Oud 08-12-2006, 20:12
FAMERICAAN
FAMERICAAN is offline
Heey... ik vroeg me af ik zit in mijn Examentracjes 3de jaars
Gemengd Theoretisch ik vroeg me hoe leren jullie voor een Proefwerk of een S.o is het alleen de begrepen lezen of is het meer dan dat

Kortom;

Hebben jullie tips voor mij Dankuuu
Oud 08-12-2006, 20:15
FAMERICAAN
FAMERICAAN is offline
Begrepen = begrippen ... Excuus
Oud 08-12-2006, 21:37
Verwijderd
Het lijkt me handig als je eerst leert hoe je een goede zin maakt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 22:05
marrrkje
marrrkje is offline
Shining wat bijdehand

Ik zeg samenvattingen maken. En vooral zelf samenvattingen maken want door stof op te schrijven blijft het langer zitten. Van internet samenvattingen leer je weinig, dat is meer doorlezen. Wil je de stof goed in je hoofd hebben, maak dan zelf een samenvatting; tenminste da's mijn tip.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 23:25
FAMERICAAN
FAMERICAAN is offline
Shining hmmm 18... gedraag je er dan ook naar... maar maakt nix uit op t internet durft iedereen wel...

,, Mark bedankt ik zal dat zeker uitproberen
Oud 09-12-2006, 10:44
Nyawa
Eerst twee keer alle stof doorlezen, en dan inderdaad samenvattingen maken, en die dan vervolgens net zo vaak doorlezen tot je het kent.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 10:45
Verwijderd
Ik bedoel er verder niks mee hoor, ik meen het serieus. Als je ergens voor wilt leren, of een proefwerk maakt, is het gewoon belangrijk dat je zinnen kloppen..
Als je het daar niet mee eens bent kan dat best, maar dat is gewoon mijn eerste 'tip' jou.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 11:11
Verwijderd
Dat deed ik eigenlijk niet of nauwelijks op de middelbare school. Nu is het vooral oude tentamens maken.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 11:25
Verwijderd
Wat ik deed:
Huiswerk maken en opletten in de klas. Bij de meeste vakken was dat genoeg.

Bij natuurkunde bovendien samenvattingen maken en oude proefwerken of extra opgaven maken.
Bij Latijn bovendien alle grammatica nog een keer leren door alle rijtjes tientallen keren achter elkaar op te zeggen en de teksten leren door die een of twee keer hardop te zeggen. Je hebt geen Latijn denk ik, maar als je moeite hebt met bv. de grammatica van Duits helpt het ook om die rijtjes gewoon meerdere keren hardop te zeggen.

Als ik eens woordjes moest leren voor een taal: links de woordjes opschrijven, rechts de vertaling ervan opschrijven, papiertje op één van die rijtjes leggen, invullen wat de vertaling was, net zo lang tot ik minstens 90 % van de woordjes wist.
Soms als ik voor een vak als economie veel begrippen moest kennen die ik moeilijk uit elkaar kon houden, deed ik hetzelfde als bij de woordjes voor een taal.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 13:01
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Boek lezen, colleges volgen. Voor tentamens leer ik niet meer.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 15:03
marrrkje
marrrkje is offline
Ja als je klasikaal les hebt gewoon mee doen in de les. Want wat de leraar verteld zijn meestal voorbeelden (zodat de stof 'simpeler' wordt) en samenvattingen van alles wat je leren moet. En als je nadenkt leer je zo al +/- 30 uur per week door mee te doen!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 15:37
Verwijderd
goed opletten in de les, dat scheelt je een hoop leerwerk
voor de rest idd zelf de samenvatting maken, en die samenvatting overschrijven in blokletters, en op tijd beginnen met leren.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 15:55
FAMERICAAN
FAMERICAAN is offline
Citaat:
shining schreef op 09-12-2006 @ 11:45 :
Ik bedoel er verder niks mee hoor, ik meen het serieus. Als je ergens voor wilt leren, of een proefwerk maakt, is het gewoon belangrijk dat je zinnen kloppen..
Als je het daar niet mee eens bent kan dat best, maar dat is gewoon mijn eerste 'tip' jou.
Oke is goed...,,

iedereen wel bedankt voor het delen ik heb ze allemaal gelezen, ja ik zal alle opgenoemde methodes uitproberen

bedankt voor jullie hulp...
Oud 09-12-2006, 16:42
Magican
Magican is offline
Een keer de stof doorlezen en dan hopen dat het voldoende is.
Voor mij was het in ieder geval elke keer weer voldoende.
Oud 09-12-2006, 19:11
BleuEyes
BleuEyes is offline
Blijven herhalen.
Oud 09-12-2006, 19:22
rensd
rensd is offline
Bij teksten die je moet leren (Geschiedenis ed.) kernbegrippen eruit halen, onderscheid maken tussen wat wel en niet belangrijk is. Dit is heel belangrijk en scheelt jezelf een hoop werk.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 19:31
Konijn
Konijn is offline
Ik doe meestal het volgende:
Eerst normaal lezen, daarna begrijpend lezen en samenvatten.
Die samenvatting (die vaak veel te uitgebreid is) vat ik dan nog weer samen zodat ik echt de kern heb.
Meestal als ik dat dan één of twee keer overlees, dan ken ik het wel. En anders stamp ik die tweede samenvatting.

Het klinkt als veel werk, maar als je hele boeken moet leren, werkt het best goed en kost het qua tijd minder dan voorgeschreven (voor mij tenminste).
Oud 10-12-2006, 13:09
marrrkje
marrrkje is offline
Ik kan niet wachten tot de examens, 2 boeken samenvatten...UNK.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 18:26
Trass
Trass is offline
Verschilt per vak.
Bij vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde maak ik een samenvatting (vaak in schemavorm, dus met pijlen relaties en ontwikkelingen aangeven) en daarna leer ik de begrippen/jaartallen. Dan ga ik voor mezelf na of ik alles ook echt ken door een soort presentatie aan mezelf te geven zonder samenvatting, soms met kernwoorden. Belangrijke opdrachten kijk ik nog een keertje door en aan mijn aantekeningen heb ik ook altijd wel iets.

Bij de talen is het woordjes en grammatica leren en dan kijken of je het kunt toepassen. Meestal doe ik dat door er gewoon een tekst bij te pakken en te verklaren waarom er een bepaalde naamval of tijd gebruikt is. Bij het leren van de woordjes zelf, kijk ik welke woordjes ik moeilijk vind en die schrijf ik op en herhaal een paar keer, de rest lees ik over. Tv-kijken heeft bij mijn luistervaardigheid veel geholpen, maar dat moet je wel opbouwen).

Bij vakken waar het meer om rekenen en inzicht gaat, kijk ik opdrachten en aantekeningen door (en maak ze). Als ik het snap, probeer ik zelf opdrachten te maken/op te lossen.

Dat was eigelijk hoe ik vroeger leerde. Nu leer ik vooral door het door te lezen tot ik het goed genoeg ken.

Laatst gewijzigd op 10-12-2006 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 18:50
Izietje
Izietje is offline
Wat bij mij altijd ontzettend goed werkt is teach 2000. Dat is een programma waarbij je de woorden (bijvoorbeeld bij vreemde talen) invoert en daarachter het antwoord. Daarna kun je op overhoren klikken en dan overhoort de computer je. Je leert al van het invoeren en de foute antwoorden krijg je te zien en aan het eind worden die nog een keer gevraagd. Voor mij werkt het ideaal. Teach 2000 is te downloaden op www.teach2000.nl
Oud 12-12-2006, 21:12
Lucius Commodus
Lucius Commodus is offline
Citaat:
FAMERICAAN schreef op 08-12-2006 @ 21:15 :
Begrepen = begrippen ... Excuus
Correctie : Begrijpend.... Het heet toch "begrijpend lezen" en geen begrippen lezen...

My apologies with the interference of this conversation
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 21:13
MTpower
MTpower is offline
Ik leerde nooit op het vmbo, overbodig
Denk gewoon logisch na en je haalt goede cijfers
Oud 12-12-2006, 22:09
koelieboelie
koelieboelie is offline
Stap 1: Orienterend doornemen
Neem de te bestuderen stof eerst snel door, kijk naar de titels, tussentitels, eerste zinnen, figuren. Probeer een beeld van de verhaarlijn te krijgen.

Stap 2: Grondig doornemen
Lees alles goed en neem alle details in je op. Maar er een verhaal van. Begrijpen wat er staat en zoek samenhang. Test je zelf door vragen te stellen of je het snapt, leg dingen aan je zelf uit.
Hierbij kunnen dingen als aantekeningen/samenvattingen maken helpen om beter te onthouden.

Stap 3: Herhalen
Als je het grondig hebt doorgenomen komt nog een belangrijke fase, het herhalen. Kost weinig tijd, levert veel op.
-Lees de stof nog globaar door.
-Vertel/schrijf de belangrijkste punten na.
-Controleer of de punten kloppen, en het goed in je hoofd zit.

Nou als je actief deze studie-methode volgt, ben je gegarandeerd van succes.

succes
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 00:26
Vice
Vice is offline
Citaat:
MTpower schreef op 12-12-2006 @ 22:13 :
Ik leerde nooit op het vmbo, overbodig
Denk gewoon logisch na en je haalt goede cijfers
Bij de mavo was het ook meer een beetje logisch nadenken, dan elke dag een paar uur leren.
Oud 13-12-2006, 10:16
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 12-12-2006 @ 22:12 :
Correctie : Begrijpend.... Het heet toch "begrijpend lezen" en geen begrippen lezen...

Nee hoor.. kijk maar eens naar het woordje 'de' ervoor. Hij heeft het over 'de begrippen' lezen, niet over begrijpend lezen..
Dus die apologies zijn wel op zn plaats .
Oud 16-12-2006, 17:49
FAMERICAAN
FAMERICAAN is offline
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 12-12-2006 @ 22:12 :

hehe bedankt voor het correctie maar volgende keer goed
het is de begrippen lezen ... goed lezen (net zoals ik )
Oud 16-12-2006, 20:14
one.
one. is offline
Opletten in de klas en voor de tentamens de stof nog een keer goed doorlezen. Dat is meestal wel voldoende.
Oud 17-12-2006, 01:07
luchtballon
luchtballon is offline
Niks doen en dan op zaterdagnacht gaan leren door andermans samenvattingen te gaan lezen
Plannen is nooit mijn sterkste punt geweest.

Maar koelieboelie's methode lijkt me beter.
Oud 17-12-2006, 15:57
Smurfelicious
Smurfelicious is offline
Nouja, vooral in de les goed opletten en aantekeningen maken en alles wat de leraar op het bord schrijft overnemen (Wat nuttig is dan hé niet alles klakkeloos overpennen) En dan thuis zelf samenvattingen maken, alles goed doorlezen. De opdrachten die je moest maken doornemen en kijken of je alles snapt etc.
Oud 17-12-2006, 19:05
FAMERICAAN
FAMERICAAN is offline
Citaat:
Smurfelicious schreef op 17-12-2006 @ 16:57 :
Nouja, vooral in de les goed opletten en aantekeningen maken en alles wat de leraar op het bord schrijft overnemen (Wat nuttig is dan hé niet alles klakkeloos overpennen) En dan thuis zelf samenvattingen maken, alles goed doorlezen. De opdrachten die je moest maken doornemen en kijken of je alles snapt etc.

Zoo bedankt ik zal er zeker gebruik van maken.
Oud 17-12-2006, 20:19
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Zitten, boek/artikel pakken, pen pakken en strepen maar.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 21:22
Verwijderd
Als ik echt een goed cijfer wil halen lees ik alles en schrijf ondertussen de belangrijkste dingen op. Dan ben ik altijd van plan om dat daarna nog te gaan leren maar dat komt er nooit van.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 14:58
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-12-2006 @ 21:19 :
Zitten, boek/artikel pakken, pen pakken en strepen maar.
juh
Oud 19-12-2006, 21:53
oOLittle-DreamO
oOLittle-DreamO is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-12-2006 @ 12:25 :
Wat ik deed:
Huiswerk maken en opletten in de klas. Bij de meeste vakken was dat genoeg.

Bij natuurkunde bovendien samenvattingen maken en oude proefwerken of extra opgaven maken.
Bij Latijn bovendien alle grammatica nog een keer leren door alle rijtjes tientallen keren achter elkaar op te zeggen en de teksten leren door die een of twee keer hardop te zeggen. Je hebt geen Latijn denk ik, maar als je moeite hebt met bv. de grammatica van Duits helpt het ook om die rijtjes gewoon meerdere keren hardop te zeggen.

Als ik eens woordjes moest leren voor een taal: links de woordjes opschrijven, rechts de vertaling ervan opschrijven, papiertje op één van die rijtjes leggen, invullen wat de vertaling was, net zo lang tot ik minstens 90 % van de woordjes wist.
Soms als ik voor een vak als economie veel begrippen moest kennen die ik moeilijk uit elkaar kon houden, deed ik hetzelfde als bij de woordjes voor een taal.
Dat deed ik dus ook precies zo.
Woordjes opschrijven, opschrijven, opschrijven.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 16:05
Canine 13
Canine 13 is offline
Ik onderstreep altijd de belangrijke delen in het boek met potlood. Of ik zette er een uitroepteken bij. Als je dan moet gaan leren, dan het je eigenlijk je samenvatting al af.

SIMPEL.......
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 20:57
perfectme
perfectme is offline
Leren

Nu maak ik euhm syntheses! Synthese ftw
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 15:36
Verwijderd
Als ik woordjes moest leren gebruikte ik wrts.nl.
Een hele fijne site
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 21:32
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Ik lees door wat ik moet weten (bij vakken als GS) bij wiskunde zorg ik dat ik het snap, bij engels stamp ik woordjes, en lees ik grammatica. En dat was het.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten