Oud 10-06-2006, 16:50
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Wat ik zoek zijn handige tools voor bij het programmeren (naast je teksteditor/ide en compiler). Kwam op dit idee door de release van de nieuwe phped met ingebouwde remote debugger.
Wat voor extra's gebruik jij om het leven wat makkelijker te maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2006, 17:14
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij zijn er voor elke IDE/programmeertaal/compiler/... eigen tools die handig zijn.

Voor Delphi wil ik desnoods eens uitzoeken (zelf heb ik heel wat met JEDI/jVCL gewerkt, maar ik heb ook wel ergens een gratis IDE-uitbreiding liggen die wat handige dingen kan).

En een grote aanrader voor elke programmeur, slechts één groot magisch begrip: version control. Zo kan je je vorderingen in een project bijhouden, bepaalde wijzigingen terugdraaien, ... Er bestaan verscillende programma's voor, afhankelijk van het welke zijn ze geïntegreerd of integreerbaar in een bepaalde IDE. De meest algemene systemen zijn CVS en SVN/SubVersion, maar ook SourceSafe (van MS geloof ik) en VersionCue (van Adobe, speciaal voor hun eigen grafische formaten). Zeer handig, en zelfs zonder IDE-integratie kun je met afzonderlijke clients werken voor elk version control programma, zeer handig voor windows zijn TortoiseSVN en TortoiseCVS die integreren in de verkenner. Ik gebruik ze al geruime tijd met veel plezier
Oud 10-06-2006, 18:13
Warsocket
Warsocket is offline
php en html: notepad++ met syntax highlighting voor
VB6: de bijgeleverder ide
Assembly: Qeditor vooraf geintsalleerd voor MASM
Java: Bordland Jbuilder Foundation
c(++): doe ik eigelijk niet maar als het echt moet kladblok ofzo

.net: waarschijnlijk dan met eigen ide maar de installatie zeurt over SP2 en zo wanhopig ben ik nog niet
Oud 10-06-2006, 19:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
ee
Oud 10-06-2006, 19:43
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 10-06-2006 @ 19:13 :
php en html: notepad++ met syntax highlighting voor
VB6: de bijgeleverder ide
Assembly: Qeditor vooraf geintsalleerd voor MASM
Java: Bordland Jbuilder Foundation
c(++): doe ik eigelijk niet maar als het echt moet kladblok ofzo

.net: waarschijnlijk dan met eigen ide maar de installatie zeurt over SP2 en zo wanhopig ben ik nog niet
Citaat:
Dr HenDre schreef op 10-06-2006 @ 17:50 :
naast je teksteditor/ide en compiler
Dus wat illusion een beetje noemt, ik ga dat zeker proberen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 20:14
dafelix
dafelix is offline
alleen een tekstverwerker, syntax-highlighting gebruik ik amper, en indent kan ik zelf wel tabben, ik verander altijd op m'n host zelf (wel op een test-gedeelte), dus enkel scrollen op m'n bureaublad (voor m'n tweede desktop) of switchen naar m'n andere scherm, op F5 rossen en bekijken

wat wil een mens nog meer ?
Oud 10-06-2006, 22:45
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
dafelix schreef op 10-06-2006 @ 21:14 :
alleen een tekstverwerker, syntax-highlighting gebruik ik amper, en indent kan ik zelf wel tabben, ik verander altijd op m'n host zelf (wel op een test-gedeelte), dus enkel scrollen op m'n bureaublad (voor m'n tweede desktop) of switchen naar m'n andere scherm, op F5 rossen en bekijken

wat wil een mens nog meer ?
dat is echt patsen om niks.
Syntax highlithing is zeker wel handig, al is het om typo van bv sleutelwoorden snel te herkennen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 22:52
Verwijderd
Eigenlijk alleen Ollydbg
Oh, dual screen is ook echt een aanrader alleen dat heb ik al een tijdje niet meer (wou m'n pa niet meer hebben)
Versie beheer doe ik wel soms maar dan gewoon handmatig, dus subfolders met als naam versie 1.0 etc etc
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 22:57
Aesar
Aesar is offline
voor webprogrammeer talen heb je eigenlijk alleen kladblok oid nodig, en altijd handig is de handleiding van de taal om te kijken hoe die functie ook al weer was, dus php.net, perldoc, etc.
Syntax highlighting heb ik nooit gebruikt en niet nodig. Maar als je er aan gewend bent, waarom niet?
Oud 10-06-2006, 23:00
LB06
LB06 is offline
Netwerktransparantie is écht heel handig als je bijvoorbeeld aan het webdevven bent. Met netwerktransparantie bedoel ik dat het niets uitmaakt of de bestanden op je lokale HD staan, op een server in Redbus via (s)ftp of op een gedeelde netwerkbron in je LAN. Je kunt je bestanden gewoon benaderen als zouden ze lokaal op je PC staan.

Dit zorgt ervoor dat ik gewoon een kleine wijziging in een PHP script kan doorvoeren en binnen 2 seconden daarna de wijziging op de website zelf kan zien (dus nadat je in de browser op refresh hebt gedrukt).
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 08:28
freyk
freyk is offline
Wat ik nog aanraad is:
  • De Web Developer exentsie voor firefox
  • een lokale httpserver, bv xammp.
  • Een .ico maker is ook wel leuk, bv ping2ico.
  • Een bureablad met meerdere virtuele bureaubladen.
    Verschillende linuxwindowmanagers hebben ze al, voor windows kan je bijvoorbeeld blackbox, litestep en andere shells. gaan gebruiken.
  • Een tweede beeldscherm, of een tweede computer -> maxivista
  • Een decompiler zal ook wel handig zijn.

Laatst gewijzigd op 11-06-2006 om 09:17.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 09:36
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Aesar schreef op 10-06-2006 @ 23:57 :
voor webprogrammeer talen heb je eigenlijk alleen kladblok oid nodig, en altijd handig is de handleiding van de taal om te kijken hoe die functie ook al weer was, dus php.net, perldoc, etc.
Syntax highlighting heb ik nooit gebruikt en niet nodig. Maar als je er aan gewend bent, waarom niet?
Dat is absoluut niet waar, hoewel t wel kan in alleen kladblok, is dat verre van handig . Toen ik de debugger voor php vond kon ik opeens haast 2 keer zoveel werk verrichten in dezelfde tijd. Omdat je dan snel door je code kan stappen, vars bekijken etc. Dat gaat je niet zo lukken in kladblok, dan moet je echt zelf de waarde van de variabelen echo'en in je script. Wat werkt, maar alles behalve handig is

Citaat:
LB06 schreef op 11-06-2006 @ 00:00 :
Netwerktransparantie is écht heel handig als je bijvoorbeeld aan het webdevven bent. Met netwerktransparantie bedoel ik dat het niets uitmaakt of de bestanden op je lokale HD staan, op een server in Redbus via (s)ftp of op een gedeelde netwerkbron in je LAN. Je kunt je bestanden gewoon benaderen als zouden ze lokaal op je PC staan.

Dit zorgt ervoor dat ik gewoon een kleine wijziging in een PHP script kan doorvoeren en binnen 2 seconden daarna de wijziging op de website zelf kan zien (dus nadat je in de browser op refresh hebt gedrukt).
En hoe fix jij dat? Wat ik momenteel daarop heb voor mn php scrips is gewoon uit mn ide met een sneltoets uploaden naar de ftp wat bij het project hoort. En daarnaast lokaal een server draaien (maar dat is niet altijd even handig, aangezien je dan ook de hele tijd de database lokaal moet updaten.

Citaat:
freyk schreef op 11-06-2006 @ 09:28 :
Wat ik nog aanraad is:
  • De Web Developer exentsie voor firefox
  • een lokale httpserver, bv xammp.
  • Een .ico maker is ook wel leuk, bv ping2ico.
  • Een bureablad met meerdere virtuele bureaubladen.
    Verschillende linuxwindowmanagers hebben ze al, voor windows kan je bijvoorbeeld blackbox, litestep en andere shells. gaan gebruiken.
  • Een tweede beeldscherm, of een tweede computer -> maxivista
  • Een decompiler zal ook wel handig zijn.
Maxivista ziet er wel vet uit, ga ik zo effe downloaden.
Het voordeel van verschillende virtuele bureaubladen zie ik niet zo?
En wat about decompilen? Je bedoelt van exe naar asm? Want exe naar oorspronkelijk taal bestaat niet echt.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 09:42
Manuzhai
Manuzhai is offline
Version control is inderdaad wel de basis, ik gebruik Subversion. Verder maak ik bij veel projecten gebruik van Trac. Dit is een geintegreerde wiki (voor stukjes documentatie), bugtracker en repository browser (Subversion integratie), werkt IMO erg fijn.

Verder maak ik bij Python-development veel gebruik van de interactive interpreter, dat werkt ook erg prima. Helaas is het me bij PHP nog niet gelukt een zelfde soort idee te krijgen (dat even soepel werkt).
Oud 11-06-2006, 10:03
ILUsion
ILUsion is offline
Zonder code highlighting preogrammeren gaat wel, maar het is veel handiger met omdat je veel duidelijker kan zien waarop je aan het werken bent, zeker als er delimiter matching is, is het zeer handig (als je het eerste haakje selecteert dat het tweede haakje oplicht (en omgekeerd), zodat je je duidelijke je bereik ziet).

Voor dat maxivista bestaat er geloof ik wel een open-source cross-platform alternatief op SourceForge gebaseerd op VNC als ik me niet vergis. De projectnaam weet ik niet direct meer, maar het kan misschien handig zijn als je zoiets zoekt zonder ervoor te willen betalen.

En voor web-devven is een lokale webserver natuurlijk zeer handig (ikzelf draai Apache met PHP, MySQL en Subversion, maar niet uit zo'n standaardpakket, gewoon manueel die zut draaiend krijgen, daarmee leer je juist de basis van je systeem kennen). Het grote voordeel is dat je dan gewoon in je webroot kunt werken, af en toe syncen met SVN, maar je hoeft niets steeds alles via FTP versturen.

Om icons te maken zijn er twee echt gevestigde waarden: MicroAngelo en IconWorkshop. Dat laatste vind ik net iets prettiger werken. Spijtiggenoeg zijn ze beiden niet gratis. Ben je tevreden met iets minder mogelijkheden op ICO-gebied (meerdere formaten in eenzelfde bestand), dan moet je eens zoeken naar de ICO-plugin voor PhotoShop ofwel je favoriete beeldbewerkingsprogramma en dan GIF Movie Gear (ook betalend).
Oud 11-06-2006, 10:05
freyk
freyk is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 11-06-2006 @ 10:36 :
Hetzelfde voordeel als je met twee beeldschermen werkt.
(bv bureaublad 1 je editor, bureaublad 2 je compiler en bureablad 4 je Testomgeving van je gecompileerde source en burealblad 5 im-client, mp3 speler, enz.)

Citaat:
Want exe naar oorspronkelijk taal bestaat niet echt.
Dat klopt, je ziet dan de meeste code in hex, maar sommige bevatten ook leuke ikoontjes, geluiden, enz.
Oud 11-06-2006, 11:14
ILUsion
ILUsion is offline
Het hangt eerder af van de taal/compiler of je echt kan decomppilen. Grote stukken zullen nog wel in assembly staan, maar met een decompiler kun je soms toch wel heel wat terughalen van de oorspronkelijke structuur. Verder is een resource editor ook handig (om die icoontjes en dergelijke uit een ander programma/DLL/RC te halen, mijn favoriet is ResHack, hoewel die al heel lang niet meer ondersteund is door de maker en een beetje passé begint te worden).
Oud 11-06-2006, 11:24
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 11-06-2006 @ 12:14 :
Het hangt eerder af van de taal/compiler of je echt kan decomppilen. Grote stukken zullen nog wel in assembly staan, maar met een decompiler kun je soms toch wel heel wat terughalen van de oorspronkelijke structuur. Verder is een resource editor ook handig (om die icoontjes en dergelijke uit een ander programma/DLL/RC te halen, mijn favoriet is ResHack, hoewel die al heel lang niet meer ondersteund is door de maker en een beetje passé begint te worden).
assembly kun je altijd terughalen, allen zal het er niet al te handig meer staan

mov eax, mijnVar

staater dan als mov eax, dword ptr DS:[34757FA3]
Oud 11-06-2006, 11:30
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Dat is absoluut niet waar, hoewel t wel kan in alleen kladblok, is dat verre van handig . Toen ik de debugger voor php vond kon ik opeens haast 2 keer zoveel werk verrichten in dezelfde tijd. Omdat je dan snel door je code kan stappen, vars bekijken etc. Dat gaat je niet zo lukken in kladblok, dan moet je echt zelf de waarde van de variabelen echo'en in je script. Wat werkt, maar alles behalve handig is
Helemaal mee eens. Tuurlijk. Je kunt alles doen met notepad, maar sommige tools zijn gewoon zo productiviteitsverhogend... Op mijn komen die notepad only statements over als "ik ben een wanabee l33t dev". De échte devs daarentegen weten die tools juist tot in de puntjes te beheersen. En dan heb ik het niets over zaken als WYSIWYG editors, maar over tools die de productiviteit verhogen, zonder dat het ten koste gaat van de flexibiliteit of de simplicity.

Citaat:
En hoe fix jij dat? Wat ik momenteel daarop heb voor mn php scrips is gewoon uit mn ide met een sneltoets uploaden naar de ftp wat bij het project hoort. En daarnaast lokaal een server draaien (maar dat is niet altijd even handig, aangezien je dan ook de hele tijd de database lokaal moet updaten.
Dat doe ik niet, maar dat is een feature van KDE (een Desktop Environment voor *nix). Een server lokaal draaien deed ik eerst ook, maar mijn ervaring is dat je behoorlijk lang bezig bent om ze
1. in sync te krijgen (qua configuratie van apache, php, sql e.d.) en
2. in sync te houden. (veranderend database schema, out of sync table data, etc)

Citaat:
Je kunt gewoon veel meer op een overzichtelijke manier kwijt. Je kunt je programma's zo rangschikken dat er bijna geen overlap is tussen de verschillende applicaties. Wellicht dat het nut dankzij exposé achtige functionaliteit een beetje aan het wegvallen is, though.

Citaat:
En wat about decompilen? Je bedoelt van exe naar asm? Want exe naar oorspronkelijk taal bestaat niet echt.
Je kunt java bijvoorbeeld heel goed decompilen. Het enige wat er dan veranderd is, zijn de namen van sommige variabelen. En het commentaar is weg.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 11:50
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 11-06-2006 @ 12:24 :
assembly kun je altijd terughalen, allen zal het er niet al te handig meer staan

mov eax, mijnVar

staater dan als mov eax, dword ptr DS:[34757FA3]
Ik zie dat ik me wat verkeerd heb uitgedrukt, ASM kun je inderdaad steeds terughalen (nogal logisch in feite). Maar als je een goede decompiler kan vinden, kun je vaak nog grote delen in de oorspronkelijke taal terughalen, natuurlijk ook met heel wat beperkingen (mijnVar kan dan een andere naam gekregen hebben bijvoorbeeld).
Oud 11-06-2006, 11:55
Verwijderd
Citaat:
....
Maxivista ziet er wel vet uit, ga ik zo effe downloaden.
Voordeel van meerdere schermen (virtueel vindt ik iets minder fijn als 2 monitoren) is dat je in je ene scherm je editor kunt hebben en in je andere scherm kunt testen, overige dingen als messengers en winamp kunt draaien. Ook kun je dit scherm gebruiken om een tutorial of iets anders wat je nodig hebt neer kunt zetten zodat je niet tussen vensters hoeft te switchen.

Voor het decompilen:
Java kun je zeer goed decompilen en .NET programma's ook, verder bestaan er ook nog goede decompilers voor oudere VB versies.
Voor andere talen moet je inderdaad een disassembler gebruiken, hiervoor raad ik Ollydbg (zie vorige post voor link) aan omdat dit een debugger is, dus je kunt de assembly ook runnen en stap voor stap doorheen, breakpoints etc
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 12:06
Verwijderd
MSIL Disassembler, Java Memory Profiler, SVN, Borland Together
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 20:05
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 11-06-2006 @ 11:03 :
Voor dat maxivista bestaat er geloof ik wel een open-source cross-platform alternatief op SourceForge gebaseerd op VNC als ik me niet vergis. De projectnaam weet ik niet direct meer, maar het kan misschien handig zijn als je zoiets zoekt zonder ervoor te willen betalen.
Bedoel je Synergy? Is geloof ik niet helemaal hetzelfde, maar ook wel interessant. Ik vergeet zelf ALTIJD weer hoe het heet, heel dom.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten