Oud 16-03-2006, 16:22
Ikke84
Ikke84 is offline
Ik ben best geinteresseerd in de studie geneeskunde en ik weet al dat ik in Rotterdam of Leiden wil studeren...Maar ik vroeg me af wat de verschillen zijn tussen die twee...Ik heb gehoord dat het in Rotterdam beetje hbo achtig is...Kan iemand er wat meer over vertellen?
Heel erg bedankt..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2006, 16:46
Estar
Estar is offline
Hier staat wat over Rotterdam http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1277065 maar waarschijnlijk heb je daar wel iets over gelezen.

Ik heb nog niemand gehoord over leiden, dus dat weet ik niet, maar ben net zo nieuwsgierig als jij, aangezien ik ook heel erg naar leiden trek sinds afgelopen weekend. Ben blij dat je deze topic geopend hebt!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 22:31
Roos
Roos is offline
Rotterdam HBO achtig? Daar ben ik het niet mee eens (ik studeer Geneeskunde in Rotterdam).
Het is wel meer praktijk gericht.
Bij sommige universiteiten krijg je eerst heel veel theorie over hoe het menselijk lichaam werkt bij een gezonde patient.
In Rotterdam leer je juist gelijk hoe een ziek lichaam in elkaar zit. Je leert ook veel vaardigheden over lichamelijk onderzoek en anamnese (het vraaggesprek met de patient).
Dit maakt het niet HBO-achtig, maar vernieuwend en praktijk-gericht. Vind ik.

Geneeskunde is ook een typisch voorbeeld van een universitaire beroepsopleiding (je wordt immers allemaal arts), waar je het ook studeert. Rotterdam spreekt mij aan, omdat het minder saai is, je krijgt veel patienten te zien, en er is veel zelfstudie.
Oud 17-03-2006, 11:42
Gothic
Gothic is offline
Wat ik verschrikkelijk vond aan Leiden en juist zo goed aan Rotterdam is het feit dat je in Rotterdam gewoon precies weet wat de stof is. Je hebt elke week een 8tal colleges en opgegeven literatuur en 4 opdrachten. In leiden had je veel minder contacturen en moest je veel meer thuis doen. Verder moet je je informatie halen van het internet van de uni leiden en was er maar 1 college om te zien of je het begrepen had of je alle stof wel had... (van de open dag).

Verder vind ik het fijn dat je niet van andere studenten afhankelijk bent of je alles goed leert en begrijpt. Die opdrachten mag je alleen maken en hoeven niet elke week in groepjes. Dat echte probleemgestuurde onderwijs zou voor mij niet werken.
Oud 17-03-2006, 15:25
Verwijderd
Volgens mij is Rotterdam een stuk praktijkgerichter, althans, dat heb ik ervan gehoord. In Leiden heb je bijv. in het tweede jaar KVA (klinische vaardigheden en attitude). Voor die tijd oefen je dus helemaal geen klinische vaardigheden en ben je wat dat betreft alleen maar theoretisch bezig. Wel heb je een zorgstage van 3 weken in het eerste jaar. Daar oefen je dus basiszorg, meestal in een verzorgingshuis of verpleeghuis. Je hebt natuurlijk wel practica, dwz meerdere microscopie practica, meerdere practica waar je oefent met het bekijken van doorsneden van het menselijk lichaam en een snijpracticum.
Je loopt in het 3e jaar voor het eerst met een arts mee.
In Leiden gaat het eerste jaar vooral over het gezonde lichaam, waarbij natuurlijk ook wel ziektebeelden aan bod komen en patiëntdemonstraties (patiëntbespreking met patiënt erbij in collegezaal).

Hoe dat alles in R'dam gaat kunnen degenen boven mij wel vertellen, ik weet niet precies hoe dat zit.
Ikke84, wat bedoel je met HBO-achtig? Roos vindt bijv. dat geneeskunde in R'dam niet HBO-achtig is en wel praktijkgericht. Maar in mijn ogen is HBO-achtig toch praktijkgericht? Of wat is anders het verschil?

In Leiden heb je trouwens geen probleemgestuurd onderwijs, dat is wel zo in Maastricht. De opdrachten maak je gewoon alleen, dat is de voorbereiding voor de werkgroep. In de werkgroep zelf kun je dan over de antwoorden overleggen en vragen stellen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 11:45
Roos
Roos is offline
Als ik aan HBO-achtig denk, dan denk ik aan: verplicht onderwijs, alles in groepjes doen, etc. Dat is dus niet zo in Rotterdam.
Het is wel praktijkgericht, maar dat lijkt me niet meer dan logisch voor de Geneeskunde studie Je leert al in het eerste jaar denken volgens een schema: van klacht naar diagnose.
Je krijgt dus niet eerst alleen maar theorie over het menselijk lichaam.

In Rotterdam zit het qua stages zo:
jaar 1 - 3 dagen meelopen met een arts naar keuze
jaar 2 - 2 weken zorgstage
jaar 3 - 3 of 4 weken keuze-onderzoek
jaar 4 - half jaar onderzoek doen (dat is volgens mij overal zo?)

Verder kan je altijd een arts/docent aanspreken met de vraag of je een dagje mag meelopen met hem/haar, of op de echo/ct/mri/etc. afdeling. Dat mag altijd wel
Oud 25-03-2006, 15:44
Ikke84
Ikke84 is offline
Sorry dat ik zo laat reageer maar bedankt dat jullie hebben gereageerd... Ik denk dat ik dan Leiden kies...En wat ik bedoel met hbo achtig, dat heb ik gewoon ergens gelezen op het forum..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 16:06
Estar
Estar is offline
Citaat:
Roos schreef op 18-03-2006 @ 12:45 :
Als ik aan HBO-achtig denk, dan denk ik aan: verplicht onderwijs, alles in groepjes doen, etc. Dat is dus niet zo in Rotterdam.
Het is wel praktijkgericht, maar dat lijkt me niet meer dan logisch voor de Geneeskunde studie Je leert al in het eerste jaar denken volgens een schema: van klacht naar diagnose.
Je krijgt dus niet eerst alleen maar theorie over het menselijk lichaam.

In Rotterdam zit het qua stages zo:
jaar 1 - 3 dagen meelopen met een arts naar keuze
jaar 2 - 2 weken zorgstage
jaar 3 - 3 of 4 weken keuze-onderzoek
jaar 4 - half jaar onderzoek doen (dat is volgens mij overal zo?)

Verder kan je altijd een arts/docent aanspreken met de vraag of je een dagje mag meelopen met hem/haar, of op de echo/ct/mri/etc. afdeling. Dat mag altijd wel
Welke praktische lessen krijg je in het eerste en in het tweede jaar?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 17:52
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Estar schreef op 25-03-2006 @ 17:06 :
Welke praktische lessen krijg je in het eerste en in het tweede jaar?
Wat noem je praktische lessen? Maar bij geneeskunde in Rotterdam begin in het eerste jaar al met pkv (praktische klinische vaardigheden, dus anamnese training en je leert hoe je lichameljik onderzoek je moet doen). Het eerste jaar is dat gemiddeld zo'n 1 keer per 2/3 weken, het tweede jaar is het gemiddeld zo'n 1 keer per week/2 weken.
Wat betreft de practica heb je regelmatig microscopie practicum (afhankelijk van het blok, soms een keer per week, maar bij een ander onderwerp 5 vijf weken helemaal niet). Ook in de snijzaal kom je regelmatig (maar ook dat is weer afhankelijk van het blok).
Vorig blok (uhh eerste blok van het tweede jaar) hadden we ook veel onderwijs in kleine groepjes (max. 12 mensen) en kan krijg je een casus die je met zijn allen op moet gaan lossen m.b.v. de docent.

Practicum zijn overigens bijna nooit verplicht (alleen sommige snijzaalpracticums en pkv uiteraard), dus als je er niets inziet dan je het ook door zelfstudie leren .

Ik studeer dus ook in Rotterdam, en ik kan zeggen dat het me erg goed bevalt. Er zijn precies genoeg contacturen, en het praktijkgerichte spreekt me ook erg aan. Zo is het eerste college in het eerste jaar gelijk een patientendemonstratie .
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 14:11
pino123
pino123 is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 25-03-2006 @ 18:52 :
Zo is het eerste college in het eerste jaar gelijk een patientendemonstratie .
stoer, word je gelijk geconfronteerd met wat je de komende 6, misschien 7, jaar gaat doen
Oud 26-03-2006, 19:16
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 25-03-2006 @ 18:52 :
Practicum zijn overigens bijna nooit verplicht (alleen sommige snijzaalpracticums en pkv uiteraard), dus als je er niets inziet dan je het ook door zelfstudie leren .
Ik hoorde laatst dat dat komt, omdat er in Rotterdam teveel studenten voor de practica zijn, en als iedereen komt opdagen er een groot probleem is, klopt dat?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 19:28
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 26-03-2006 @ 20:16 :
Ik hoorde laatst dat dat komt, omdat er in Rotterdam teveel studenten voor de practica zijn, en als iedereen komt opdagen er een groot probleem is, klopt dat?
Dat is echt onzin volgens mij. Je hebt met zo'n 60 medestudenten tegelijk practicum, en er is ook altijd wel plaats voor 60 studenten. Aan het begin van dit jaar hadden we ook allerlei belangrijke practica, waarbij iedereen gewoon komt, en dat is dan nooit een probleem. Ook birj microscopie practicums is er voldoende capaciteit, bij alle practicums zijn er voldoende plaatsen.
Als alle 400 studenten naar het practicum gaan op dezelfde tijd dan wordt het wel een probleem ja (maar vandaar dat je ook gewoon wrdt ingeroosterd) .
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 21:00
Verwijderd
In Leiden heb je trouwens wel verplicht onderwijs. Je mag best weleens wat missen, maar dan moet je wel vervangende opdrachten doen, anders wordt je cijfer niet vrijgegeven. Dit geldt zeker als je 3 dingen per blok mist. En dan heb ik het over werkgroepen en practica, colleges tellen natuurlijk niet.
Ohja en er zijn ook veel patiëntdemonstraties. In het eerste jaar heb je blokken van 3 weken en ieder blok heb je een patiëntdemonstratie.

Laatst gewijzigd op 27-03-2006 om 21:04.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 17:14
Gothic
Gothic is offline
In Rotterdam begint het 1e jaar iig elke week met een patientendemonstratie om de week in te leiden...

Hoe zit het in Leiden met het in groepjes werken? Ben je afhankelijk van anderen mbt de stof die je moet leren of opdrachten maken?
Oud 29-03-2006, 17:35
Verwijderd
Zie mijn eerste reactie.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 18:06
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 29-03-2006 @ 18:35 :
Zie mijn eerste reactie.
Geen samenwerking dus?

Krijgen jullie trouwens de antwoorden ook gewoon op internet oid? Of moet je het doen met de werkgroep?
Oud 30-03-2006, 16:02
Ikke84
Ikke84 is offline
Ik heb nog een vraag..Hoeveel bladzijdes moeten jullie leren voor een tentamen?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 12:32
Estar
Estar is offline
Citaat:
Ikke84 schreef op 30-03-2006 @ 17:02 :
Ze moeten alles wat ze in een periode hebben gehad leren.

Maar wat is dat dan weer voor vraag? Als het teveel is wil je geen geneeskunde doen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Ikke84 schreef op 30-03-2006 @ 17:02 :
Ligt aan de periode en aan de mate waarin je hebt opgelet tijdens college.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 14:07
sdekivit
sdekivit is offline
wat maakt het aantal bladzijden dat je moet leren voor een tentamen nou uit je kiest geneeskunde of ander vak omdat het je interesseert en je er verder in wil, niet omdat het aantal bladzijden voor de tentamens veel/weinig zijn
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 14:28
enilE
enilE is offline
Een ander verschil tussen Leiden en Rotterdam dat nog niet genoemd is, is dat je in Leiden om de 3 weken een tentamen hebt, in Rotterdam verschilt dat, maar is het meestal om de 5/6 weken. (ook soms 3 weken)

Ik studeer zelf in Rotterdam, (eerstejaars) en een vriendin van mij is een eerstejaars geneeskundestudent in Leiden. Als ik hoor wat zij krijgt, en ik dat vergelijk met wat ik krijg aan lessen en practica, vind ik het in Rotterdam veel interessanter verdeeld.

In Leiden krijg je bijvoorbeeld 3 weken lang statistiek, daar heb je dan
na die drie weken tentamen over. Wij hebben ook al statistiek gehad, maar dit was meteen met betrekking op ziektes zeg maar. In het tweede blok hebben we het over de nieren, de longen en het hart gehad, en daar kreeg je dan ook meteen de statistiek bij.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 17:34
Estar
Estar is offline
Alicia Silverstone:

Hoe zit het met de stages in het 2e jaar?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 11:32
Verwijderd
@ Gothic:
Je kan wel samenwerken voor een bepaalde opdracht die je dan samen moet doen.. bijv. iets presenteren ofzo. Maar dat komt zo af en toe eens voor. Ook heb je een propedeusewerkstuk waar je met z'n tweeën aan werkt. Of je verder samen dingen uitwerkt of samen gaat leren ofzo dat mag je zelf weten. Je kunt elkaar dus wel dingen uitleggen of dingen aanvullen tijdens een werkgroep en je krijgt antwoord van een docent.
De antwoorden van opdrachten krijg je meestal wel op internet, maar soms ook niet.. dat ligt aan het blok. Als je ze niet krijgt dan moet je dus tijdens je werkgroep om het goede antwoord vragen.

@ Estar:
In het 2e jaar heb je geen stages. In het 1e jaar heb je een zorgstage en in het 3e jaar heb je de VPC's (vroege praktijk contacten, dan loop je met een arts mee).

@ Ikke84:
Er is geen vast aantal bladzijden wat je moet leren voor een tentamen. Je moet dingen uit allerlei verschillende boeken leren, er is niet 1 standaard boekje met ... bladzijden wat je voor een tentamen moet leren. Maar dat is volgens mij bij geen enkele studie zo.

Wat de blokken betreft, ik vond het zelf heel handig om een kort blok over een bepaald onderwerp te hebben en het meteen af te sluiten met een tentamen. Dan kun je je concentreren op 1 onderwerp en zit het nog vers in je geheugen als je het tentamen gaat maken. De blokken lopen ook op van makkelijk naar moeilijker, zodat het goed te volgen is vanaf het begin.

Ohja en ik doe nu trouwens geen geneeskunde meer Misschien handig om erbij te vertellen. Ik heb t/m het 2e jaar gevolgd, dus alleen daar kan ik iets over vertellen eigenlijk. Ik doe nu HBO-V duaal.

Laatst gewijzigd op 05-04-2006 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 18:20
TinkaTonka
TinkaTonka is offline
Ik studeer zelf in Leiden en ik kan je vertellen dat het me heel erg bevalt. Ze geven in blokboeken duidelijk aan wat je moet leren, met pagina nummers erbij, dus dat je het zelf zou moeten opzoeken, dat is larie.

Inderdaad is het zo dat je om de drie weken (soms, in latere jaren 6) tentamen hebt, maar het voordeel is wel, dat je dan continu geprikkeld wordt om te leren en dat je voor één onderdeel zakt, en niet voor allemaal. Volksgezondheid (statistiek) is inderdaad wel wat minder, maar alle andere blokken zijn heel erg leuk

Bovendien is het makkelijker om contact te krijgen met de docenten omdat het wat kleinschaliger is, zodra je iets vraagt, krijg je antwoord..en bovendien is het nog een keer zo, dat je heel snel (als je dat vraagt via mail) mee mag lopen op alle onderdelen die jij leuk vindt

In het eerste jaar heb je bovendien nog niets aan het leren van een vraaggesprek omdat je niet in staat bent de diagnose uit te vragen (dus welke vraag stel ik waarom en wanneer?) In het tweede, derde én vierde jaar krijg je bij ons lijnonderwijs, dwz het hele jaar onderwijs in KVA (klinische vaardigheden en attitude) en MPO (medisch probleem oplossen) waar ze je per blok, en door de blokken heen alle dingen leren over de anamnese en de verschillend aspecten van het LO.

Ook is Leiden een van de weinige uni's waar ze je onderwijs in farmacologie geven (ook een lijnonderwijsblok) en ik kan je wel vertellen, dat je daar in de praktijk toch heel veel aan blijkt te hebben.

dus, ik zou zeggen, kom naar Leiden
Oud 06-04-2006, 00:42
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
TinkaTonka schreef op 05-04-2006 @ 19:20 :
*knip*
Even een vergelijking met Rotteram wat betreft bovenstaande punten:
- literatuur is bij ons ook heel duidelijk aangegeven. Bij elk college/opdracht/practicum staat er welke literatuur erbij hoort, maar ook is er een totaaloverzicht
- Contact met docenten in Rotterdam kan ook als je dat wilt. De docenten zijn na college altijd bereid nog vragen te beantwoorden, zowel voor de hele zaal of voor jou individueel (moet je even naar de docent lopen na het practicum). Ook de practicums worden zodanig gegeven dat interactie met de docent heel goed mogelijk is. Verder kan je via het blackboard ook nog vragen stellen/de docenten zijn ook altijd goed per email bereikbaar (mijn ervaring is dat je dezelfde dag nog een mailtje terug hebt). Tot slot wordt er elke week nog een uur ingeroosterd waar je naar toe kan komen met vragen/onduidelijkheden. Contactmogelijkheden genoeg dus.
- Wat betreft het leren van het afnemen van de anamnese maakt het in het begin niet uit dat je niet naar een diagnose toe kan werken. Je moet ook leren nadenken als een dokter, gewoon leren een goed beeld te vormen van wat te klacht is. Ook aan het werken aan je houding tijdens een gesprek kan je in een vroeg stadium mee beginnen. Het eerste jaar krijg je overigens ook patienten met een "makkelijke" klachten (mijn arm doet zo pijn). Nu krijgen we ook vaak patienten die iets hebben wat wij al gehad hebben. De anamnese wordt ook steeds verder uitgebreid. Ik vindt het zelf erg prettig om er in het eerste jaar al mee begonnen te zijn. Tijdens je snuffelstage het eerste jaar kan je bij de artsen als het goed is ook veel van die technieken terugzien.
- farmacologie krijgen wij overal tussendoor (maar is daardoor zeker niet het ondergeschoven kindje. Het wordt aangepast aan het thema: vorig tentamen ging over metabolisme en dan hebben we een college gehad over de afbraak van geneesmiddelen. Deze week gaat over veroudering, en dan krijgen we een college over wat er anders voor het medicijngebruik bij ouderen. Doordat het steeds terugkomt worden dingen ook herhaald (herhaling is de kracht van het onderwijs .

Rotterdam heeft dus ook zeker veel te bieden .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2006, 08:35
Roos
Roos is offline
PS: Rotterdam heeft in jaar 3 en 4 ook MPO.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten