andere zaken.. Een kapper voor Wilders ofzo..
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:42
Verwijderd
Eigenlijk is het sowieso bullshit hoe zulke afwegingen gemaakt worden. De minister stelt dat de overdrachtsbelasting afschaffen een half miljard euro 'kost' - maar het 'kost' dat helemaal niet, het zijn alleen minder inkomsten. Dan bezuinig je ergens anders maar op, bijvoorbeeld op Defensie. Ik hoorde laatst dat er twee van die Chinook-helikopters uit de lucht waren geflikkerd zonder duidelijke reden. Die krengen blijken veertig miljoen euro per stuk te hebben gekost. Als we nou die achterlijke ijzerwinkel eens van de hand doen, dan kan de overheid tenminste eens wat doen voor de mensen, bijv. de huizenmarkt toegankelijker maken of het hoger onderwijs verbeteren. In plaats van een beetje schiettuig te subsidiëren waar niemand wat aan heeft - wat moet Nederland for fucks sake in zuidoost-Afghanistan
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:42
Wammus
Wammus is offline
Ik vind het wel een goed idee.

Het is voor starters door de hoge huizenprijzen tegenwoordig heel moeilijk om aan een woning te komen. Dat ze daar nu wat aan gaan doen vind ik wel een goede zaak. Het mag van mij trouwens wel blijven bij meer goedkope huizen bouwen en een korting voor starters op de reeds bestaande huizen vind ik niet nodig.
Oud 12-11-2005, 12:52
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2005 @ 13:42 :
wat moet Nederland for fucks sake in zuidoost-Afghanistan
Onze jongens dragen hun steentje bij aan de strijd tegen het Internationale TerrorismeTM!
Oud 12-11-2005, 14:14
Verwijderd
Ja, afschaffen van de overdrachtsbelasting à een half miljard per jaar is te duur. Maar instandhouding van de hypotheekrenteaftrek (die starters eveneens fors benadeelt) à 8 miljard per jaar is dat natuurlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 16:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2005 @ 13:42 :
*rant*
Als het geld voor onderhoud niet was wegbezuinigd waren ze uberhaupt niet neergestort.

Verder vind ik het eerder een idee om grondspeculatie aan te pakken in plaats van de drempel waarop mensen zich een koophuis kunnen veroorloven op te trekken door de hypotheekrente te schrappen.

Door o.a. lekken van ambtenaren weten grondspeculanten van tevoren waar bouwgrond zal komen en kopen dit stelselmatig op, waarmee de prijs enorm wordt opgedreven. Een video die ik laatst daarover zag volgde een grondspeculant die 10 miljoen betaalde aan een boer voor een lap grond, en dit drie uur later (!) voor twintig miljoen aan de gemeente door verkocht, die erop ging bouwen.

Totdat dat soort praktijken, plus het feit dat er stelselmatig te weinig gebouwd wordt in Nederland, wordt aangepakt, blijven alle andere maatregelen slechts symptoombestrijding.
Oud 14-11-2005, 22:18
Optima
Optima is offline
1

Laatst gewijzigd op 15-11-2011 om 21:42.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 22:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Optima schreef op 14-11-2005 @ 23:18 :
meer betaalbare startershuizen -> meer doorstroom -> meer kamers beschikbaar -> kamertekort opgelost
Maar, waar zitten de gaten?

meer betaalbare startershuizen -> meer doorstroom
Nee dus, mensen blijven helaas vaak zitten waar ze zitten. Verder blijven ook die nieuwe huizen veel te duur, voor hetzelfde geld konden met andere maatregelen méér huizen gebouwd worden.

Aan de andere kant kunnen we ook de grondprijzen sterk beïnvloeden door veel meer ruimte te reserveren voor woningbouw dan nu wordt gedaan.

Met gebruik van een anti-speculatiebeding op elk nieuwbouwproject voorkom je vervolgens windhandel in grond, wat de grondprijs zo de helft minder kan maken.

De grondprijs is op dit moment ongeveer 60% van de kosten van een huis. Daar de helft van af? Met een simpele maatregel worden huizen dus al zo'n 30% goedkoper.

Voeg daarbij toe dat het aanbod fors toe zal nemen als er niet tegen hoge kosten een compacte stad wordt gemaakt, zoals nu beleid is, maar er eens wat losser met bebouwen wordt omgegaan, ruimte genoeg, kijk maar na wat de verhouding bebouwing/water/agrarische grond/natuur is in Nederland.
Oud 16-11-2005, 15:57
Sanctus
Sanctus is offline
Ik open een stuk of twintig topics @ Nieuws en Achtergronden.
Oud 17-11-2005, 12:56
lawallan
lawallan is offline
Ik vond het een goed idee, als je kijkt wat je allemaal moet betalen: rijlessen, studie, kamers en je hebt waarschijnlijk ook nog niet een echt goed betaalde baan.
Oud 20-11-2005, 10:11
Comebackkid
Comebackkid is offline
Het is een dom plan omdat het prijsopdrijvend werkt. Door de starterskorting wordt het kopen van een huis voordeliger dus stijgt de vraag. Als de vraag naar een bepaald product (huizen) stijgt, dan stijgt ook de prijs omdat het aanbod minder wordt (les 1 bij economie)

Er is maar 1 oplossing voor de woningnood. Zorgen dat er meer woningen gebouwd mogen worden! In mijn dorp mogen elk jaar maar 3 woningen gebouwd worden van de provincie. Ik sta te springen om een stuk weiland om te ploegen en daar met mijn eigen handen een huis op te bouwen, zoals mijn vader 30 jaar geleden gedaan heeft, maar helaas: ik moet nog 25 jaar op de wachtlijst staan om een stuk grond te mogen kopen. Ik was me namelijk vergeten in te schrijven voor bouwgrond toen ik 5 was.

Die politici die dit soort starterskorting enz. bedenken moeten eens ff goed bij zichzelf te rade gaan. Wat hebben wij aan al die 'mooie' weilanden als we gebukt gaan onder enorm gestegen woninglasten??? Waarom gooien we de markermeer niet dicht om er een grote stad te bouwen? Volgens de polititiek zitten daar wat zeldzame vogeltjes... so what!

Mijn oplossing: de markermeer droogleggen en daar een grote stad bouwen. En nog veel belangrijker: Laat gemeenten zelf beslissen hoeveel huizen er op hun grond gebouwd mogen worden. Dan kunnen sommige gemeenten ervoor kiezen om al de weilanden op hun grondgebied te behouden of om er woningen op te bouwen.
Oud 20-11-2005, 14:34
juno
juno is offline
Vroeger had je premiekoopwoningen. Je kreeg een gedeelte van de koopsom als schenking door de overheid. Als je de woning echter binnen 5 jaar weer doorverkocht moest je die schenking weer terugbetalen, om misbruik te voorkomen.

Geen idee waarom ze dat hadden afgeschaft, nu willen ze iets dergelijks blijkbaar weer terug.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:21
baas
baas is offline
Citaat:
Comebackkid schreef op 20-11-2005 @ 11:11 :
Het is een dom plan omdat het prijsopdrijvend werkt. Door de starterskorting wordt het kopen van een huis voordeliger dus stijgt de vraag. Als de vraag naar een bepaald product (huizen) stijgt, dan stijgt ook de prijs omdat het aanbod minder wordt (les 1 bij economie)

De woningnood bestaat alleen voor de categorie goedkopere woningen, starterswoningen dus. Mensen willen wel zo'n woning kopen, maar kunnen dit niet betalen. Als er een subsidie op wordt gegeven zullen er veel meer mensen zijn die zich een woning kunnen veroorloven, en zal er dus meer gebouwd worden. Het is onzin te zeggen dat het gaat om 1 product (huizen), omdat de markt gediffereniteerd is. Deze maatregelen zal zeer weinig effect hebben op de prijs van grotere (duurdere) woningen.

Dat markermeerplan is natuurlijk belachelijk. Er zijn nog genoeg lege (agrarische) gebieden in Nederland. Het gaat toch al slecht met de boeren, tenminste daar klagen ze zelf altijd over.
Oud 21-11-2005, 15:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
baas schreef op 21-11-2005 @ 16:21 :
De woningnood bestaat alleen voor de categorie goedkopere woningen, starterswoningen dus. Mensen willen wel zo'n woning kopen, maar kunnen dit niet betalen. Als er een subsidie op wordt gegeven zullen er veel meer mensen zijn die zich een woning kunnen veroorloven, en zal er dus meer gebouwd worden.
Ho, stop daar, er zit een fout in die redenatie. Ik stelde al eerder dat het huidige woningbouwbeleid de aanbodkant van de markt praktisch verlamd houdt, en dat de woningen die gebouwd worden ook kunstmatig duurder gemaakt worden.

Dan kan je daar subsidie op geven, maar het enige gevolg is dat de prijzen van startershuizen omhoog gaan omdat er meer vraag maar niet meer aanbod komt.

Citaat:
baas schreef op 21-11-2005 @ 16:21 :
Dat markermeerplan is natuurlijk belachelijk. Er zijn nog genoeg lege (agrarische) gebieden in Nederland. Het gaat toch al slecht met de boeren, tenminste daar klagen ze zelf altijd over.
Nou.. ik weet dat nog niet zo snel. Zoals het nu staat is een een enorme stroom forensen vanuit Almere die in A'dam werken. Het Markermeer inpolderen en bebouwen kan een grote stedelijk zone tussen A'dam en Almere laten ontstaan, die je ook nog eens 'from scratch' in kan vullen.

Dat we nog genoeg agrarisch gebied hebben om vol te bouwen klopt trouwens, maar het Markermeer ligt gewoon goed voor zo'n plan.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten