![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Daar zijn rekenmachines voor, dat soort dingen zijn al sinds 1980 geautomatiseerd. Ik maak me meer zorgen om het gebrek aan allround ontwikkeling, zo krijg je mensen die bij wijze van spreken hun veters nog niet kunnen strikken, maar wel een onderzoek en presentatie meet deelvragen zouden kunnen houden over veters strikken.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En is het totaal irrelevant om te weten dat sin(2x)=2sin(x)cos(x) is. Tenzij je een betastudie wilt gaan doen. Maar jij moet eens ophouden met te denken dat iederéén, ook alphastudenten, hogere wiskunde moeten kunnen. Alsof wiskunde het enige is in het leven. Lighten up. |
![]() |
||
Citaat:
Meph is het algemeen nut van wiskunde gewoon zwaar aan het overschatten, de gemiddelde alpha/gamma klant heeft namelijk slechts behoefte aan simpele zaken die je vaker tegen zult komen. De kans dat ik een formule met twee onbekenden moet ontbinden in factoren voor mijn beroep is nihil.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat betreft rekenmachines, als jij geen inzicht hebt weet je niet wat je moet intoetsen, kom je nog nergens.
||
Citaat:
Ik op mijn beurt zit dan weer met verplichte stukken wiskunde die ik absoluut niet wil, en die slechts voor een deel zinnig zullen blijken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Ik ben het helemaal eens met het WISO en hun volgelingen. Deze actie is een goede manier omhet niveau van het huidige eindexamen eens aan het licht te brengen. Ik betwijfel of het nut heeft aangezien de politiek er op dit momentnog steeds op gericht is ervoor te zorgen dat er meer hoger opgeleiden komen in plaats van ervoor te zorgen dat de hoger opgeleiden ook echt een opleiding hebben waar je iets aan hebt.
Ik ben het verder helemaal eens met de stelling van nare man dat er veel studies zijn (meestal inderdaad niet in de betahoek) waar een groot deel van de studentenpopulatie eigenlijk niet thuishoort. Ik zou er sowieso een voorstander van zijn om een deel van de universitaire studenten een negatief bindend studieadvies te geven omdat ze niet voldoende gemotiveerd zijn. Maar goed, daarmee haal je het VWO-niveau natuurlijk op. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Ik denk dat je ook krijgt als je een (dode) taal als Grieks of Latijn leert.
||
Citaat:
Als je dat soort dingen moet doen, is het vaak noodzakelijk dat je dergelijke formules gewoon weet, omdat je anders hopeloos in de knoei komt (zeker op tentamens waar formulekaarten/GR's niet zijn toegestaan). Zelf merk ik (1e jaars natuurkunde) in ieder geval behoorlijk hard wat het betekent om deze dingen níet te weten. Het maakt alles extra moeilijk, omdat je naast het toepassen van nieuwe wiskundige handelingen ook nog eens moeite hebt met het omschrijven van dingen die je eigenlijk had moeten weten. Groet, Tio
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo werkt het gewoon niet. Als jij echt goed wilt worden, en dan bedoel ik dus niet een academische opleiding afmaken want dat kan iedereen, ik bedoel promoveren en eventueel hoogleraar worden, dan zul jij toch echt een shitload aan parate kennis moeten hebben. Concrete kennis is het grootste goed wat er is. Anders kunnen we alles wel overlaten aan intelligente zoekmachines die uit onze vragen afleiden wat we bedoelen en dan met een antwoord op de proppen komen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het zal me ook niks verbazen dat de universiteiten balen van die tweede fase. En dan vooral vakken als CKV die tegenwoordig gegeven worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik sloeg stijl achterover toen een hoogleraar sociale geografie me fluitend vertelde dat je geen aardrijkskunde van de middelbare school nodig had om toegelaten te worden. Het enige dat er feitelijk op je vwo diploma staat is dat je dingen van een redelijk niveau onder een aardige werkdruk aan kunt.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik vind dan ook dat je aan parate kennis veel meer hebt dan aan 'presentatievaardigheden'. Het probleem met het VWO nu vind ik ook dat een grote meerderheid zoiets heeft van 'als ik maar een 5,5 haal dan is het genoeg'. De motivatie is eigenlijk helemaal weg. Oh, en over die wiskunde kennis, van mij mogen ze wiskA1 voor de C&M-ers best hetzelfde laten maar de wiskunde in de natuurprofielen moet toch echt omhoog. Vaak is het zelfs zo dat met méér informatie en méér bewijzen de stof alleen maar makkelijker wordt; nu worden er vaak bijvoorbeeld geen bewijzen gegeven, waardoor het vaak alleen maar onlogischer overkomt. Ik ga volgend jaar wiskunde studeren en ik hoop toch echt dat je daar meer uitdaging hebt dan op school. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
RUG maakt wiskunde gemakkelijker
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft het niveau van de studie wiskunde de laatste jaren naar beneden toe bijgesteld. Dit is noodzakelijk doordat wiskunde op het vwo tekortschiet. Dit bevestigen wiskundehoogleraar Henk Broer en studieadviseur wiskunde Ena Tiesinga van de RUG. Broer: “Allerlei kennis en vaardigheden die de studenten vijf jaar geleden nog hadden, is er niet meer. Het gaat elk jaar verder achteruit.” Tiesinga: “Scholieren zijn meer bezig met het maken van werkstukken, daardoor blijft er minder tijd over voor het maken van sommen.” Broer en Tiesinga reageren op de actie van intussen tienduizend studenten die klagen over het niveau van het wiskundeonderwijs op het vwo. Ze hebben minister Van der Hoeven van Onderwijs per brief duidelijk gemaakt dat wiskunde op universitair niveau daardoor te moeilijk voor hen is (www.lievemaria.nl). Broer: “Heel goed dat de minister nu van de werkvloer hoort hoe erg het is.” Broer is door de minister aangesteld in de Commissie Toekomst Wiskunde Onderwijs (CTWO). Deze heeft haar voorstellen geaccepteerd om het aantal wiskunde-uren in het vwo met ingang van 2007 te verminderen. Broer doet zijn opmerkingen over de studentenactie nu op persoonlijke titel. Volgens hem is zowel in het basis- als voortgezet onderwijs sprake van een “algehele malaise”, waarvan de gevolgen op de universiteit merkbaar zijn bij wiskunde, natuurkunde en economie. Hij vermoedt dat alle Nederlandse universiteiten hun wiskundeniveau aanpassen. De studentenactie wordt breed gesteund in onderwijs- en onderzoekskringen. Broer: “Weet u wat het met deze minister is? Ze argumenteert niet. Ze neemt beslissingen en wuift bezwaren weg. Nu krijgt ze het op haar brood.” [ Jan-Willem Navis | Greta Riemersma ] Bron: Universiteitskrant Rijksuniversiteit Groningen. Zie http://www.uk.rug.nl/archief/jaargan...eek-frames.htm Schandalig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik had een grietje in de klas met duidelijk verminderde capaciteit, echt minimaal wiskundig inzicht of taalgevoel, maar een goede dosis zelfmotivatie en zelfs zij heeft het VWO met redelijke cijfers af weten te sluiten. Dat er gozertjes zijn zoals ik (in die tijd) die te lam zijn om hier en daar een keer een werkstuk in te leveren, wil nog niet zeggen dat er veel intelligentie nodig is om het VWO te halen. Er wordt alleen momenteel zoveel nadruk gelegd op een "brede leerweg" dat eigenlijk alles wat lijkt op echt kennisvergaring naar de achtergrond wordt geschoven. Ik had del laatste drie jaar van mijn VWO in één jaar kunnen doen en dat overdrijf ik niet. Het is alleen jammer dat die mogelijkheid er onder normale omstandigheden niet is.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik bedoel absoluut niet dat iederéén het kan, ik bedoel dat de gemiddelde Nederlander het in principe moet kunnen. Natuurlijk overdrijf ik als ik uitdrukkingen gebruik als "twee vingers in de neus", maar ik wil graag die "enorme werkdruk", die veel middelbare scholieren pretenderen te hebben, proberen te nuanceren. Die is er namelijk niet. In ieder geval niet voor de échte VWO student (de toekomstige wetenschapper). En ja, ik vind het heel spijtig dat ik (en vele anderen met mij, geloof me maar) geen fatsoenlijke vooropleiding heb gehad en ben uitgegroeid tot de uitgezakte lamlul die ik nu ben. Is dat zo raar? Ik snap ook wel dat ik dat aan mezelf te danken heb, maar als ik dag in dag uit naar dezelfde inhoudsloze bullshit moet luisteren en nooit écht uitdaging vind in de dingen die ik voorgeschoteld krijg, is uiteindelijk het eigen initiatief ver te zoeken. En eigen initiatief is juist voor mij zo belangrijk. Ik ben erg autodidactisch ingesteld, maar bij mij is dat tegenwoordig zo ver doorgeschoten dat ik letterlijk niets meer van iemand aanneem en mezelf alles leer en aanleer. Dat kan heel leuk zijn, maar het betekent uiteindelijk ook dat de zaken die ik niet interessant vind, niet gebeuren. Ik heb écht schade ondervonden van het lage niveau middelbaar onderwijs en kan me daar écht druk om maken. Soms baal ik er zelfs van dat ik geen andere vorm van scholing ben gaan doen, maar ik vraag me ten zeerste af of dat goed was geweest voor mijn ontwikkeling op sociaal gebied. En daar is nu in ieder geval weinig mis mee.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|