ik snap wel dat er best dingen zijn die je liever niet met je vrienden wil delen. Ik snap volkomen wat je bedoelt enzo, met jezelf waardeloos en leeg voelen, ik heb zo ongeveer ook datzelfde meegemaakt. Ik ben geen expert zoals TheCreator, maar ik hoop dat ik kan helpen.
Ik heb in die tijd ook eigenlijk veel te veel gepraat, en om die reden ook mensen verloren (die toch niet echt mn beste vrienden waren). Dus de eerste tip die ik je kan geven, is dat je goed op moet letten met wie je praat. Je kunt het beste erover praten met iemand die jou het beste aan kan voelen, die het meeste met je omgaat, en jou het beste kent. Zo iemand kan jou het beste doorgronden, en je al bijstaan. Sowieso, je hart zo nu en dan luchten werkt gewoon, je moet je er zeker neit voor schamen, al helemaal niet tegenover je beste vrienden. Daar ben je tenslotte vrienden voor!
Ik kon ook nooit zeggen waarom ik ongelukkig was. Het was eigenlijk alles en niets bij mij. Je denkt aan alles, niets beurt je op, je ziet overal het slechte van in, niets lijkt je mee te zitten etcetc. Verlegenheid ken ik ook. Dat is iets waar je je wel een beetje overheen kunt zetten, maar ga er maar vanuit dat je daar nog even aan vast zit (ik wil niet doemdenken, maar zoiets heb je nu eenmaal, dat gaat niet snel weg).
Je moet niet bang zijn om naar een psycholoog te stappen. Je moet idd wel net een goede persoon treffen, maar een neutraal persoon hebben waarmee je alles wat jou dwarszit kunt bespreken, kan ook nuttig zijn. Ik kan bijv. ook niet altijd alles met mn beste vrienden bespreken: sommige dingen zijn gewoon TE persoonlijk tussen jullie twee. Maar als zoiets je toch dwarszit, zou een psycholoog kunnen helpen. Bij mij heeft het wel geholpen toendertijd, al ben ik er nog niet helemaal vanaf. Ik kan het je wel aanraden om het toch eens te proberen, hoe verlegen je ook bent. Uiteindelijk wil je het er toch eens over hebben als alles om je heen je (diep) ongelukkig maakt.
Verder kan ik nog zeggen dat het misschien wel over kan gaan, maar als dit komt door de puberteit, zal het voornaamste effect toch zijn dat je met jezelf leert leven, met jezelf en je gedachten om kunt gaan. Is het met de puberteit gekomen, dan zal het denk ik eerder zo zijn dat je ermee moet leren omgaan.
Ik hoop dat het je een beetje helpt