Citaat:
Louisa schreef op 06-07-2006 @ 20:31 :
Ik heb de discussie gelezen en vind het zo bijzonder dat jullie allemaal vanuit de school redeneren. Waarom draai je het niet om? De ouders zouden toch die interesse moeten hebben om, buiten een cijfermatig raport, te weten hoe het met hun kinderen op school verloopt. <knip>
|
Ik zou het juist omdraaien. Uit het artikel:
Citaat:
"Sommige ouders denken dat alles prima gaat, terwijl het op school inmiddels spaak loopt. Op de ouderavond kunnen leerkrachten ouders bijpraten, maar ook eens informeren hoe het thuis met het kind gaat", aldus Eijsink.
|
Het probleem is dus dat de ouders denken dat alles goed gaat terwijl de docent graag iets met ze wil bespreken. Maar waarom nodigen scholen ouders dan ook uit tot zo'n algemene ouderavond zonder daarbij te stellen of er iets van ze verwacht wordt? Een veel produktievere oplossing lijkt mij om docenten met specifieke ouders een afspraak tot een gesprek laten maken, waarbij wordt aangegeven waar de docent het graag over wil hebben. Dit heeft als voordeel dat:
1. Ouders door hebben dat er iets van hen wordt verwacht, in tegenstelling tot zo'n open uitnodiging tot een ouderavond.
2. De ouders worden zich bewust dat de docent wel degelijk iets met hun te bespreken heeft , in tegenstelling tot kindlief die natuurlijk beweert dat alles koek en ei is.
3. De gesprekspartijen kunnen zich beter voorbereiden doordat ze van te voren weten waar het over zal gaan, wat leid tot productievere gesprekken/minder behoefte aan een vervolggesprek.
Het lijkt mij dus dat de ouderavonden niet verplicht moeten worden, maar vervangen door een effectiever systeem.
Sorry voor het lange verhaal.