Oud 05-04-2006, 14:58
Verwijderd
Ik voel me zo stom!! Heb net mn lenzen uitgedaan, maar één viel van mn vinger af en ik heb er uren naar gezocht, maar kan het echt niet meer vinden. Ik heb nu dus alleen nog maar mijn rechterlens.

Ik heb maandlenzen. Mijn linker 'april' lens heb ik dus al verspeeld. Nu vraag ik me af of ik nu dan gewoon mn volgende lenzendoosje kan openen en die dan voor april EN mei kan dragen.. of is dat heel slecht voor je ogen?
Maar ik weet wel dat kruidvatlenzen zelfs 3 maanden meegaan, dus dan zouden opticienlenzen toch ook wel net 2 maandjes kunnen?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 15:05
Iduna
Iduna is offline
Je kunt wel zien dat ik lang over een post doe.

Kun je niet even de opticien bellen?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 15:25
Sherco
Sherco is offline
Ik had vroeger altijd dat ik totaal niet uit kwam omdat ze ook stuk gingen of zoek raakten. Toen ik voor controle bij mijn opticien kwam zei hij "zo, die lens ziet er nog goed uit, net nieuw zeker!" terwijl die lens al 3 maanden oud was! Toen ik dat zei legde hij uit dat het gaat om hoe goed je ze schoon houdt, en hoe lang je ze in houdt. Als je je lenzen goed schoonhoudt, ze niet langer dan 12 uur per dag draagt en niet een nacht inhoudt (wat sowieso super slecht is) kun je makkelijk 2 maanden met een lens doen. Maar in dit geval zou je ook je ene lens 1,5 maand in kunnen houden en de volgende ook 1,5 maand, dan is het minder erg
Oud 05-04-2006, 15:29
reno
reno is offline
Dat gaat voor mij niet op, langer dan een maand betekent irritatie
Oud 05-04-2006, 15:29
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
THEOBSESSIVE schreef op 05-04-2006 @ 15:58 :
Ik voel me zo stom!! Heb net mn lenzen uitgedaan, maar één viel van mn vinger af en ik heb er uren naar gezocht, maar kan het echt niet meer vinden. Ik heb nu dus alleen nog maar mijn rechterlens.

Ik heb maandlenzen. Mijn linker 'april' lens heb ik dus al verspeeld. Nu vraag ik me af of ik nu dan gewoon mn volgende lenzendoosje kan openen en die dan voor april EN mei kan dragen.. of is dat heel slecht voor je ogen?
Maar ik weet wel dat kruidvatlenzen zelfs 3 maanden meegaan, dus dan zouden opticienlenzen toch ook wel net 2 maandjes kunnen?
hallo THEOBSESSIVE,

De reden waarom je maandlenzen om de maand moet vervangen is omdat ze vervuilen gedurende de tijd dat je ze draagt. Bij harde lenzen is dit niet zo'n ramp: deze kun je vrij agressief reinigen. Zachte lenzen daarintegen zijn fragiel en kunnen zo'n behandeling niet aan. Daarom dat ze per maand vervangen moeten worden.

Wanneer je lenzen vervuild raken betekend dit dat ze minder zuurstof doorlatend worden. Dit kan zich kenmerken aan oogirritaties. Daarnaast kan zuurstoftekort aan de ogen lange termijn schade opbrengen. Dit doordat bloedvaatjes binnen in je oog gaan groeien om dit zuurstoftekort te compenseren, immers betekend meer bloedvaten een grotere oppervlakte om zuurstof op te nemen. Dit is op kleine schaal geen probleem. Echter wanneer deze bloedvaten je netvliezen binnen gaan groeien kan dit permanente schade betekenen.

Ik raad je daarom ten zeerste af om je maandlenzen als 2-maandlenzen te gebruiken.

Je zou wel kunnen overwegen om je maandlenzen op te faseren. Daarmee bedoel ik dat je je linker lens een week langer draagt dan normaal. Zodra je dit 4 keer hebt gedaan heb je de verloren maand ingehaald.

Het beste is natuurlijk om gewoon een nieuwe zachte lens te kopen, maar ik weet hoe pijnlijk een studentenportemonnee is.
Oud 05-04-2006, 16:48
Roos
Roos is offline
Als je naar je opticien gaat, is er een dikke kans dat hij je gratis een lens geeft.
Tenminste dat heeft een vriendin van me al 2x gedaan
Oud 05-04-2006, 17:02
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-04-2006 @ 17:48 :
Als je naar je opticien gaat, is er een dikke kans dat hij je gratis een lens geeft.
Tenminste dat heeft een vriendin van me al 2x gedaan
Heb ik ook één keer gedaan. Toen wilde ik die lens uit m'n oog halen, bleek hij gescheurd te zijn, terwijl ik hem net die ochtend nieuw had ingedaan. Toen hebben ze een nieuwe lens voor me besteld.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 17:54
Verwijderd
Ja kan je niet gewoon 1 nieuwe lens kopen? Dat lijkt me wel beter voor je ogen.

Wel is het zo dat mijn vriend altijd 1.5 maand zijn maandlenzen draagt (maar daar ben ik niet zo'n voorstander van).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 17:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan je niet nog een goed zoeken en stofzuigen met een panty op de slang op de plek waar je hem kwijt geraakt bent? Hij moet toch ergens zijn.
Oud 05-04-2006, 18:13
Bloem
Bloem is offline
Even naar de opticien gaan en het uitleggen, ze hebben altijd gratis proeflenzen dus met een beetje mazzel krijg je een nieuwe mee

Ik heb 2 wekelijkse lenzen en doe er wel altijd langer mee, maar ik heb ze dan ook niet elke dag in
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 18:37
Verwijderd
Als ik mijn lenzen ook maar een halve week te lang inhoud krijg ik barstende koppijn. Ik weet niet bij welke opticien je zit, maar ik krijg bij Specsavers gewoon een nieuwe als er iets mee is, die ''verzekering'' zit in de prijs inbegrepen. En anders koop je toch voor een keer een kruidvatlens?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 20:27
David
David is offline
Citaat:
THEOBSESSIVE schreef op 05-04-2006 @ 15:58 :

Citaat:
Ik voel me zo stom!!
Moet ik nog meer zeggen ?
Niet doen dus.
Wat kost zo,n lens nou ?
Gewoon nieuwe halen en die netjes 1 maand dragen en dan weggooien.

Je poetst toch ook elke dag je tanden ?
Natuurlijk kun je dit elke keer een week overslaan.
Het gevolg is dat je tanden misschien gaan rotten.

Het gevolg van je lenzen 2 maanden dragen terwijl ze maar voor een maand geschikt zijn is ook één manier om je oog naar de knoppen te helpen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 22:47
Verwijderd
Ik heb dus snel een lens van de kruidvat gehaald, maar nu vraag ik me af of ik die lens ook gewoon kan schoonmaken met vloeistof van de opticien, of dat ik alleen maar kruidvatvloeistof voor die kruidvatlens mag gebruiken..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 23:04
Arcades
Arcades is offline
Kan wel, heb ik ook gedaan wanneer ik vroeger lenzen verloor. Ben daarna ook overgestapt van specsavers op kruidvatlenzen, die zijn n stuk goedkoper . Bevalt goed.
Oud 05-04-2006, 23:18
Roos
Roos is offline
Citaat:
THEOBSESSIVE schreef op 05-04-2006 @ 23:47 :
Ik heb dus snel een lens van de kruidvat gehaald, maar nu vraag ik me af of ik die lens ook gewoon kan schoonmaken met vloeistof van de opticien, of dat ik alleen maar kruidvatvloeistof voor die kruidvatlens mag gebruiken..
Nee dat kan wel joh. Die vloeistoffen lijken erg op elkaar
Oud 06-04-2006, 14:57
gurl19
gurl19 is offline
Ik draag ze ook wel vaak wat langer, doordat ik het vergeet om ze om te wisselen. Maar ik zou de lens niet een maand langer gaan dragen, maar het dan opsplitsen zoals iemand anders ook al zei!

Edit: Ik zie nu dat je kruidvatlenzen hebt gekocht. Daar zou ik wel voorzichtig mee zijn. Niet iedereen reageert daar zo goed op.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 10:23
Zeenimf
Zeenimf is offline
wat raar dat iedereen het heeft over de prijs. ik krijg zo'n lens altijd gratis mee, je hebt toch voor een half jaar lezen betaald. bij mijn opticien hebben ze daar nog nooit een probleem van gemaakt en ik kom zeker 2 keer per half jaar langs om een nieuwe lens te halen.
Oud 08-04-2006, 16:44
Koen
Koen is offline
Offtopic:
Citaat:
Arcades schreef op 06-04-2006 @ 00:04 :
Kan wel, heb ik ook gedaan wanneer ik vroeger lenzen verloor. Ben daarna ook overgestapt van specsavers op kruidvatlenzen, die zijn n stuk goedkoper . Bevalt goed.
Er werd laatst nog gewaarschuwd in het nieuws voor lenzen van de drogist; doordat je veel controle overslaat is het risico op beschadiging van je oog vele malen groter dan wanneer je lenzen hebt van de opticien. Er is inderdaad wel prijsverschil, maar de gezondheid van m'n ogen is me wel iets meer waard dan dat.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 19:01
David
David is offline
Ik had gisteren ook een meisje van een jaar of 23 in m,n stoel.
Die droeg 2 jaar lenzen van het kruidvat.
En maakte te schoon, vertelde ze me.

Ik heb nog nooit zo,n duidelijke vorm van vaatingroei gezien.
Dus naar de oogarts gestuurd, en nooit meer lenzen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 21:40
CSN
CSN is offline
Ik hou absoluut niet bij hoe lang ik mijn (zachte) maandlenzen inheb; soms doe ik 2 weken met een lens, soms 7 - je merkt het meestal vanzelf wanneer een lens 'op' is, omdat je er dan niet goed meer door ziet of doordat het irriteert als je 'm indoet. Maar inderdaad, ga even langs de opticien en vraag om een nieuwe lens. Ik geloof dat mijn opticien altijd een paar lenzen heeft om zo mee te geven; de sterkte zal dan niet precies kloppen, maar voor één of twee weken maakt dat niet zoveel uit.
Oud 08-04-2006, 23:49
David
David is offline
Over het algemeen zou de sterkte van een lens niet veranderen hoor naar mate deze ouder word.

Hij word alleen wel vies, waardoor je slechter gaat zien.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 09:18
Yellowcard
Yellowcard is offline
ik krijg elke maand mn lenzen opgestuurd. en meestal laat ik mn oude in aparte bakjes.
en als 1 kapot gaat, doe ik 1 van de vorig maand, keb er nooit problemen mee gehad.
Oud 11-04-2006, 10:22
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
David schreef op 08-04-2006 @ 20:01 :
Ik had gisteren ook een meisje van een jaar of 23 in m,n stoel.
Die droeg 2 jaar lenzen van het kruidvat.
En maakte te schoon, vertelde ze me.

Ik heb nog nooit zo,n duidelijke vorm van vaatingroei gezien.
Dus naar de oogarts gestuurd, en nooit meer lenzen.
He bah daar word ik bang van..

Ik draag ook kruidvatlenzen, maar ga toevallig vandaag naar de opticien voor nieuwe lenzen.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten