Naarmate Dukko en de anderen dichter in de buurt van Minas Tirith kwamen, werd er een verandering zichtbaar. De eerste dagen na Tink*’s gevangenneming lag ze gebonden en gekneveld over het paard, maar later mocht ze van Dukko gewoon in het zadel gaan zitten. Ook waren haar handen niet langer op haar rug gebonden maar voor haar lichaam, aan de zadelknop vast. Ze hoefde zelfs geen prop meer in de mond. En Tink* deed niet langer schreeuwen en vloeken in haar eigen taal, maar ze voerde lange gesprekken met Dukko, die vrijwel altijd naast het paard liep. Eerst hadden ze het alleen over koetjes en kalfjes, maar later begonnen deze gesprekken een flirterig karakter te krijgen. Ook tijdens de overnachtingen zaten ze vaak bij elkaar, waarbij de afstand tussen hen elke dag een stukje kleiner scheen te worden. De enige personen die hier niet blij mee leken te zijn waren Top en Drop, zij hadden immers als lijfspreuk: ‘De enige goede oosterling is een dode oosterling’ en het was duidelijk dat kapitein Dukko daar heel anders over leek te denken. De twee dwergen waren ervan overtuigd dat Tink* bezig was met haar ontsnapping voor te bereiden en dat Dukko er met open ogen in aan het tuimelen was. ‘Dat jochie gebruikt zijn hersens niet meer’ gromde Top. Drop knikte: ‘Nee, hij laat het denkwerk over aan…wel..een ander lichaamsdeel. Maar mij zal ze niet foppen. Ik heb mijn hand dag en nacht om mijn werpbijl geklemd: als die oosterlingheks probeert te ontsnappen dan krijgt ze een bijl in haar rug!’ ‘Twee’ zei Top.
Maar Tink* deed geen ontsnappingspogingen. En op een dag zei Dukko lachend: ‘Minas Tirith! De stad der Koningen’ en inderdaad, ze konden de Witte stad zien liggen. Een uurtje later stonden ze voor de poort. ‘Verbazingwekkend!!’ zei Top, oprecht onder de indruk. ‘Is dat
mithril??’ Dukko knikte. ‘Jazeker. Nadat Sauron de oude poort had gesloopt hebben de dwergen van de Eenzame berg een nieuwe voor ons gesmeed. Geloof je nu eindelijk dat de betrekkingen tussen de Witte stad en de Eenzame berg weer helemaal hersteld zijn?’ Top keek hem aan. ‘Jochie, nu ik dit moois gezien heb geloof ik
alles wat je me verteld.’ De groep liep de binnenplaats op. Top en Drop keken hun ogen uit. ‘Dat is hoge kwaliteit steenwerk’ zei Drop. ‘Bijna zo goed als dat van ons.’ Zelfs Tink* was onder de indruk. En Dukko? Die was gewoon blij dat ie weer thuis was…
De groep werd begroet door een wat oudere man in het uniform van de citadel garde. Dukko zette grote ogen op toen hij hem herkende. ‘Dark Phoenix!’ riep hij uit. ‘Sinds wanneer zit jij bij de citadel garde??’ Ze omhelsde elkaar. ‘Ik ben vorige maand overgeplaatst’ antwoordde Dark Phoenix. ‘Ik ben nu kapitein van de citadel garde, de lijfwacht van koning Elessar. De echte erebaan, en het allermooiste is dat ik Minas Tirith niet meer uit hoef.’ Dukko schudde hem de hand. ‘gefeliciteerd man’ Toen zei Dark Phoenix: ‘Weet je, jij had al lang bij de citadel garde kunnen zitten als je niet de hele tijd aan de hasj zat.’ Dukko zuchtte. ‘Ik weet het. Maar het is sterker dan ik. Aan de andere kant, ik sta al een week droog want ik ben mijn voorraad vergeten.’ Toen keek hij op. ‘Ach waar zijn mijn manieren! Mensen, dit is Dark Phoenix, de man met wie ik mijn tandenborstel deel. Die dwergen daar zijn Top en Drop.’ ‘Aangenaam’ zei Dark Phoenix. ‘En wie is dat lekkertje?’ Hij wees naar Tink*. ‘Da’s een oosterling die we gevangen genomen hebben’ antwoordde Dukko. Dark Phoenix floot. ‘fhiew, die oosterlingen zien er verdomd goed uit vandaag de dag. Maar alle gekheid op een stokje, wat kwam je eigenlijk doen? Want je zou eigenlijk nog twee maanden op Amon Barad horen te zitten’ ‘Ik heb slecht nieuws voor de koning’ zei Dukko. ‘De oosterlingen zijn begonnen met een invasie. Amon Barad is met de grond gelijk gemaakt.’ ‘Da’s inderdaad slecht nieuws’ zei Dark Phoenix. ‘Ik breng jullie meteen naar de troonzaal.’ Hij wenkte een paar soldaten. ‘Smijt deze oosterlinge in de kerker’ beval hij. ‘Da’s niet nodig’ zei Dukko. ‘Ze zal zich gedragen!’ ‘Het spijt me Dukko, maar dat risico kan ik niet lopen. De veiligheid van de stad is mijn verantwoordelijkheid en ik kan niet hebben dat ze hier gaat spioneren of zo’ antwoordde Dark Phoenix. Dukko sputterde nog een beetje tegen en Tink* probeerde zich aan hem vast te klampen, maar het had verder geen zin.
Nadat Tink* was weggeleid werden Dukko, Top en Drop door Dark Phoenix naar de troonzaal gebracht. Deze lag helemaal op het hoogste niveau van de stad, een dik half uur lopen. Het was een grote lege zaal. Tegen de muren stonden beelden van oude koningen. Helemaal aan de andere kant van de zaal stond op een verhoging de troon. Op de troon zat Koning Aragorn. Hij zag eruit als iemand van net veertig, maar Dukko wist dat hij veel ouder was dan hij eruit zag. Naast hem stond nog een troon met daarop een beeldschone vrouw: koningin Arwen. Om de verhoging heen stonden enkele mensen: voornamelijk lijfwachten en raadsheren van de koning. Er stond echter ook een elf.
Dark Phoenix liep helemaal door tot de rand van de verhoging en zei toen plechtig: ‘Sire, Dit zijn kapitein Dukko, Top en Drop. Dukko heeft slecht nieuws voor u.’ Dukko maakte een buiging en begon zijn verhaal: ‘Sire, de oosterlingen zijn enkele dagen geleden begonnen met een invasie. Ze hebben ’s nachts Amon Barad overvallen, het garnizoen gedood en de toren met de grond gelijk gemaakt. Ik kon nog net ontsnappen maar ik heb mijn leven aan deze twee dwergen te danken.’ Ook Top en Drop maakten nu een buiging. Koning Aragorn wreef over zijn baard. ‘Ik heb al tijdingen gehad dat er iets mis is in Midden-Aarde, maar dat het zo erg was..’ Hij wees naar de elf die vlakbij de troon stond. ‘Dit is Lisaaah van het Groenewoud. Lisaaah, kun je nogmaals vertellen wat je mij net verteld hebt?’ Lisaaah knikte. ‘Ik was hier gekomen om te vertellen dat mijn soortgenoten die Rivendel bewaken, Leekah en Twinkebel, het spectrum geactiveerd hebben om ons te vertellen dat er een weerwolf in de omgeving van Rivendel gesignaleerd is. Tevens zeiden ze dat er nog meer van dit soort beesten zijn: in totaal drie. Onze spionnen hebben ons verteld dat de oosterlingen momenteel geleid worden door zo’n weerwolf, zonder dat ze het zelf weten!!’
‘Wat is een weerwolf?’ vroeg Dukko. ‘Een monster uit de oude tijden’ antwoordde Lisaaah. ‘Een spookwolf met een onstilbare honger naar bloed. Deze beesten kunnen ook de gedaante van een mens aannemen en dat maakt ze extra gevaarlijk. We dachten dat we deze monsters allang hadden uitgeroeid, maar kennelijk hebben toch enkele overleefd.’ ‘We moeten ons beraden hoe we deze beesten gaan aanpakken’ vervolgde koning Aragorn. ‘Heel Midden-Aarde is in gevaar. Maar totdat we een plan van aanpak hebben: Kapitein Dark Phoenix, wilt u zorgen dat deze dwergen hier ergens kunnen overnachten? Ze zijn vanaf nu benoemd tot ereburgers en ze krijgen de vrije toegang tot alle delen van de stad.’ Toen wendde hij zich tot kapitein Dukko. ‘Mijn gardekapitein vertelde me dat u een oosterling gevangen genomen had?’ Op dat moment fluisterde koningin Arwen iets in Aragorn’s oor. ‘Kapitein Dark Phoenix, klopt het dat u de oosterlingvrouwe in de kerker heeft gegooid?’ Dark Phoenix knikte. ‘Voor de veiligheid van de stad, sire’ ‘Dat lijkt me een beetje overdreven kapitein’ besloot Aragorn toen. ‘Laat haar naar een leegstaand huis brengen en laat daar een kleermaker komen zodat ze zich om kan kleden.’ ‘Ze kan wel bij mij terecht’ zei Dukko toen. ‘Ook goed’ antwoordde de koning toen. ‘Dan plaats ik haar onder uw verantwoordelijkheid. Jullie zijn allen vanavond om acht uur uitgenodigd om bij mij te komen eten’ ‘Ook de oosterling?’ vroeg Dark Phoenix ‘Sire, als uw gardekapitein moet ik daar toch ernstig tegen protesteren. Op die manier kan ik niet instaan voor uw veiligheid!!’ Aragorn kapte het protest af. ‘Mijn vrouw zegt dat de oosterlingvrouwe geen kwaad in de zin heeft, en koningin Arwen heeft het nog nooit bij het verkeerde eind gehad. Ik zie jullie allen om acht uur vanavond!’
Ondertussen in het kamp van de oosterlingen
‘Generaal Elpida,
hij vraagt naar u.’ De gerimpelde oosterlingleidster keek op. Ze voelde dat haar nekhaar overeind ging staan. ‘Het was nu tien jaar geleden sinds de weerwolf voor het eerst aan haar was verschenen. Hij had haar grote macht beloofd als ze hem zou dienen. Toen ze daar op in was gegaan was ze binnen drie weken leider van alle oosterlingen nadat de vorige mysterieus was gestorven . Elpida had tegen de andere oosterlingen gezegd dat ze hem verslagen had in een tweegevecht, maar eigenlijk had de weerwolf hem opgegeten. Ze had veel aan de weerwolf te danken. Dankzij zijn raad kon ze afrekenen met verschillende politieke tegenstanders, maar daar wou het beest wel complete gehoorzaamheid voor terug. Toen deze een paar maanden terug zei dat Elpida een invasie tegen Gondor moest beginnen, wist ze dat ze tot haar nek in de stront zat. Ze vroeg zich af wat ie nu weer op zijn lever had.
Huiverend liep ze de tent binnen. Bij hij vuur stond een gestalte met een zwarte kapmantel. Onder de kap zag ze twee gloeiende, rode ogen. ‘Generaal Elpida, u heeft gefaald’ zei de weerwolf met een grommende stem. ‘H-hoezo?’ bracht Elpida uit. Ze voelde het angstzweet over haar nek lopen. ‘Ik had gezegd dat de Gondoriaanse kapitein onder géén beding Elessar op de hoogte mocht brengen!!’ gromde de weerwolf. ‘I-i-ik had mijn beste man gestuurd’ stotterde Elpida. ‘Wel, die heeft gefaald’ zei de weerwolf. ‘De gondoriaan heeft Minas Tirith bereikt en Elessar is op de hoogte van onze plannen. Dit brengt de hele operatie in gevaar!!!’ Elpida slikte: ‘I-ik kan het goedmaken. Tink* was duidelijk niet geschikt voor deze missie. Geef me de kans om mijn fout recht te zetten!’ De weerwolf schudde zijn hoofd. ‘Niet nodig. U heeft voor het laatst gefaald, generaal Elpida!’ Ineens maakte de weerwolf een enorme sprong en scheurde hij Elpida aan stukken. De bejaarde generaal was al dood voordat ze kon schreeuwen. ‘Bah, verlept vlees’ gromde de weerwolf. Maar toen zette hij grote ogen op. ‘Ik proef een vleugje magie! Elpida was een tovenaar!!’
Deelnemers
1. Neiu
2. Lisaaah
3. sterrenmeisje
4. light fighter
5. Skilly
6. Roos (dorpeling)
7. Dukko
8. Tink*
9. Maxwell (dorpeling)
10. Majel (ziener)
11. Hanneke (dorpeling)
12. Flyaway
13. Elpida (tovenaar)
14. TopDrop
15. femic (cupido)
16. drukknoopje (dorpeling)
17. Leekah
18. Dark Phoenix
19. Spectrum (dorpeling)
20: Gaming Champion (wolfsbane)
blauw = gedood
rood = opgegeten
Zo dat was weer een lang verhaal maar er is dan ook heel veel gebeurd in zo'n korte tijd
De weerwolven zijn weer aan de beurt, zij mogen stemmen tot morgenavond 20:30.