Oud 21-04-2006, 17:03
Verwijderd
Hoi mensen,

Ik heb een vraagje:

Weet iemand wat de wet zegt als er iemand is overleden door zelfdoding. En achteraf krijg je te horen dat er mensen van op de hoogte waren wat er ging gebeuren maar niks hebben gedaan en niets hebben gemeld?

Als iemand dit weet wil je het me dan melden of er eventueel wat informatie over kunnen geven dit is heel belangrijk!!!

pskitje

(Sorry als het op het verkeerde forum staat)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2006, 17:06
anterx
anterx is offline
Ik snap niet precies wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 17:09
Verwijderd
hoi

Wat ik nou bedoel is dat er iemand is gestorven door middel van zelfdoding en achteraf krijg je te horen dat er mensen van af wisten dat die persoon zichzelf iets ging aandoen. En er niks aan hebben gedaan om er voor te zorgen dat die persoon zichzelf niks zou aandoen en dat krijg je dan te horen. Zijn die personen strafbaar als ze op de hoogte waren en niks hebben verteld.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 17:26
EvilConduct
EvilConduct is offline
Ik betwijfel of je daar echt wat tegen kan doen. Zolang die mensen de persoon in kwestie er niet toe gedwongen hebben of zo, kun je waarschijnlijk weinig beginnen. Misschien iets van nalatigheid of zo...

Behalve dat zelfdoding een laffe daad is, zou ik het flink misselijk vinden dat wanneer iemand weet dat een persoon zichzelf van het leven wil beroven en het niet probeert te voorkomen!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 17:36
anterx
anterx is offline
Ik denk dat het niet strafbaar is. Het zal natuurlijk ook aan de situatie liggen. Was de zelfmoordenaar een volwassene of een kind? Hoe was de relatie tussen zelfmoordenaar en de ander? En wat versta je onder er iets aan doen om het te voorkomen?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 18:00
Nijn*
Nijn* is offline
Volgens mij is het niet strafbaar, maar ik ken het wetboek niet uit m'n hoofd. Persoonlijk vind ik het nogal vreemd als mensen ervan weten en hem/haar gewoon zijn/haar gang laten gaan. Niet dat er veel aan te doen is denk ik, als de zelfmoordenaar echt vastbesloten is, maar toch.
Oud 21-04-2006, 19:13
Love & Peace
Love & Peace is offline
Iemand helpen met de zelfmoord is in ieder geval wel strafbaar, maar of het niet tegenhouden van een potentiele zelfmoordenaar ook strafbaar is weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 21:54
anterx
anterx is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 21-04-2006 @ 19:00 :
Volgens mij is het niet strafbaar, maar ik ken het wetboek niet uit m'n hoofd. Persoonlijk vind ik het nogal vreemd als mensen ervan weten en hem/haar gewoon zijn/haar gang laten gaan. Niet dat er veel aan te doen is denk ik, als de zelfmoordenaar echt vastbesloten is, maar toch.
Ik denk dat het voor bekenden erg vermoeiend en zwaar kan zijn te weten dat die persoon zelfmoord wil plegen. Misschien is er vaker 'meegedreigd' en wordt er daarom een keer niet snel op gereageerd.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 22:37
Verwijderd
Hoi,
Ik denk dat dit niet strafbaar is. Het probleem is namelijk dat er veel mensen dreigen met zelfdoding, alleen om aandacht te vragen voor hun problemen. Lang niet alle mensen die ermee dreigen doen ook daadwerkelijk iets. Als mensen echt zelfmoord willen plegen, kan je ze toch niet tegenhouden. Als er instellingen bijvoorbeeld hebben nagelaten die mensen in behandeling te nemen of medicijnen te weigeren zou je dit misschien wel kunnen aankaarten, maar ik ken je situatie niet en ik weet er ook niet alles vanaf.
Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 23:15
Frostbite
Frostbite is offline
Boeiend wat de wet zegt er wordt toch niet vervolgd.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 00:48
ijscoman
ijscoman is offline
Niet strafbaar. Zelfmoord op zich is niet strafbaar (het is ook moeilijk strafbaar te stellen) help je iemand met zelfmoord dan ben je in princiepe medeplichtig aan moord. Als mensen er van af wisten dat hou zou gaan gebeuren dan zou je ze dus eventueel nalatigheid kunnen verwijten hoewel dit vrij ver gezocht en heel moeilijk te bewijzen is als er uberhaubt al een rechter aan wilt beginnen. Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft (psychische) hulp nodig maar naar mijn weten is niemand volgens de wet verplicht een ander te helpen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 10:54
bbyn
bbyn is offline
dat is op mijn school een keer gebeurt, er was een leraar en een meisje had een keer gezegt tegen een vertrouwenspersoon ofzo dat ze vond dat hij eruit zag alsof ie wel 's zelfmoord zou kunne plegen, ze vond hem depri enzo... maargoed dat vonden ze onzin

paar weken later pleegde hij idd zelfmoord...

tsja... waarom zou het strafbaar zijn? als iemand echt zelfmoord wil plegen is er no way dat die zich daarvan af zal laten brengen doordat iemand zegt dat íe t niet moet gaan doen... nouja bij sommige gevallen misschien maar ik vraag t me af...
Oud 22-04-2006, 11:36
Verwijderd
Citaat:
ijscoman schreef op 22-04-2006 @ 01:48 :
Niet strafbaar. Zelfmoord op zich is niet strafbaar (het is ook moeilijk strafbaar te stellen) help je iemand met zelfmoord dan ben je in princiepe medeplichtig aan moord.
Nee, dan ben je schuldig aan hulp bij zelfdoding, dat is heel wat anders dan medeplichtigheid aan moord.

Citaat:
naar mijn weten is niemand volgens de wet verplicht een ander te helpen.
Jij denkt dat als je buurmeisje in de gracht verzuipt en jij staat erbij en je kijkt ernaar dat je dan niet strafbaar bent?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 12:09
synclinorium
synclinorium is offline
In mijn college bundel kan ik er niets over vinden.
Je bent (natuurlijk) wel strafbaar wanneer je iemand bewust aanzet tot zelfdoding en/of helpt met zelfdoding. Daar staat een gevangenisstraf ( 3 á 4 jaar) op of een geldboete.

Wanneer je iemand helpt met zelfdoding ivm terroristische actie staat er 10 jaar of meer op.

In mijn collegebundel staan niet alle regels/wetten, dus kan het niet 100% zeker zeggen.
Oud 22-04-2006, 12:30
smvs
smvs is offline
Citaat:
Katje schreef op 22-04-2006 @ 12:36 :
Jij denkt dat als je buurmeisje in de gracht verzuipt en jij staat erbij en je kijkt ernaar dat je dan niet strafbaar bent?
In dat geval wel, maar je bent niet zo snel strafbaar bij een nalaten van hulp zoals je misschien zou denken. Je bent sowieso alleen strafbaar als je nalaten de dood veroorzaakt (en dus niet bijvoorbeeld zwaar letsel) en als je gevaar loopt voor jezelf dan hoef je ook niet in te grijpen. Art. 450 Sr:
Citaat:
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Dit is wel interessant, omdat dit namelijk in verschillende landen heel verschillend geregeld is. In sommige (gewone beschaafde) landen mag je iemand volledig aan zijn lot overlaten.

Iig, dit is dus strafrecht en strafrecht heeft de eigenschap heel strikt te zijn. Wat niet in het wetboek van strafrecht staat is niet strafbaar, zo simpel is het. Het privaatrecht is een stuk soepeler. Via de onrechtmatige daad kun je iemand die op een zeer asociale manier iets nalaat wel sueen. 6:162 BW:

Citaat:
Lid 1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

Lid 2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

Lid 3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onrechtmatige_daad

Laatst gewijzigd op 22-04-2006 om 12:34.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 13:34
Nona
Nona is offline
In Desperate Housewives was het niet strafbaar.

In Nederland misschien wel, maar moeilijk te veroordelen. Dan moet je zowel kunnen bewijzen dat die persoon ervan wist als bewijzen dat die persoon het dreigement serieus nam. Ik heb al meer dan 5 keer meegemaakt dat iemand heel hard gilde dat hij/zij zelfmoord ging plegen, op een zeker moment haal je je schouders op en neem je aan dat het weer een leugen is. Op basis daarvan kan een veroordeling uit blijven.
Oud 22-04-2006, 14:26
Rioto
tis zijn/haar keuze.. gaat zn gang maar lekker
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 15:38
coopergirl
coopergirl is offline
Sjek de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig levenseinde:
http://www.nvve.nl/nvve/home.asp?pagnaam=homepage
Oud 23-04-2006, 15:40
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Juridische informatie

Artikel 293 Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk het leven van een ander op diens uitdrukkelijk en ernstig verlangen beëindigt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Het in het eerste lid bedoelde feit is niet strafbaar, indien het is begaan door een arts die daarbij voldoet aan de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in artikel 2 van de Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding en hiervan mededeling doet aan de gemeentelijke lijkschouwer overeenkomstig artikel 7, tweede lid, van de Wet op de lijkbezorging.

Artikel 294 Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk een ander tot zelfdoding aanzet, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Hij die opzettelijk een ander bij zelfdoding behulpzaam is of hem de middelen daartoe verschaft, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie. Artikel 293, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.
Oud 24-04-2006, 07:54
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
pskitje schreef op 21-04-2006 @ 18:03 :
Hoi mensen,

Ik heb een vraagje:

Weet iemand wat de wet zegt als er iemand is overleden door zelfdoding. En achteraf krijg je te horen dat er mensen van op de hoogte waren wat er ging gebeuren maar niks hebben gedaan en niets hebben gemeld?

Als iemand dit weet wil je het me dan melden of er eventueel wat informatie over kunnen geven dit is heel belangrijk!!!

pskitje

(Sorry als het op het verkeerde forum staat)
Ik weet niet of het strafbaar is, aan die laatste posts te zien niet, maar vraag het anders eens na bij de politie of rechtbank
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten