Ik maakte me enorm veel zorgen over het Engels, heb daarom eerst HBO gedaan (= geen Engels, bij de studie die ik deed), maar daarna besloten om toch universiteit te proberen (ondanks dat ik dacht het niet te kunnen om het Engels). Bij 'ons' zijn alle boeken in het Engels, maar alle college's in het Nederlands, die volg ik dus bewust allemaal. Daarnaast maak ik veel gebruik van de collegesheets. En ik hoop altijd dat er een oudere jaars zo lief is een samenvatting van het boek/de boeken online te zetten.

Ook heb ik er voor gezorgd dat ik iig een goed woordenboek had (Van Dale N-E en E-N) en heb ik Babylon besteld (digitaal woordenboek, waarmee je ook stukjes tekst kunt vertalen, al is het soms heel slecht vertaald, het wordt soms toch duidelijker erdoor).

Ik heb de boeken aan het begin van de zomervakantie besteld en ben toen vast begonnen met lezen, waardoor ik aan het begin van het jaar vier hoofdstukken voor lag en niet in de problemen kwam omdat het te langzaam ging ofzo.
Tot op dit moment gaat het heel behoorlijk. Soms begrijp ik helemaal niets van een boek, dan probeer ik een samenvatting te pakken te krijgen en anders om het zoveel mogelijk met de sheets en mijn aantekeningen toch te begrijpen. Ook is er op blackboard vaak de mogelijkheid om met andere studenten te overleggen ed, kan ook nuttig zijn. Afgelopen blok moesten we een opdracht in het Engels maken en zelfs dat is gewoon goed gegaan (andere mensen hebben hem wel doorgelezen en fouten er uit gehaald ed, maar dat was toegestaan).
Gewoon proberen als je het graag wilt. Inzet en doorzettingsvermogen is het belangrijkste en acceptatie dat het (vooral in het begin) misschien niet altijd even gemakkelijk gaat. En op tijd hulp vragen, mocht dat nodig blijken te zijn (in Utrecht starten ze volgend jaar met een cursus academisch Engels, ik denk dat zo iets heel zinvol kan zijn).