Oud 28-08-2002, 20:44
SoulWanderer
SoulWanderer is offline
Hallo,

Allereerst tis nu niet m'n bedoeling om alle christen af te zeiken ofsow hoor, dan kan ik beter snel ergens anders gaan wonuh. Maarruh... Is die God van jullie wel echt zo goed? Als ik de bijbel lees kom ik al snel op punten waarvan ik zeg uhhh... en dat is God? Neem Genesis (weet niej precies waar): God vraagt aan Kain en Abel hoeveel ze voor hem (God) over zouden hebben. Hij vraagt om wat hun het meest dierbaar is te offeren. Ten eerste: WAAROM zou God zoiets vragen???
Abel offerde zijn beste schaap. En God accepteerde zijn offer.
Kain offerde het beste van zijn teelt. Maar God accepteerde het niet. Ten tweede: WAAROM accepteerd hij niet dat Kain zijn dierbaarste bezit offert?
Vervolgens vermoord Kain Abel. Volgens de bijbel uit jaloezie. God verband hem. Ten derde: WAAROM wordt hij verbannen als hij zijn dierbaarste bezit wat ie nog heeft -- zijn broer -- offert? sorry ik snap niets van die god

SoulWanderer
Advertentie
Oud 28-08-2002, 20:53
kleine wicca
kleine wicca is offline
hmm dat verhaal kende ik niet.

idd, heel moeilijk, ik vind dat er in de bijbel TEVEEL tegenstrijdigheden staan om voor mij als mijn grote voorbeeld te zien.

nog zo een voorbeeld: God komt naar de mens toe, de mens hoeft niet naar God op te klimmen....dus God zou zich tot de mens "verlagen"....maar een va de tien geboden is: maak geen afbeelding van God, omdat Hij daar veel te groot en te machtig zou zijn, dat kun je je niet voorstellen" Is dat de God die zich naar de mensen toe verlaagt????

nee, ik begrijp het niet...............maar dat geeft niet, ik vind het mooi om te zien dat anderen dat wel kunnen en er ook veel aan hebben
Oud 28-08-2002, 21:28
Joël
Joël is offline
Dat verhaal van Kaïn en Abel is best onschuldig. Er staan hele slachtingen in beschreven. Bloedig, maar (over het algemeen) wel te rechvaardigen. Maar om ontopic te blijven: God vraagt Kaïn en Abel helemaal niet om een offer. Daar komen ze zelf mee. Wat er nou precies mis was met het offer van Kaïn weet ik niet; daar zou ik even wat research voor moeten doen.

Citaat:
SoulWanderer schreef:
Ten derde: WAAROM wordt hij verbannen als hij zijn dierbaarste bezit wat ie nog heeft -- zijn broer -- offert?
Dat was geen offer; dat was moord, uit haat.

Citaat:
kleine wicca schreef:
nog zo een voorbeeld: God komt naar de mens toe, de mens hoeft niet naar God op te klimmen....dus God zou zich tot de mens "verlagen"....maar een va de tien geboden is: maak geen afbeelding van God,
Ik zie niet waarom je deze twee dingen met elkaar in verband brengt. Maar als je op zoek bent naar "contradicties" in de Bijbel, hoef je echt geen moeite te doen. www.google.com
Oud 28-08-2002, 22:17
REIE
REIE is offline
Citaat:
kleine wicca schreef:
hmm dat verhaal kende ik niet.
nee, ik begrijp het niet...............maar dat geeft niet, ik vind het mooi om te zien dat anderen dat wel kunnen en er ook veel aan hebben
Ja, schattig, en ik kijk vertederd toe...

De meest redelijke God staat voor mij los van elk religieus boek.

REIE
Oud 29-08-2002, 00:31
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
SoulWanderer schreef:
Ten eerste: WAAROM zou God zoiets vragen???
God vraagt toewijding en dit is een soort test

Citaat:

Kain offerde het beste van zijn teelt. Maar God accepteerde het niet. Ten tweede: WAAROM accepteerd hij niet dat Kain zijn dierbaarste bezit offert?
Kain maakte een fout.
er staat niet in welke maar wel dat God zijn offer niet accepteerde
daar zal hij zijn redenen voor hebben gehad

Citaat:

WAAROM wordt hij verbannen als hij zijn dierbaarste bezit wat ie nog heeft -- zijn broer -- offert? sorry ik snap niets van die god
dat was geen offer dat was een moord
maar ook al moorde kain toch werd ie nog steeds beschermt door God
ook al verliet kain God
Oud 29-08-2002, 00:33
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
kleine wicca schreef:
nog zo een voorbeeld: God komt naar de mens toe, de mens hoeft niet naar God op te klimmen....dus God zou zich tot de mens "verlagen"....maar een va de tien geboden is: maak geen afbeelding van God, omdat Hij daar veel te groot en te machtig zou zijn, dat kun je je niet voorstellen" Is dat de God die zich naar de mensen toe verlaagt????
Als God naar de mensen toekomt ziet de mens hem niet in zijn volle heerlijkheid maar slechts een klein deel
hij praat altijd door een soort van sluier
Oud 29-08-2002, 00:34
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Joël schreef:
Maar als je op zoek bent naar "contradicties" in de Bijbel, hoef je echt geen moeite te doen. www.google.com
die sites ken ik
en de grap is dat zelfs ik die hele zooi omver trap
zonder enige theologische opleiding
Oud 29-08-2002, 08:19
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
SoulWanderer schreef:
Als ik de bijbel lees kom ik al snel op punten waarvan ik zeg uhhh... en dat is God? Neem Genesis (weet niej precies waar): God vraagt aan Kain en Abel hoeveel ze voor hem (God) over zouden hebben. Hij vraagt om wat hun het meest dierbaar is te offeren. Ten eerste: WAAROM zou God zoiets vragen???

Ze offerden uit zichzelf. Ik citeer: "Na verloop van tijd nu bracht Kain van de vruchten der aarde aan de HERE een offer, ook Abel bracht er een van de eerstelingen zijner schapen.

Kaïn maakte de fout niet met zijn hart te offeren. Dat deed Abel wel. Als wij dus met God praten, moeten wij dat ook met ons hele hart doen.

Vervolgens vermoord Kain Abel. Volgens de bijbel uit jaloezie. God verband hem. Ten derde: WAAROM wordt hij verbannen als hij zijn dierbaarste bezit wat ie nog heeft -- zijn broer -- offert? sorry ik snap niets van die god

Hij wordt verbannen omdat hij een moord pleegt! Dat heeft toch niets met offeren te maken.De hele bijbel spreekt op dit punt verder van een moord.

SoulWanderer
Oud 29-08-2002, 18:11
kleine wicca
kleine wicca is offline
Ja Reie die reactie klonk wel erg sarcastisch he? maar ik meense wat ik zei. ach, have it your way.

waarom ik die twee dingen in verband bracht? euh...het gaat toch over dezelfde God of niet dan?!
maarjah ik heb zowieso iets tegen het idee dat er één godheid zou zijn. en dat God en de bijbel niet zo nauw in verband met elkaar staan, zo kan je het zien ja, en ik weet wel dat niet alles kan kloppen wat daar gezegd wordt!
maarjah, ik ben dan ook niet voor de grap satanist (en dat is wat anders dan een duivelsaanbidder!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Oud 29-08-2002, 18:53
SoulWanderer
SoulWanderer is offline
"Na verloop van tijd nu bracht Kain van de vruchten van der aarde aan de here een offer; ook Abel bracht er een van de eerstelingen zijner schapen, van hun vet; en de here sloeg acht op Abel en zijn offer, maar op Kain en zijn offer sloeg hij geen acht." (Genesis 4:3-5) Ok leg dan is uit waarom hij geen acht sloeg op het offer van Kain?

"Toen zij nu in het veld waren, stond Kain tegen zijn broeder Abel op en doodde hem." (Genesis 4:8-9)
Wie zegt dat dit geen offer is? dat staat er niet bij. Het is toch niet Abels schuld? En ik snap ook niet dat God nog moest vragen waar Abel was, hij ziet toch alles?

Dan nog iets: "Kain had gemeenschap met zijn vrouw..." (genesis 4:17) waar komt die vrouw vandaan? 1st waren er adam en eva, daarvan kwamen abel en kain, en die vrouw dan? kan nergens vinden datie ergens vandaan komt hoor...

SoulWanderer
Oud 29-08-2002, 18:58
kleine wicca
kleine wicca is offline
euh.................jah................

hahaha (sorrie 1e reactie, je brengt et nagal grappig)

nee okej, maar adam en eva gingen toch uit et paradijs? dr staat nergens dat er buiten het paradijs GEEN mensen waren, die illusie wordt alleen maar gewekt door het scheppingsverhaal.

ik begrijp dat de bijbel niet te letterlijk opgevat moet/mag worden (komen toch alleen maar oorlogen van!!)
maar euh....waarom IS die bijbel dr dan ijglijk? want geef toe: er klopt geen ene flikker van! en dat je niet mag doden en stelen en wat dan ook nog meer............dat lijkt me wel erg vanzelfsprekend

(oeioei wat een boze reacties zal ik krijgen)
Oud 29-08-2002, 19:02
rene-gn
rene-gn is offline
[QUOTE
"Na verloop van tijd nu bracht Kain van de vruchten van der aarde aan de here een offer; ook Abel bracht er een van de eerstelingen zijner schapen, van hun vet; en de here sloeg acht op Abel en zijn offer, maar op Kain en zijn offer sloeg hij geen acht." (Genesis 4:3-5) Ok leg dan is uit waarom hij geen acht sloeg op het offer van Kain? [/QUOTE]

Dat staat niet bij naam genoemd, maar ik vermoed dat het is omdat Kain niet met zijn hart offerde, maar omdat het "moest".

Citaat:
"Toen zij nu in het veld waren, stond Kain tegen zijn broeder Abel op en doodde hem." (Genesis 4:8-9)
Wie zegt dat dit geen offer is? dat staat er niet bij. Het is toch niet Abels schuld? En ik snap ook niet dat God nog moest vragen waar Abel was, hij ziet toch alles?
Ik zeg ook niet dat het geen offer is, maar ook niet dat het wel een offer is. Het is idd niet Abels schuld, maar Kain nam het Abel wel kwalijk dat God wel acht sloeg op zijn offer. En dat is een heel menselijke reactie. Als jij en jouw broer/zus allebei een bos bloemen geven aan je moeder, en die van je broer komen op tafel, en die van jou gaan in de biobak, dan wordt je toch ook niet blij? God moest niet te vragen waar Abel was, maar hij wou kijken of Kain eerlijk genoeg was om direct te bekennen. Het antwoord is dus nee. Zo weet iedereen ook wel dat Volkert van der G. het heeft gedaan, maar we willen nog steeds een bekentenis, voor de vorm. (veel mensen dan althans)

Citaat:
Dan nog iets: "Kain had gemeenschap met zijn vrouw..." (genesis 4:17) waar komt die vrouw vandaan? 1st waren er adam en eva, daarvan kwamen abel en kain, en die vrouw dan? kan nergens vinden datie ergens vandaan komt hoor...
Adam en Eva kregen waarschijnlijk nog meer kinderen dan alleen Kain en Abel. En als daar nou een dochter tusseenzat, is het natuurlijk direct opgelost. Tsjah het is nu eenmaal behelpen met maar 2 mensen vanaf het begin in het paradijs he.

René
Oud 29-08-2002, 19:03
SoulWanderer
SoulWanderer is offline
Neeh idd klopt er geen reet van die bijbel dan, dan kan je iedereen die ut ooit heeft gedaan wel aanklagen wegens incest...

nog iets... er staat dat de mensen geschapen werden om over de andere wezens te heersen. Nou sorry daar ben ik het niet mee eens hoor. En trouwens, dat is dan toch een beetje een mislukt project geworden he die mens? Het enige wat ze doen is de wereld die God gemaakt heeft vervuilen. Dat kan toch niet zijn bedoeling geweest zijn? (dis dan vanuit een christelijk perspectief)

SoulWanderer
Oud 29-08-2002, 19:03
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
kleine wicca schreef:
euh.................jah................

hahaha (sorrie 1e reactie, je brengt et nagal grappig)

nee okej, maar adam en eva gingen toch uit et paradijs? dr staat nergens dat er buiten het paradijs GEEN mensen waren, die illusie wordt alleen maar gewekt door het scheppingsverhaal.

ik begrijp dat de bijbel niet te letterlijk opgevat moet/mag worden (komen toch alleen maar oorlogen van!!)
maar euh....waarom IS die bijbel dr dan ijglijk? want geef toe: er klopt geen ene flikker van! en dat je niet mag doden en stelen en wat dan ook nog meer............dat lijkt me wel erg vanzelfsprekend

(oeioei wat een boze reacties zal ik krijgen)
De bijbel is er voor Christenen om hun geloof vorm te geven. En voor veel niet-Christenen is het toch een soort van inspiratiebron, omdat er voorbeelden worden gegeven van het hoe met elkaar om te gaan.

En ps: ik zou nooit boos reageren, ik probeer je alleen maar mijn mening bij te brengen, op een vriendelijke manier.
Oud 29-08-2002, 19:05
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
SoulWanderer schreef:
Neeh idd klopt er geen reet van die bijbel dan, dan kan je iedereen die ut ooit heeft gedaan wel aanklagen wegens incest...

nog iets... er staat dat de mensen geschapen werden om over de andere wezens te heersen. Nou sorry daar ben ik het niet mee eens hoor. En trouwens, dat is dan toch een beetje een mislukt project geworden he die mens? Het enige wat ze doen is de wereld die God gemaakt heeft vervuilen. Dat kan toch niet zijn bedoeling geweest zijn? (dis dan vanuit een christelijk perspectief)

SoulWanderer
De mens is inderdaad ook in de ogen van God wel eens een mislukt project geworden. God had een mooi plan met de wereld, en had de mens een mooie bijzondere plaats daarin gegeven. Maar wij hebben voor onszelf gekozen, en kijk nu wat voor zooitje we er soms van hebben gemaakt.

René
Oud 29-08-2002, 19:08
kleine wicca
kleine wicca is offline
hmmjah.....maar wij mensen doen dat en we hebben het ook wer voor het oplossen natuurlijk he? das wel weer zo.
maar vaal als er wat slechts gebeurt is het van: oow daar kan je God niet de schuld van geven. Maar als er iets goeds gebeurt dan isset van Oww jeej dat heeft God gedaan.
zo las ik eens het verhaal van een meisje dat afklickte in een christelijk centrum, ze kreeg er de schuld van haar leven verpest te hebben, daar stond God buiten. Maar toen ze afgekickt was (en daar heeft ze kei en keihard voor moeten werken!!!) ging het van kijk dat heeft God gedaan en het positievere eigenbeeld dat dat meisje in al die tijd had opgebouwd, werd weer de grond ingestampt zij had het eerst verpest en god had het voor haar opgeknapt............niet zij

maarjah.,het is AL-LE-MAAL een kwestie van interpretatie he?
Oud 29-08-2002, 19:13
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
kleine wicca schreef:
Ach ja...

God is alleen verantwoordelijk voor alle goede dingen schijnt het soms
Oud 29-08-2002, 19:46
SoulWanderer
SoulWanderer is offline
Wat me ook opvalt is dat God schijnbaar is opgehouden met tekenen geven ofzo. De bijbel staat vol met gesprekken tussen een persoon en God, en in het Centraal Boekenhuis kom ik allemaal boeken tegen die compleet over een "gesprek met God" gaan. Maar waarom horen we dan niets meer van em? Is z'n telefoon kapot ofzo?
Oud 29-08-2002, 20:09
legatus
legatus is offline
God is óf GOED óf SLECHT.

Dus als je meent dat Hij goed is, dan is alles ook goed en bestaan er geen slechte dingen -- Alleen wat wij slecht en goed vinden. Tenslotte zijn het menselijke termen.
Oud 29-08-2002, 21:00
SoulWanderer
SoulWanderer is offline
wanneer heb ik gezegd dat God goed is dan?
Oud 29-08-2002, 21:03
legatus
legatus is offline
Citaat:
wanneer heb ik gezegd dat God goed is dan?
Zei IK dat hij goed was?
Oud 30-08-2002, 18:28
SoulWanderer
SoulWanderer is offline
Citaat:
legatus schreef:
Dus als je meent dat Hij goed is...
d8 dat je dat tegen mij had
Oud 30-08-2002, 19:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Dat staat niet bij naam genoemd, maar ik vermoed dat het is omdat Kain niet met zijn hart offerde, maar omdat het "moest".
Beetje raar dat zo een verhaal niet zo volledig is. Zoals steeds meer mensen gaan inzien, is de bijbel gewoon een boek vol leugens en halve waarheden.

Ik zeg niet dat geloven in god slecht is, maar je moet geloven waar je in gelooft en niet in een boek die geschreven is door iemand met zijn eigen geloof. Anders geloof je gewoon waar iemand anders in gelooft.

Door de eeuwen heen zijn er oorlogen uitgevochten die betrekking hadden op: ' Ze geloven niet in onze god, laten we maar een heilige oorlog uitvechten en laten we ze dwingen om te geloven in onze religie!'
Zie o.a. indianen, afrikanen, etc. De voorvaderen van hun zijn gedwongen te geloven.

Nou ik kan nog wel verder gaan, maar dat wordt weer iets te lang. Iemand met dezelfde visie?

Ik ben trouwens 'christelijk' geboren (gedoopt, communie, vormsel, etc.), maar gelukkig heb ik het 'goede' licht gezien, en daarmee bedoel ik dus mijn eigen wil.
Oud 31-08-2002, 10:28
ssjpan
ssjpan is offline
"

Adam en Eva kregen allict ook wel dochters maar die worden meestal niet genoemd in de bijbel...
Oud 01-09-2002, 18:54
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
kleine wicca schreef:
hmmjah.....maar wij mensen doen dat en we hebben het ook wer voor het oplossen natuurlijk he? das wel weer zo.
maar vaal als er wat slechts gebeurt is het van: oow daar kan je God niet de schuld van geven. Maar als er iets goeds gebeurt dan isset van Oww jeej dat heeft God gedaan.
zo las ik eens het verhaal van een meisje dat afklickte in een christelijk centrum, ze kreeg er de schuld van haar leven verpest te hebben, daar stond God buiten. Maar toen ze afgekickt was (en daar heeft ze kei en keihard voor moeten werken!!!) ging het van kijk dat heeft God gedaan en het positievere eigenbeeld dat dat meisje in al die tijd had opgebouwd, werd weer de grond ingestampt zij had het eerst verpest en god had het voor haar opgeknapt............niet zij

Ik vind het grappig dat je dit zegt, want meestal maak ik het andersom mee in mijn omgeving, dat God alleen voor het slechte verantwoordelijk wordt gehouden en bij het goede wordt "vergeten". En ik denk in het geval van het afkickcentrum: het meisje heeft het met haar eigen wil en een steun van God gedaan. Dus ik denk dat beiden hun rol daarin hadden.
Oud 01-09-2002, 18:57
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
SoulWanderer schreef:
Wat me ook opvalt is dat God schijnbaar is opgehouden met tekenen geven ofzo. De bijbel staat vol met gesprekken tussen een persoon en God, en in het Centraal Boekenhuis kom ik allemaal boeken tegen die compleet over een "gesprek met God" gaan. Maar waarom horen we dan niets meer van em? Is z'n telefoon kapot ofzo?
Misschien omdat je Hem niet wilt horen? Er gebeuren ontzettend veel wondertjes, ook om ons heen. Je ziet ze misschien niet, maar ze zijn er wel degelijk. denk eens aan die mensen die opgegeven worden, en toch nog doorleven. Of iedere keer dat je een baby vasthebt. God laat zich nog steeds zien, maar wil je Hem zien? Wil je dat gesprek met Hem ook?
Oud 01-09-2002, 19:21
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
denk eens aan die mensen die opgegeven worden, en toch nog doorleven. Of iedere keer dat je een baby vasthebt.
Ja, dat is omdat de mensen doorvechten (zie biologieboek) voor hun leven en niet omdat god een handje meehelpt.
En de baby is gewoon een wonder der natuur en niet van god.

En waarom wordt de naam god steeds met een hoofdletter geschreven.
Het is geen eens een naam.

En zie eerste gebod:
Citaat:
»Ik ben de Heer, je God. Je zult naast Mij geen andere goden hebben. Je zult je geen beeld, noch een of andere gelijkenis maken, noch van hetgeen boven in de hemel, noch van hetgeen beneden op de aarde, noch van hetgeen in het water onder de aarde is.«
Volgens mij betekent dit dat je geen vergelijkingen van hem mag maken met een geboren kind, het doorleven van iemand, en andere 'wonderen'. En dus ook geen naam aan hem geven. Dus ook geen 'God'.

TechXP
Oud 01-09-2002, 19:29
kleine wicca
kleine wicca is offline
Zo zei mijn godsdiensleraar dat zo mooi, God steekt zijn hand naar jou uit, en aan jou de keus of je die hand aanneemt en wanneer....God is er altijd voor je. Ik geloof dr niet in, ik vind dat je zelf keihard zult moeten werken voor je eigen leven en de mensen om je heen. ook zoiets: "heb je vijanden lief, want zij zijn liefde tekort gekomen" jah ik geloof best dat mensen die "slechte dingen" doen liefde te kort zijn gekomen, maar waarom zou ik ze dan moeten liefhebben omdat een ander ze verwaarloost heeft en ze mij iets aan doen? vroeger bewonderde ik de Jezus uit de verhalen, maar later vond ik het bullshit, Jezus is ook maar een mensen geweest en waarom moet God zo perfect zijn? NIKS is perfect, dus waarom moet Hij dat zonodig wel zijn??? misschien ga ik ooit nog in God geloven, je weet maar nooit he........... maar voor zover..............nee
Oud 01-09-2002, 19:34
TechXP
TechXP is offline
Mijn godsdienstleraar zei, toen jehova's aan de deur kwamen en zeiden dat ze jezus kwamen brengen: "Loop maar achterom en zet maar in de schuur."
Oud 02-09-2002, 15:52
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TechXP schreef:

Ja, dat is omdat de mensen doorvechten (zie biologieboek) voor hun leven en niet omdat god een handje meehelpt.
En de baby is gewoon een wonder der natuur en niet van god.

En waarom wordt de naam god steeds met een hoofdletter geschreven.
Het is geen eens een naam.

En zie eerste gebod:

Volgens mij betekent dit dat je geen vergelijkingen van hem mag maken met een geboren kind, het doorleven van iemand, en andere 'wonderen'. En dus ook geen naam aan hem geven. Dus ook geen 'God'.

TechXP
Kijk, dit is dus waarom het geloven heet. Er zijn mensen die alle dingen wetenschappelijk willen verklaren, en zij die dat niet willen. Dus een baby mag voor jou wel een wonder der natuur zijn, voor mij komt het van God.
En over de naam: God heeft wel degelijk een naam, maar eigenlijk kunnen wij die niet begrijpen zo groot, dat is JHWH(ik ben) Dus hebben wij hem maar de naam God gegeven, om die te kunnen gebruiken. En je mag geen gelijkenissen maken, dus proberen hem te omvatten in iets maakbaars door mensen, en baby's vallen daar in mijn ogen niet onder.

René
Oud 02-09-2002, 16:24
TechXP
TechXP is offline
Maar er worden wel degelijk vergelijkingen gemaakt. De kerk wordt genoemd als het 'huis van god' en die wonderen worden gezien als werk van god. Volgens mij is dat een vergelijking/afbeelding van god.

Citaat:
n over de naam: God heeft wel degelijk een naam, maar eigenlijk kunnen wij die niet begrijpen zo groot, dat is JHWH(ik ben) Dus hebben wij hem maar de naam God gegeven, om die te kunnen gebruiken.
Dus er word dus een naam met 'hem/het/haar' verbonden. Dat mag dus dan niet. Maar verder: Geloof wat je wilt, maar ik geloof niet!

Nog iets. De kerk is voor iedereen, toch? Bij ons was er een keer een man overleden die een hele hechte band had met zijn hond. Bij de plechtigheid, moest de hond de kerk uit, omdat de pastoor geen honden in de kerk wilde. De pastoor wilde niet eens de hond afscheid laten nemen van de man. Slaat dus ook nergens op.
Oud 02-09-2002, 18:10
Verwijderd
Er zijn ook bijbelteksten waarin God mensen aanroept om hun eigen kinderen op te eten...
Oud 02-09-2002, 19:49
McCaine
McCaine is offline
Te vaak gehad.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten