*zucht* hmm.
De titel alleen al zegt zo veel. Daarom snap ik ook niet hoe Sketch dit kan associëren met het ongelukkig gekozen zoetsappigheid. Niet de emotie die erbij past. Zoals ik het interpreteer is dit ver, ver, voorbij de zoetsappigheid.
De eerste zin is mooi, en vooral het woord 'zachtjes' valt me op. Maar deze zin vind ik het mooist:
Voor al die dapper eenzaam zijn ontstond spontaan ontzag.
Heerlijk herkenbaar

. ont-ond-ont-ont. Ik geloof dat ik daar ook ooit eens een keer mee heb gespeeld, maar het nooit heb opgeschreven ofzo.
Daarna deze:
Je doet het zacht verdwijnen
Omdat je het op twee manieren kan opvatten. Verwijzend naar de eerste regel uit de eerste strofe en als bijwoord. wow.
Wat ik er minder aan vind is dat je het sonnet niet ten volste hebt gebruikt. Waarom heb je eigenlijk voor het sonnet gekozen? En de tweede strofe tot aan de laatste regel vind ik eigenlijk ook niet zo goed. Heel me, verdeel me <----> omarm me, bevang me, is een bekende zinsconstructie die me meteen aan een ander onaf gedicht deed denken waarbij we zelfstandig naamwoorden hebben gebruikt. Ik moest er wel om glimlachen, maar ik vind het niet net zo mooi.
Voor jou, verkies ik liefde. Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Aan de ene kant vind ik het pakkend (eerlijk gezegd spookte die zin de laatste paar dagen ook in mijn hoofd, maar dan in een andere context, misschien nog wel wanhopiger zelfs). Nee hmf, hoe zeg ik dit, het is zo simpel voor iets waarachter zoveel emoties en gevoel schuilgaan. Maar misschien is het ook waarheid en is het daarom dat ik het niets vind, snap je?
Xineof begint steeds meer haar oude vorm terug te krijgen. Geweldig.