Tijd: De vertelde tijd is ongeveer een week. In het boek komen niet echt grote tijdsprongen voor. In het begin van het boek wordt beschreven dat Jan Razelius voor het eerst sinds drie maanden weer naar buiten mag. Maar van die drie maanden wordt niets vermeld. Vanaf het punt dat hij voor het eerst weer dat viaduct bezoekt, tot aan het tijdstip waar hij letterlijk het viaduct voor het laatst bezoekt, zit ongeveer een week. Ik heb nog een citaat gevonden waaruit je de tijd kan opmaken waarin het speelt: “Het begin was eenvoudig. Jan Razelius, geboren 13.2.1928 in Amsterdam, Nederland. Kerstin Arvedsson, geboren 3.5.1930 in Sune. Man en vrouw sinds 1951. In 1952 werd een dochter geboren, An. Auto: Volvo Garant, bouwjaar 1967, kenteken HO 39471, kleur: donkerblauw. Datum van het ongeval: 12.9.1970. Tijd: ca.18.15 u. Plaats: Benedenweg (bij het viaduct).” (Blz. 22)
Hieruit kan ik opmaken dat het verhaal zich afspeelt rond 1971, want het verhaal begint zeker 4 maanden na het ongeval. Aangezien het boek is geschreven in 1973, is het verschil tussen de tijd waarin het geschreven is en de tijd waarin het verhaal zich afspeelt niet groot. De literatuurperiode waarin het geschreven is, is dus “1940 tot heden”.
dit is wat ik gevonden heb, misschien dat er nog meer komt