![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Misschien is dit wel zinnig voor jou.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je 2e post ga ik zo lezen en ik verheug me, maar ik heb nog een toevoeging op deze. Want door de studie van chemie is het mij ook nog opgevallen dat alle molekulen zijn gerangschikt. Vooral bij kristallen zijn prachtige structuren te observeren. En op een dag vroeg ik me af hoe al die molekulen toch gerangschikt worden. Wie of wat zorgt daar toch voor? De molekulen van een stof hebben allemaal precies dezelfde vorm en grootte en structuur. Geen greintje verschil tussen de afzonderlijke molekulen van een stof. Dan vraag ik me af of die orde altijd al zo was? In het begin schiep God... bij dat standpunt blijf ik ook. Ik zie het ook als zeker dat er een God moet zijn. Ongeacht wie die God is, er moet er Een zijn. Dat kan wetenschappelijk aangetoond worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Freddy beweert net dat God wetenschappelijk te bewijzen is. volgens mij kletst hij, maar als hij dat beweert, gelooft hij toch wel in een onbegrenst menselijk vernuft zou ik denken. hou toch op man, enerzijds beweer je dat de mens haar grenzen moet kennen, en anderzijds komje met enorme absolutheidsclaimen, zet je zelf toch niet voor gek ofzo?
||
![]() |
Citaat:
En dat ik aangeef dat we met grenzen te maken hebben wil zeggen dat ik stil moet zijn?
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
[QUOTE]JaJ schreef op 22-06-2007 @ 15:00 :
[B]Freddy beweert net dat God wetenschappelijk te bewijzen is. volgens mij kletst hij, maar als hij dat beweert, gelooft hij toch wel in een onbegrenst menselijk vernuft zou ik denken.[QUOTE] Ja eigenlijk zei ik niet "bewijzen", maar dat het aangetoond kan worden. Er moet een Schepper zijn, maar ik kan niet bewijzen dat Jezus de Ware God is. Dat kan ik wel zeker weten, maar ik kan helaas niet bewijzen dat ik dat weet.
||
Citaat:
Gelukkig worden we momemnteel slechst beperkt door de grenzen van ons kennen, de absolute grenzen van ons 'kunnen kennen' zijn onbekend, het is niet eens bekend ofz e er zijn. De grenzen van ons kennen worden ook nu nog steeds voor ons uit geschoven door de wetenschap. jij beweert maar wat. Omdat je er niet op in ging ga ik het je nogmaals vragen: over bewijs nummer 1: ga eens leren wat een wet in de natuurkunde precies inhoud? wat bewijs twee betrfet: wat nou wet van de biogenesis, wie heeft die opgesteld? over bewijs drie: De aarde is niet gelijk aan materie. als de aarde wegerodeert, houdt je dus aardeschaafsel over, en dat is nog steeds materie. Dat de manier waarop de materie nu gerangschikt is (als aarde) niet eeuwig is, zegt niks over de leeftijd van materie. Over de leeftijd van uranium: alle elementen, ook radioactief uranium, zijn gevormd door kernfusie in sterren, uit waterstof, en er blijft dus nog steeds bijkomen. Ik snap die redenatie echt niet. waarom mag er wel een god zijn die eeuwig heeft bestaan, maar geen materie (waterstof ofzo) die eeuwig bestaat?
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Waar moet die wet vandaan komen vraag je? Freddy, afgezien van wat er nu wereklijk gebeurd is, je moet het toch met me eens zijn dat het in ieder geval plausibel klinkt dat die wet wel eens verzonnen zou kunnen zijn?
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Nu dus die andere wet, die wij kunnen gehoorzamen of niet gehoorzamen. wel, die wet bestond dus nog niet toen wij er nog geen kennis van hadden, omdat die wet toen nog geen objecten had om op te werken. welnu, aangezien die tweede, culturele wet dus niet bestond toen we hem nog niet kennen, hebben we twee mogelijkheden: A: God heeft die wet aan ons bekend gemaakt, waarop wij een object van de wet worden en dmv vrije keuze er aan kunnen gehoorzamen of niet OF B: we hebben die wet verzonnen, kende de wet toen, en werden er daardoor een object van. dit is waarom die wetten ons niet kunnen helpen bij de vraag of God bestaat ja of nee.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als de wet bedacht zou zijn, dan is er daarvoor ook een tijd van wetteloosheid geweest en ik kan me niet voorstellen dat de mens dan de wet zou invoeren aangezien iedereen zich oke voelt bij het zondigen. Als het anarchie was, dan zou het gewoon zo zijn voor ons. Een mens kan niet iets bedenken dat hem niet ingegeven wordt. Jij zegt dat de natuurwetten nog niet bestonden, voordat de molekulen er waren en dat er dingen nodig zijn waarop de wet van toepassing is. In directe zin wil ik daar niet op in gaan, maar ik kan je wel zeggen dat er een informatiebron voor nodig is, die de wetten in zich moet hebben. Als een chip vol staat met software, dan heeft iemand dat erop gezet. Van zichzelf kan zo'n chip nooit informatie in zich krijgen, dat moet opgeslagen worden door iets of iemand die informatie kan verstrekken. Of ja, eigenlijk zei je: toen molekulen nog niet bestonden, was er geen kracht tussen molekulen (die niet bestonden?). Ik neem aan dat je dat zo niet bedoelde. Hoe dan ook beschouw ik een wet als iets dat ontwikkeld moet zijn door iets/iemand dat kan omgaan met informatie.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er waren dan ook wel wetten voor de tien joodse geboden. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ook aan de bevolkingsgroei kun je zien dat de aarde nog jong moet zijn. De afgelopen eeuwen is het aantal inwoners altijd rond een constante van een half miljard (dacht ik) geweest. En tegenwoordig zien we ineens een grandioze stijging van de wereld bevolking. Al Gore schatte dat er in 2010, meen ik, een wereldpopulatie van 9 miljard inwoners zou zijn. En het aantal skeletten die in de grond gevonden worden, zetten mijn twijfels bij een oude aarde. Als er sinds miljoenen jaren al leven op de aarde is, dan zouden we onderhand wel al bergen aan skeletjes moeten hebben. Ja, is overdreven gezegd natuurlijk. Net zoals de zout concentratie van het zeewater ook steeds hoger wordt, zou je kunnen concluderen dat de concentratie ooit lager was. En gezien de mate waarin die concentratie stijgt, kun je daaruit afleiden dat de aarde jonger moet zijn dan de meeste mensen zeggen. Of je moet er al vanuit gaan dat er andere omstandigheden waren dan nu, of dat de zeeen lange tijd zoetwater zijn geweest, of dat er eerst helemaal geen zee was. Ik denk ook niet dat we hard kunnen maken hoe oud de aarde is, want we zijn er niet bij geweest toen zij ontstond, maar het is wel duidelijk dat de aarde steeds meer achteruit gaat in zijn kwaliteit. En als iemand zegt dat de aarde ooit een paradijs was, dan geloof ik dat meteen, omdat ik nu nog steeds de schoonheid van de natuur kan waarnemen. En dat we het best heel goed zouden kunnen hebben, als we dat met ons allen zouden willen.
||
![]() |
Citaat:
Stanley Miller was in zijn geval dan de schenker van dat leven. Hij gebruikte zijn eigen leven om nieuw leven te verwekken.
||
![]() |
Citaat:
Bedoel je een chip die van te voren niet werd ingeprogrammeerd? Want je had het over een chip die zijn programmatuur aanpast. Hoe dan ook is die chip ontworpen geworden.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij mag een wet wel zo nemen, maar dan bedrieg je jezelf. Daarbij komt nog dat het woord wet simpelweg albezet was. als jij er vervolgens nieuwe defenities aan gaat hangen, dan maak je de zaken expres ingewikkelder. Met jou wereldbeeld moet dat ook wel, want als je het allemaal niet zo ingewikkeld maakte dat niemand je meer kon uitleggen wat je niet snapt en zelfs jijzelf eigenlijk geen idee meer had van waar je het eigenlijk over had, dan zou je heel verdrietig worden van jezelf. Kap met het doen van ongefundeerde claimen. als jij het hebt over wetenschappelijke aantoonbaarheid van God, als jij het nodig vind om je op wetenschap te betrekken, doe dat dan ook wetenschappelijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hij mikte wat ammoniak, methaan, waterdamp en waterstof bij elkaar en simuleerde wat bliksem in het geheel. Voila |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Bovendien haalt je eigen argument dat alles gemaakt moet worden elke vorm van theïsme onderuit. Als het argument zou kloppen, wie schiep dan immers de goden? Volgens het eerder gebruikte argument moeten alle goden een schepper hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je hebt gelijk dat ik God overal bij betrek. Ik zal daar voortaan een beetje op letten. Ik zal proberen meer rekening met je te houden en me meer op jou visie proberen in te leven, zonder dat ik daarbij meteen over de bijbel begin. Dan sluit ik bij deze een verbond met jou. Mensen kunnen niet zomaar dingen bedenken die er niet zijn. Als er geen wetten waren, dan hadden de mensen toch kennis van goed en kwaad nodig. En ook het onderscheid dat daartussen te maken valt is nodig om wetten te bedenken. Hoe had de mens bijvoorbeeld een taal kunnen verzinnen? Kun je je dat voorstellen? Om te kunnen nadenken heb je een taal nodig met een woordenschat. Wij denken in onze taal. Als we denken dan zeggen we de dingen eigenlijk in onze gedachten. Als je een taal wilt verzinnen, moet je kunnen nadenken in woorden, wat niet eenvoudig zal zijn zonder een taal. En zelfs met een taal bedenk je niet zomaar een andere taal. Een verzonnen taal zal altijd op een van de bestaande talen lijken. Zo is dat ook bij wetten. De wet is de kennis van zonde. Zonder wet kunnen wij van onszelf niet weten dat wij goed of slecht zijn. Als wij in een positie van wetteloosheid zouden staan, zouden wij er nooit bij stilstaan of het wel goed is wat we doen... tenminste als we nooit van een wet gehoord hadden. Voor ons zouden de dingen dan gewoon zo zijn. Zo stel ik dan dat alles wat je als mens kunt weten, ingegeven moet zijn. Alles wordt telkens van ouder op kind overgedragen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Even een vraag: in het begin van dit topic ging het over de definitie van "omnipotentie". Is het mogelijk dat verschillende goden tesamen almachtig zijn maar dat op zichzelf niet zijn? Puur logisch gezien dan. |
![]() |
|||
Citaat:
Dit is gewoon onwaar. Als ik een gebakje zie en ik wil dat opeten, dan denk ik niet "hee, een gebakje, dat wil ik opeten", dan verschijnt er gewoon een abstract concept in mijn hoofd. Als denken hetzelfde zou zijn als zinnen zeggen in je hoofd, zou je pas weten wat je denkt als je klaar was met de zin 'uit te denken'. Dat is niet zo; je hebt een gedachte al binnen een fractie van een seconde. De bijbehorende verwoording in taal komt pas daarna. Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|