Oud 06-12-2006, 22:06
Verwijderd
Heeft iemand daar weleens een gesprek mee gehad? Het schijnt dat je dan een uurlang met zo'n man zit te praten en dat hij dan wat dingen voor je verzint die je kan gaan studeren. Dat lijkt me vrij weinig nut hebben, maar misschien zit ik er naast.

Dus wat zijn de ervaringen ermee? Is het zo nutteloos als ik denk dat het is, of kan het daadwerkelijk uitkomst bieden voor je uiteindelijke keuze?

Mijn probleem is dat ik om de paar dagen wissel van wat ik wil gaan studeren. Dat wisselen gaat wel telkens in hetzelfde lijstje, het is niet dat ik niet weet wat ik moet doen, 't is eerder dat ik teveel wil en daarom niet kan kiezen.

Zou een gesprek met zo'n kerel daarbij helpen, of is het eerder voor mensen die niets kunnen bedenken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2006, 22:52
Verwijderd
Zo'n adviseur is er meer voor de hopeloze gevallen. Bekijk zelf eens waar nou serieus toekomst in zit (dus niet alleen een studie waar sommige delen je interessant van lijken).
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 23:28
Krynn
Krynn is offline
Huh. Ik was een hopeloos geval, en voor mij was dat gesprek echt waardeloos. Lag misschien ook aan de persoon in kwestie. Maargoed.

Heb je al 'ns een dagje meegelopen bij de studies die je wil gaan doen? Kan vrij ontnuchterend werken...
Oud 07-12-2006, 07:51
Miracle
Miracle is offline
Volgens mij zijn die mensen ook erg duur, je kunt beter met iemand praten van je toekomstige hogeschool/universiteit.
Oud 07-12-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 07-12-2006 @ 08:51 :
Volgens mij zijn die mensen ook erg duur, je kunt beter met iemand praten van je toekomstige hogeschool/universiteit.
Hehe, 't wordt geregeld door onze school, dus dat het duur is valt mee.

@ Krynn: Ja, ik heb bij verschillende opleidingen aan verschillende universiteiten meegelopen en alhoewel ik er nog een aantal te gaan heb, vind ik tot zo ver gewoon alles leuk en weet ik niet wat ik het liefste wil.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 17:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
het is misschien fijn om met iemand anders te praten die ook enig verstand heeft van het opleidingsaanbod, maar het hangt wel van jou af of je er iets aan hebt. als je eerst kijkt wat zo'n iemand voor jou zou kunnen betekenen; twijfel je wat je het beste kan, wat je het langste volhoud, waar je de meeste kanten mee op kunt.. en in hoeverre kun je daar zelf wel uitkomen of zul je toch echt zelf een duidelijke keuze moeten maken.

natuurlijk is het vooral geschikt voor mensen die geen idee hebben, maar anders kán het ook fijn zijn. ik heb ook zo'n gesprek gehad na wat testen over interesse, persoonlijkheid, verwachtingen etc en die vrouw heeft bij eens gekeken wat nou precies de oorzaak van mijn twijfel was. en daar heeft ze me overheen gepraat .

de ervaringen vallen over het algemeen wel wat tegen, wat ik ervan hoor. ik denk dat je het beste je eigen situatie in schema kunt brengen en bedenken wat iemand voor jou zou kúnnen betekenen?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 18:10
Verwijderd
Ja, dat is het punt. Ik denk niet dat zo iemand mij iets nieuws kan vertellen, ik heb veel uitgezocht, veel gelezen, veel met mensen gepraat die een studie doen die mij interesseert, etc. Het ligt niet aan gebrek aan informatie of aan niet weten wat ik zou willen doen. Eerder aan een teveel er van.

Maar aangezien ik het echt zat begin te worden, die besluiteloosheid en het telkens wisselen van wat ik ga doen, zit ik dus te overwegen om toch maar met zo iemand te praten. Vooral omdat dat mij heel makkelijk wordt mogelijk gemaakt door school.

En nu wil ik middels dit topic er achter proberen te komen of mijn beeld van beroepskeuzeadviseurs wel klopt, want ook al denk ik niet dat het in mijn geval veel uitmaakt, misschien is er iemand die uit zo'n zelfde situatie is gekomen door zo'n gesprek oid. Of houdt zo'n gesprek iets heel anders in wat ik denk. Enzo.

Ik ben dus meer op zoek naar ervaringen van mensen, dan naar echt gericht advies omtrent wat ik nog meer zou kunnen doen, aangezien ik het gros daarvan al bedacht en gedaan heb.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 18:30
Broeder
Broeder is offline
Daar heb ik ook ooit zo'n gesprek mee gehad, na een DAG LANG allerlei testen, maar dat bleek niet echt een succes. Volgens mij was het ook nog eens behoorlijk prijzig, maar het was dan ook niet mijn eigen idee.
Oud 08-12-2006, 08:50
Verwijderd
Mijn moeder werkt onder andere als beroepskeuze adviseur (alleen dan voor mensen met een psychiatrische aandoening, wat natuurlijk wel heel anders is, maar toch). Als je concrete vragen hebt kan ik die wel aan haar stellen .
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 11:56
ganralph
ganralph is offline
ik ben ook bij zo'n adviseur geweest, maar na een kort gesprek zei ze dat het beter was om een groepscursus te volgen. in die groep (6 personen) ging je dan iedere week praten en opdrachtjes maken over je interesses en capaciteiten. na 2 groepsgesprekken kun je ook echt feedback geven op de anderen en zo leer je actief nadenken en je wordt gestimuleerd om bepaalde dingen van jezelf en het opleidingenaanbod in Nederland te onderzoeken.

mij heeft het echt geholpen, want ik zit nu al 4 jaar waar ik zitten wil

deze cursus werd overigens gegeven op, en betaald door, de Universiteit Maastricht (daar stond ik toen nog ingeschreven).
Oud 08-12-2006, 13:42
Li
Li is offline
Mijn vriendje is naar een beroepskeuze adviseur geweest in Amsterdam en bij hem kwam er heel gedetailleerd uit wat z'n sterke en zwakke punten waren, z'n interesses, z'n iq, wat hij aankan, wat hij echt leuk vindt, etc. Hem heeft het heel erg geholpen, hij doet nog steeds dezelfde studie na 3 jaar met enthousiasme
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 11:52
fib
fib is offline
Ik ben naar de Decaan van Saxion Hogeschool geweest, Daar heb ik een beroepskeuze en interresse test gemaakt

in 1 woord WAARDUHLOOS
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten