Advertentie | |
|
![]() |
|
Heb geen mening over palliatieve zorg, maar ben wel voor euthanasie. Heb recent zelf nog een voorbeeld meegemaakt van iemand die dood wilde, en ik vind dat als de persoon toerekeningsvatbaar gerekend wordt, zelf over leven of dood mag beslissen... -> verwijst naar het bekende euthanasie-geval in Engeland <-
||
Citaat:
Mijn oma heeft 3 jaar lang geleefd met pijn en verschillende kwalen en ze zei dan ook vaak dat ze dood wilde. Maar het enige wat er tegen gedaan werd, was extra voeding, medicijnen en vitaminen geven. Ook wel een beetje morfine, maar dat was lang niet genoeg, ze had gewoon echt veel pijn en het enige wat ze wilde was dood gaan. Nou moet er natuurlijk altijd een lijn getrokken worden en die lijn is moeilijk te bepalen, maar vanaf een bepaald moment, wanneer er geen kans meer is op genezing (alleen maar tijdrekken) en de patient geeft zelf aan dood te willen (en meerdere malen, niet in één opwelling) dat vind ik dat dat gerespecteerd moet worden.
||
![]() |
Citaat:
Dat moet een meer volwaardig medisch forum worden, vind ik. ![]() Palliatieve zorg, dat woord heb ik voor het eerst gezien als beschrijving van de coronaire arterie bypass grafting. Dat is ook altijd een palliatieve behandeling, want het is geen therapie voor het verschijnsel atherosclerose: dat verklaart ook het relatief hoge aantal heringrepen, noodzakelijk bij een recidief van de ischemische klachten (de angina pectoris). Die ingreep, in de volksmond bekend als 'bypass', waarbij met een graft, welke distaal op de aorta word aangesloten en proximaal op de door atherosclerose verstopte coronaire arterie. Het onderliggende probleem (de atherosclerose) wordt echter niet opgelost, en wanneer die atherosclerose zich verplaatst naar een ander, lager gelegen gebied in het coronaire stelsel, zal een nieuwe graft nodig zijn, en dus een nieuwe open-hart operatie. Als graft kan o.a. een arterie uit het been genomen worden, welke dan distaal op de aorta en proximaal op de afgesloten coronair komt, voorbij de atherosclerose. Andere arteriën die wel eens gebruikt worden zijn de arteria mammaria en de arteria gastro-epileptica. Beide arteriën kunnen gemist worden. Voordeel van deze laatste arteriën is dat er slechts één anastomose dient te worden aangelegd, namelijk de proximale. Een distale anastomose op de aorta is niet nodig: de arteria mammaria en arteria gastro-epileptica worden slechts aan één zijde gemanipuleerd, de bloedtoevoer blijft vanuit de aorta komen. Maar terug naar het onderwerp. ![]() Het probleem dat zich vaak voordoet, is dat eenmaal geopereerde patiënten in de veronderstelling verkeren dat zij nu weer als tevoren kunnen leven: zij gaan weer door met vet en ongezond eten, met roken, en met te weinig bewegen: de atherosclerose ontstaat opnieuw, ditmaal meestal op een andere plek in het hart. Dan is er wederom een verminderde bloedtoevoer naar een deel van het myocard, een verminderde flow, waardoor de ischemische klachten in de vorm van angina pectoris of zelfs een acuut myocardinfarct. Ook zijn bij een heroperatie uiteraard de risico's wat betreft morbiditeit en mortaliteit, zowel peri- als post-operatief, groter dan bij een eerste operatie. --- En nu steven ik af op atherosclerose en een myocardinfarct wegens stress omdat ik straks wegens een ban 48h niet op het forum kan, als ik nog ff zo door ga. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
DoP doet dichtwedstrijden en gets famous Porcelain | 382 | 17-04-2009 08:53 | |
Werk, Geld & Recht |
creatieve mensen gevraagd. Nol Brouwer | 11 | 18-01-2008 15:54 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 06-09-2007 14:07 | |
Ga je nog stemmen voor de provincie? MH | 235 | 20-03-2007 21:35 | |
Psychologie |
wat vinden jullie van euthanasie? Verwijderd | 250 | 03-03-2007 14:16 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 10-02-2007 00:38 |