![]() |
||
Citaat:
Als de man Kant zo graag leest zou hij juist moeten weten dat moraal subjectief is, en als geen ander weten dat wanneer 51% van de mensen vind dat iets ethisch is, dat het ook is. Maar juist dan gaat hij opeens op de tour van de heilige principes... Vaag.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En nee, ik ben niet voor.
||
Citaat:
Bovendien heb ik nog van niemand een goed argument gehoort vóór een burqua-verbod, wat niet geneutraliseerd kon worden met degelijke tegenargumenten. |
![]() |
||
Citaat:
Wat mag is puur de som van onze collectieve normen en waarden. Behalve basale aangeboren instincten zoals de remming tegen het doden van mensen bestaat er niet zoiets als objectieve moraal. Die man heeft het over Kant, en beroept zich vervolgens op het heilig stellen van het principe van godsdienstvrijheid (wat hij om mysterieuze redenen boven alles laat gaan). Dat is een contradictie. Dat is ongeveer alsof ik nationalist zou worden, van de daken schreeuw dat je moet sterven voor je land, om vervolgens dienst te weigeren in het leger omdat ik dan misschien wel eens dood zou kunnen gaan. Nog een voorbeeld daarvan is het onderwijs op religieuze grondslag. Er staat in de grondwet dat kerk en staat gescheiden zijn. Iedereen is het er over eens dat onderwijs een overheidstaak is. Sinds het bestaan van Nederland was er geen discussie over, onderwijs was van de staat. Toen opeens kwamen de confessionelen op, en ondanks dat die tekst van de grondwet niet werd gewijzigd, voerden ze religieus onderwijs is. Het 'onaantastbare' principe uit de grondwet werd domweg opnieuw gedefinieerd en bleek helemaal niet heilig of onaantastbaar. Zo is het ook best voor te stellen dat wanneer de geschiedenis anders was gegaan we nog een andere uitleg hadden gegeven. Wie weet hadden we na de 80 Jarige Oorlog het wel zo gehad met de kerk dat we alle geloof uitbanden. Dan was exact dezelfde grondwet geschreven, maar dan waren partijen als het CDA bijvoorbeeld verboden geweest, dat beschouwden we dan als inmenging van kerk en staat. Zo zie je, zelfs exact dezelfde moraal is maar precies wat je er van maakt. Hier probeert een extreem klein aantal mensen een extreme godsdienstuiting te laten gaan boven alle andere overwegingen en bezwaren, in feite een vergelijkbare situatie. Onzin om te beweren dat ze zich kunnen beroepen op de vrijheid van godsdienst, er is nergens vastgelegd dat die boven andere bepalingen (APV, aankomend burqaverbod) gaat en het principe is wel degelijk voor interpretatie vatbaar.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nee, ik weet niet. Eigenlijk ben ik gewoon van mening dat mensen die besluiten in Nederland te gaan wonen ook zouden moeten besluiten zich tot op zekere hoogte aan te passen, uit eigen beweging. Iemand aan kunnen kijken als je met hem praat hoort daarbij, net als mensen een hand geven en dergelijke. Besluit je dat niet te doen wijs je eigenlijk de Nederlandse cultuur af en beledig je Nederlanders (want ja: een hand weigeren is nogal beledigend in onze cultuur). Wat heb je hier dan te zoeken? Vluchten snap ik, maar er zijn wel meer landen waar je naartoe kunt waar normen en waarden anders zijn dan hier. Ben ik idealistisch of niet? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Blind conformisme verheerlijken, ik moet er van kotsen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Niet kunnen functioneren is een geldige reden om niet aangenomen te worden. Lijkt me duidelijk dat iemand met een volledige sluier nooit optimaal kan functioneren, al was het alleen maar op communicatief vlak.
Uiteraard dat een sluier dus reden is om aannemen voor een baan te weigeren, of slechts aan te nemen op basis van aanpassing. Dat geld voor elk ander afwijkend kenmerk al jaren. Citaat:
Verder is het afkeuren van volledige sluiers niet iets van 'de Nederlands cultuur'. Het dragen van sluiers is nergens normaal, behalve in fundamentalistisch islamitische cultuur. Het is essentieel om niet te verwarren wie nu precies afwijkende verwachtingspatrtonen heeft (en zich dus dient aan te passen in geval van conflict)
Laatst gewijzigd op 08-12-2006 om 13:39. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Alle analfabeten mogen van mij trouwens wel oprotten. ![]()
||
Citaat:
Ik stel: Taal leren, wet kennen (en respecteren uiteraard). Dat is noodzakelijk voor het samen leven. Al het andere komt vanzelf wel. Hoe lang zijn de Molukkers en ander voormalig NL Indiërs nu in Nederland? Zijn er uberhaupt nog mensen die het verschil bemerken zonder naar de kleur te kijken?
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
@Fides: braaf.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik wacht nog steeds op één goed argument. Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Zowel de polderjihadi als de overfanatiekeling die gelooft dat sluiers verplicht zijn streven namelijk naar het uitoefenen van 'zuivere islam'. Dat is de noemer waardoor beiden fundamentalist zijn. Dat de gevolgen verschillen doet voor de benaming op zich niet ter zake. Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Daar moet dus de definitie ook op gericht worden. Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik wacht nog steeds op één argument voor een burquaverbod. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Beiden zijn gevolgen van irrationeel streven naar 'zuivere' islam waarin overwegingen die elk normaal mens maakt aan de kant geschoven worden omdat men onder invloed van een idee afgeleid uit een heilige tekst verkeerd. Sommigen mensen geloven dan opeens dat hun lichaam zo zondig is dat ze zich volledig moeten bedekken. Een ander denkt opeens dat de jihad per definitie het vermoorden van zoveel mogelijk ongelovigen moet inhouden. Bij beide gevallen is het echter een gevolg van hun streven naar 'zuivere' toepassing van de islam, die vervolgens leidt tot een vervreemding van hun ideeën van de realiteit. Dat is de link, daarom is dat de definitie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Noemt u mij drie argumenten voor een burquaverbod... Noemt u mij er dan twee. Twee argumenten voor zo'n verbod... Nou, vooruit dan, noemt u mij dan één enkel argument... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als ik mutsen aanstootgevend vind moeten mensen die een muts dragen zich maar aanpassen? Lijkt me niet nee ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld? JustTalk | 324 | 24-05-2014 14:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Boerka verbod, what the hell! nachtmens | 312 | 09-08-2012 17:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoofddoek op school Sofia. | 500 | 23-09-2009 16:00 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 |