Hoi Esmer,
Je naam doet me denken aan een Turks liedje, met een leuke dans. Daar word ik vrolijk van. Mijn naam is lang niet zo poetisch, een nuchtere, Hollandse naam is het. Maar ach, verder leef ik ermee en is het goed
Wat fijn dat je zoveel tijd hebt. Ik zit middenin mijn tentamens en heb eigenlijk helemaal geen tijd voor het schrijven van mooie brieven, maar ik doe het toch. Ik moet van mezelf een manier vinden om me te uiten.
Ik vind het vreselijk dat de tijd niet stilgezet kan worden. Als het kon... ik heb duizenden momenten in gedachten waarop ik de tijd wel stil had willen zetten. Dan was ik nu tenminste tevreden. Gisteren, voordat ik vertrok bijvoorbeeld, lekker thuis in bed liggen. Het lijkt me maar niets om als enige door de tijd heen te lopen. Het doet me denken aan een boek, De Rode Zwaan, van Sjoerd Kuijper, ken je dat? Maar ik zou me er nog eenzamer door
voelen dan ik me nu al voel.
Ben je blij dat je dit jaar alles gehad hebt op school? Ik wist niet zo goed of ik er blij mee was, het was zo'n fijne plek voor me. Dat is alweer ruim anderhalf jaar geleden trouwens en ik moet niet te diep in het verleden graven, dat kan ik niet hebben.
Ik ben niet vaak chagrijnig, gelukkig. De laatste tijd voel ik me wel hopeloos verdrietig en ik weet niet waarom en er is niemand om me te troosten. Het op kamers wonen valt soms zo tegen. Ik voel me steeds kleiner worden, wat moet ik in m'n eentje in deze grote wereld? Laat mij maar thuis zijn. Thuis ben ik meestal vrolijk, maar ik kan ook verschrikkelijk raar doen, dan schrik ik van mezelf. Ach, nu zit ik op mijn kamer en af en toe rollen er tranen over m'n wangen.
Grappig dat je er nog over nadenkt wie je bent. Ik heb dat al een tijdje geleden van me afgezet. Ik probeer zo te leven als ik denk dat goed is, maar ik denk er niet meer over na wie ik nu eigenlijk ben. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er voorlopig toch niet achter kom. Het is eigenlijk maar een rare vraag, want wat ben je nou meer dan je lichaam en je ziel, je gedachten? (Ojee, zo raken we in een vicieuze cirkel.)
Het doet er mijns inziens ook niet toe. Mijn prioriteit ligt nu bij de tentamens en ik begin de maatschappij waarin we wonen steeds meer te haten omdat er zo'n druk op je komt te liggen. Die tentamens móét je halen, anders gebeuren er vervelende dingen. Ik verlang terug naar de eerste, dat de zorgen niet onoverkomelijk waren, dat je niet nog voor je eten en jezelf moest zorgen. Het was gewoon zo. Te veel keuzes, ik vind het maar niets.
Morgen nog rijles. Aan de ene kant wel zin in, want het is wel leuk. Aan de andere kant: nu wil ik toch ook wel eens mijn rijbewijs halen. De leraar moet niet zo streng zijn, want ik ben nu zo instabiel dat ik in huilen uit kan barsten. Ik voel me net een psychiatrisch patient, dat ik geen enkele kritiek of tegenslag kan gebruiken. Maar ik wijt het allemaal aan de grote stad, ver van het vertrouwde huis.
Een vriendje zou op dit moment wel leuk zijn, maar je hebt niet alles voor het kiezen. En bovendien zou ik echt niet weten wie: de leuke jongens zijn een beetje mijn leven uitgevlogen. Het komt zoals het komt.
Liefs,
Indigo