Ik heb me aangemeld voor de richting regie. Daar worden maar 6 mensen aangenomen voor regie fictie en 6 mensen voor regie documentaire. Wat je moet doen is een vragenlijst invullen, en eigen werk meesturen (filmpjes waar je aan mee hebt gewerkt en wat heb jij dan precies gedaan, of een scenario).
En dan nodigen ze wat mensen uit en moet je meer werk meenemen volgens mij. Maar dat weet ik niet zeker, viel bij de eerste ronde al af
Bij de HKU krijg je een formulier thuisgestuurd met een aantal opdrachten die je moet maken en terugsturen. Vorig jaar was dat het maken van een fotoreportage (over een onderwerp dat zij uitkiezen), het schrijven van een aanmeldingsbrief en het schrijven van een script.
Bij Theater-, Film- en Televisiewetenschappen krijg je de kans om veel dingen naast je studie te doen: er worden danslessen gegeven, je kunt zelf (onder een beetje begeleiding) een toneelstuk maken en opvoeren, en je krijgt ook de kans om met een aantal andere studenten een filmpje te maken, waarbij de rollen ook strikt verdeeld worden, zodat je kunt kiezen waar je jezelf in wilt oefenen: scenario schrijven, camera, regie, productie, montage?
Maar ik ben net met deze studie begonnen, dus ik zou je niet kunnen zeggen wat je allemaal nog meer kunt. Feit is wel dat het helemaal aan jezelf ligt; je moet zelf initiatief tonen.
Voor de rest zullen er in Nederland heus nog wel meer studies zijn die iets met film te maken hebben, maar daar weet ik verder niks van, zou je eens moeten zoeken met google.
Edit: ik heb trouwens nooit echt een reactie gekregen op mijn werk. Er melden zich zoveel mensen aan dat ze er verder geen beoordeling bij sturen als je wordt afgewezen.
Oh, en wat je met deze studie kunt: ik zou het in godsnaam niet weten. Ik ben jaren terug eens naar een open dag geweest, maar het ligt er dus ook erg aan wat je zelf met je studie doet. Als je veel praktijkervaring opdoet, netwerkt etc. zul je er veel meer mee kunnen, dan de mensen die alleen naar de hoorcolleges komen.